Banträffar

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Banträffar

Post by Harry »

Har under några år kört på Ducatiklubben banåkning, nu blir det med MX-5 Racing Club.
Har sett en del filmer på YouTube från Banträffarna och tänkt beskriva en del skillnader som kanske kan vara nåt att fundera på.

Varje dag inleds med 3 mastervarv (alla grupper) bla för att visa hur man kör in på bana, lämnar bana & idealspåret.

Idealspåret ska man alltid försöka hålla, främst för att de som ”ska om” gör det genom att välja ett annat spår & vet att den framför åker idealspåret. Det är den som ska om som har ansvaret för omkörningen. Omkörningen ska vara avslutad i god tid innan kurvan.

Beroende på grupp är omkörning endast tillåten på vissa delar av banan. I snabb grupp (den långsammaste) är det oftast bara på långrakan som det är tillåtet, tex Kinnekulle där omkörning ska ske på höger sida av banan. I racegruppen över allt, men helst inte i kurva.

Ductiklubbens banåkning är alltid 2-dagars & på ”stor” bana som Gelleråsen, Kinnekulle, Mantorp, Anderstorp, Knutstorp & Rudskogen (N). För mej som bor i Falun är det mkt bättre att åka 2-dagars på tex. Knutstorp med tanke på transporten dit & hem.

I Ducatiklubben finns det en banåkningskomitte som arangerar åkningarna, hur funkar det i denna klubb?
Hans Rytter
MrMagu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 23
Joined: Tue 08 May 2012, 22:57
Location: Västerås

Re: Banträffar

Post by MrMagu »

Hej Harry och välkommen i gänget.

Bortsett från att vi bara har endagarsträffar så tror jag inte skillnaderna är så stora.

Jag förutsätter att du begränsar dig till den typen av träffar som vänder sig till oss som vill få möjlighet att förkovra oss lite i bilkörning och lära känna vår Miata lite bättre.

Dom flesta träffarna kallar vi för förarövningar. Det är träffar på mindre banor, flygfält mm. Där är det oftast någon form av rundbana och på flygfälten också en konbana.
På dessa träffar delar vi in oss i tre grupper efter körskicklighet och rutin. Lugn, snabb och race. Dagen inleds med en obligatorisk förargenomgång. Därefter är det ett antal "Följa John"-varv för att alla skall lära sig banan. Sedan kör grupperna sina pass.
Reglerna varierar lite för de olika grupperna. Bl.a. så är omkörning i den lugna gruppen endast tillåten när upphunnen bil blinkar och går åt sidan.
Under dagen finns det också tid avsatt för den sk Sprintcupen. Här kör man en och en mot klockan och kan mäta sin egen förbättring eller om man så vill mot kamraterna.

Varje år finns också det sk Bankalaset på Kinnekulle. I år var det också en träff på Gelleråsen.
Dessa är mer traditionella Track Days. Liknande upplägg som på förarövningarna. Gruppindelning, Förargenomgång, "Följa John"-varv och med lite olika regler för de tre grupperna. Men vid dessa träffar finns det inget tävlingmoment med.

Som du ser så tror jag nog att du kommer att känna igen dig på våra träffar.

Vi ses till våren.
Mats Gustafsson aka MrMagu
Västerås
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Banträffar

Post by chriss »

Här rejsar vi och då är det först i mål som gäller :mrgreen:

De finns konbana som är till för alla som är lite mer avslapnad med bra ordning och reda, sen finns det bandag (krävs skyddsbur) på motorbana och det bästa Mx5cup med SVPM.

Vid konbana och motorbana brukar man som du nämner åka ett varv för att hitta på/av/idealspåret.
Körningen delas oftast upp i tre grupper. Lugna, medel och snabba. Men av min erfarenhet skiljer det inte så mycket på varvtider utan mer att man ger mer plats år varandra. Lugna gruppen ger man varandra gott om plats, snabba kör man mycket närmare :twisted:

Sen är det svårt med att man skall hålla idealspår när man kör side by side och det finns många spår på banan.
Den som kör om har ansvaret att detta sker på ett riktigt sätt. Det är en ban dag med många olika personer med olika erfarenhet.

Vi är ett riktigt gott gäng och de som anordnar träffarna gör det riktigt bra :up:
Kör tid brukar inte vara ett problem utan snarare att man skall orka alla pass.
Flagvakter, säkerhetsutrustning m.m finns på plats.
Chriss Rice
Göteborg
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Banträffar

Post by Harry »

Det är nog inte så stor skillnad på upplägget, det som finns beror kanske på olikheten mellan att köra hoj eller bil.

Det som var min poäng är att det borde vara fler av det ni kallar "bankalas", som, om jag förstår rätt, är på "stor" bana. Jag har ett stort behov av att åka mycket & ofta. Som mest åkte jag 10 dagar på en säsong & ändå inte alla dagar som fanns tillgängliga. Så mer bankalas, 2-dagars & ofta :banana:
Hans Rytter
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Banträffar

Post by Andreas E »

Harry wrote:Det är nog inte så stor skillnad på upplägget, det som finns beror kanske på olikheten mellan att köra hoj eller bil.

Det som var min poäng är att det borde vara fler av det ni kallar "bankalas", som, om jag förstår rätt, är på "stor" bana. Jag har ett stort behov av att åka mycket & ofta. Som mest åkte jag 10 dagar på en säsong & ändå inte alla dagar som fanns tillgängliga. Så mer bankalas, 2-dagars & ofta :banana:
Tack för synpunkterna och välkommen till MX-5 Racing Club Harry!
Vi skulle gärna anordna fler träffar på "stora" banor men dels är det svårt att få till datum på många banor och dels kostar det mycket pengar. Om vi skulle hyra t.ex. Anderstorp eller Knutstorp 2 dagar hamnar det inklusive ambulans på typ 120-140 kSEK vilket vi i MX-5 Racing Club inte har tillräckligt stora ekonomiska muskler för att klara om det skulle bli dålig uppslutning. För närvarande är vår ambition att förutom förarövningarna på mindre banor som t.ex. Gröndal (väldigt rolig bana trots att den är kortare och knixigare) ordna 2 träffar på stora banor (traditionsenliga bankalaset på Kinnekulle + en till bana) varje år.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply