Höger vänstervarv

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Höger vänstervarv

Post by Peter Ennerfelt »

Alfa klubben skriver på sin hemsida att man kör högervarv på alla banor i Sverige. Fast när jag var på Sturup på Rejsa träffen var det vänstervarv.

I den lilla lokala Miataföreningen här på min arbetsplats har en kollega varit nere och kört på bana i Spanien och där körde man vänstervarv. Indy 500 är vänstervarv.

I ett PSP2 bilspel som jag har kör man vänstervarv på flera banor.

Är Sturup ett undantag eller är det upp till arrangören att avgöra om det ska vara vänster eller höger?
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Förekommer både höger- och vänstervarv. Finns nog ingen regel som styr detta. Möjligen ovalracing då där man endast kör i vänstervarv :D

Det verkar som det vanligaste är högervarv när det gäller "roadcourse" men det finns ju undantag som Sturup som du nämner.

Hörde nu i helgen från Moto GP loppen på Misano i Italien. Där var inte avåkningszonen efter långa startrakan speciellt stor. Då det inte gick att bygga ut den så kom man på de genialiska tricket att vända på bansträckningen. I andra ändan gick det bra att bygga en stor avåkningszon nämligen.

Samma visa var det för övrigt med Mo i Rana i Norge. Den var tänkt att köras i högervarv från början. Blev farligt på några ställen. När man vände på det och åker vänstervarv så funkade det bättre.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Anders Ohlsson wrote:Samma visa var det för övrigt med Mo i Rana i Norge. Den var tänkt att köras i högervarv från början. Blev farligt på några ställen. När man vände på det och åker vänstervarv så funkade det bättre.
Farligt och farligt... I förlängningen av en avåkningszon låg det enligt uppgift ett gruvhål...
Att de vände på sträckningen kan ses genom att nästan alla kurvor är nypande istället för öppnande (öppnande ger lite naturligare flyt).

Det är inte bara i Sverige det är övervikt på Högervarv, att vänstersidans däck slits mest verkar vara väldigt vanligt i England också (där sitter de ju och styr i Apex för det mesta också).
Post Reply