GRC Track Day Knutstorp 20081005

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

GRC Track Day Knutstorp 20081005

Post by Måns Wilke »

Såja, första bandagen avklarad :D Open Pit Lane hela dagen, med 20-25 bilar.
996 GT3, 996 GT3RS, 997 S, 997 GT3RS(smällde) Corvette´C5, Ferrari 348, S4, RS4, M3, Z4, 323Ti Compact, Caterham x2, Fiesta ST, Suzuki, Volvo 240, Cayman S, Mini, Exige också Jag i min NC
Hällregn och halv storm precis HELA DAGEN. Halt som attan men snällt mot däcken.
Jag körde ju med min NC med gatdäck och det över och understyrde om vartannat.

I slutet på målrakan så stod det fullt med vatten i vänsterspåret varför Jag ofta gick in mot mitten och bromsade, för att sedan gå ut till vänster igen inför kurvan. Låg man kvar i vänsterspår så fick man gå på bromsen rejält mycket tidigare, med en instabil bil och tuggande ABS som följd.
TC gick in och störde väldigt mycket, men med mina begränsade banerfarenheter så vågade Jag inte prova så mycket utan.
Det gick att hålla 120 i svackan och ca 100 över NGK, sen så hade Jag INGET fäste inför den kommande vänstern upp mot idioten. Där fick Jag bromsa TIDIGT.
I idioten så understyrde det så det stod härliga till. Efter en tid så provade Jag att ta den längs yttern, vilket var succe. Jag åt in mycket tid på framförvarande bilar då. I den efterföljande vänstern så ville TC´n vara med hela tidenoch hålla koll på bakhjulen. Högern därefter gav också massor av tid när Jag valde ett annat spår. Jag låg kvar längre, broms och svängde VÄLDIGT sent. Där ute längs kanten fanns det mängder av grepp jämfört med idelaspåret som flöt.
Liton var inga problem ,sköna G-krafter och ca 80km/h. Värre var sista kurvan innan rakan. Den var svår att få till, utan att få hjulspinn. När man väl tagit sig genom den och ut på rakan så villle TC´n inte sluta blinka förrän halvvägs bort mot Dunlopbron. Strax innan skickades fyran i, vid 7000rpm och bilen sköt iväg mot ett nytt varv.
160 i mätarfart gick det att få upp den i med detta väglag. I torrt så tror Jag att Jag vågat bromsa en bra bit senare. Idag blev det full broms strax efter flaggvakten vid depåutfarten.

Några drömtider var det nog inte tal om, men kul hade Vi. Jag och polaren i Z4 3.0i körde jämt efter att han fått ta del av mina spårval i idioten och högern ner mot liton. Innan dess så var Jag en del snabbare. :P :D
Vi var snabba på olika delar av banan. Jag hade problem att få till första och andra kurvan och fick aldrig riktigt det draget jag ville ha ner i svackan.

Jag fick ett riktigt släpp efter NGK när Jag gick på gasen lite tidigt, baken kom och hängslena hann inte riktigt med. Det var till att ratta åta he***te och det slutade med vänster hjulpar i gruset på vänstra sidan. Puh!! :shock:

däcken klarade sig väldigt bra idag. Bromsarna likaså. De matade på, varv efter varv, utan att mattas. Imponerande.
Framfälgarna har numera intagit en antacitgrå färg och sidorna på bilen är också svagt grå :D

Med 30 mil på mätaren och ett varv på 2km så blev det ca 150 varv idag. tankning i halvtid och ett ca snitt på 4dl/varv, alltså 2l milen.

Hur som helst så har Jag verkligen fått smak på det här och Vi får se var det landar till våren. :)
Last edited by Måns Wilke on Sun 05 Oct 2008, 17:37, edited 1 time in total.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Det låter som en lyckad dag, trots allt. :D
Regn och halv storm är ju inte idealt (inte minst i depån), men det ger bra träning och är kul på sitt sätt, tycker jag.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Har man promenerat banan så är det inte svårt att inse att yttern i idoten bör vara ganska snabb i blött. Asfalten är nämligen mer bankad än man kan tro och vattnet dränseras bra från yttern och rinner ner till innern. Dessutom är grov gummifri asfalt ganska greppig när det är blött (jämfört med slätslipad och gummifylld).

Detta är ju iofs applicering av "Anderstorpsteorier" men det skadar inte att testa och det gick ju bra. :)

Om man överlever blötkörning så får man massor av sensorinput att lagra i ryggmärgen, mjukheten i körningen som krävs för att lyckas är en fördel även i torrt.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Mjukheten var ett framgångsrecept. Om man slog av 10% på aggressiviteten så tappade man inte nåt speciellt, tvärtom och man fick ett bättre flyt i körningen, utan så mycket störning av elektroniken. Det svåra var att hålla sig där och inte överköra :? Man tror ju att man kan mer än man kan... :roll: :D

Det var iaf betydligt lättare att hänga på polaren än att ha honom bakom sig, han tyckte likadant. för mycket energi går åt till att kolla bakåt :wink:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Imponerande självkontroll med antispinn inkopplat.
Det ska du all heder för, hade fler använt huvudet på det sättet när det gäller banmöten, skulle det blir mer körning för alla.
Säkerhet först.

Misstänker att en omgång r-däck skulle smaka fint?

Slänger du dit en vass krängare fram också, har du en Porsche stressare i garaget!!!
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Usch vad bromsarna känns dassiga idag. Det verkar som om det hänt nåt med beläggen. Glaserade?
De tar väldigt dåligt i början och Jag får trycka ganska hårt, men sen biter de, dock inte som innan.
Jag utnyttjade bromsarna betydligt mer än tex polaren gjorde i sin Z4. Han bromsade inte lika sent. Jag stod på bromsen så sent det bara gick på rakan.

Finns det nån bot mot detta? Fixar det sig efter lite vanlig körning eller blir det till att köpa nya belägg?
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

En liten fråga: Har någon kört sin Miata i hällregn på Knutstorp och vad låg tiderna på isf?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

continental wrote:En liten fråga: Har någon kört sin Miata i hällregn på Knutstorp och vad låg tiderna på isf?
1.25-1.30 om jag minns rätt. Det spelar inte så stor roll hur mycket det regnar så länge inte vatten blir stående på banan. Den stora skillnaden är mellan torr och fuktig bana.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Ok, då var Jag inte helt ute o seglade när min polare klockade mig på ca 1.28.5 ,inkl att Jag bromsade på mig i både idioten och Liton? :D
Med en überturbomatad 940, som gjorde 1,24, i hasorna.
Under de varv som kändes bättre än detta tidtagna, så bör Jag nog ha legat nån sekund snabbare, kanske 2.
Är gatdäck bättre i regn än R-däck?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

continental wrote:Ok, då var Jag inte helt ute o seglade när min polare klockade mig på ca 1.28.5 ,inkl att Jag bromsade på mig i både idioten och Liton? :D
Med en überturbomatad 940, som gjorde 1,24, i hasorna.
Under de varv som kändes bättre än detta tidtagna, så bör Jag nog ha legat nån sekund snabbare, kanske 2.
Är gatdäck bättre i regn än R-däck?
Nej R-däck är överlägsna gatdäck i blött. Har du traction system på din NC som du körde med ?
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Japp Jag hade TC inkopplat nästan hela tiden, så visst had man lite hjälp att hålla rätt på bilen emellanåt. :oops:
Men det kändes också begränsande ibland. Ut ur kurvorna så är det frustrerande när elektroniken klipper gasen och man blir hängade utan kraft. I mina ögon så är NC utrustad med ett system som förtar lite väl mycket ibland. DSC på min 325:a är mycket smidigare och jobbar med mer finskänsliga ingrepp.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Några bilder:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Post Reply