2008 09 20, MGCC KM4, Ring Knutstorp, Roadsport C

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

2008 09 20, MGCC KM4, Ring Knutstorp, Roadsport C

Post by Josen »

Vilket KM ! :D :D

P-O tusen tack för ett suveränt arr och bra starter. Hur känns det att hålla i flaggan ?

Grattis till oss alla för roliga körningar/race och nya pb för många. Hans "rular" på regn - imponerande ! Grattis till segern ! Startkast minnet från dagen är Niklas dödsbromsning slutet av rakan i race 2 :D och att jag lyckades vara snabb i blött och kunde slå Dennis/Niklas med små marginaler vilket jag aldrig har klarat innan. Själv är jag helnöjd med dagen även om min körning race 1 var lite väl yxig för att vara värd en seger i racet :shock: Var inte vän med Toyosar riktigt. Kul för Fredrik att få köra och vara snabb efter allt slit. Hoppas att Anders inte tappar sugen för mycket nu, vi vill verkligen se dig nästa år :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag är verkligen tacksam för att du lämnade plats där, det hade inte blivit snyggt annars :shock:
Jag upptäckte på vägen hem en delanledning, beläggen fram var slut fast det inte verkade riktgt så på racet. Möjligen är det riktitgt bra friktion i mässingsnitarna när det är varmt men i gattemp skrapar/rosslat och skriker det. Nya skivor och Carbotech låter som en bra ide till besikningen.

För förmioddagen så var det fuktiga tidskval och det blev mycket tajtare än vanligt i blött, fyra inom en halvsekund om jag minns rätt (eller var det vi tre bakom Hans som var tajt). Till första racet hade det torkat upp nästan helt (fuktfläckar i kanterna) så det vara tt försöka pricka in Toyosarna för torrt (alltid en skoj övning i att gissa hur kalla däcken är i depån och hur många hekton trycket kommer att stiga).
Däcken fick jag till, starten också. För att täta bakåt (Fredrik Olssons Firero kräver specialbehandling) så gick jag tajt på Dennis, som kom upp Josen. Det blev en Dagobertmacka med Josen, mig, Dennis och räcket. Joakim lämnade lite plats för att vora backspeglar inte skulle ta i (det upplevdes så iaf). Min minnesbil är att jag bromsade senast och lyckades ta mig ut först i jakten på Hans som klararde av försvara poleplatsen.
Men när vi kom til Lito hade jag onda tankar på att köra lite omlott för att kunna plocka Hans innan rakan (går det så går det). Men när jag försökte att ta rejäl höjd i Lito upptäckte jag att fastän det var torrt så var det halare där ingen kört. Det blev först två hjul på gräs ("detta klarar jag"), sen blev det fyra och en liten grässnurr på väg ned mot en av barriärerna vid bäcken. Det stannade nån decimenter ifrån så det var bara att vända skutan och komma upp på asfalten efter hela fältet, men före Rescuebilen :)
Sen blev det att plocka placeringar och i mål var jag inte långt efter Hans, men då hade han tappat till sjätte plats. 1:12:77 har jag för mig att jag lyckades med vilket var tredje bästa tid i det racet. Dennis och Fredrik var snabbare.
Efter detta race blev det lite skoj däcksnack. Josen hade varit misstänksam mot Toyo efter att ha trivts bra på Yokisar, su var han Toyofrälst på blött (men hade kört med för högt tryck i torrt och så snorliga slingringa däck, lätt avhjälpt med nåt hekto lägre tryck).
Fredrik var misstänksam mot Kunho eftersom de var hala kalla och värdelösa i blött. Nu när det blev torrt så var även han nöjd över att de verkade hålla greppet i fler varv än Toyo och tiderna var det ju inget fel på,alls :shock: .

Race2 startades efter placering i Race1 (inte efter tid som vi trodde först, enligt förarsammanträdet). För min del blev det 7e startplats istället för 3e...
Nåja, det skulle väl bli en intressant övning att starta bakom Fredrik O i Fireon. Starten gick fint och när fyran åker i så verkar alla klämma ihop sig längs vänstersidan, högern längs räcket var fri så det fick bli en rökare med sen inbromsning och jag tror jag plockade fyra placeringar där, kvar framför var Dennis, Fredrik och Josen.
Efter nåt varv så blev Dennis bromsad av Fredrik uppför NGK och innern var "ledig". När jag och Dennis kommer upp till krönet så lämnar Dennis utrymme och jag är förbi. Sen är det nåra snabba varv innan det blir ganska tätt mellan Josen, Fredrik och mig (luckan till Dennis var inte stor den helelr). Jag fick bra häng på Fredrik ut på rakan och lade upp planen för drafting, passage och sen inbromsning. Det fungerade nästan, jag hade inte räknat med att Frdriks Carbotec XP10 kan bromsa seeeent. När Fredrin bromsade vd 50m så var det väl ungefär när jag kastade ankaret, problmet var att Fredrik hade tätat lockan till Josen så det fanns inget hål att sikta på. Samtidigt tog inte mina bromsar så som det gjort tidigare på dagen (anledningen är rätt uppenbar). Det blev att sikta framför Josen och gudskelov höll han uppsikt och använde del av sandfållan för att lämna plats (deja vu från förra höstracet, men med ombytta roller). På nåt vis kom jag in i kurvan och fick i rätt växel i paniken och vipas så låg jag först.
Nu blev det ett matante för att få så många vettiga varv innan Toyosarna droppar av. Jag vet att Josen är väldigt effektiv över Bäcken så om avståndet är litet och jag gör minsta miss där så blir jag passerad långt innan bromspunkten på rakan.
Jag lyckades fram tills det var fyra varv kvar (har jag för mig), sen sket det sig och Josen kom om. Jag lyckades aldrig komma nära nog för en Kamikazeövning till (tur var väl det) men Fredrik kom inte närmare heller.

Det var två väldigt roliga race (det var bra tempo i första racets första varv iaf :)) och det kröntes med nytt pers på 1:11:82, detta när jag jagade Fredrik och Josen, fokus är viktigt (Varv4, Toyo i mina händer brukar vara bäst då, första varvet är greppet inte illa heller).

Tack MGCC för att ni ordar så trevliga sammankomster. Heldag fungerar fint när det är fyra grupper som kör, då blir det inte så stressigt. Men det var lite torftigt depåliv kvällen före ;) :D
16 heat med ett lunchuppehåll är imponerande.

Film? Eh, nä, kameran låg i packningen hela dagen. Man kan inte hinna med allt.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Ja det låter ju som om det var kalas-kul & att pulsen var på topp! :D
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

JOnas wrote:Ja det låter ju som om det var kalas-kul & att pulsen var på topp! :D
Men inte en enda kontakt i C, det var flera läskpapper emellan.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Postade inte jag här igår kväll? :?
Skumt...
Hursomhelst var det en riktigt lyckad dag, trots en blöt förmiddag (och därmed KM). Nytt personbästa i stridens hetta (under eftermiddagens race) blev 1.12,2 (gamla var 1.12,8x) vilket känns bra med tanke på att Henrik körde 1.12,1 med en 1.6:a när han vann SSM. :D

Så blev man då klubbmästare i MGCC 2008 efter 3 segrar och gårdagens tredjeplats. 8)

Grattis till Hans Drangel för första segern! :D
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Dennis Kullman wrote:Postade inte jag här igår kväll? :?
Skumt...
Det var nog här du postade.. :wink: .

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4247&start=525
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Så blev man då klubbmästare i MGCC 2008 efter 3 segrar och gårdagens tredjeplats.
Vassego ;)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Då har man kört sitt livs andra KM (KM4) och det började mindre bra med regn, med för egen del usla resultat, för att sedan övergå till solglimtar där resultaten blev betydligt bättre. :)

Själv visste jag inte alls var jag stod igår morses när jag fram till lineupen inför den första kvalträningen. Jag gjorde 1.14,5 tid som bäst på SSM men då hade bilen usel kg/hk-ratio jämfört med övriga, nu var den saken fixad då min nyvunna fritidssysselsättning bantat bort tillräckligt många kilo för att lägga min bil på likvärdig nivå med de 1.8:or som fajtats i toppen denna säsong. Även om bilen var lättare så hade jag tre andra problem som gjorde denna dag högst osäker.

Min största oro låg i att jag för ett par kvällar sedan fått framvagnen helt utdömd då bussningarna visade sig vara totalt nernötta. Problem nr två låg i de nyinköpta Kuhmodäcken som kändes allt annat än bra efter lite aktiv landsvägskörning och till råga på allt hamnade dom i botten på TeknikensVärlds R-däcktest där de faktiskt testade med en Miata... Till sist såg ju också farbror Murphy till att det regnade, självklart skulle man behöva genomföra sin regndebut under dessa lysande förutsättningar...

