Varvtid Knutstorp NC?

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Varvtid Knutstorp NC?

Post by Måns Wilke »

Nu drar det ihop sig till min första riktiga banåkardag. På Knutstorp på Söndag med GRC. Jag misstänker att Jag och polaren (som kör Z4) kommer att ha några av de långsammare bilarna under dagen. :D

Min stilla fråga är: ungefär vilka varvtider SKULLE man kunna tänka sig att en nästan original NC gör på Knutstorp?Bilen är ju sänkt med Eibach 45mm fjädrar och försedd med 225` Contidäck på 18"-fälgar.
Nu vet Jag att en icke så liten del beror på vad som befinner sig bakom ratten, men teoretiskt?

Vad säger forumets samlade expertis? Nån som har nåt tips?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Varvtid Knutstorp NC?

Post by Dennis Kullman »

continental wrote:Nu drar det ihop sig till min första riktiga banåkardag. På Knutstorp på Söndag med GRC. Jag misstänker att Jag och polaren (som kör Z4) kommer att ha några av de långsammare bilarna under dagen. :D

Min stilla fråga är: ungefär vilka varvtider SKULLE man kunna tänka sig att en nästan original NC gör på Knutstorp?Bilen är ju sänkt med Eibach 45mm fjädrar och försedd med 225` Contidäck på 18"-fälgar.
Nu vet Jag att en icke så liten del beror på vad som befinner sig bakom ratten, men teoretiskt?

Vad säger forumets samlade expertis? Nån som har nåt tips?
Inte den blekaste, men med gatdäck har du bara 2-3 varv per pass på dig att visa hur fort det kan gå, sen lär du glida omkring som en flatbottnad eka med utombordare. :wink:

Är det open pit-lane? Låt i så fall bilen ta täta pauser, så att däcken svalnar lite.

Vad ska man gissa på för tider? 1.16-1.17 kanske?
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Ja det är open pit-lane i två omgångar.

Jag funderar på att ta med originalhjulen på 17" också, för att eventuellt kunna avgöra om det skiljer något, dels i hur bilen beter sig men även tidsmässigt.

Fast först kanske man ska ta och lära sig banan :D
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Körde en NC 160hk på Falkenberg i våras, det var inte sport modellen och hade orginal sulor.(2,5 kg tryck)

Körde runt 5 sek högre varvtider med den än med 140hk NB, som börjar bli lite racepreppad.
Är inte speciellt vass som förare ska tilläggas.
Dessutom var bilen lånad av Eklunds bil i Göteborg.
Körde naturligtvis på den svarta och säkra sidan av curbsen.

Lycka till!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

gokarting.nu wrote:Är inte speciellt vass som förare ska tilläggas.
:roll:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote: Är inte speciellt vass som förare ska tilläggas.
Lycka till!
:roll: :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply