2008-09-25, SVKG Bankalas "Höstrusket", Falkenberg

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote: Eller om det är vikten ?
Vad vägde Henriks bil på Knutan?
Jag minns inte riktigt men jag har för mig att det var ganska likt Dennis bil? :? Det skiljer ju så mycket mellan de olika vågarna.

1020kg enligt Orion Racings cornerweight vågar med ~90kg i förarsätet borde vara det mest exakta. 1/4 tank har jag för mig.
ok. Min cornerweight gav 1028kg med mig i. Det skiljer mao ca 10kg mellan mig och dig och sedan ytterliggare 10kg för Josen. I STCC är 60kg en sekund. Viktskillnaderna mellan våra bilar givet samma motorstyrka är så små att det knappt skall vara synbart om två exakt lika bra förare kör bilarna.

Min och Josens bil är väldigt lika. Han har två hk mer, friskluftslang, uppstyvat chassi med rails. Jag har 10kg lättare bil, lägre tyngdpunkt (lättat på rätt ställe) samt är yngre(skratt ;) ). Sammantaget gör det våra bilar någorlunda jäma på papperet vilket också märktes igår. Tittade på filmen efteråt och våra bilar är ta mig tusan näst intill exakt lika snabba på rakorna, var efter varv. Josen tjänar i en och annan kurva när min orutin missar men jag tar in det med senare inbromsning. Dessa skillnader i körstill gör dock mkt mkt lite i avståndet mellan bilarna.


Av min analys av skillnaderna mellan Josen och min bil drar jag slutsatsen att Henriks 10kg skillnad borde ge ungefär samma resultat, givet någorlunda lika utgångshastighet på rakorna.
Det rimliga är att Henrik har lite mer pulver om han drar ifrån märkbart på rakorna. Intressant att notera är tråden på Miataklubbens hemsida där en bänkning visa att en 1.8 tappar många hk efter ett antal år och mil.
Henriks motor är renoverad. En 1.6:a som är uppfräschad inom vad som är tillåtet (blueprint) kanske ger 120hk(?) på med ett JR friskluftsinsug + 5hk (?) och bättre avgassystem 2hk (?) och Henriks bil kanske ligger mellan 125-130hk. Har sedan våra 1.8or tappat med åren så kanske vi i sämsta fall har 110-115hk. HK-skillnader gör ju givetvis skillnad på rakorna...

Nu har jag blundat för att Henrik skulle vara en bättre förare än mig iofs... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Henriks motor är frisk och han kör inte så illa heller, suck it up ;)
Vill man kunna garantera vinst i garaget till minimal kostnad så är det lite fel sport. "Rally är inte billigt, inte ofarligt och inte rättvist", det gäller Racing också.

Även om man ligger nån halvsekund efter i bästa varvtid så går det att ta sig förbi i race ändå, det gäller bara att vara snabbare över distans (snabbare sämstatid tex) och kunna plocka vid rätt tillfälle. Att plocka 2-3 placeringar i starten är ju en början, att köra av är inte så bra :)

Men tidstävlar man så gäller det ju att optimera det perfekta varvet (det behövs ju bara ett).

Att STCC kan mäta vikt i tiondelar bygger på att allt är maximerat (det ska vara det iaf). De tjänade två sekunder på Falkenberg med nya asfalten, vi med Rdäck förmodligen bara en. Samma skillnad vid ändringar skulle jag nog gissa är applicerbar på vikter.
Dvs för en bil med ca 3.93kg/hk och Rdäck skulle vara en halvsekund snabbare än en med 4.14kg/hk (1100kg mot 1160 kg och 280hk).
extrapolerar man det till bilar med runt 7kg/hk vette katten vad det ger för skillnad, garanterat lägre (eftersom skillnaden i acceleration/broms är mindre).

Men jag är själaglad om jag har fem varv under ett körpass som bara diffar en halvsekund, oftast är det en sekunds spann för de "rena" varven.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote: Eller om det är vikten ?
Vad vägde Henriks bil på Knutan?
Jag minns inte riktigt men jag har för mig att det var ganska likt Dennis bil? :? Det skiljer ju så mycket mellan de olika vågarna.

1020kg enligt Orion Racings cornerweight vågar med ~90kg i förarsätet borde vara det mest exakta. 1/4 tank har jag för mig.
Jag har också för mig att det var väldigt likt. Min vägde som lägst (tom tank, ingen p-stol, ingen sufflett, 80 kg förare) 952 kg på den vågen. Tidigare i år vägde den (lite osäker även här) 987 kg (tom tank, men med p-stol och sufflett) på samma våg. Sufflett och stol väger knappast 35 kg, så mätosäkerheten är nog inte försumbar... Det skulle vara intressant att få vägt den på en annan våg; funderar på lite hörnvägning/justering i vinter...
När det gäller motor kan jag bara konstatera att jag inte hänger med någon av er på rakorna, men då kanske en topprenovering kan fixa det. :twisted:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:Henriks motor är renoverad. En 1.6:a som är uppfräschad inom vad som är tillåtet (blueprint) kanske ger 120hk(?) på med ett JR friskluftsinsug + 5hk (?) och bättre avgassystem 2hk (?) och Henriks bil kanske ligger mellan 125-130hk. Har sedan våra 1.8or tappat med åren så kanske vi i sämsta fall har 110-115hk. HK-skillnader gör ju givetvis skillnad på rakorna...

Nu har jag blundat för att Henrik skulle vara en bättre förare än mig iofs... ;)
Alltså igen då :roll:, min motor är varken blueprintad eller renoverad. Toppen jag bytte till vet jag inte antal mil på men den var inte ny. Ventiler/ventilsäten är orörda och därmed inte fräschare än någon annans motor. Ny topp-packning har jag men om era motorer läcker där så har ni nog större problem. Några 125hk kan jag garantera att det inte finns. Den går inte bättre än den gjorde med den gamla toppen. Mitt personbästa på kullen satte jag med den gamla toppen tex.

Tjatig? Kanske, men jag börjar bli liiiite trött på allt snack om renoverad motor. Ta en titt på utväxling, hjulinställning, cornerweight, vikt etc så kanske vi kan hitta en mer rimlig förklaring. Hk är verkligen inte allt. Det är ju inte dragracing vi kör? :wink:

Bilen framför känns ju alltid snabbare på rakan då den går på gas tidigare. Då blir det ju naturlig lucka som försvinner i inbromsningen.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Bilen framför känns ju alltid snabbare på rakan då den går på gas tidigare. Då blir det ju naturlig lucka som försvinner i inbromsningen.
Med konstant tidsskillnad så är ju avståndet mellan bilarna större när det går fortare (och obefintligt i chikanen, tro mig :))
Men det var svårare att veva in dig på rakan Henrik än Fredik och Joachim, så lite skiljer (tillfället inte minst) (men på Knutan är det alltid svårt att veta med Bäckenpassagen, den får jag sällan till).
Hade du kört som en kratta i kurviga partier och exploderat på rakorna så hade jag funderat på vad du hittat på, men nu är ju det inte fallet.
Min syn å det är att vi är extremt jämna på rakorna och med tanke på att både Dennis och Henriks kolvringar har gjort några vändor i loppen (min motor har ju inte gått 3000 mil än) så är det extremt inspirerade för andra förare (det gäller bara att nöta i några år, tålamod betalar sig).

Men ska vi attackera 1.10-tider på Knutan så räcker det förmodligen inte med 15tusenmilajunk utan då behöver mer än chassit vara i tiptop.
Fler coacha fler förare till tider 1.13-1.12 är nog roligare än att pressa fram ett ekipage till 1.10. Nu är det Höstexemplariska tider jag tänker på.

Vem blir först med Miata i RoadsportB förresten?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

När det gäller motor kan jag bara konstatera att jag inte hänger med någon av er på rakorna, men då kanske en topprenovering kan fixa det.
Ja det är detta jag upplever lite märkligt mellan Henriks och Dennis bilar. Jag upplever mig att alltid kunna åka ifrån eller ikapp Dennis men aldrig Henriks bil när det går rakt :shock: Och fattar jag det som Henrik är tyngre än Dennis ?
Om det beror på att Henrik kör bättre/mera chassi än Dennis eller inte låter jag vara osagt. Också att jag tar bara in på Henrik när det svänger men aldrig när det går rakt ? Om det hänger ihop med bättre eller sämre chassi vs bilarna vet jag inte heller ?
Men skit samma som Niklas säger man får äta det och acceptera läget och göra det bästa ändå :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Vem blir först med Miata i RoadsportB förresten?
Lustigt, ställde mig samma fråga i bilen på väg hem från Falkenberg igår...

