2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Andreas E »

Alla, nybörjare såväl som erfarna, är hjärtligt välkomna på MX-5 Racing Clubs traditionsenliga bankalas på den krävande motorbanan Kinnekulle Ring strax utanför Götene den 31 juli.
Image
Kinnekulle Ring fick förra året ny asfalt så den kuperade och roliga banan är bättre än någonsin!
Programmet är späckat med en väldigt mycket asfalts-tid och erfarna förare kommer att finnas tillgängliga för instruktioner under dagen. Körningen kommer ske i ca 20 minuter långa pass med en indelning i 3 grupper (lugna, mellan och snabba) beroende på er ambitionsnivå och erfarenhet. Med andra ord kan du få över 2 timmar körtid under dagen!
Här är en film från förra året som visar bansträckningen (för er som inte kört på Kinnekulle tidigare) samt illusterar hur gott om plats det kommer vara på asfalten på vårt bankalas:
https://www.youtube.com/watch?v=sBGRvb5RxhQ

I snabba-gruppen kommer vi liksom förra året att erbjuda några övningar (t.ex. träning av starter och köra side-by-side) under dagen för de som så önskar. Här är en film från sista startövningen på bankalaset förra året samt efterföljande passet i snabba gruppen:
https://www.youtube.com/watch?v=1Eni6eB2k9Y

Dagen startar med inskrivning mellan 08:00 och 09:00. Den obligatoriska förar- och säkerhetsgenomgången startar prick 09:00. Efter denna förargenomgång är det fri körning på banan fram till ca.16:30.

Då vi på denna träff kommer ha 3 flaggposteringar på banan kommer en del av deltagarna behöva stå flaggvakt ett pass (ungefär 60 minuter) under dagen.

Anmälan:
Notera att anmälan till förarövningen sker i två steg.
Först anmäler du dig via formuläret under "träffar" på hemsidan och sedan betalar du in avgiften (650 kr för medlemmar och 950 kr för övriga) till klubbens BankGiro: 223-0811 eller PlusGiro: 45 31 46-3.
Här hittar du anmälningsformuläret till våra träffar:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan

Försäkring på bankalaset:
Alla som deltar (förare eller passagerare på banan) måste vara försäkringar via SMA. SMA-försäkring kan antingen lösas för ett helt år för 500 kr via http://www.svenskamotorsportalliansen.se eller också kan engångslicens lösas på plats för 150 kr.

OBSERVERA: På vår träff på Kinnekulle krävs det att öppna bilar har störtbåge. För mer information om detta krav kan ni kika på denna länken:
viewtopic.php?f=8&t=2217

För mer information se kalendern (till höger på klubbens startsida)

Varmt välkomna till bankalaset den 31 juli
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Andreas E »

Med 2 veckor kvar är det nu 40 bilar anmälda - med andra ord finns det platser kvar än så länge (vi har satt en maxgräns på 60 bilar för att ge alla ordentligt med körtid utan risk för trängsel). Så om ni funderar på att rasta bilen på bana under semestern - ta chansen och anmäl er till vårt bankalas på Kinnekulle Ring den 31/7.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by burner »

Hej!

Som "nybörjare" hade jag några frågor(så man slipper stå som Kurt Olsson där nere)..
Förutom hjälm, klädreglementet... som jag tror mig ha koll på.

Inte för mycket soppa i tanken stod det nånstans, ska man ha en bensindunk med sig?
Tas det kort där nere till div utlägg, mat, engångs-SMA?

Mvh Pelle

// Kör "LipSillen" en alldeles vanlig NC av -06's modell //
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Andreas E »

burner wrote:Hej!

Som "nybörjareengångs jag några frågor(så man slipper stå som Kurt Olsson där nere)..
Förutom hjälm, klädreglementet... som jag tror mig ha koll på.

Inte för mycket soppa i tanken stod det nånstans, ska man ha en bensindunk med sig?
Tas det kort där nere till div utlägg, mat, engångs-SMA?

