Nu drar det ihop sig till min första riktiga banåkardag. På Knutstorp på Söndag med GRC. Jag misstänker att Jag och polaren (som kör Z4) kommer att ha några av de långsammare bilarna under dagen.
Min stilla fråga är: ungefär vilka varvtider SKULLE man kunna tänka sig att en nästan original NC gör på Knutstorp?Bilen är ju sänkt med Eibach 45mm fjädrar och försedd med 225` Contidäck på 18"-fälgar.
Nu vet Jag att en icke så liten del beror på vad som befinner sig bakom ratten, men teoretiskt?
Vad säger forumets samlade expertis? Nån som har nåt tips?
Varvtid Knutstorp NC?
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Varvtid Knutstorp NC?
Inte den blekaste, men med gatdäck har du bara 2-3 varv per pass på dig att visa hur fort det kan gå, sen lär du glida omkring som en flatbottnad eka med utombordare.continental wrote:Nu drar det ihop sig till min första riktiga banåkardag. På Knutstorp på Söndag med GRC. Jag misstänker att Jag och polaren (som kör Z4) kommer att ha några av de långsammare bilarna under dagen.
Min stilla fråga är: ungefär vilka varvtider SKULLE man kunna tänka sig att en nästan original NC gör på Knutstorp?Bilen är ju sänkt med Eibach 45mm fjädrar och försedd med 225` Contidäck på 18"-fälgar.
Nu vet Jag att en icke så liten del beror på vad som befinner sig bakom ratten, men teoretiskt?
Vad säger forumets samlade expertis? Nån som har nåt tips?
Är det open pit-lane? Låt i så fall bilen ta täta pauser, så att däcken svalnar lite.
Vad ska man gissa på för tider? 1.16-1.17 kanske?
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Körde en NC 160hk på Falkenberg i våras, det var inte sport modellen och hade orginal sulor.(2,5 kg tryck)
Körde runt 5 sek högre varvtider med den än med 140hk NB, som börjar bli lite racepreppad.
Är inte speciellt vass som förare ska tilläggas.
Dessutom var bilen lånad av Eklunds bil i Göteborg.
Körde naturligtvis på den svarta och säkra sidan av curbsen.
Lycka till!
Körde runt 5 sek högre varvtider med den än med 140hk NB, som börjar bli lite racepreppad.
Är inte speciellt vass som förare ska tilläggas.
Dessutom var bilen lånad av Eklunds bil i Göteborg.
Körde naturligtvis på den svarta och säkra sidan av curbsen.
Lycka till!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
gokarting.nu wrote: Är inte speciellt vass som förare ska tilläggas.
Lycka till!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5