2008-09-25, SVKG Bankalas "Höstrusket", Falkenberg

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:
Cyberoid wrote: Vi kanske skulle ta och hitta på något nytt? :wink:
Får väl se om jag håller mig på banan efter "Högfartarn" nästa gång. Denna gång släppte jag av (duttade) lite på gasen strax före knixen men funderar allvarligt på att våga dra spettet där nästa gång. Släpper ni av lite grann där eller är det bara fullt ös?
Ok, då vet vi vart vi ska leta efter dig. :wink: Jag släpper alltid gasen något tills bilen satt sig över ett litet "bump" i början av instyrningen. Går jag med fullgas över detta bump så understyr det i massor och jag får släppa i utgången - eller tugga grus.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Cyberoid wrote: Vi kanske skulle ta och hitta på något nytt? :wink:
Får väl se om jag håller mig på banan efter "Högfartarn" nästa gång. Denna gång släppte jag av (duttade) lite på gasen strax före knixen men funderar allvarligt på att våga dra spettet där nästa gång. Släpper ni av lite grann där eller är det bara fullt ös?
Ok, då vet vi vart vi ska leta efter dig. :wink: Jag släpper alltid gasen något tills bilen satt sig över ett litet "bump" i början av instyrningen. Går jag med fullgas över detta bump så understyr det i massor och jag får släppa i utgången - eller tugga grus.
Visst understyr det i kurvan (utgången?) men man har ju ofta några meter till kanten vilket säger mig att det går att ta den kurvan snabbare (muren står lite otäckt där bara :shock: )
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Gasuppsläpp innan knicken och mata på gas mjukt genom hela högfartarn är det vanliga för mig. Vid halkigare före blir det broms innan knicken.

Det har väl hänt att högerfoten inte släppt durken nån gång men då ska det prickas rätt för att inte hamna på fel ställe (högerhjulen behöver besöka gropen efter innecurbsen för bara nyttja curbsen litegrand i utgången)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Det har väl hänt att högerfoten inte släppt durken nån gång men då ska det prickas rätt för att inte hamna på fel ställe (högerhjulen behöver besöka gropen efter innecurbsen för bara nyttja curbsen litegrand i utgången)
:) Hade på känn att det borde gå. Vågade inte riktigt sist, får räcka med en avåkning kände jag. :roll: Om bilen känns stabilare när jag fixat framvagnsbussningarna så provar jag nog plattan i mattan nästa säsong... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote: Det har väl hänt att högerfoten inte släppt durken nån gång men då ska det prickas rätt för att inte hamna på fel ställe (högerhjulen behöver besöka gropen efter innecurbsen för bara nyttja curbsen litegrand i utgången)
:) Hade på känn att det borde gå. Vågade inte riktigt sist, får räcka med en avåkning kände jag. :roll: Om bilen känns stabilare när jag fixat framvagnsbussningarna så provar jag nog plattan i mattan nästa säsong... :)
Det underlättar psykologist när man har chans att plocka en gul-alu-grön Caterham över krönet.
Det är mängder med bilar som går att plocka uppför backen och ned till inbromsningen om man kan få farten med sig genom högfartaren.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote: Det har väl hänt att högerfoten inte släppt durken nån gång men då ska det prickas rätt för att inte hamna på fel ställe (högerhjulen behöver besöka gropen efter innecurbsen för bara nyttja curbsen litegrand i utgången)
:) Hade på känn att det borde gå. Vågade inte riktigt sist, får räcka med en avåkning kände jag. :roll: Om bilen känns stabilare när jag fixat framvagnsbussningarna så provar jag nog plattan i mattan nästa säsong... :)
Det underlättar psykologist när man har chans att plocka en gul-alu-grön Caterham över krönet.
Det är mängder med bilar som går att plocka uppför backen och ned till inbromsningen om man kan få farten med sig genom högfartaren.
Det är ju faktiskt det enda spännande partiet på den banan. Resten är ju bara transport. :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Det är ju faktiskt det enda spännande partiet på den banan. Resten är ju bara transport. :wink:
Nyhemskurvan är också lite sport (ni är ju tre som snurrat där så himla självklart verkar det inte vara).
Ut på rakan kan man också misslyckas av märkena i räcket att dömma.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Även inbromsningsmomentet innan chikanen är lite spännande. Såg en film från förra säsongen där någon friskt flyttade bromspunkter fram tills att asfalten tog slut... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply