MGCC 2009

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

MGCC 2009

Post by Hans Drangel »

I kalendern på MGCC´s hemsida kan man få fram följande datum;

- 10/5 KM1 Sturup
- 7/6 KM2 Bulltofta prel.
- 8/8 KM3 Minnesberg prel.
- 22/8 KM4 Sturup
- 4/10 KM5 Knutstorp

Jag har själv inte bestämt mig riktigt vad det blir i år. Planen är dock att ta ut vagnbok och då finns det ju mer att välja på. Vad är Minnesberg måntro :think2:
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MGCC 2009

Post by Niklas Falk »

Hans Drangel wrote:Vad är Minnesberg måntro :think2:
Backtävling genom byn. Påstås vara en trevlig tillställning men det är ju inte många minuter körning för poängen.
Göteborgarna känner nog igen modellen med Parkbanan, två åk på en hel dag med trevligt gemyt.

Jag tycker det ser ut som en bra mix
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MGCC 2009

Post by Josen »

Hmm gillar inte att gnälla men ingen höjdare i år.
Sturup och Bulltofta :( Ge fan i husen nu Hans ;) Blir nog bara KM 5 i år :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Re: MGCC 2009

Post by Hans Drangel »

Josen wrote:Hmm gillar inte att gnälla men ingen höjdare i år.
Sturup och Bulltofta :( Ge fan i husen nu Hans ;) Blir nog bara KM 5 i år :)
För att inte tala om Minnesberg, en hel by full av hus och bodar....

Får se hur jag gör, konbana med start en och en ger väldigt lite körtid i relation till den tid det tar att ta sig dit från Stockholm. Ljungbyhed var helt OK med bra med körtid men då körde vi väl 6-8 bilar åt gången.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Re: MGCC 2009

Post by P-O Håkansson »

Hej utomskåningar!

Ja, vad ska man säga. När Ljungbyhed försvann så finns det inte så mycket kvar förutom Sturup och Knutstorp. Knutstorp är fullbokad varenda dag, helg- som vardag, under 2009. Vi fick vårt Höstrace tack vare gamla goda relationer och tradition.

Tredje tävlingen på Sturup förra året panikbokades och visade sig dessutom kollidera med Goodwood. Nästan 30 papp back på en enda dag är ganska tufft att bära...

Kanske finns det chans 2010 att köra en vårtävling på Knutstorp också, men i år så ser det ut att bli något i stil med vad Hans har listat, både p.g.a. vad det finns för banor och vad det får kosta. Minnesberg är högst preliminär, tidigare var det OK med halmbalar framför träd och hinder, nu kommer det att krävas ett antal FIA-sexpack med däck. Det är skrymmande och inget som klubben har idag, det kan finnas lite alternativ att låna in men vi vet inte. Var jag den ende som tyckte att Bulltofta var kul? Trots att jag inte fick en enda godkänd tid (eftersom sista omgången ströks av någon anledning 8) ).

Det är svårt att hitta något stort, tomt flygfält eller liknande där man kan köra slalom/autocross. Det skulle vara Ljungbyhed i så fall, en bil i taget skulle väl vara OK om jag minns vad Miljönämnden i Klippan bestämde.

Min idé om Falkenberg var ju tydligen fetkörd, alla de få helgerna är alltid uppbokade.

Jag förstår att man inte kör från Stockholm för 3 x 40 sekunder uppför en backe, men jag hoppas att ni dyker upp på några tävlingar så att vi får in lite extra pengar och kan motivera att göra något roligare 2010.

Mvh,
P-O
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MGCC 2009

Post by Niklas Falk »

P-O Håkansson wrote:Det är svårt att hitta något stort, tomt flygfält eller liknande där man kan köra slalom/autocross. Det skulle vara Ljungbyhed i så fall, en bil i taget skulle väl vara OK om jag minns vad Miljönämnden i Klippan bestämde.
Imponerande arbete ni lägger ner.

Hur var det med den asfaltsyta som nån driftade på i närheten av Hässleholm? Det finns ju nåt flygfält i närheten enligt kartorna iaf. Men vem som i så fall hyr ut/godkänner vette katten.

Gällande sixpack, accepteras halvtons ensilagebalar, de skyddar omgivningen från bilarna (men kan lika gärna ersättas av betong ur personlighetsskyddets perspektiv)?

Gokartbanor, har ni några som kan fungera som konbana (dvs vara långsam nog men samtidigt kunna komma runt med bil)?
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Re: MGCC 2009

Post by P-O Håkansson »

Niklas Falk wrote:Hur var det med den asfaltsyta som nån driftade på i närheten av Hässleholm? Det finns ju nåt flygfält i närheten enligt kartorna iaf. Men vem som i så fall hyr ut/godkänner vette katten.
Det var kanske något på gamla nedlagda T4 (tror jag regementet hette). Jag har försökt kolla på eniro men såg inget riktigt lämpligt. Jag har haft funderingar på gamla F10 Ängelholm som numera förvaltas av statliga bolaget "Vasallen" eller nå't liknande. Först fick jag höra att det körts formeltävlingar där, sedan fick medlemmar som besökte Koeniggsegg höra att det var slut med sånt. Dessutom är det 30 km/h fartbegränsning på området :D
Niklas Falk wrote: Gällande sixpack, accepteras halvtons ensilagebalar, de skyddar omgivningen från bilarna (men kan lika gärna ersättas av betong ur personlighetsskyddets perspektiv)?
Ensilage är inte OK. Hade vi alla haft fullbur med Toyota-stag så kunde vi kört var vi ville med betongsuggor som chikaner...
Niklas Falk wrote: Gokartbanor, har ni några som kan fungera som konbana (dvs vara långsam nog men samtidigt kunna komma runt med bil)?
Vi har möjligtvis en på gång, som du säger så är det inte fel att redan ha en färdig slinga som man sedan får lägga till lite extra chikaner på.

Tack för förslagen. Det finns en gammal flygbas utanför Sjöbo, men den ser ut att vara upptagen av annat bråte på flygfoto. Det kördes tävlingar på träupplaget på "Emils timmer" i Hässleholm för 15 år sedan, företaget finns inte längre... Det har funnits planer på att köra på en yta i förra importbilshamnen i Trelleborg, men där ligger tydligen vindkraftdelar på lager istället. Vi har fått förslag på backtävling på Spillepengen (soptipp, markutfyllnad i Malmö industrihamn) men där ligger dekorativa stenbumlingar längs hela serpentinvägen.

Det körs rallysträckor i industirområden i Trelleborg, Eslöv och hos Räddningsverket på Revinge, men alla dessa ställen har continers och betongsuggor och farliga hårda föremål längs med bansträckningen. Det körs Jakriborg Grand Prix i ett Hansainspirerat bostadsområde i Hjärup mellan Malmö/Lund. Tävlingen körs med bilar äldre än andra världskriget så de kanske inte tycker att det är lika charmigt med Miator, det är nog ingen större yta ändå.

Jag hade gärna kört backtävling upp till Kopparhatten på Söderåsen. Problemet är väl att det är en Nationalpark och att där är lite stup...

Mvh,
P-O
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MGCC 2009

Post by Josen »

Ja, vad ska man säga. När Ljungbyhed försvann så finns det inte så mycket kvar förutom Sturup och Knutstorp. Knutstorp är fullbokad varenda dag, helg- som vardag, under 2009. Vi fick vårt Höstrace tack vare gamla goda relationer och tradition.
Hatten av för ditt arbete P-O :up: , förstår att det är svårt att få ihop banorna. Sorry för att jag gnällde :oops:
Själv saknkar jag F5 mycket. Var sanslöst kul att högfartsköra och känslan att svepa fram mellan konorna i fullt blås var oslagbart.
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Re: MGCC 2009

Post by Hans Drangel »

Jag är instämmer helt i att det är ett fantastiskt arbete P-O och ni andra inom MGCC lägger ner på att få ihop KM så att sådana som jag bara kan komma dit och åka :bow:

Jag har inget mot konbanor annat än att det är en av de få tävlingsformer som faktiskt finns lokalt i Stockholm och det därför blir svårmotiverat att åka till skåne för samma sak (fast skåningar är ju så himla trevliga förståss).
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MGCC 2009

Post by Fredrik Henriksson »

Är mest lockad av att se vilka tider man kan få till på de "riktiga" banorna så det blir nog KM1, 4 och 5 för min del.
Imponerande engagemang P-O! 8) Lite skämsigt att säga det när ni jobbar så hårt med det men höbalar, husknutar och konor lockar inte för långresor. :oops: Men konbanekandet kanske lockar en och annan som inte vågat ta steget ut på banorna... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Re: MGCC 2009

Post by P-O Håkansson »

Hej

rejsa.nu verkar vara nere, så jag passar på att posta här istället. För en liten stund sedan så fick jag besked från Sturup Raceway att fastän de är i konkurs så kommer de att ta nya bokningar och genomföra redan gjorda bokningar vilket betyder att MSCC:s två KM-deltävlingar är räddade!

Mvh,
P-O
Post Reply