När behövs licens ?

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

När behövs licens ?

Post by Crazy Ivan »

När jag körde bankalaset på Kinnekulle förra sommaren behövde jag lösa en engångslicens som
bara kan lösas en gång per år.

Nu när jag har licens på gång funderar jag över till vilka av klubbens banträffar, (MX5Cup exkluderad)
behöver jag egentligen ha licens?
Är det bara på banor som är SBF-godkända? Hur hitter jag dom i så fall, SBF:s hemsida??

( Gotland Ring och Mitt Sverige Banan är inte godkända om jag är rätt underrättad?)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: När behövs licens ?

Post by Niklas Falk »

Förarlicens från SBF behövs för att ge försäkring för 1e man (dvs dig själv) när arrangemang sker med Motortävlingsförsäkring förmedlad genom SBFs kanaler (Motortävlingsförsäkringen täcker i sig skada på 3e man).
Om arrangemang sker utan Motortävlingsförsäkrng så gäller antingen trafikförsäkringen eller ingen försäkring alls (beror kraftigt på platsen arrangamanget sker, väldigt lite på hur det sker).

I år är åtminstonde Kinnekulle 31e juli fullt SBFarr (träning+tävling), det finns tom med i SBFs kalender etc.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: När behövs licens ?

Post by Crazy Ivan »

Niklas Falk wrote:Förarlicens från SBF behövs för att ge försäkring för 1e man (dvs dig själv) när arrangemang sker med Motortävlingsförsäkring förmedlad genom SBFs kanaler (Motortävlingsförsäkringen täcker i sig skada på 3e man).
Om arrangemang sker utan Motortävlingsförsäkrng så gäller antingen trafikförsäkringen eller ingen försäkring alls (beror kraftigt på platsen arrangamanget sker, väldigt lite på hur det sker).

I år är åtminstonde Kinnekulle 31e juli fullt SBFarr (träning+tävling), det finns tom med i SBFs kalender etc.
Ok - men då omformulerar jag frågan för att jag skall begripa......
Vilka av klubbens arrangemang sker med Motortävlingsförsäkring via SBF ? (Fortfarande MX5Cup exkluderad)
Vad gäller på övriga? Trafikförsäkring eller ingen alls?
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: När behövs licens ?

Post by Per Hammarsjö »

För övriga ska trafikförsäkring gälla då de inte sker på inhägnat tävlingsområde.

Vi är lite osäkra på hur Sviesta kommer köras. Den borde köras under SBF men det är lite oklarheter med ett avtal vi fått från banan....
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Re: När behövs licens ?

Post by kroegarn »

Per Hammarsjö wrote:För övriga ska trafikförsäkring gälla då de inte sker på inhägnat tävlingsområde.

Vi är lite osäkra på hur Sviesta kommer köras. Den borde köras under SBF men det är lite oklarheter med ett avtal vi fått från banan....
När LMS har sina egna "Prova på bankörning" så krävs iaf SBF licens...
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Post Reply