Hyllinge Klubbmästerskap 28/9-08 Knutstorp.

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Hyllinge Klubbmästerskap 28/9-08 Knutstorp.

Post by gokarting.nu »

Då har man kört sin första tävling i Mattafaran.

Detta blir sedemera min första racereport, vad som är extra bra är att ingen annan från detta forumet var där....

SÅ JAG KAN SKRIVA VAD SOM HELST!!!
HURRA! HURRA!

Det hade varit roligt med någon polare Miata där dock, var inte nerlusat med Japanare direkt.

Upp 03:00 framme prick 07, var noga med att vara i tid eftersom jag anmälde mig igår! (lör 27/9..)
Om det skulle krångla ville jag ha gott om tid.
Förra gången jag körde detta event var för 2 år sen, då körde jag fel som fa.n, besiktningsgubben bad mig då i stort sett dra åt helvete, eftersom jag var så sen.

Nåja anmälan funkade, allt flöt på ända till jag skulle köpa transponderhållaren typ 7:15.
Killen i tornet säger att de i anmälan säljer dom...tillbaka till 1a stoppet igen:
-Nej. -såna har dom i tornet!
Eftersom jag ändå är tillbaka till anmälan frågar jag dom om start siffror..
-Ja, dom har vi här!

Tillbaka till tornet, -dom har inte kommit än.
Visst, jag är omständig...I-landsproblem..löste sig senare naturligtvis.

Vid besiktningen, frågar dom mig om vagnboken som jag inte har, det ska tydligen finnas en enklare vagnbok, typ engångs.
(.heja SBF..förhistoriskaföreningen..)
Jag berättar att en av anledningarna att jag kör hos dom är just detta: No Vagnbok, gott & slippa!
Allt flyter bra, och vagnboksfri och glad börjar förberedelserna för 1:a träningspasset.
Banan är blöt.

Jag har aldrig gjort någon hemlighet av mitt ointresse/avsmak för formelklasser.
Alltid vid banåka där dessa, och liknande "ENTUSIASTFORDON" deltar blir det bärgningar och bärgningar och rätt ofta bärgningar också.
Samma idag.
Dock håller HMS hårt på tidschemat så det drabbar deras egna körtider värst.
YES! Formel bilarna har första körpasset.
De torkar upp minimalt innan det blir vår tur.
Några av de anmälda i "täckta" bilar gänget väljer att stanna i depån, varför vet jag inte.
Gissa vem som får 4:e tiden av 15!
Bästa tiden: 1,14(BMW 2002) jag 1,23.
Detta kan ju bli en spännande dag..

Överstyrningen är där hela tiden, till 2:a träningspasset ändrar jag krängaren bak igen, då är även banan torr. Kör 1,14, bilen känns fortfarande lynning, SUCK.
Har även nollkoll på soppan. Visaren visar noll eller kvartstank...

Nu ska det köras tidskval, går på stötdämparna bak, nu känns bilen bättre!
På andra varvet slammrar det till bredvid mig...
-va f.n, TRANSPONDERN RULLAR OMKRING I BILEN!
In i depån!
Den dubbelhäftande tejpen är skitig..AAAAAA!!!!(begagnad transponderhållare))
Ett elbuntband senare sitter transpondern MYCKET HåRT FAST.
Ut igen, sladdar mycket, men tiden: 1,13 känns skönt.


Inner skärmarna ber om nåd i varje sväng. Under lunchuppehållet tas dom bort.
Och går på dämparna igen.

Förarmötet är efter lunchen, då uppmärksammas den vita linjen vid depån.
Den får man inte korsa = stop & go.
Efter förarmötet frågar jag om Hardtopen får tas av?
-Nej, för att bilen är besiktigad med HT på....???
Märkligt kan tyckas, men dom bestämmer.

Warm up 15 minuter.
Kör långsammare, men bilen har bättre grepp??? Fattar ingenting!!
Soppan tar slut!
In i depån, klantigt!

Race 1.
Formel kör först, så vi får vänta lite på bärgning efter dom kört klart....
Går på dämparna fram. Gjorde ingen större skillnad.

Startar så där, och nästan alla andra bilar drar ifrån mig, bromsar mig ikapp igen, får en batalj med en Ginetta och en Mustang.
Ser en påkörning av en 5,9 liters V8 Manta, på en M3:a ,gick bra för BMW:en.
Mantan bet i gräset, gjorde inget, hans fel.
Racet är superoligt!
Bilar överallt i olika skepnader och hastigheter. Varvtiderna ligger mellan 1,04 till 1,28.
Lyckas hänga av Ginettan, men Mustangen är svårare. Den går mycket fort på rakorna och över NGK krönet. Det hörs ända in till mig när Mustangen missar en växling.
Vipps passerad.
Tätar innern efter startrakan, lyckas dra ifrån.
En fd STCC bil, går in i sidan på en Volvo 240, Volvon blir stående. Efter en stund spricker STCC bilens fälg, ut i det gröna.
Vipern, M3 compacten, Mantan mfl har imponerande farter och kraft.
Kör på 1,13 igen, bilen börjar kännas tryggare.
Tvåa i min klass av 4, total 10:a.



Innan race 2, frågar ännu en gång om att ta av Hardtopen.
-Nej. blir svaret igen.

Går på bakdämparna.
Koncentrerar mig på att inte bli passerad av alla i starten, turen är på min sida. En Porsche missar en växling, tar innern framför honom.
Har lite häng på en M3.
Börjar bli tryggare med nu med min bil.
M3:an får en stop and go skylt...tredje gången han passerar den(utan att gå in i depån) byts den ut mot en svartflagg istället.
Varvet efter får JAG!!!! stop & go skylten....Kör in, stannar, kör ut igen..lagomt glad..funderar på om jag ska få något mer straff, efter depå hastigheten..tänkte mig inte för.
40 km/h är det väll som gäller?
Jag körde i 80::::::((
Kom ut från stop & go precis före Mustangen, rakt in i ett oljeläkage från Vipern, som genat över curbsen.
HALT.
Mustangen tappade till mig, och tack vare stop&go straffet hamnade jag bakom Porschen jag tagit i starten.
På målsnöret gör han in 2 meter före...
2:a i min klass igen, 9:a totalt.
Kör på 1,12

Svarflaggen fick jag och tre till, för passering av den vita linjen vid depå utfarten. oooooops...

Hyllinge Motorsällskap har full koll och håller i stort sett tidsschemat.
Det roligaste är alla olika bilar och hastigheter.

Det händer något hela tiden! Detta event körs vår och höst, i år kostade detta 1 600:-
En dag.
Ring Knutstorp.
6st heat.
roliga bilar, alla är välkomna.
Ingen vagnbok.
Detta borde helt klart ingå i mx-5 cup!


Mer bilder kommer.
För trött.
Attachments
Detta är världshistoriens högsta prispall!
Detta är världshistoriens högsta prispall!
första-bucklan...jpg (278.61 KiB) Viewed 824 times
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Härlig racerapport. :D
Låter som en lyckad dag - och du kör redan 1.12-tider. :shock: :? :evil: :wink:
Det blir jobbigt 2009...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:
Det blir jobbigt 2009...
Nästa år lär bli nåt i hästväg vad det gäller konkurrens i toppen! :shock:
Hur va d nu, får man fila i topplocket eller inte?... :wink: :lol:

Bra kört Andreas! 8) Ge f.. i att köra fortare bara... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Grattis Mäster !
Visst väl att du skulle sätta oss 'rävar' på plats direkt. Men du ligger väl och mal gokart hela dagarna ;) Kändes det jobbigt att få äta en svart-flagga :twisted: i stället för att mata oss andra med dem ;)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Grattulerar till ett fint race! Gott att du börjar få ordning på bilen. 1.12 tider på knutan redan.... :shock:

Men som Josen säger, det måste vara gokarten. 8) Kul läsning var det i alla fall. Och som sagt synd att det inte var fler Miator med och körde.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Tack för kommentarerna!


Ni behöver inte fundera så värst på mig som ett eventuellt hot...

Fick till EN hög 1,12 så ni kan lugnt cruisa vidare och plocka nybörjar skalper precis som vanligt.
Vad det gäller Go karten, jag kör väldigt lite.
Det ligger till så att ALLA i personalen OCH alla stammisar kör ifrån mig rejält.
Detta gör mig ingenting, men gliringarna efteråt...typ :VA FAN, DU KAN JU KÖRA NÄR DU VILL! osv.. har man hört till leda.

Dock har jag en positiv förmåga verkar det som.
Jag ser rätt snabbt vad en förare kan ändra på för att bli snabbare i sin körning.
Och om dom testar förslaget/en brukar det funka som oftast.
Sedemera vet ni ju vad man säger om skomakarens barn...
Dom har de sämsta skorna!

Jag kör så att säga, inte som jag lär.


Kan säga att detta med svartflaggen gjorde mig fundersam....naturligtvis..jag är ju inte VAN att få svartflagg: Joachim -HA HA!!!

Hade inte den minsta tanke på den vita linjen, så jag funderade som en galning på vad dom kunde anmärka på.
Då kom jag på en grej som hände vid starten.
Direkt när flaggan föll, svängde jag höger från vänster startled, porschen till höger om mig missade starten, så mattafaran svängde direkt höger för att ta luckan framför som blev.
Då jag inte startade raktfram kanske detta var regelvidrigt....eller?


Tog inte så mycket bilder, men här är några iallafall.
Attachments
Denna bil är skön 390hk ca 1000kg och slicks.<br />Mattafaran har obegripligt nog inga sponsorer!!! M3 Compakten har ju?? Konstigt...
Denna bil är skön 390hk ca 1000kg och slicks.
Mattafaran har obegripligt nog inga sponsorer!!! M3 Compakten har ju?? Konstigt...
m3-compact.jpg (282.06 KiB) Viewed 755 times
Bilen till vänster tror jag körde 10 minuter, sen var det till att packa ihop..<br />Bilen till höger påminer mig om nån tecknad serie med Nicke, marsupilami från Spirou.
Bilen till vänster tror jag körde 10 minuter, sen var det till att packa ihop..
Bilen till höger påminer mig om nån tecknad serie med Nicke, marsupilami från Spirou.
äldre-än-jag!.jpg (408.54 KiB) Viewed 755 times
Sierran,(ägdes tidagare av Gokarthallen i Halmstad) fick motorhuven platt över vindrutan.<br />Ginettan blev 3:a i min klass.<br />M3:an Gick över en viss vit linje...också..<br />Porscheägaren funderade på att skaffa en Miata, vi pratade lite om kvalite innan vi börjad
Sierran,(ägdes tidagare av Gokarthallen i Halmstad) fick motorhuven platt över vindrutan.
Ginettan blev 3:a i min klass.
M3:an Gick över en viss vit linje...också..
Porscheägaren funderade på att skaffa en Miata, vi pratade lite om kvalite innan vi börjad
4-historier.jpg (235.22 KiB) Viewed 755 times
Tycker detta ser så roligt ut!<br /><br /><br />Sulorna alltså! (inget annat.)
Tycker detta ser så roligt ut!


Sulorna alltså! (inget annat.)
dessa-entusiaster...jpg (319.06 KiB) Viewed 755 times
Till vänster står vinnarbilen i min klass, 1,10 tider. Han(som flashar ar....)körde 1,14 nör det var blött i första passet!<br />MYCKET duktig förare! <br />På drift hela tiden.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />9
Till vänster står vinnarbilen i min klass, 1,10 tider. Han(som flashar ar....)körde 1,14 nör det var blött i första passet!
MYCKET duktig förare!
På drift hela tiden.










9
bmw-2002.jpg (284.48 KiB) Viewed 755 times
Inget Knutstorp utan The Bengt!<br />Vinnare i sin klass...1 förare.<br />6:a Totalt.<br />1,09 tid.
Inget Knutstorp utan The Bengt!
Vinnare i sin klass...1 förare.
6:a Totalt.
1,09 tid.
legenden.jpg (199.05 KiB) Viewed 755 times
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Bilen som körde 10 minuter var med på en kvällsträning förra året...
Då startade den aldrig, så de fick packa ihop och köra hem utan att ha kört en meter på banan. :roll:
Känns som läge för att kolla ett och annat innan man kör hemifrån? :wink:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Känns som läge för att kolla ett och annat innan man kör hemifrån? :wink:
En del lever för gamblingen också, det kan ju funka, nån gång :)
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Niklas du som kan allt! (bromsa sent...tex..)

Läste du min fundering ang startstuntet här ovan.

Har du någon tes?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Läste du min fundering ang startstuntet här ovan.

Har du någon tes?
Du menar att förflytta sig i sidled så att bakomvarande inte kan komma emellan på ena sidan?
Det är ju inga problem, men du får inte stänga eller trängas (dvs bakomvarande skall vara bakom, inte uppe längs sidan (hur mycket kan man dividera om men i en start går det åt skogen om det är det minsta omlott).
Jag var nog på gränsen (om inte över beroende på vad hur mycket plats man ska lämna) när jag klämde mig emellan Josen och Dennis på KM4 Race1, Dennis hade inte mycket plats till räcket och mellan mig och Josen var det nära att backspeglarna tog i.
Men detta gjorde att Fredrik O i Fieron var tvungen att försöka på yttern om oss tre och det lyckades inte (annars kommer han som ett skott i alla luckor som finns).

Att däremot ha alla fyra hjulen på fel sida banmarkeringen och där vinna placeringar är inte tillåtet (Det gjorde jag på Sturup 2006).
Post Reply