Falkenberg 5/9 hel-dagsträning

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote: Ligger nerbäddad med feber. :( Hela famlijen utom jag har haft feber tidigare i veckan. Trodde jag hade klarat mig då de har varit sjuka några dagar men nu tillfrisknat. Kände igår kväll att allt inte stod rätt till och fick det bekräftat under natten då jag vaknade genomsvett... :(
Aj fan inte kul:( Taskigt för dig, alltid skall det djävlas på något sätt.
Jag får väl åka med dig till KM så du och Dennis har en skalp att ta ;)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Ligger nerbäddad med feber. :( Hela famlijen utom jag har haft feber tidigare i veckan. Trodde jag hade klarat mig då de har varit sjuka några dagar men nu tillfrisknat. Kände igår kväll att allt inte stod rätt till och fick det bekräftat under natten då jag vaknade genomsvett... :(
Aj fan inte kul:( Taskigt för dig, alltid skall det djävlas på något sätt.
Jag får väl åka med dig till KM så du och Dennis har en skalp att ta ;)
Tråkigt Fredrik. :cry:
Jag hade ju tänkt köra upp idag och heja på lite, men det regnar duktigt så jag stannar nog hemma och sätter upp någon list eller så (i huset alltså - inte bilen). :roll: :wink:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Hemma efter en hård helg med mycket fajter och massor av körning (uj va däcken&bromsarna sjunger på sista versen).
6 träningspass på Fredagen gjorde att man nästan var mätt redan då men det gick att ladda om till Kvalet på Lördagen som skedde i ett torrt spår som i solskenet blev bredare och bredare, Toyodäcken blev lite ofördelaktigt varma men trots detta satte jag bästa kvaltid 54.27 på varv 10 (trafik mm spelade som vanligt in).
http://mylaps.com/results/showevent.jsp?id=352830
Söndag morgon startade med ett lätt regn men det slutade nån timme innan race1, Det blev att chansa på fuktsetup (däcktryckmässigt) och det fungerade fint. Jag kunde kroka av Fredrik Westin i Elisen och hade en tajt fajt med "Smörgåsnisse" i hans Lotus Seven (det var lite svårt att få ner effekten i asfalten).

Till eftermiddagens race hade solen spruckit fram och banan var helt torr och varm. Jag hade missat att justera däcktrycket så det blev en snabb justering i lineup med nageln och lite på känn. Det var tur att jag gjorde det för annars hade det blivit rejält såsigt.
Race2 blev en enda utdragen fajt mellan Mig och Fredrik i Elisen. Vi hade väl som mest nån sekund mellan oss och som minst några centimeter.
Men till slut orkade jag inte pricka rätt tillräckligt mycket (eller så fick Fredrik lite bättre flyt) så jag kom i mål 55 hundradelar efter. Våra bästa varvtider var 53.62 och 53.80 så Fredrik hade lite bättre speed, men jag plockade in grovt i det kurviga (Preppad Miata mot Original Elsie med Rdäck...).
Vi bytte placering betydligt fler gånger än Lapcharten visar.

Så vädret var inte så illa som man kunde misstänka. ;)
Att det duggregnade i tältet natt till lördag var ju mitt eget fel.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Grattis Niklas !! Imponerande tider nu, grymt avis :)
Upplevde du bättre grepp i nya asfalten ? Bengt M imponerar inte ;)

Filmade du något ?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Låter som en trevlig helg i Falkenberg! Snabbt kört som vanligt.

Kommer det någon film från racen?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Grattis Niklas !! Imponerande tider nu, grymt avis :)
Upplevde du bättre grepp i nya asfalten ? Bengt M imponerar inte ;)

Filmade du något ?
Filmer finns, har inte börjat granska dem än.
Asfalten ger 2sek för STCC, förmodligen 1 sek för oss, men den nöter däck rejält för oss alla.
Chikanen börjar jag bli vän med nu, det går att bromsa från 60meter om man är Kamikaze men då måste man bromsa hela vägen in (jag missade precis sandfällan då). Annars gick det bra att mha bromskast flicka in bilen där och sen mata på gas väldigt tidigt.
Bra väder och utan fajt så borde låga 53or inte vara omöjligt, vi får se vad ni lyckas med den 25e (9 körpass på en helg gör att jag inte behöver träna den banan på ett tag).
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Nu får Joakim se upp ... ...

Niklas, inte bara teori där inte!

Grattis, vilka tider!!!

Du kanske kan tuta 2 snabba, när du varvar mig nästa år.
Så jag vet att en hjälte just passerat mig. :shock:
Attachments
Hero!  In tights....jpg
Hero! In tights....jpg (28.39 KiB) Viewed 1304 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

53 tid, :shock: Fantastiskt kört Niklas! 8)
Mats gjorde 57 tid enligt mylaps, vilket är samma tid som jag gjorde på Falkenberg. Blir tuffa fighter om pallplatserna framöver! :shock: 8) :)

Surt att missa detta :( men men det lär bli fler tillfällen att tampas med er... 8) :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Helgen var riktigt blöt men som ett under hade vi mest torra pass. Värre för åkarna i förkrigsbilar (jättehäftiga :D ) som hade det värre där de sitter ute allihop med vattenfall på båda racen.

Jag sänkte mig i varje pass och slutade på 57,338 i sista racet. Är nöjd med det som första besök på banan. Hade en jättekul fajt med Rolf D i MGB GT i första racet och lyckades bromsa mig förbi ett par gånger, men orkade i längden inte stå emot honom på rakorna då hans b-bil tog ut sin rätt.

Slutkört för i år, tror jag. Nu ska vi flytta i oktober (igen) så det finns annat att göra, men jag ser fram mot nästa säsong med längtan.
Vi ses väl då, eller?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote: ...men jag ser fram mot nästa säsong med längtan.
Vi ses väl då, eller?
Längtar också till nästa säsong :) (även om jag har två KM kvar :P )
Mig lär du se iaf! :) Även om vi inte kör samma tävlingar så stöter ju dom flesta aktiva miataförarna på varandra någon gång under en säsong, om inte annat så på träningskvällar. 8) Har tänkt att budgetera två däckuppsättningar nästa säsong då jag skall utnyttja träningskvällar mer...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Korspost

Liten Film från det fuktigare Race1
http://video.google.com/videoplay?docid ... 3458407089

Det torrare Race2 med en ganska tajt fajt (skulle vilja haft speakerljudet pålagt här :))
http://video.google.com/videoplay?docid ... 4372821834 (snart tillgänglig)

Nånstans ska de få plats i fullupplösning också.

Om ni funderar över ljudet så låter det så när man tappat bort packningen mellan grenrör och kat... Fortfarande under 95dB vad det verkade.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Trevlig film i vätan! (2:a filmen funkar inte ännu)

Det blir alltid intressanta fighter med B-bilar. De är svåra att bedöma vid inbromsningar och instyrningar. Speciellt om man har dålig sikt bakåt.

Hur kommer det sig att bilen hela tiden vill ta vänster efter rakan? Tort/blött spår eller ojämn bromsbalans kanske? Cornerweight? Går du med aktiverad ABS under hela inbromsningen?

Och hur kommer det sig att nummerplåten ligger i framrutan? Är du rädd för att den ska bli knölig kanske? :wink: :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Nisses seven är en A-bil, en snabb en...
Kristers Boxter och Wiklunds Alfa går däremot i B

Att den drar till vänster när jag släpper upp kopplingen är nog en kombination av ögonmätt corwer"weigth" och bristande varvtalsmatchning. Vid chikanen är det bara en fördel eftersom "Scandinavian Flick" underlättar ingången :P

ABSen jobbar hela tiden när det inte är torrt, men den räddar mig även vid torrt ibland som du kommer att få se vid ett tillfälle.

Nummerplåten hamnade där när jag transporterade den med primad front, sen blev den kvar där (mest för att jag inte tänkte mig för och hade dubbelhäftande karborren kvar och den sitter fint i instrumentbrädan nu :oops: ) :D

Fronten klarade sig denna helgen, men höger framskärm har en tunn linje av BRG (jag ville inte köra på gräs/grus över krönet och då stötte det emot lite)...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Skumma spårval av Elisen i film 2... :?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Skumma spårval av Elisen i film 2... :?
Första besöket på Falkenberg (iofs 9e körpasset), original chassi, 205/225 R888. Med lite mer chassi så borde det inte vara frågan om att skjuta den framför sig när det är kurvigt. Men man får vara glad så länge som det blir fajt :).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Bra kört Niklas !
Surt med dessa A/B bilar som sabbar racet :( Du är för snäll där låt dem köra om när de kan istället :?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Bra kört Niklas !
Surt med dessa A/B bilar som sabbar racet :( Du är för snäll där låt dem köra om när de kan istället :?
Vänd lite på det, vi är ivägen i deras fajter också.
Jag släppte fler än jag hade behövt med flit eftersom jag ville vara ostörd i mitt snabbare parti (Fredrik skulle få varvningsstörningar i sitt snabbaste). Trots att jag hade långsammare bästavarv så kom jag ikapp igen, det händer inte ofta när varvningar är inblandade.

På samma vis släpper jag hellre en bilbredd på insidan och kör i bredd för att kunna fajtas tillbaka senare och även komma imål (i sandfållan eller däckbarriären är det mindre skoj).
Lite präktigt kanske, men jag slapp kontakter under racen denna gången.

Speakern hade tydligen full koll på vår fajt hela tiden, skoj att få bjuda på lite underhållnng, serien var ju redan i hamn sedan SSM.
Det ska bli skoj att se om vi kan locka ut en Elise till nästa år, då får vi mer villebråd att jaga.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:Vänd lite på det, vi är ivägen i deras fajter också.
.

Visserligen men motorsvaga bilar med mera chassi är alltid förlorarna i dessa fält se bara på SSM hur kul det var B bilar som stökade likaså Mantorp sög när jag plöjde boxern framför medan du kunde dra i från :( Inte kul tycker jag i alla fall...
Post Reply