SÅLD Mazda 323 1,8 DOHC motor 300kr fixa lite HK i miatan ;)

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
Krullert
Posts: 36
Joined: Sat 16 Aug 2008, 20:03

SÅLD Mazda 323 1,8 DOHC motor 300kr fixa lite HK i miatan ;)

Post by Krullert »

SÅLD!

Tjenare, har en komplett Mazda 323 1,8 DOHC motor (sågottsom samma som i miatan) som jag vill bli av med.

Den är helt nerplockad och alltså lätt att få in i bagaget. Det enda som fattas är termostathuset. Jag tog den ur min fungerande 323 DOHC. Kabelhärva och allt följer med.

Nu kommer jag inte ihåg, men det är antingen avgas eller insugskammen man kan sätta i miatans 1,8 och få lite mer effekt. Den som vet får gärna fylla i :)

SÅLD!
Last edited by Krullert on Tue 06 Apr 2010, 14:51, edited 1 time in total.
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Mazda 323 1,8 DOHC motor 300kr fixa lite HK i miatan ;)

Post by Pingen »

Det är avgaskammen som monteras på insugssidan. Kommer dock inte ihåg hur viktigt det var med justerbart kamdrev.
Insuget är annorlunda, med VICS. Att montera ett annat insug lär påverka vridet på lägre varv, samt toppeffekten, men åt vilket håll skall jag låta vara osagt.
Har inte kikat ner i motorutrymmet på en Mx5 för att kunna jämföra närmare.
Christian Olsson
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Mazda 323 1,8 DOHC motor 300kr fixa lite HK i miatan ;)

Post by Myran »

Denna motor ska allså passa mer eller mindre rakt ner i min Miata NA 90a med 1.6L motorn?

Samma motorfästen + växelåda är bolt-on? (kablar och slangar kan man ju alltid hitta på eget)?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mazda 323 1,8 DOHC motor 300kr fixa lite HK i miatan ;)

Post by Niklas Falk »

Myran wrote:Denna motor ska allså passa mer eller mindre rakt ner i min Miata NA 90a med 1.6L motorn?

Samma motorfästen + växelåda är bolt-on? (kablar och slangar kan man ju alltid hitta på eget)?
Om du fixar ett insug och spjäll från en miata 94-97 så passar det ganska utmärkt (endast insug om du tänker köra "FM-konveterat" med 1,6ans spjällhus).
Korrigerat kylvattenflöde får du på köpet.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Mazda 323 1,8 DOHC motor 300kr fixa lite HK i miatan ;)

Post by Magnus Pettson »

Fördelare funkar väl inte så bra i Miatan om man inte gör hål i torpeden :shock: :) Men de e nog inga problem att få dit CASen, men den sitter på avgaskam och förd. på 1,8 sitter på insug (?) Inga stora problem, kanske...
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mazda 323 1,8 DOHC motor 300kr fixa lite HK i miatan ;)

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Fördelare funkar väl inte så bra i Miatan om man inte gör hål i torpeden :shock: :) Men de e nog inga problem att få dit CASen, men den sitter på avgaskam och förd. på 1,8 sitter på insug (?) Inga stora problem, kanske...
Nope, CASen på 1,8 sitter på avgaskammen, precis som på alla BPvarianter (inklusive de BP som sitter i andra Mazdor), oavsett om kamen driver en fördelare eller CAS.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: SÅLD Mazda 323 1,8 DOHC motor 300kr fixa lite HK i miatan ;)

Post by Magnus Pettson »

Jo de e ju riktigt, blev lite fel bara, 1,6 har casen på insug och Myran har tydligen en sån vilket kan ställa till det lite :?: :)
De e mycke nu...
Post Reply