Eftersnack Eksjö 25 april

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Eftersnack Eksjö 25 april

Post by kroegarn »

Vill bara tacka för en återigen superbt genomförd banträff. Tävlingsmomentet tycker jag är en riktig höjdare och vädret kunde inte ha blivit bättre beställt

Nu är jag bara sugen på att få se lite actionbilder från dagens övningar :banana:
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by MZM »

Instämmer med föregående talare!

Suveränt arrangerat evenemang :up: :up: !
//Martin Ek
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Per Hammarsjö »

Och vi som arrangerade är supernöjda! Skitkul bana tyckte jag iallafall! Hoppas ni håller med!

Har lite ont i kroppen efter bilturen hem bara. Satt rakt på glasfibret hela vägen hem... (Hittade inte kudden till stolen)

Tog lite "kort" när jag stod flaggvakt. Ligger i bildgalleriet om ett par minuter!

Tack alla som hjälpte till och alla som kom och körde!

// Per
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Per Hammarsjö »

LIte bilder: http://www.mx5racingclub.se/galleri/thu ... p?album=13

Fyll gärna på ni som tog bilder! Vi har inte testat albumet så mycket så har ni problem, dra ett mail till mig!

// Per
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Andreas E »

Håller med Per att vi som arrangerar är mycket nöjda med dagen och vi hoppas att alla ni som kom hade lika kul som oss.
Jag har nu lagt upp resultatet av den första deltävlingen i MX-5 Sprint Cup och den hittar ni här:
http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... ?f=8&t=856

Grattis Per H och Fredrik S till första platserna. Nästa tillfälle att vara med på förarövning och sprint cup (visst vill ni andra peta ner ledarna från tronen?) är 17 maj på Malmby utanför Strängnäs. Jag kan varmt rekommendera att hänga med på denna träff, oberoende om ni aldrig prova bankörning tidigare eller har ordentlig erfarenhet.

Tack än en gång för att ni gjorde träffen så lyckad!
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Per Hammarsjö »

Tack!! Men det var tajt mot Dennis som inte var långt efter och segertippade Josen sprängde kylaren! Glömde vi prisutdelning? :roll: Just kdding! ;)

Nästa gång kan jag tyvärr inte vara med så passa på att peta mig från förstaplatsen! ;)

Sprint-Cup var skitkul! Hoppas vi inte skrämmer bort folk med dessa inslag av tävling på banträffarna. Ni får ryta ifrån ifall ni tycker det är för mycket! Man behöver ju inte tävla jämt!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Josen »

Får också tacka för arrangemanget och årsmötet :) Fick mig alla fall en vända innan det strulade till sig.
Bil känns överlag riktigt kul att köra iår :) Kul att se hur bra alla körde som flaggvakt :up:

Tyvärr blev det inte riktigt min dag :shock:

Lyckades spränga kylet ny upplevelse att göra :)
Så här spränger man en kylare
- Ha ett gammalt kyl
- Glömma att koppla in fläkten ( bra Josen ....)
- Trycka dit hårdare lock och klamma upp alla anslutningar hårt
- Kör bilen hårt
- Stå still med motorn på
- BOOM ;)
blow.jpg
blow.jpg (45.62 KiB) Viewed 2025 times
Just när man kommer hem tappar jag kärran/bilen över ett gupp :shock:
- Där rök ett stödhjul till...
- Lyckas stoppa kärran med Omegan via en mild knuff ( ingen skada på kärran eller bilarna, kunde gått illa...)
- När jag skall baxa upp kärran på bilen igen upptäcker jag att glömt domkraft i Eksjö :bang2:
- Lämnar kärran mitt i vägen och hämta domkraften i garaget, kul syn...
- Full uppståndelse av passerande bilar när jag baxar på kärran igen ( "vad håller du på med då ?" ) :shock:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Fredrik Henriksson »

Ja jäk..r!! Det har varit lite tryck i det kylet!! :shock:
En lite nojig fråga då jag funderar på "re route", finns det någon misstanke/chans att sprängningen kan berott på det?