Kval 1 blev en enda lång parodi. Mina gamla däck(Toyo R888) hade fått nötta en del regn utanför banan så med dem hade jag känt mig ganska trygg, mina nya däck visade sig dock vara halare än Bert Karlsson! :shock: Med en bakände som släppte så fort man bara tittade på gasen blev det inte bättre än en 1.28 tid. :( Väl i depån så visade sig dock att tiden höll för en sjätteplats! :shock: :)

Kval 2 blev även det en blöt historia även om det nog var lite "torrare" än det tidigare kvalet. Jag gjorde en liten piruett i idioten men stod fortfarande kvar på asfalten när bilen stannat, är det någonstans man ska snurra så är det där. Laptimern skvallrade om en hygglig tidsförbättring och när resultaten kom upp på tavlan i depån visade det sig att jag fått till en 1.24 tid vilket inte var en tid jag behövde skämmas för i jämförelse med de andra. Jag hamnade iofs på sjätteplats även denna gång men marginalerna till de snabbare hade krymt rejält. :)

I depån efter kval funderade Bertil kring kvallitén på sina greenstuffbromsar, Dennis på sina dämparinställningar, Niklas och jag på hur man bäst plastar "struthardtopp", Anders lurade på framtiden och var rädd om bilen, Hans D var glad över sin första förstaplats(imponerande "gång på vatten"!), Max var även han uppåt och Josen var ännu nöjdare över att ha piskat ABS-miatorna i regn(bra jobbat!)...

Inför race 1 hade solen glimtat till och det hade i princip torkat upp på banan. Äntligen skulle man få köra lite "normal" banåka! Även om framvagnen var kass så skulle jag iaf få reda på om mina nya däck fungerade och isf skulle jag kunna hålla jämna steg med toppen nu när jag också närmat mig 7kg/hk-gränsen. Senaste rejset på Knutan trasslade jag med Performanceboxen och missade startsignalen helt, det skulle iaf inte ske denna gång! Att mina däck var usla kalla visste
jag, så under uppvärmingsvarvet värmde jag för glatta livet och framme vid stående starten kladdade jag till däcken med en "burnis".

Jag startade sexa men plockade redan i första kurvan nån placering. :) Närmast påföljande varv var ganska röriga och det gällde att hålla tungan rätt i munnen för att slippa åka hem och plasta nya karossdelar, minns iaf
att tuppkammen växte då jag utan svårighet kunde haka på tempot. :) Mitt nästa minne är att Niklas, som låg några platser framför, tyckte det verkade intressant att undersöka om gräset vid Liton hade något fäste ;), han blev dock besviken och en annan kunde ta sig upp på fjärdeplatsen!:) Till min lycka inser jag ganska snart att däcken inte är några "driftsulor" vilket gör att jag vågar attackera lite tuffare och ganska snart var jag uppe på tredje plats( minns inte riktigt men tror
det var Max som fick släppa tredjeplatsen ). Nu hade jag bara Dennis och Josen framför mig! Ganska snart inser jag att jag "skjuter" Dennis framför mig. Jisses! Jag hänger ju på dom här gubbarna! :shock: Vad gör vi för tider!? En snabb titt på laptimern visar att senaste varvet gått på 1.12,5 vilket är två sekunders förbättring från SSM. :D Med hela bussningar i framvagnen hade jag räknat med att min lättning på 50kg torde ge mig en knapp sekund, i STCC räknar man att 60kg är ca 1 sekund, så att klämma två kändes riktigt bra och rejset var inte över än!:D

Dennis är rutinerad så att ta sig förbi skulle visa sig vara svårt. Så fort det dök upp en lucka och man tryckte fram nosen så täpptes hålet till.:( Jag inser efter ett följa john varv att min bästa chans är kurvan efter start och målrakan då jag bromsar mkt senare än Dennis (ABS). Tänkt och gjort, nästa varv bromsar jag mig förbi honom på innern bara för att
tappa fart ut ur kurvan och åter hamna på tredjeplatsen :evil: Varvet därpå var han uppmärksam och täppte till innerspåret , hmmm Hur göra? Nästa varv får han inte sno innern i den kurvan så det gällde att vara minst brevid honom i slutet av start och mål. I minnesbanken från SSM fanns taktiken från omkörningen av en annan 1.6:a(om än en betydligt långsammare),TeknikensVärlds "Vittjut". Jag gjorde precis samma sak denna gång, släppte några meter innan Liton för att i påföljande
kurvor "ta fart" och på start och målrakan utnyttja baksug i första delen och sedan sega mig upp jämsides med 1,8ans motorstyrka, en "hjärtat i halsgropen" sen inbromsning och jag var förbi med tillräcklig marginal så att jag hann täppa till efter kurvan trots min sämre utgångshastighet. :)

Under resan har Max legat bakom men avtåndet blev inte mindre så jag slapp, till skillnad från Dennis, hålla fokus bakåt utan kunde koncentrera mig på att komma förbi framförvarande ekipage. Med ett par varv kvar låg jag tvåa med endast Josen framför mig. Det tog inte många kurvor innan jag var ikapp men sedan var det stopp. Även om jag kände att jag var kvickare så hittade jag inget bra tillfälle då Josen var koncentrerad nog att inte stressas till någon miss trots att hans däck gått lite varma och var sliriga mot slutet. Själv var jag helnöjd med att ha kört upp mig från sjätte till andra plats!:D

I depån efteråt kom nästa positiva överaskning när jag på anslagstavlan såg att jag faktiskt haft bästa tiden med 1.12,2!! :shock::D Nu skulle det snackas! Man börjar ju lära sig hur det går till. ;) :lol: Själv fick jag
dock mest positiva kommentarer vilket var kul!:) I depån fick jag också höra att jag skulle få starta race 2 i PP! :shock:

Bilen kändes under rejset inte lika stabil som tidigare. Den "velar" och i kraftiga inbromsningar så fladrar hela bilen som ventilen på en pruttkudde! Om det är de nya däcken eller min glappiga framvagn alt en kombination som orsakar detta vet jag inte, hur som, Det gick ju iaf fort!:) Funderar på att slänga på Yokosarna som satt på bilen när jag köpte den bara för att jämföra, man är ju nyfiken på om TeknikensVärldstestet har rätt och mina nya däck är bland de långsammare?...

Informationen i depån kring min startpossition i race 2 var fel och jag fick starta som nr två bakom Josen. Inför detta race hade jag också minskat däcktrycket något i ett försök att få bilen mindre "stissig". Starten går och jag halkar inte efter vilket kändes gott då jag inte riktigt vet vart jag står när det gäller starter i förhållande till de mer garvade.:) De närmaste varven håller jag min position strax bakom Josen. Bilen känns nu inte kvickare än hans bil vilket den gjorde i slutet av race 1. Kan jag ha fipplat bort mig med däcktrycket? Info för att lösa den gåtan kanske finns i att jag ganska snart upptäcker att Josens bil visar sig vara kvickare på rakan trots att jag följt honom och haft samma utgångshastighet med mig. Hmmm förbryllande då jag helt klart gick något snabbare än honom på rakan i race 1.
Kan hans, mot slutet, överhettade däck i race 1 gjort honom långsammare då eller kan mitt tryckskruvande från 1.9 till 1.8 ha gjort min bil långsammare på rakan i race 2? Hur som, jag kommer inte närmare än ett par meter men jag tappar inte heller. Bakom mig ligger Niklas och stressar, men det känns även där som om jag skulle klara av att hålla honom kvar där. Sen händer något som jag absolut skulle vilja ha på film men surt nog har jag inte fått tummen ur att köpa en kamera. :( En bit in på start och målrakan kommer helt plötsligt Niklas upp jämsides och mitt på rakan är han något före. Josen ligger i idealspår strax till vänster inför kurvan och Niklas bakskärm är i höjd med min högra framskärm. Jag är i detta läget inte orolig för Niklas då jag sett att jag bromsar betydligt senare, och mkt riktigt, Niklas bromsar före och jag tar innern med Josen nu endast någon meter strax före på yttern. Helt plötsligt ser jag i min högra spegel att Niklas kommer farande, MEN DET FINNS JU INGEN PLATS JU!!!!! :shock: Istället för att trycka på i kurvan får jag nu tvärnita och vika ut och lägga mig bakom Josen. Hur Niklas och Josen sen inte kör in i varandra fattar jag fortfarande inte! 8) (skulle betala pengar för att få det på film) Har förstått i efterhand att Niklas hade svårt att få stopp, tur iaf att det gick bra. :) (Känns bra med formar till snart hela karossen i garaget ;) )

Helt plötsligt så låg jag trea med Josen framför och Niklas i ledartröjan. Resterande varv håller jag avståndet någorlunda till de två framför. Noterar att min bil detta rejs är långsamare än både Niklas och Josen var gång vi kommer ut på rakan(knepigt att farten skiljer mellan rejsen *huvudkli*) men de sista varven hade jag ett större
bekymmer att fokusera på. I första rejset kände jag att jag var kvickare än Dennis men nu jagade han mig som ett ilsket bi! :shock: Vissa kurvor drog jag ifrån och vissa kurvor tog han in, det hela kändes ruggigt jämnt! Mina sena inbromsningar(ibland icke nödvändiga men jag tycker det är kul) gjorde att jag drog ifrån men min sämre utgångshastighet gjorde att han kom ifatt så pass bra att jag flera ggr tvingades positionera mig lite taktiskt för att inte tappa min tredjeplats innan NGK-krönet. Jag lyckades dock hålla Dennis bakom mig in i mål vilket kändes gott,
även tiden förbättrades om än marginellt till 1.12,1 .:)


Sammantaget en kanondag och ett superarrangemang av MGCC!

Själv är jag glad då jag fått ett kvitto på att jag lyckats med att utveckla både mig själv och bilen denna sommar till att faktiskt kunna tampas om pallplatser. Målet för nästa säsong är givet, så se upp!! ;) :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Peter Sandström wrote:
Dennis Kullman wrote:Postade inte jag här igår kväll? :?
Skumt...
Det var nog här du postade.. :wink: .

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4247&start=525
Hm... lite trött var man ju... :roll:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:
Så blev man då klubbmästare i MGCC 2008 efter 3 segrar och gårdagens tredjeplats.
Vassego ;)
Inte ens med 4 st (nu blev det ju bara 3 st) 2:a-platser hade du knipit segern i mästerskapet,
så jag känner inte att jag har så mycket att tacka för, men du kanske bara satsade på 2:a-platser i år? :wink:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Ett särskilt tack till P-O som trots egna motgångar ställer upp och hjälper oss andra att få köra och ha roligt. :D
Niklas måste ju för övrigt få årets entusiastpris. Tälta ensam i depån i några få plusgrader! :shock: :D
Jag körde i a f nedcabbat hem till halmstad. 8)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Inte ens med 4 st (nu blev det ju bara 3 st) 2:a-platser hade du knipit segern i mästerskapet,
så jag känner inte att jag har så mycket att tacka för, men du kanske bara satsade på 2:a-platser i år?
Vem vet egentligen KM hade sett ut om jag hade kört Sturup 3 - gott att du är så självsäker och har hela bilden klar för dig i alla fall ;)
Jag är inte så säker på allt i alla fall :)

Ett senario skulle vara vinst för mig på KM3 och KM 4 du på 2:a och 3:e plats då var Josen segare i år men som sagt tidigare min present till dig ;)

Måste ju få retas lite med dig :D
Last edited by Josen on Sun 21 Sep 2008, 18:08, edited 1 time in total.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Josens bil visar sig vara kvickare på rakan trots att jag följt honom och haft samma utgångshastighet med mig. Hmmm förbryllande då jag helt klart gick något snabbare än honom på rakan i race 1.
Nja jag hade i race 1 problem med greppet p.g.a överhettning vilket gjorde att jag fick dåliga utgångar - fixade detta till race 2 och kunde åka fortare ut på rakan, märktes tydligt på varvtiderna ju. Du var kvickare på slutet av rakan definitivt.
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Post by Leif Jönsson »

