GRC Track Day Knutstorp 20081005
Posted: Sun 05 Oct 2008, 16:47
Såja, första bandagen avklarad Open Pit Lane hela dagen, med 20-25 bilar.
996 GT3, 996 GT3RS, 997 S, 997 GT3RS(smällde) Corvette´C5, Ferrari 348, S4, RS4, M3, Z4, 323Ti Compact, Caterham x2, Fiesta ST, Suzuki, Volvo 240, Cayman S, Mini, Exige också Jag i min NC
Hällregn och halv storm precis HELA DAGEN. Halt som attan men snällt mot däcken.
Jag körde ju med min NC med gatdäck och det över och understyrde om vartannat.
I slutet på målrakan så stod det fullt med vatten i vänsterspåret varför Jag ofta gick in mot mitten och bromsade, för att sedan gå ut till vänster igen inför kurvan. Låg man kvar i vänsterspår så fick man gå på bromsen rejält mycket tidigare, med en instabil bil och tuggande ABS som följd.
TC gick in och störde väldigt mycket, men med mina begränsade banerfarenheter så vågade Jag inte prova så mycket utan.
Det gick att hålla 120 i svackan och ca 100 över NGK, sen så hade Jag INGET fäste inför den kommande vänstern upp mot idioten. Där fick Jag bromsa TIDIGT.
I idioten så understyrde det så det stod härliga till. Efter en tid så provade Jag att ta den längs yttern, vilket var succe. Jag åt in mycket tid på framförvarande bilar då. I den efterföljande vänstern så ville TC´n vara med hela tidenoch hålla koll på bakhjulen. Högern därefter gav också massor av tid när Jag valde ett annat spår. Jag låg kvar längre, broms och svängde VÄLDIGT sent. Där ute längs kanten fanns det mängder av grepp jämfört med idelaspåret som flöt.
Liton var inga problem ,sköna G-krafter och ca 80km/h. Värre var sista kurvan innan rakan. Den var svår att få till, utan att få hjulspinn. När man väl tagit sig genom den och ut på rakan så villle TC´n inte sluta blinka förrän halvvägs bort mot Dunlopbron. Strax innan skickades fyran i, vid 7000rpm och bilen sköt iväg mot ett nytt varv.
160 i mätarfart gick det att få upp den i med detta väglag. I torrt så tror Jag att Jag vågat bromsa en bra bit senare. Idag blev det full broms strax efter flaggvakten vid depåutfarten.
Några drömtider var det nog inte tal om, men kul hade Vi. Jag och polaren i Z4 3.0i körde jämt efter att han fått ta del av mina spårval i idioten och högern ner mot liton. Innan dess så var Jag en del snabbare.
Vi var snabba på olika delar av banan. Jag hade problem att få till första och andra kurvan och fick aldrig riktigt det draget jag ville ha ner i svackan.
Jag fick ett riktigt släpp efter NGK när Jag gick på gasen lite tidigt, baken kom och hängslena hann inte riktigt med. Det var till att ratta åta he***te och det slutade med vänster hjulpar i gruset på vänstra sidan. Puh!!
däcken klarade sig väldigt bra idag. Bromsarna likaså. De matade på, varv efter varv, utan att mattas. Imponerande.
Framfälgarna har numera intagit en antacitgrå färg och sidorna på bilen är också svagt grå
Med 30 mil på mätaren och ett varv på 2km så blev det ca 150 varv idag. tankning i halvtid och ett ca snitt på 4dl/varv, alltså 2l milen.
Hur som helst så har Jag verkligen fått smak på det här och Vi får se var det landar till våren.
996 GT3, 996 GT3RS, 997 S, 997 GT3RS(smällde) Corvette´C5, Ferrari 348, S4, RS4, M3, Z4, 323Ti Compact, Caterham x2, Fiesta ST, Suzuki, Volvo 240, Cayman S, Mini, Exige också Jag i min NC
Hällregn och halv storm precis HELA DAGEN. Halt som attan men snällt mot däcken.
Jag körde ju med min NC med gatdäck och det över och understyrde om vartannat.
I slutet på målrakan så stod det fullt med vatten i vänsterspåret varför Jag ofta gick in mot mitten och bromsade, för att sedan gå ut till vänster igen inför kurvan. Låg man kvar i vänsterspår så fick man gå på bromsen rejält mycket tidigare, med en instabil bil och tuggande ABS som följd.
TC gick in och störde väldigt mycket, men med mina begränsade banerfarenheter så vågade Jag inte prova så mycket utan.
Det gick att hålla 120 i svackan och ca 100 över NGK, sen så hade Jag INGET fäste inför den kommande vänstern upp mot idioten. Där fick Jag bromsa TIDIGT.
I idioten så understyrde det så det stod härliga till. Efter en tid så provade Jag att ta den längs yttern, vilket var succe. Jag åt in mycket tid på framförvarande bilar då. I den efterföljande vänstern så ville TC´n vara med hela tidenoch hålla koll på bakhjulen. Högern därefter gav också massor av tid när Jag valde ett annat spår. Jag låg kvar längre, broms och svängde VÄLDIGT sent. Där ute längs kanten fanns det mängder av grepp jämfört med idelaspåret som flöt.
Liton var inga problem ,sköna G-krafter och ca 80km/h. Värre var sista kurvan innan rakan. Den var svår att få till, utan att få hjulspinn. När man väl tagit sig genom den och ut på rakan så villle TC´n inte sluta blinka förrän halvvägs bort mot Dunlopbron. Strax innan skickades fyran i, vid 7000rpm och bilen sköt iväg mot ett nytt varv.
160 i mätarfart gick det att få upp den i med detta väglag. I torrt så tror Jag att Jag vågat bromsa en bra bit senare. Idag blev det full broms strax efter flaggvakten vid depåutfarten.
Några drömtider var det nog inte tal om, men kul hade Vi. Jag och polaren i Z4 3.0i körde jämt efter att han fått ta del av mina spårval i idioten och högern ner mot liton. Innan dess så var Jag en del snabbare.
Vi var snabba på olika delar av banan. Jag hade problem att få till första och andra kurvan och fick aldrig riktigt det draget jag ville ha ner i svackan.
Jag fick ett riktigt släpp efter NGK när Jag gick på gasen lite tidigt, baken kom och hängslena hann inte riktigt med. Det var till att ratta åta he***te och det slutade med vänster hjulpar i gruset på vänstra sidan. Puh!!
däcken klarade sig väldigt bra idag. Bromsarna likaså. De matade på, varv efter varv, utan att mattas. Imponerande.
Framfälgarna har numera intagit en antacitgrå färg och sidorna på bilen är också svagt grå
Med 30 mil på mätaren och ett varv på 2km så blev det ca 150 varv idag. tankning i halvtid och ett ca snitt på 4dl/varv, alltså 2l milen.
Hur som helst så har Jag verkligen fått smak på det här och Vi får se var det landar till våren.