Låter som ni alla haft en toppendag! :) Synd att jag inte fått bilen klar, burbygget är fortfarande "under construction"(stannat upp pga av sjukdommar och allsköns Murphybasserade händelser), för det hade varit jäkligt roligt att vara med. :( Har fått roa mig med att plasta delar till Magnus bil istället...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Josen »

En lite nojig fråga då jag funderar på "re route", finns det någon misstanke/chans att sprängningen kan berott på det?
Nej tror jag inte - äldre kyl (dåligt flöde), högre tryck i kylarlocket och inte körande fläkt blåset det. Får titta på oljor och komp-mäta så inte vatten har hamnat på fel ställe :shock: Motorn lät och gick fint så tror det har klarart sig :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Fredrik Henriksson »

Gott att motor verkar ha klarat sig... :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Svederud »

Tack för en kanon dag!
Andreas K wrote: Grattis Per H och Fredrik S till första platserna.
Snällt av dig att inte berätta att jag var den enda deltagaren med gatdäck. :wink:

Men jag firar ändå :banana:
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Dennis Kullman »

Lyckad dag med fint väder, trevligt sällskap (även fredag kväll) och en schysst bana!
Min lördag blev både roligare och samtidigt lite besvärande av att Bertil bad mig prova hans 1,8...
Bertil's bil går väldigt bra - och är mycket stabilare än min i slalompartierna!
Jag är helt övertygad om att jag körde varvet snabbare med Bertil's bil (jämfört med min alltså) redan efter 2 eller 3 varv!
Redan på morgonen kände jag att min bil var odistinkt i lastväxlingarna och trodde först att jag ställt bump i mjukaste läget - men den stod i hårdaste läget! Nu inser jag att det är något annat; förmodligen chassibussningarna och (hoppas jag) framförallt k-hämmarstagen (som är original och i uselt skick).
Så... jag kan verkligen rekommendera att prova någon annans bil emellanåt; för oss "enmansstall" är det nog enda sättet (förutom att låta någon erfaren prova vår bil, men det blir ju lite samma sak :roll: :wink: ) att upptäcka vissa negativa förändringar eftersom vi (i a f jag) har en tendens att lära oss köra våra bilar hur underliga de än må vara...
Som om inte det där med chassit skulle vara nog, så slirade dessutom kopplingen, så nu blir det panikbyte innan MSCC KM1 (om det går)...
På vägen hem hamnade jag i "bönner i volvo på väg till stan på lördag kväll"-trafik, vilket stundtals var underhållande, men också farligt; det är lätt att få 18-åringar att satsa livet på en omkörning...

Men... Josen verkade ha en långt mer spännande dag. Tråkigt med bilen, men så här i efterhand verkar det ju som att dagen skulle kunnat sluta betydligt sämre - med ett släp på rymmen. :wink:

Några actionbilder har jag inte, men någon depåbild ska jag nog kunna ladda upp så småningom.

Tack till alla (ni vet vilka ni är) som gjorde så att vi andra fick mycket körtid! :D
Jag fuskade mig igenom dagen utan att göra någon nytta och dessutom fick jag mat av Niklas innan jag åkte hem. :oops: :wink:
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by CG Leijonhufvud »

visst, det var en kanondag som verklignen bjöd på allt, att stå precis brevid Josen när han blåste kylaren var klart häftigt :mrgreen: Josens första kommentar var "Fan där gick nog toppplockspackningen" men insåg snart att så "illa" var det inte... därefter följde en "orsak-verkan" analys på >30min.

Men "shit happends" de e sånt här som sätter spår för framtiden och gör bara våra träffar till än mer besöksvärda :up: Tack Josen :applause:

känns spontant som att det kommer att bbli fler träffar i Eksjö, både med tanke på att anläggningen var så pass OK, samt att den faktiskt ligger placerad väldigt demokratiskt. Fick bekräftelse på detta i form av att vi hade såväl kamrater från Malmö till Stockholm som från Götebora till Karlskrona (samt förstås Hans D från "Lappträsk")

Instämmer med Andreas, tack allla för en lyckad bandag
CG Leijonhufvud
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Jari Olavison »

Kan bara hålla med övriga om att det var ett lyckat arr. Banan var riktigt underhållande. Då det var andra gången jag rullat på mina R-däck så kändes det fortfarande lite ovant. Tyckte speciellt i slalomdelen att bilen kränger mycket mera och känns mjukare i chassit, beror väl på greppet.