Och här kommer en lite bilder från dagen. Att stå uppe på soldäcket ovanför restaurangen och se era kamikaze omkörningar var härligt :lol:
Fredrik hade ett par stycken i race 1 men det bästa var Niklas "panikbromsningsomkörning" 8) i race 2 jag blev så paff så jag han inte med att foto den.
Attachments
1 2 3 i race 2
1 2 3 i race 2
DSC_0074.jpg (61.27 KiB) Viewed 1684 times
Här bromsar sig Josen förbi Niklas
Här bromsar sig Josen förbi Niklas
DSC_0071.jpg (60.98 KiB) Viewed 1685 times
Här försöker Dennis att ta sig förbi Niklas. Han lyckades
Här försöker Dennis att ta sig förbi Niklas. Han lyckades
DSC_0062.jpg (52.68 KiB) Viewed 1684 times
Här är Fredriks halv-Kamikaze omkörning av Dennis. Den riktiga Kamikaze omkörningen stod ju Niklas för.
Här är Fredriks halv-Kamikaze omkörning av Dennis. Den riktiga Kamikaze omkörningen stod ju Niklas för.
DSC_0049.jpg (55.95 KiB) Viewed 1684 times
Fredrik tar sig förbi Hans på ett mer normalt sätt.
Fredrik tar sig förbi Hans på ett mer normalt sätt.
DSC_0047.jpg (58.52 KiB) Viewed 1684 times
Prispallen efter dom två tidskval tävlingarna
Prispallen efter dom två tidskval tävlingarna
DSC_0029.jpg (55.42 KiB) Viewed 1683 times
Här diskuteras det plast i alla former.
Här diskuteras det plast i alla former.
DSC_0024.jpg (65.86 KiB) Viewed 1684 times
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Tack för bilder Leif !
Hoppas du är med nästa år - såg suget på dig ;)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Kul att du kom och kollade Leif! Du måste vara sugen nu inför nästa säsong efter att tittat på de täta bataljerna som utspelade sig. :) 8) Kanon med bilder! :D Särskilt med tanke på att att ingen av oss hade kamera... :( Har du fler bilder får du gärna posta. Synd att du missade Niklas omkörning hade varit kul att se. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Leif kan du berätta hur det ser ut när vi rejsar ?
Jag fundera alltid på hur de ser ut

- Ser det ut att gå fort ?
- Är det jämnt ?
- Underhållade att titta på ?
- Vad säger den lilla publiken i övrigt ?
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Post by Leif Jönsson »

Josen wrote:Leif kan du berätta hur det ser ut när vi rejsar ?
Jag fundera alltid på hur de ser ut

- Ser det ut att gå fort ?
- Är det jämnt ?
- Underhållade att titta på ?
- Vad säger den lilla publiken i övrigt ?
Ser det ut att gå fort? beror lite på var man står som åskådare. Ni håller bra hastighet in och i kurvorna men ut ur kurvorna saknas det lite speed. Behövs rätt mycket mer hästkrafter för det tror jag.

Är det jämt? Svar ja. Ni ligger alltid 4 till 5 bilar tilsammans nästan hela loppen.

Underhållande att titta på? Mycket, massor av fighter hela tiden och det är ju det man vill se :)

Vad säger publiken? Det är faktiskt mycket snack om Miatorna bland publiken. Bara positiva saker (utom Niklas kamikaze som dom tyckte var lite väl magstark) Många som pratade om att man borde köpa sig en Miata och vara med.
Last edited by Leif Jönsson on Mon 22 Sep 2008, 06:41, edited 1 time in total.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Leif Jönsson wrote:
Josen wrote:Leif kan du berätta hur det ser ut när vi rejsar ?
Jag fundera alltid på hur de ser ut

- Ser det ut att gå fort ?
- Är det jämnt ?
- Underhållade att titta på ?
- Vad säger den lilla publiken i övrigt ?
Ser det ut att gå fort? beror lite på var man står som åskådare. Ni håller bra hastighet in och i kurvorna men ut ur kurvorna saknas det lite speed. Behövs rätt mycket mer hästkrafter för det tror jag.

Är det jämt? Svar ja. ni ligger alltid 4 till 5 bilar tilsammans nästan hela loppen.

Underhållande att titta på? Mycket massor av fighter hela tiden och det är ju det man vill se :)

Vad säger publiken? det är faktiskt mycket snack om Miatorna bland publiken. Bara positiva saker (utom Niklas kamikaze som dom tyckte var lite väl magstark) Många som pratade om att man borde köpa sig en Miata och vara med.
Kul att det surras bland publiken! 8) :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Leif Jönsson wrote:Vad säger publiken? det är faktiskt mycket snack om Miatorna bland publiken. Bara positiva saker (utom Niklas kamikaze som dom tyckte var lite väl magstark) Många som pratade om att man borde köpa sig en Miata och vara med.
Bra täta justa fajter är bra PR, att de tyckte min idiotombromsning var magstark är bra, den var dum.
Att köra Miata i Roadsport C är ju ett bra alternativ till Ginetta Cup, lite långsammare men betydligt enklare (och allt är friare).

Anna Lindblom har lite funderingar, men hur Max ska få med två bilar efter husbilen tål att fundera på, kanske får TR2an stanna hemma? :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Vem vet egentligen KM hade sett ut om jag hade kört Sturup 3 - gott att du är så självsäker och har hela bilden klar för dig i alla fall ;) Jag är inte så säker på allt i alla fall :)
Jag har stor respekt för din och din bils kapacitet, men tror jag att du hade kört snabbare än 1.12,48?
Nej, inte med ditt track record på Sturup.
Vad tror du?

Man kan vara mer eller mindre nöjd med sin egen prestation, men att nedvärdera andras framgångar är lite lågt, tycker jag.
Med eller utan smilies...

Jag tyckte det var kul att Hans fick vinna igår - det förtjänade han.
Jag tyckte det var lika kul att Henrik vann SSM; där och då hade jag ingen chans; jag var helt enkelt för långsam.
Jag är fortfarande lite för långsam på Knutan, men igår gick det riktigt bra. :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag har stor respekt för din och din bils kapacitet, men tror jag att du hade kört snabbare än 1.12,48?
Nej, inte med ditt track record på Sturup.
Vad tror du
Hade jag bytt fjädrar bak och fått till ett bra varv så hade 12 tider vart möjliga ja det tror jag.
Man kan vara mer eller mindre nöjd med sin egen prestation, men att nedvärdera andras framgångar är lite lågt, tycker jag.
Med eller utan smilies...
Det var verkligen inte min mening Dennis att du skulle uppfatta det så du vet väl att jag är imponerad över hur kör med din bil :)
Men ta inte allt så allvarligt ( gäller mig med ) - det är ju klubbracing ;)
Sen bjuder du lite på att retas med dig också, du missar ju inte en changs att berätta hur duktikg du tycker du är, triggar mig lite till att retas ;)
Men OK jag skall hålla fingrarna i styr i fortsättningen :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote: Sen bjuder du lite på att retas med dig också, du missar ju inte en changs att berätta hur duktikg du tycker du är, triggar mig lite till att retas ;)
Missunnsamhet tar sig många uttryck.

Jag förbehåller mig rätten att vara glad för mina, och andras, framgångar - och att uttrycka det här.

Glömde förresten tacka Leif för de fina bilderna! :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:
Josen wrote: Sen bjuder du lite på att retas med dig också, du missar ju inte en changs att berätta hur duktikg du tycker du är, triggar mig lite till att retas ;)
Missunnsamhet tar sig många uttryck.

Jag förbehåller mig rätten att vara glad för mina, och andras, framgångar - och att uttrycka det här.

Glömde förresten tacka Leif för de fina bilderna! :D
Tråkigt att du är lite sur nu - men kan vi släppa detta nu. Jag missunnar verkligen inte dig vinsten i KM bara så du vet.
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Tillbaka på jobbet igen efter en intensiv helg där jag åkte till landet direkt efter Knutstorp. Efter tre säsonger KM där jag kommit hem varje gång för egen maskin så blir man modigare och modigare i sin planering 8)

Att det blev min första seger i säsongens sista tävling var kul, naturligtvis spelade vädret in och min bil var plötsligt perfekt optimerad :shock: Som en bonus tror jag att jag knep tredjeplatsen i mästerskapet före Fiero Fredrik. Första racet blev väl spännande eftersom jag startade först och var väl medveten om att jag inte hade farten som behövdes i torrt väglag. Försökte hålla Niklas bakom mig första varvet, men det var en ruskig attack direkt från honom (att kubbas i tävling är annorlunda än att försöka sätta ett snabbt varv helt klart).

Grattis till KM segern Dennis :D

Joakim behöver ju inte direkt vara missnöjd med att så där i förbifarten knipa andra plats och många andra imponerade. Det är nog inte bara alla gadgets som gör att Fredrik kör så fort och Max verkar lära sig väldigt snabbt.

Jag hoppas nu bara att Anders och P-O kommer igen nästa år, det är ju trots allt människorna som gör KM
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
Post Reply