Niklas, notera att inga dörrspeglar har flugit loss... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Vem blir först med Miata i RoadsportB förresten?
Henrik ? :lol: :lol: :lol: Sorry kunde inte låta bli ;)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Skall försöka åka förbi Kjell & CO och se om det finns en kabel till min gamla videokamera. Vore ju kul att få filmerna på datafil. :)
Tur att jag inte fattar d där med youtube... :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:Skall försöka åka förbi Kjell & CO och se om det finns en kabel till min gamla videokamera. Vore ju kul att få filmerna på datafil. :)
Tur att jag inte fattar d där med youtube... :lol:
De får nog gräva djupt i arkivet. :D Måste varit en av de första handburna kamrorna som lanserades va? 8) Men det vore jäkligt skoj att se lite film inifrån! Lycka till!
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Skall försöka åka förbi Kjell & CO och se om det finns en kabel till min gamla videokamera. Vore ju kul att få filmerna på datafil. :)
Tur att jag inte fattar d där med youtube... :lol:
De får nog gräva djupt i arkivet. :D Måste varit en av de första handburna kamrorna som lanserades va? 8) Men det vore jäkligt skoj att se lite film inifrån! Lycka till!
Hehehe, jo men dom lyckades gräva fram en sladd från stenålderslagret. :wink: Sen lurade dom på mig ett kort med massa portar som jag tydligen var tvungen att ha. Dyrt åtahilvete, så nu är det bara hålla tummarna för att jag får d hela att funka. Börjar väl med att plugga i allt och trycka på play så får vi se vad som händer... :?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:
När det gäller motor kan jag bara konstatera att jag inte hänger med någon av er på rakorna, men då kanske en topprenovering kan fixa det.
Ja det är detta jag upplever lite märkligt mellan Henriks och Dennis bilar. Jag upplever mig att alltid kunna åka ifrån eller ikapp Dennis men aldrig Henriks bil när det går rakt :shock: Och fattar jag det som Henrik är tyngre än Dennis ?
En faktisk skillnad mellan våra bilar (som förmodligen väger lika +/- 10 kg) är att Henrik har jobbat lite med chassit (bl a bytt till nya hårda bussningar) och justerat hörnvikter. Henrik har också JR CAI, vilket enligt marknadsföringen ska ge en del just i lite högre fart...
Mitt chassi har gamla originalbussningar t o m i end-linksen och jag har inte den blekaste om hörnvikter... Sen har jag väl mjukast chassi i gänget vilket inte är till fördel någon annanstans än (kanske) på Sturup.
Jag har inte heller spacers. Jag anar att Henrik hade fått det lite tufft på Sturup med viskodiffen (är det väl?) kontra min lamelldiff, men inget är säkert. :P
Det är mycket jag vill göra i vinter, men ekonomin tvingar mig att prioritera; frågan är bara hur... :roll:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Nu är filmen klar! 8) Jag hoppas att du bjuder på den Fredrik? :lol:

Som jag sa innan träningen: Säg den av oss som inte åkt av på Falkenberg. :oops:

1a Träningspasset Falkenberg 080925

(Resten är under uppladdning)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:Nu är filmen klar! 8) Jag hoppas att du bjuder på den Fredrik? :lol:

Som jag sa innan träningen: Säg den av oss som inte åkt av på Falkenberg. :oops:

1a Träningspasset Falkenberg 080925

(Resten är under uppladdning)
Hämnden är ljuv... :twisted: :wink:

Bilder kommer inifrån om jag bara får skiten att funka. PCn kraschar emellanåt när moviemaker är igång av någon anledning. Hade nästan spelat hela filmen när datorn startades om! :evil: Blev en fil men moviemaker kunde inte läsa den.
Tar ju sju svåra år denna processen. Gjort ett klipp nu. Först vänta tills filmsekvensen är spelad, sen så tar det ju dubbelt så lång tid ytterliggare bara för moviemaker att göra den till en fil. *pust* Nu tar det väl hur lång tid att ladda upp på youtube också(om jag ens fattar hur man gör)

Sorry, e lite teknikfrustrerad nu efter att ha väntat på bandet att spela i hundra år och sen skiter det sig... :evil: :oops: Sånt här ska bara funka och gå snabbt och lätt...
Nä, inte köpa dataprogram och filmutrustning för en halv miljon...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:Nu är filmen klar! 8) Jag hoppas att du bjuder på den Fredrik? :lol:

Som jag sa innan träningen: Säg den av oss som inte åkt av på Falkenberg. :oops:

1a Träningspasset Falkenberg 080925

(Resten är under uppladdning)
Tjohoo! Bra fart åt fel håll där. :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:
Cyberoid wrote:Nu är filmen klar! 8) Jag hoppas att du bjuder på den Fredrik? :lol:

Som jag sa innan träningen: Säg den av oss som inte åkt av på Falkenberg. :oops:

1a Träningspasset Falkenberg 080925

(Resten är under uppladdning)
Tjohoo! Bra fart åt fel håll där. :wink:
Ja verkligen killade lite i magen där va ;)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

8) Ja, det var stor radie på den snurren! Men det gick ju utan skador på både bil och fredrik som tur väl var. Men du kom nog längre än de flesta i den sandfållan. :D

Här finns lite länkar till övriga träningspass om någon orkar titta. (Jag har inte själv kollat igenom allt ännu faktiskt). :oops: Men det är kul att kunna kolla tillbaka på.