Nästa gång skall jag definitivt be någon av "rävaran" ta en sväng i min bil för att få lite synpunkter. Det är ju över 4 sek till bästa tiden :shock: Jag tror ju iof. att de flesta av dessa sekunder beror på vem som sitter bakom ratten, det är till att bli imponerad av vad våra raceförare kan åstadkomma (Måste ha nån skruv lös :roll: :wink: )
Dedikerade instruktörer på träffarna är en jättebra idé.
Som 1,6-ägare var det kul att se hur Dennis demonstrerar att den faktist är konkurrenskraftig mot 1,8-orna, även om den får gå på varvtalsstoppet mestadels :D

Tävlingsmomentet var riktigt roligt :D

Förutom Josens incident och ett svartflagg (90 kmh i 60-kurvan och visade fingret...) så var det inga större incidenter :wink:

Har lite bilder jag ska ladda upp så fort jag hinner
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Per Hammarsjö »

Jari Olavison wrote:
Förutom Josens incident och ett svartflagg (90 kmh i 60-kurvan och visade fingret...) så var det inga större incidenter :wink:
Vem gjorde något så dumt? ;)
Var svartflaggen på riktigt? Jag trodde det var på skoj därav det "roliga" fingret! :) Du tog inte illa upp va CG? Förlåt i sånt fall! :bow:
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by CG Leijonhufvud »

:nyah:
CG Leijonhufvud
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Torkel k »

Detta var min första träff av många med MX5racingclub! Jag hade en riktigt bra lördag tack vara mycket bra arrangemang, en riktigt fint gjord bana och inte minst en massa trevligt folk. Materialet från min videokamera kommer garanterat någon gång innan år 2017. Nu ska jag bara lära mig köra också... instruktör med stort tålamod sökes. :burnout:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Per Hammarsjö »

På nästa banträff lovar vi att utse några av oss till dedikerade instruktörer!

// Per
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Joakim Winkler »

Jag kan bara hålla med alla ovanstående och vill tacka för en mycket lyckad träff. Jag gled också bara igenom dagen så nästa gång är jag given flaggvakt.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Torkel k »

Per Hammarsjö wrote:Sprint-Cup var skitkul! Hoppas vi inte skrämmer bort folk med dessa inslag av tävling på banträffarna. Ni får ryta ifrån ifall ni tycker det är för mycket! Man behöver ju inte tävla jämt!
Jag tycker det var lysande! Jag aldrig kört på tid tidigare och heller aldrig haft någon lust... men tyckte det var ett super kul inslag i dagen! Om tävlande skrämmer bort eller uppmuntrar beror helt på dem som närvarar vid tillfället. Den prestigelösa och avslappnade stämningen vid denna träff är precis vad jag letar efter i en klubb. :up:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Jari Olavison »

Per Hammarsjö wrote:LIte bilder: http://www.mx5racingclub.se/galleri/thu ... p?album=13

Fyll gärna på ni som tog bilder! Vi har inte testat albumet så mycket så har ni problem, dra ett mail till mig!

// Per
Har fyllt på med lite bilder, blev visst dubbelt av nån, kanske webmaster kan fixa..;)


/Jari
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Svederud »

Blev inga bilder, men en halvtaskig video.

http://www.youtube.com/watch?v=4AYY72WNA3M
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Dennis Kullman »

Jag har lagt in 4 bilder.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Jag har lagt in 4 bilder.
Den fjärde var en riktigt vacker komposition :up:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Eftersnack Eksjö 25 april

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:
Dennis Kullman wrote:Jag har lagt in 4 bilder.
Den fjärde var en riktigt vacker komposition :up:
Man tackar!
Synd att min bil var så dammig...
Post Reply