Rejsaträffen 22/8

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Rejsaträffen 22/8

Post by Peter Ennerfelt »

Är det någon som ska dit? Någon som vet om det är fullt? Är inte så hemma på den sidan och har inte orkat läsa alla 17 sidorna.
:?:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det är bara 13 sidor
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47545
Fredrik Skoghag wrote:när betalning inkommit så skickar jag PM som bekräftelse + noterar det sen i tråden. + att dom först 100 betalda har garanterad plats och övriga i mån av plats enbart.

Anmälda (jag lägger till varje nytt tiotal anmälda här)
Betalda, markerar jag i blå fetstil
Så det är bara att räkna de blå namnen i listan i 1ainlägget, är det färre än 100 så är det bara att anmäla och betala för garanterad plats.

108st när jag räknade nu, så anmäler du dig snabbt som ögat är du på 9e i mån om plats.
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Post by Peter Ennerfelt »

Hoppsan, läste visst i fel tråd. Var inne i rejsaträfftråden.
Fick idag veta att kräftfisket med sonen var inställt å då blev ju denna helg ledig.

Är ju flera Miator på väg dit ser jag.

Edit: Har anmält mig
Last edited by Peter Ennerfelt on Fri 15 Aug 2008, 15:31, edited 1 time in total.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Niklas Falk wrote:Det är bara 13 sidor
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47545
Fredrik Skoghag wrote:när betalning inkommit så skickar jag PM som bekräftelse + noterar det sen i tråden. + att dom först 100 betalda har garanterad plats och övriga i mån av plats enbart.

Anmälda (jag lägger till varje nytt tiotal anmälda här)
Betalda, markerar jag i blå fetstil
Så det är bara att räkna de blå namnen i listan i 1ainlägget, är det färre än 100 så är det bara att anmäla och betala för garanterad plats.

108st när jag räknade nu, så anmäler du dig snabbt som ögat är du på 9e i mån om plats.
Dom har ökat till 130 bilar nu...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Post by Peter Ennerfelt »

Jag har ju bara kört på våra förarövningar. Här har jag anmält mig till nýbörjargruppen och tar en sån där SMA licens på nätet, sen är det bara att köra vad jag har förstått. Standardbil och heltäckande klädsel (måste man ha handskar?) Båge har jag.

Jag gillar att veta hur saker fungerar innan jag kommer dit och hur det ser ut så jag (som har boende i Helsingborg) tänker åka dit på fredag för att titta. På fredag kl 18-20 har de Open Pitlane med max 10 bilar på en gång. Vad innebär det? Törs man ge sig ut och prov åka lite då eller är det fullt fart med räcerbilar som gäller då.

Några bra tips till en nybörjare?

Såg att även Anders Ohlsson ska åka.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Open Pitlane innebär att det inte är någon gruppindelning. D.v.s. det kan då bli en blandning av snabba och långsammare bilar, rutinerade och mindre rutinerade chaufförer. Då man inte kommer att ha flaggposteringarna bemannade så är det begränsat till max 10 bilar på banan samtidigt så det blir ju ingen trängsel direkt.

Det är ju ingen tävling så att ge sig ut och köra är nog inga problem även om man inte är så rutinerad. Håll koll i backspegeln och lämna plats för snabbare bilar så är det inga problem.

Jag har som sagt anmält mig i sista stund.
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Post by Niklas H »

Jag åker ned, tält i packningen, men då det är första gången med miata på storbana så blir det pirelli gatdäck, Man åker av i så hög hastighet om man köra r-däck direkt :roll:

Ska bli kul att se vad man kan göra med den här kärran :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag har lämnat återbud. Hinner inte få ihop bilen.
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Post by Peter Ennerfelt »

Niklas H wrote:Jag åker ned, tält i packningen, men då det är första gången med miata på storbana så blir det pirelli gatdäck, Man åker av i så hög hastighet om man köra r-däck direkt :roll:

Ska bli kul att se vad man kan göra med den här kärran :)
Jag har också vanliga gatdäck, det är väl inget hinder på fredagskvällen med open pit lane?.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Peter Ennerfelt wrote: Jag har också vanliga gatdäck, det är väl inget hinder på fredagskvällen med open pit lane?.
Nej, det är ok.
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Post by Peter Ennerfelt »

Om man vill studera spårval så kan man ju titta SVT PLAY och STCC från Sturup Raceway. Mycket praktiskt om man är lite slarvig med att hålla koll på ordinarie TV sändningar.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Så var ännu ett "årets happening" över. Den stora Rejsaträffen på Sturup. Tyvärr var ju inte vädret alls med arrangörerna denna gång. Ett ihållande ösregn under lördagen förstörde mycket av den tänkta körningen.

Stor eloge dock till Fredrik Skoghag och hela SLC gänget som genomförde ett arrangemang i absolut toppklass! Tänk om alla banarrangemang genomfördes på detta proffsiga sätt, vilken dröm! Bra ordning, tidsschema som hölls trots svåra förhållanden, snabba bärgningar (när det behövdes :roll: ) Servering av mat och dryck hela dagen och ändå humana priser. Toppklass!

Fredag
Kom ut till banan vid fem-tiden och förvånades över att det hade kommit så mycket bilar redan. Open pitlane och endast 10 bilar på banan gjorde ju att man undrade om hur det skulle gå till. Som sagt ovan så fixade arrangörerna detta gallant!. Bra ordning på line-up kön. Korta stint på ca 10 minuter per grupp och snabba byten gjorde att det flöt på hur bra som helst. Ingen gruppindelning gjorde att fartskillnaderna ibland blev stora inom gruppen som befann sig på banan. Alla körde diciplinerat och inga incidenter uppstod. Hann med 2 körpass. mellan 18.00 och 19.30. Hade kanske hunnit ett till men valde att åka hem. Några Miator på plats. Hade ett trevligt snack med Peter E här på forumet bl.a.

Lördag
Det började med regn och sedan bara ökade det för varje timma som gick :cry: Körde första passet som var rejält blött. Kunde ganska snart konstatera att mina R-däck hade för dåligt mönster för att fungera i dessa förhållanden. "Floder" som rann över banan på vissa partier ökade spänningen och vattenplaningen var aldrig långt borta :shock: Ett visst hopp infann sig till nästa pass då regnet minskade något. När vi körde ut bara duggade det lätt. Inte lika mycket vatten på banan men ändå rejält halt. Något upptorkande blev det inte som sagt. När vi kom i depån öppnades himmlens portar och regnet fullkommligt vräker ned. Så forsatte det de närmaste timmarna. Satt och hängde inne i stugvärmen. Hoppade över mitt nästa pass. Var ute och tittade lite på de som trotsade vädret. Banan var nu mer eller mindre dränkt i vatten. Bilarna plöjde fram som båtar med stora vattenkaskader runt om (se bilder på rejsa.nu). Inte blev lusten att köra större när en förare förlorar kontrollen och planterar en relativt ny (och dyr) bil tungt i räcket. Det ger mig dåliga vibbar. Jag+Miata+mycket regn=slutat illa förr. Bestämmer mig för att packa ihop och åka hem för att se kvalet i F1 i stället.

Söndagen bjöd på bättre väder men då hade jag tyvärr ingen möjlighet att köra. Synd :cry:
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Peter Ennerfelt första riktiga bana!

Post by Peter Ennerfelt »

Aldrig kört riktig bana innan, har standard NB med båge från Sportkonsult i Hässleholm. Standarddäck.

Fredag
Ner till föräldrarna i Helsingborg vilar två timmar och får en filmande fader med ner till Sturup. Open pitlane första gången man ska ut på bana verkar ju finfint. Till mig glädje hamnar jag direkt efter Anders. Va bra då kan jag ju lära mig spårval. Nog fick jag tillfälle till det då jag blev varvad två eller tre gånger på åtta minuter :lol:

Av alla kändes det som. När jag titta på faderns filmning ser jag att det inte alls var alla som varvade mig och själv låg jag förankrad mitt i banan utom när jag släppte förbi någon. Då satt jag ändå och tänkte på att M. Lundin sagt att man ska utnyttja hela banan :)

Lördag
Nybörjargrupp, spöregn och standarddäck. Trodde i min enfald att man kör ett varv för att känna på banan. Tyckte inte han bakom mig som drog om redan i kurvan direkt efter starten. Varvet efter stod han ute i spenaten så var det problemet löst. Men 3 gånger 15 minuter blev det ungefär. Det roligaste jag gjort hittills. Men sen ändra man och körde openpitlane med 40 bilar i stöten och med tanke på att jag hade en del släpp som kunde resulterat i snurrningar så fega jag ur. Inte för att jag skulle snurra utan för att den som låg efter inte skulle hinna stanna i spöregnet.

Näst sista varvet på varjepass verkade som om inte däcken var med riktigt eller oxå var det jag som slarvade.

Mycket nöjd var jag trots regn och lite mindre körning än jag tänkt mig. Å andra sidan lärde jag mig mycket, (b la att varvstoppet slår till ibland).

Söndagen var hemförd till Stockholm å det fick allt gå med cabben nere (bitvis) då bilen luktade som en gammal blöt strumpa :D

Dessutom träffade jag Niklas så han kunde titta lite på min båge. Hans bil står ibland i närheten av jobbet, men kan man köra 60 mil Miata för att träffas är ju inte det det sämsta.
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Post by Niklas H »

Tack för titten på bågen Peter :D
Som sagt, var ju svårt att ta mig de 50 metrarna till din jobbparkering, så jag tog svängen förbi sturup istället :)

Det var som folk tidigare skrivit här något fuktigt på banan.
Av 80-100 ekipage var det endast 3-4st som rullade på gatdäck, träffen var ett kvitto för många på att r888 fungerar ypperligt i väta.
Jag stannade tills det började torka upp lite, men helt torr bana fick jag inte köra då man skulle komma hem i rimlig tid också.

Så fort mina sura gamla bridgestone på lekhjulen är nedslitna blir det r888'or, man saknar verkligen r-däcken när man inte har dem :)
Post Reply