Träning 1
Träning 2:1
Träning 2:2
Träning 3:1
Träning 3:2
Träning 4
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Dennis Kullman wrote:
Cyberoid wrote:Nu är filmen klar! 8) Jag hoppas att du bjuder på den Fredrik? :lol:

Som jag sa innan träningen: Säg den av oss som inte åkt av på Falkenberg. :oops:

1a Träningspasset Falkenberg 080925

(Resten är under uppladdning)
Tjohoo! Bra fart åt fel håll där. :wink:
Ja verkligen killade lite i magen där va ;)
Skojar du! Förvånad över att jag inte behövde använda dom extra kalsongerna Niklas pratade om tidigare... :shock: :lol:

Jisses Henrik! Vi gör 54tider och du pumpar gasen ett par tillfällen bakom mig när jag pinar järnet! :shock: Du och din bil utgör ett snabbt ekipage tillsammans... :) Kanske en lustgassolenoid vid fullgas, nu när vi fått heder och samvete på toppen... ;)

18 min kvar tills moviemaker skapat färdigt filen... *pust*
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote: Jisses Henrik! Vi gör 54tider och du pumpar gasen ett par tillfällen bakom mig när jag pinar järnet! :shock:
Det var väl första gången(samt första passet) för dig på Falkenberg? Det är ett par "intressanta" spårval ibland som inte gynnar farten. :wink: Får man till spåret utan att skrubba av farten med under/överstyrning så går det fortare ut på rakorna. Det vore verkligen kul att se film inifrån din bil. Hoppas att du får ordning på det till slut. :)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Jisses Henrik! Vi gör 54tider och du pumpar gasen ett par tillfällen bakom mig när jag pinar järnet! :shock:
Det var väl första gången(samt första passet) för dig på Falkenberg? Det är ett par "intressanta" spårval ibland som inte gynnar farten. :wink: Får man till spåret utan att skrubba av farten med under/överstyrning så går det fortare ut på rakorna. Det vore verkligen kul att se film inifrån din bil. Hoppas att du får ordning på det till slut. :)
Jo jag var lite vilsen. Blev bättre för att avsluta dagen med okoncentrerad körning. Har märkt att jag behöver "smälta banorna". Har tagit mig ett par dagar på övriga banor innan det gått fort, men det är nog så det är...

Nu har jag en fil i burken, ska bara lära mig youtube nu så får vi se...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Se och lär... :roll: :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=LdJqNWwgjXg
Ähum, skaka gärna ur gruset utanför spåret, inte över hela banan. ;)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:Se och lär... :roll: :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=LdJqNWwgjXg
:o Du har ju fasen bättre bild på den kameran än vad jag har. :oops: Jag tar tillbaka allt ont jag sa om den. :wink:

Intressant att se att växlingspunkterna inte skiljer mer än de gör. Nöter du banan lite och får till spåren så gör du lätt en 53.xx tid. Vad blev din bästa tid under dagen förresten?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Lite tur där i avåkningen, kunde gått mycket mera illa :shock:
Hur hade du dämparna ställda ?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Se och lär... :roll: :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=LdJqNWwgjXg
:o Du har ju fasen bättre bild på den kameran än vad jag har. :oops: Jag tar tillbaka allt ont jag sa om den. :wink:

Intressant att se att växlingspunkterna inte skiljer mer än de gör. Nöter du banan lite och får till spåren så gör du lätt en 53.xx tid. Vad blev din bästa tid under dagen förresten?
Jo, bilden blev inte så illa, gammal är tydligen inte lika med sämst... :)
Stativet byggde jag ihop natten före av plåtbitar jag hittade i garaget så det skakar lite, men men... :)

0.54,3 blev min bästa tid, så jag är nöjd med tanke på att banan är ny för mig. Jag testade en del spår under dagen så jag har en del data att analysera från performanceboxen, ska bli kul att se hur mkt tid det skiljer i d olika kurvorna beroende på turn in apex mm...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply