2008 09 20, MGCC KM4, Ring Knutstorp, Roadsport C

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Jag hade skitkul i lördags! Jag har bara kört i regn en gång tidigare, på licenskursen, vilket var första gången jag var på en bana med Miatan. Så det var mycket nytt i halkan. Väldigt lärorikt, men det var skönt att det torkade upp till racen. Det hade nog kunnat bli lite väl spännande annars, förmodar jag.

Grattis till Hans för vinsten! Imponerande kört, verkligen.

Och grattis till seriesegern Dennis!

Jag tog det rätt försiktigt i racen och lyckades sänka mitt personbästa med 1.6 sekunder sedan förra gången jag var på Knutstorp. Det får man vara rätt nöjd med, tycker jag. I första racet var jag uppe och nosade på Fredrik och Dennis, men kände inte riktigt att jag hade rutinen för att ge mig på ett säkert omkörningsförsök. Jag är väl inte helt bekväm med kasta mig in och hoppas att föraren framför flyttar sig, så jag vill gärna ha lite marginal. I race 2 blev det mest solokörning, för jag kunde inte hänga på frontklungan.

Tack för en jättekul dag med bra körning och trevliga medtävlande. Bra flaggat P-O, men jag hoppas verkligen att du kommer tillbaka till nästa år så att jag kan jaga din vassa tid på Sturup!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Att det blev min första seger i säsongens sista tävling var kul, naturligtvis spelade vädret in och min bil var plötsligt perfekt optimerad Som en bonus tror jag att jag knep tredjeplatsen i mästerskapet före Fiero Fredrik
Kanon, men jag tror väl du tar andra platsen i KM serien ?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

En sak är i a f säker; det blir tufft att plocka poäng nästa år.
Många är ju ruskigt snabba nu - och jag räknar kallt med att Anders och P-O kommer tillbaka med nya krafter. :D

Josen: jag är inte sur.
Jag har skrivit vad jag ville skriva; nu ser jag fram mot våra kommande fajter. :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Max wrote:Jag tog det rätt försiktigt i racen och lyckades sänka mitt personbästa med 1.6 sekunder sedan förra gången jag var på Knutstorp. Det får man vara rätt nöjd med, tycker jag. I första racet var jag uppe och nosade på Fredrik och Dennis, men kände inte riktigt att jag hade rutinen för att ge mig på ett säkert omkörningsförsök.
Snyggt kört, Max!
Hade du haft Niklas rutin (och begränsade överlevnadsinstinkt :wink: ) så hade du passerat oss båda. :D
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Josen wrote:
Att det blev min första seger i säsongens sista tävling var kul, naturligtvis spelade vädret in och min bil var plötsligt perfekt optimerad Som en bonus tror jag att jag knep tredjeplatsen i mästerskapet före Fiero Fredrik
Kanon, men jag tror väl du tar andra platsen i KM serien ?
Vi får se, jag vet inte? Man får ju poäng för nit och flit så kanske det. Hursomhelst så hade jag inte väntat mig att du skulle bli tvåa i regn med din stenhårda racer utan ABS :shock: Så du är väl värd andra platsen om det blir så!
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Mycket trevligt i Lördags, trots att Jag bara var där för att titta på lite grann, jag har inte hunnit så långt i banåkarkarriären... :?

Jag fick köra 8-10 varv på Knutan för första gången (första gången på bana ö h t) och ÄR FAST!! Så fruktansvärt KUL!! :D
Vi var en 8-10 bilar som fick rulla mellan 12.30 och 13.00, innan MGCC´s regularitetsrally. Jag rullade i den vita NC´n om någon såg den? :wink:

En annan mycket trevlig sak var att Jag återsåg min första bil, den RS-blåa 944:an. Jag sålde den för åtta år sedan och var mycket glad att se att den återuppstått från de döda och nu tjänstgör som banbil.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

continental wrote:Mycket trevligt i Lördags, trots att Jag bara var där för att titta på lite grann, jag har inte hunnit så långt i banåkarkarriären... :?

Jag fick köra 8-10 varv på Knutan för första gången (första gången på bana ö h t) och ÄR FAST!! Så fruktansvärt KUL!! :D
Vi var en 8-10 bilar som fick rulla mellan 12.30 och 13.00, innan MGCC´s regularitetsrally. Jag rullade i den vita NC´n om någon såg den? :wink:
Visst såg vi den - mycket snygg bil! :D
Då har vi en till som fastnat i träsket. :wink:
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Dennis Kullman wrote:Snyggt kört, Max!
Hade du haft Niklas rutin (och begränsade överlevnadsinstinkt :wink: ) så hade du passerat oss båda. :D
Nja, men jag hade kanske gjort ett försök. :)

Tackar!

Var det någon från täten som filmade? Kul om det läggs upp lite video på Youtube.
Last edited by Max on Mon 22 Sep 2008, 13:33, edited 1 time in total.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

continental wrote:Jag fick köra 8-10 varv på Knutan för första gången (första gången på bana ö h t) och ÄR FAST!! Så fruktansvärt KUL!! :D
Vi var en 8-10 bilar som fick rulla mellan 12.30 och 13.00, innan MGCC´s regularitetsrally. Jag rullade i den vita NC´n om någon såg den? :wink:
En mycket vacker färgkombination på NC, så oskuldsfull och len i färgerna. Fälgarna kompletterar fint de också.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

:D Visst är fälgarna snygga, men i ärlighetens namn så är de nog mer show än Go. De är i första hand köpta för att vara snygga, men det hindrade inte bilen från att bita sig fast som attan i kurvorna :wink:
Den suger sig fast rejält, men understyrde ändå i idioten, tills Jag klev på gas, då viftade den fint med baken :D
Balansen i bilen är HELT FANTASTISK!!!

Nästa steg är nu R-däck och lätta fälgar. Originalfälgarna i 17" ligger där hemma och skräpar nu så de hade väl kunnat funka, men Jag har blivit svårt sugen på en uppsättning O.Z Superturismo...

Hur som helst så har Jag anmält mig till en trackday på Knutstorp den 5:e
oktober, 10 varv var alldeles för lite :wink:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

continental wrote:Nästa steg är nu R-däck och lätta fälgar. Originalfälgarna i 17" ligger där hemma och skräpar nu så de hade väl kunnat funka, men Jag har blivit svårt sugen på en uppsättning O.Z Superturismo...
Jag har tjatat om det förr...
RX7 FD 16x8" med 245or :D
Image
Ska du ändå ha fulfälgar till Rdäcken kan du ju lika gärna löpa linan ut :D

Men nu är det kanske lite OT.
Den via färgen med sandfärgat softtop är ju lite för oskuldsfull för racing, men fördomar är till för att brytas :twisted:
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Post by P-O Håkansson »

Hejsan

Mina kompisar i KM-kommittén och jag myser över ert beröm, roligt att vi fick till en dag med mycket körning.

Som någon skrev så var det ett packat tidsschema, det var därför som vi drog ned tiden för startförfarandet och visade den nya "03"-sekundersskylten :wink: Jag försökte variera höjden på vänsterarmen inför att flaggan skulle åka upp, jag lurade kanske någon?

Stort grattis till Hans för första vinsten! Som du vet som kommer det stort ansvar med stora prestationer - deadline till MGCC:s Bulletin är i början av november 8)

Redan innan KM3 på Sturup så blev jag kontaktad av Lokaltidningen Svalöv som ville skriva en liten notis om det kommande Höstracet. Kolla in resultatet på http://svalov.pola.se/apps/pbcs.dll/forside och http://svalov.pola.se/article/20080916/ ... 85661/1350 Lägg märke till att artikeln är nummer ett i Svalövs "Mest lästa" :D

Citat från artikeln "Jag kan inte komma ihåg senast någon åkte av..." - ööööhhhh....

Angående racingen så tycker jag att Roadsport C bjöd på mest underhållning både i lördags och på SSM. För det mesta så blir det mest defilering i A och B där avstånden sakta dras ut mellan tätbilarna. Nu var det i och för sig ganska het fighting i lördags både i A och RS.

För egen del så är det väl bara att spotta i nävarna och gå ut i garaget och ta fram draghammaren och fixa till lite Folkracefinish till KM1 2009. Om jag börjar nu så hinner jag kanske - jag är ju inte från Bollebygd :D

Vi ses,
P-O
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

För egen del så är det väl bara att spotta i nävarna och gå ut i garaget och ta fram draghammaren och fixa till lite Folkracefinish till KM1 2009. Om jag börjar nu så hinner jag kanske - jag är ju inte från Bollebygd
Fy fan vad gott P-O !! Bli nu riktgt förbannad på det så hittar du massa energi för att fixa till det :)

Skrattade gott inne ibilen när du visade 03 sek skylten ;)
Stort grattis till Hans för första vinsten! Som du vet som kommer det stort ansvar med stora prestationer - deadline till MGCC:s Bulletin är i början av november
Om du vill skriver jag en artikel också som bidrag till Bullen, en göteborgare och en stockholmares alster i en skånsk bilklubb, kan det bli bättre :lol:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

P-O Håkansson wrote: För egen del så är det väl bara att spotta i nävarna och gå ut i garaget och ta fram draghammaren och fixa till lite Folkracefinish till KM1 2009. Om jag börjar nu så hinner jag kanske - jag är ju inte från Bollebygd :D
Jag förbjöd mig själv att kolla på TV mer än filmer med pojkarna samt ett antal favoritprogram i somras. Effektivt, dumburken stjäl otroligt mkt tid... :shock: För mig iaf... :oops:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Hans Drangel wrote: Jag hoppas nu bara att Anders och P-O kommer igen nästa år, det är ju trots allt människorna som gör KM
Det hoppas jag med :D

De avslutande racen blev väl inte riktigt som jag hoppats. Har inte känt någon riktig motivation att köra. En faktor är säkert att jag haft bilen ute till salu. Det gör att man omedvetet kör med lite större marginal än vanligt. Driftboxen visade t.ex. att jag på Sturup tappade ca 0,2-0,3 sekunder per kurva. På varvet blir det till sekunder. Något som man inte har råd med om man ska hänga med herrarna i toppen som hela tiden sänker sina PB!

Hur som helst. Grattis Dennis till ännu en KM vinst (totalt alltså) :D
Grattis Hans till din första seger!

Knutstorp blev mitt sämsta KM sedan urminnes tider. Mycket beroende på det blöta underlaget. Kännde mig väldigt osäker i halkan. Tyckte inte det greppade alls. När sedan en av våra KM kollegor skrotade rejält redan i första passet så steg inte motivationen direkt. Knutstorp och blött gav mig sura minnen. Jag var helt inne på att packa ihop och åka hem efter våra två tidsträningar.

När sedan solen tittade fram och banan började torka upp till eftermiddagens race så bestämde jag mig för att köra i alla fall. Tänkte det kunde vara kul att fånga lite filmsnuttar på min införskaffade ombordkamera om inte annat. Nu var jag ganska långt från dramatiken i toppen. Jag gjorde i alla fall en bra start. Hade inledningsvis en mindre fight med Anders Bladh. När jag väl passerat honom så blev det en ganska ensam resa. Blev lite förvånad när Niklas dök upp efter ca 5 varv. Jag var osäker på om han redan kom för varvning :shock: Uppfattade inte att han åkte av i Liton på första varvet.

Här är i alla fall min premiärvideo på Youtube med några varv från race 1:
http://www.youtube.com/watch?v=xPl6kzqeAPg
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Här är i alla fall min premiärvideo på Youtube med några varv från race 1:
http://www.youtube.com/watch?v=xPl6kzqeAPg
Härligt att få "åka med" lite. Å minsann, e de inte min gamla WRB740 framför näsan på dej från T1 i starten!? :D #35
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

JOnas wrote:
Här är i alla fall min premiärvideo på Youtube med några varv från race 1:
http://www.youtube.com/watch?v=xPl6kzqeAPg
Härligt att få "åka med" lite. Å minsann, e de inte min gamla WRB740 framför näsan på dej från T1 i starten!? :D #35
Jo, det stämmer :D

Är det föresten någon som lyckats upptäcka Niklas när han försöker kamoflerar sin bil mot de blå däcktravarna efter Liton ner mot bäcken? :D Han finns där i alla fall. Såg ingen gulflagg på racet och kan inte se på filmen heller att det flaggas gult vid "gamla depån". Niklas var väl så långt utanför banan att inte ens funktionärerna upptäckte honom :wink:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Han finns där i alla fall.
Han kan vara liiite diskret ibland :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Post by P-O Håkansson »

Josen wrote: Om du vill skriver jag en artikel också som bidrag till Bullen, en göteborgare och en stockholmares alster i en skånsk bilklubb, kan det bli bättre :lol:
En fin idé, då kan väl du skriva om din säsong i år?

Tack,
P-O
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Liten bild om Race2, imponerande stabila tider vi kör.

Observera störningen på varv fem, vi som var med vet vad det var (och varför :oops: ).

Man ser även hur en kass Bäckenpassage förstör nästa varv (när Josen passerade mig).
Attachments
MGCC KM2 Race2 top4 analys.png
MGCC KM2 Race2 top4 analys.png (11.39 KiB) Viewed 1356 times
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Kul analys - grymt jämnt ! Handlar mest nu om att vara först och sen stänga dörren på rätt ställen 8)
Vad är de gula siffrorna (summa) ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Vad är de gula siffrorna (summa) ?
Eftersom det är passagetider så färgade jag ledaren gul. 2an blekare gul, 3an blekgul och fyran vit.
Färgerna betyder samma som startnumren i varvkartan, dvs man kan se vem som låg 1,2,3,4 vid vilken passering.
Post Reply