2018-05-18 - Bankalas på Kinnekulle ring

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2018-05-18 - Bankalas på Kinnekulle ring

Post by Andreas E »

Vi har haft några sena avhopp och det finns därför fortfarande några få platser kvar till MX-5 Racing Clubs traditionsenliga bankalas på den krävande motorbanan Kinnekulle Ring strax utanför Götene den 18 maj.

Vi tar in max 60 bilar på denna träff och just nu bara 3 platser kvar. Så om du vi vara med och köra på Kinnekulle – anmäl dig direkt innan det är för sent!
Image
Programmet är späckat med en väldigt mycket asfalts-tid och erfarna förare kommer att finnas tillgängliga för att ge instruktioner under dagen. Körningen kommer ske i ca 20 minuter långa pass med en indelning i 3 grupper (lugna, mellan och snabba) beroende på er ambitionsnivå och erfarenhet. Med andra ord kan du få runt 2 timmar körtid under dagen!

Här är en film från ett av de tidigare åren bankalas som visar bansträckningen (för er som inte kört på Kinnekulle tidigare) samt illustrerar hur gott om plats det kommer vara på asfalten på vårt bankalas:
https://www.youtube.com/watch?v=sBGRvb5RxhQ

I snabba-gruppen kommer vi liksom förra året att erbjuda några övningar (t.ex. träning av starter) under dagen för de som så önskar.

Dagen startar med inskrivning mellan 07:45 och 08:45. Den obligatoriska förar- och säkerhetsgenomgången startar prick 08:45. Efter denna förargenomgång är det fri körning på banan fram till ca.16:30.

Då vi på denna träff kommer ha 3 flaggposteringar på banan kommer en del av deltagarna behöva stå flaggvakt ett pass (ungefär 40 minuter) under dagen.

Vid 12-tiden kommer körningen avbrytas i en knapp timme för lunch och årsmöte.

Anmälan:
Notera att anmälan till förarövningen sker i två steg.
Först anmäler du dig via formuläret under "träffar" på hemsidan och sedan betalar du in avgiften (650 kr för medlemmar och 950 kr för övriga) till klubbens BankGiro: 223-0811 eller PlusGiro: 45 31 46-3.
Märk din betalning med 180518 #<ditt medlemsnummer>
Här hittar du anmälningsformuläret till våra träffar:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan

Försäkring på bankalaset:
Alla som deltar (förare eller passagerare på banan) måste vara försäkringar via SMA. SMA-försäkring kan antingen lösas för ett helt år för 550 kr via http://www.svenskamotorsportalliansen.se eller också kan engångslicens lösas på plats för 200 kr.

OBSERVERA: På vår träff på Kinnekulle krävs det att öppna bilar har störtbåge. För mer information om detta krav kan ni kika på denna länken:
viewtopic.php?f=8&t=2217

För mer information se kalendern (till höger på klubbens startsida)

Varmt välkomna till bankalaset den 18 maj
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 2018-05-18 - Bankalas på Kinnekulle ring

Post by Anders S »

En toppendag! Stort tack till er som arrangerar och jobbar för att vi ska kunna ha kul (Andreas, Niklas F, Hans, Niklas B m fl)!
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2018-05-18 - Bankalas på Kinnekulle ring

Post by Niklas Falk »

Inte en enda bärgning :up: :bow:
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: 2018-05-18 - Bankalas på Kinnekulle ring

Post by burner »

Avnjöt gårdagen på Kinnekulle i soligt väder och trevligt folk från MX5 Racing, stor tack för arrangemanget.

Körmässigt var det inte mycket att skriva hem om, fick ingen fart i vare sig grejer eller mig.
Fick dock tack vare trevliga folk till höger & vänster faktiskt upp RX7-fälgar & R-däck från GBG till Kinnekulle, dock blev testet så där..
Tack Waer, Niklas & Roger!

Köper man beggat skall man ju inte räkna med att det är 100 bara så där, så lite balansering alt skicka på nya sulor per omgående står på listan.
Samt inköp av öppna hjulmuttrar, misstänker att här i låg största boven till vibrationer..

Fick dock 2-3 varv utan för jävliga vibrationer, och jävlar va gött det är när man kan styra in utan problem och ha fäste genom kurvor.
Dock blev det ju jätte märkligt att sätta på mina vanliga däck(R1R) efteråt, hua va långsamt det gick haha

Roligare att Robban gick under minuten i sin NB Miata, fan va han laddar :up:

Sen var det ju det här med trackdays och så.. ja jag lämnar det som det är och man får tolka det som man vill(jag hade gett upp här) ;)

//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: 2018-05-18 - Bankalas på Kinnekulle ring

Post by Marcus Svensson »

Jag vill tacka för en underbar dag med mycket och kul körning. Arrangörerna skötte sig exemplariskt som vanligt. :up:

Jag kapade min rekordtid med fem tiondelar till 1:01.12. Målet var satt till under minuten, men då krävs senare inbromsning och lite mer attack. Testade olika spår i TV-kurvan men fick inte till det, får öva mer. :)

Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
Post Reply