Mvh Pelle

// Kör "LipSillen" en alldeles vanlig NC av -06's modell //
När gäller soppa är det tokfull tank som ska undvikas. Om du kommer med ca 3/4 i tanken är det ingen risk det skvimpar ut i kurvorna samtidigt som det ska räcka hela dagen.

Ta med kontanter för att betala SMA engångslicens och lunch. Vi tar inte kort för SMA och vet inte hur det är med grillvagnen.

Välkommen till Kullen den 31/7!
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Anders S »

Det viktigaste att ha med sig till en banträff är antagligen lufttrycksmätaren till däcken. En pump kan ev behövas också men mest brukar man släppa ut luft under dagen. Men man kan ju förstås också låna av någon annan :-D
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by TPR »

Matvagnen tar numera kort.
Om någon behöver 98 oktan så såg jag att den sista macken som hade detta i Skara (tror det var Preem, ligger i södra Skara) nu hade streckat 98 på deras skylt, dvs finns troligen inte där längre.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Matvagnen tar numera kort.
Om någon behöver 98 oktan så såg jag att den sista macken som hade detta i Skara (tror det var Preem, ligger i södra Skara) nu hade streckat 98 på deras skylt, dvs finns troligen inte där längre.
Statoil Lidköping.

Google Maps directions
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Miatamannen »

Går ju att ta med sig några reservdunkar också som kan stå i depån.
98 oktan är lite svårt att få tag på i krokarna men som sagt, Statoil i Lidköping har men det är en bit att åka.
Försökte i ett förtvivlat försök att övertala Preem i Götene att börja sälja 98 oktan men intresset var noll. :bang2:
"Det är stationschefen som bestämmer detta" fick jag tills svar från centrala Preem.... :think2:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Anders S »

För oss som kommer norrifrån så finns det 98 oktan i Mariestad på tre ställen: Statoil Ulriksdal, OKQ8 Hammarsmedsgatan och OKQ8 Rattugglan Muggebo. Ca 4 mil från Kullen.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Andreas E »

Nu är vårt bankalas på Kinnekulle på fredag fulltecknat. Alla ni som anmält er via vår hemsida senast 22 idag är välkomna förutsatt att ni betala in anmälningsavgiften senast på måndag till klubbens bank- eller plus-giro.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by burner »

Tack för tips, ser fram emot detta!
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by tstevg »

Tack för en kanon dag, alla ni som roddar !!!!
Thomas Sörquist
Göteborg
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Niklas H »

Bra och roligt som vanligt. Och äntligen fick jag tillfälle att ställa upp i racestarten :)

Var lite förvirrad första starten dock ;)
Niklas Holmlöv
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Emberglow66 »

:D

Lika kul som vanligt :banana:

Väldigt många bilar men det var bara kul för alltid fanns det någon att kappköra med runt banan
Hoppas att det gick bra med bilarna som fick problem, rullning :shock: och motorhaveri

Ny bil, kändes lite ovant och det märktes lite på varvtiderna, ca 7 tiondelar sämre än den gröna förra året trots att den gröna är lite motorsvagare :think2:

Startövningarna var kul, märktes att man var lite rookie, så nästa gång, Andreas så kommer du inte förbi så lätt :wink:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by burner »

Fanatiskt kul och bra arrangerat!
Bra support till undertecknad från de mer erfarna.
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Conny Lundell »

Emberglow66 wrote::D

Lika kul som vanligt :banana:

Väldigt många bilar men det var bara kul för alltid fanns det någon att kappköra med runt banan
Hoppas att det gick bra med bilarna som fick problem, rullning :shock: och motorhaveri

Ny bil, kändes lite ovant och det märktes lite på varvtiderna, ca 7 tiondelar sämre än den gröna förra året trots att den gröna är lite motorsvagare :think2:

Startövningarna var kul, märktes att man var lite rookie, så nästa gång, Andreas så kommer du inte förbi så lätt :wink:
Ny bil! Det var som tusan. Vad blev det för kärra då?
Synd att jag inte kunde närvara i år. Hade varit kul som vanligt. Rullning låter inte så kul förstås, hoppas att det inte blev några personskador.
Jag hade verkligen behövt öva på starter efter mina två bedrövliga starter på SSM.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Emberglow66 »

Conny Lundell wrote:
Ny bil! Det var som tusan. Vad blev det för kärra då?.
Det bidde en röd :lol:
Mats L trackade mig hela tiden för den gröna, det är ju inte rätt mx5 färg :mrgreen:

Nu har jag en NBFL-01 Sport
Tant och sommarkörd från Tyskland :banana:

Den gröna gick inte igenom besiktningen efter att ha bytt toppen,
får riva i vinter och fixa till avgas problemen :cry:
Sen skall den säljas när den är schysst
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Andreas E »

Conny Lundell wrote: ...
Rullning låter inte så kul förstås, hoppas att det inte blev några personskador.
...
Incidenten med bilen som rullade inträffade i början på dagen. Det var en långloppsbil (Peugeot) med en förare med lång erfarenhet som tyvärr fick sladd i kurvan under bron och bilen gick av banan på vänstersidan. Efter att ha kanat över gräset gick den på tvären ut i sandfållan och oturligt högg däcken tag i den våta sanden och bilen rullade ett varv och landade på rätt köl igen. Ambulansen var snabbt på plats och kunde konstatera att föraren var helt oskadd (om än lite skakig vilket inte är konstigt) vilket delvis var fullburens förtjänst. Skadorna på bilen blev förutom plåtskador som går att banka ut 2 sönderslagna sidobackspeglar samt en delvis krossad framrutan.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Andreas E »

Förresten: Tack till alla som deltog på vårt bankalas i fredags på Kinnekulle Ring och gjorde dagen så lyckad!
Och stort tack till Hans Danielsson och Niklas Falk som var huvudarrangörer under dagen :bow: :bow: :bow:, Niklas Boberg som hjälpte till med besiktning av bilar, vid utsläppet och vid startövningen samt Tommy Finell som hjälpte till med besiktning av bilarna. :up:

Hoppas ni som var med och körde inte upplevde de första körpassen som alltför fullpackade med bilar då vi hade drygt 20 bilar ute på banan samtidigt de första medel och snabba passen. Som vanligt blev det färre bilar efterhand som dagen gick och när jag körde efter lunch upplevade jag det som gott om plats.

Med tanke på hur sommarvädret varit hittills i år får vi vara nöjde med vädret med bara en riktig regnskur på senare delen av eftermiddagen som stoppade körningen ungefär en halvtimme.

Själv hann jag med närmare 40 varv, delta i startövningarna + åka med ett antal varv för att ge körtips. Det var fullt tillräckligt, både för min del och däcken som jag planerat ska räcka till säsongen ut = 2 förarövningar + MX-5 Cup finalen på Falkenberg.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Lennart »

x-revisorn tackar för en dag uta dess like. :banana:
Arr. av högsta klass. :bow: :bow:
Lennart Pettersson
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Anders S »

Kanonkul dag! Måste erkänna att jag var lite fundersam innan träffen om det skulle bli trångt med så många bilar men det funkade ju hur bra som helst. Jag upplevde det som bara positivt med de "oäkta Miatorna", speciellt som alla visade stor hänsyn (åtminstone var det så i mellanpasset). Själv putsade jag mitt personbästa med 2.5 s så jag var jättenöjd :-D . Tack för bra arrangemang!
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
MrMagu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 23
Joined: Tue 08 May 2012, 22:57
Location: Västerås

Re: 2015-07-31: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by MrMagu »

Tack för ännu ett perfekt arrangemang!
Kändes lite ringrostigt till att börja med (årets första bankbesök) men det lossnade under dagen.
Miatamannen wrote:Försökte i ett förtvivlat försök att övertala Preem i Götene att börja sälja 98 oktan men intresset var noll. :bang2:
"Det är stationschefen som bestämmer detta" fick jag tills svar från centrala Preem.... :think2:
Verkar som om dina ansträngningar har gett resultat Janne!
När jag tankade på vägen hem från Bankalaset så fanns det en slang för 98 oktan på kortpumpen på Preem i Götene.
Mats Gustafsson aka MrMagu
Västerås
Post Reply