2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Andreas E »

Så var det dags för final i MX-5 Cup såväl som Roadsport C och SPVM 2014!
De sista två race för året går på Falkenberg Motorbana 13-14 Sept 2014.

Banan
En av Sveriges snabbare banor tack vare få riktigt långsamma partier.
falken.JPG
falken.JPG (43.04 KiB) Viewed 2840 times
Hela banan går ut på att ta med sig farten kurva efter kurva. En enda miss kan ge lägre fart nästan ett helt varv. Ett av många kul partier är kring Nyhemskurvan där man ska bromsa och svänga höger i en kort kraftig uppförsbacke, här får bilen plötsligt fantastiskt väggrepp tack vare att den trycks ner hårt mot banan. Inbromsningen inför chikanen efter start och mål rakan är ett av de uppenbara omkörningsställena där man tjänar mycket på att kunna bromsa sent.

MX-5 CUP
MX-5 CUP ger möjligheter att tävla utan att ha enorm budget eller kommersiella sponsorer. Vi kör med Gaturegistrerade bilar i två klasser, MX-5 Cup Standard och MX-5 Cup Modifierad. Mer om detta här.
falk5Road100926-177.jpg
falk5Road100926-177.jpg (30.34 KiB) Viewed 2840 times
MX-5 CUP körs över två sprintrace, kval på lördagen och båda racen på söndagen. Startposition i Race 1 avgörs av Kval under lördag förmiddag. Placering i Race 1 avgör startposition i Race två, bortsett ifrån de första sex bilarna som byter ordning. Eftersom MX-5 Cup och Roadsport C är en av de publikvänligaste klasserna har tidsschemat lagt så vi kör sista heatet på söndagen.

Länkar Alla frågor ställs med fördel i tråden nedan, eller i PM till någon i MX-5 Cup styrgruppen eller styrelsen ifall ni är mera hemliga.

Vi ses på Falkenberg!
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Andreas E »

OBS: Sista anmälnings och dag för inbetalning till Falkenberg är nu på fredag den 29/8.
- Inbetalning (3000 kr) ska göra till FMK:s bankgiro 361-4724.
- Anmälan görs i ett par steg
1. först registrerar du dig med e-mail adress på: http://www.svenskracing.se/anmalan/wp-login.php
2. sedan får du ett mejl med inloggningsuppgifter så du kan fylla i uppgifter om dig själv och bilen (du behöver vagnboken och transpondernummer för att fylla i allt) - när du ska välja serie ska du klicka på RHK får att få upp listan där Roadsport C finns med

I dagsläget är det 12 anmälda så många saknas (bland annat nuvarande etta och tvåa i Modifierad-klassen samt i stort sätt alla i Standard-klassen). Med andra ord är det dags att släppa pallbockarna och anmäla sig till finalen i MX-5 Cup och Roadsport C 2014!

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Niklas Falk »

Får du inget mail efter att du registrerat dig så kan du testa att be om nytt lösenord, det hjälpte för mig.

Jag är inte så imponerad över registreringsförfarandet, kreativ design är inte det jag jublar över när det bara ska matas in en massa uppgifter.

Eller så kan man agera surgubbe och bara betala in till FMK med klass/startnummer som meddelande, så löser man resten manuellt på plats. Prioritering mellan officiell anmälan till FMK kontra perfekta listor i BengtÅces historiksystem.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by gokarting.nu »

Bra Jobbat kollegor!!!!!!

20 miatister anmälda till Falkenberg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Har hört genom skogen att Thómas Pihl tränar!!!!!!!!!nattetid!!!!!!!!! :banana: :burnout:



…………………….eller så är det 747orna som går in för landning…….?


FRÄNT ÄR DET IAF :mrgreen:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by gokarting.nu »

Hoppas vi blir 250 st i roadsport C nästa säsong 8)


Så kan vi ha hela helger o rejsa på tillsammans :up:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Andreas E »

Gôtt att det ser ut att bli ett ordentligt startfält på Falkenberg. Men när man kollar på listan saknas det dock 5 förare som vi inte vill missa på banan och i depån, närmare bestämt:
- Christian L och Lars F i standardklassen
- Dennis K samt Alexander och Björn M i modifieradklassen

För inte ska ni väl skippa finalen i MX-5 Cup / Roadsport C i år?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by hclund »

:sorry: Oj vad jag hade velat vara med och köra på Falkenberg, men jag jobbar hela helgen, kan inte ens kom och kolla på söndagen. :(
Christian Lund
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Alexander Mullaart »

Jag och farsan kommer med största sannolikhet. Vore synd att missa sista tillfället att tampas med alla galna miatister :mrgreen: :burnout:!
Alexander Mullaart
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Andreas E »

hclund wrote::sorry: Oj vad jag hade velat vara med och köra på Falkenberg, men jag jobbar hela helgen, kan inte ens kom och kolla på söndagen. :(
Vad surt :( :cry: Hade sett fram emot att jaga efter dig på Falkenberg.
Alexander Söderholm wrote:Jag och farsan kommer med största sannolikhet. Vore synd att missa sista tillfället att tampas med alla galna miatister :mrgreen: :burnout:!
:up: :up: :up: :bow: :bow: :bow:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by TPR »

gokarting.nu wrote:Har hört genom skogen att Thómas Pihl tränar!!!!!!!!!nattetid!!!!!!!!! :banana: :burnout:



…………………….eller så är det 747orna som går in för landning…….?


FRÄNT ÄR DET IAF :mrgreen:
Nja, träna är överskattat, har jag hört...
Men tack för påminnelsen om att jag bör kolla på nödlösning ang ljudet. :up: :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Matte P »

Det är träning på Falkenberg idag 3:e sept!
Hoppas att det kommer många miator. Jag är redan lastad och klar, ska bara köra in dom nya beläggen på väg till jobbet i morgon!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Conny Lundell »

Matte P wrote:Det är träning på Falkenberg idag 3:e sept!
Hoppas att det kommer många miator. Jag är redan lastad och klar, ska bara köra in dom nya beläggen på väg till jobbet i morgon!
Riktigt roligt i det fina vädret!
Vi var 6 stycken MX-5.or Ulf, Niklas och Bertil hade bra fart på grejerna.
Själv är jag nöjd med körningen. Fick chans att fajtas både med Matte P och Lars C.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by hdzon »

Är det någon som vill låna klubbens transponder under Falkenberg Classic?

Hojta till du vill låna den.
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by hdzon »

Ni som skall tävla eller skall vara supportrar/publik på Falkenberg Classic kolla er mail ang. den gemensamma middagen på lördagen. och se till att anmäla er senast i morgon (tisdag) kl. 20:00
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by hdzon »

hdzon wrote:Är det någon som vill låna klubbens transponder under Falkenberg Classic?

Hojta till du vill låna den.
Björn Mullaart vill låna transponder och är först att anmäla sig och inte nyttjat den tidigare.

Så transpondern är "din" över helgen Björn.
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
Björn Mullaart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 5
Joined: Mon 08 Jul 2013, 22:47

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Björn Mullaart »

Tack! :D

Jag och Alexander kommer så nu är vi 23 st Miator :D :D
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Mblixt »

Hade hoppats på traditionsenligt blötväder på söndagen.
Trots väderleksutsikterna ser vi fram mot spännande rejs, den gemensamma middagen och att träffa er alla.

Familjen
Blixt
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by TPR »

Verkar som familjen Blixt's önskningar är på väg att slå in:
Väder.jpg
Jag gillar regnrace men frågan blir nu:
Halvslitna Toyo från 2008
eller
Halvslitna Kumho från 2014
:think2:

Dvs ska jag lägga på Toyona på originalfälgarna och försöka få med dem ner?
Eller ska jag sluta krångla och köra på Kumho oavsett väder?
Toyona funkade ganska bra i regn 2012, fast då var de "nya".
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Thomas Thorén »

TT #64 gör sin racecampingdebut idag! Åker ner efter jobbet ikväll :mrgreen: :war:

Ser fram emot en trevlig racehelg i torrt eller blött!

Ses snart!
Thomas TT
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Torkel k »

JAG ser fram emot att se uppgörelsen mellan Kent, Andreas och Erik i helgen! Även om det inte är så jämt i MX5-cup så är det klart spännande i toppen på Roadsport C. Jag litar på att ni bjuder på bra racing, som vanligt!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by gokarting.nu »

Ha Ha, regnar det denna helgen kan precis vad som helst hända!!!!!!!!!!!!


23 miator på drift, side by side vilken våt(Torkel anyone?) dröm!


Ses i helgen!!!!!! :burnout: :up: :up: :up: :up: :up: :up:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Andreas E »

Kvalet avgjort i närmast sommarväder efter lunchen idag.
Race 1 startar ca 09:45 imorgon och då har Kent Heijel pole med Andreas Halbig jämte sig. I tredje rutan står Anders Träff och brevid honom Erik Blixt. Alla kvalresultatet hittar ni här:
http://www.raceresults.se/resultsse/201 ... 20Kval.pdf

Race 2 för MX-5 Cup startar runt 16:00 så om ni är i närheten och vill slita er från valvakan kan jag varmt rekommendera att komma förbi och titta på riktigt glad-racing :burnout:

Ikväll blir det gemensam middag i M-5 Racing Clubs klubbtält med ca 50 anmälda (trist att jag själv missar detta :cry: )!

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-09-13 MX-5 CUP Race 5-6 – Falkenberg

Post by Andreas E »

Här kommer en race-rapport från MX-5 Cup finalen på Falkenberg från min horisont.

Inför helgen hade jag två mål förutom att ha kul:
• att komma under 55 sekunder
• att vara först i mål i standardklassen i minst ett av racen

Friträningen
Åkte ner på fredag morgon från de 50 milen från Västerås till banan och hann i lugn och ro packa upp inför den andra fria träningen. Hade inte tänkte köra så många varv eftersom däcken började likna slicks och jag behövde klara mig inte bara över kval och 2 två racen utan även hem igen (oberoende om det var torrt eller blött väglag). Men när jag väl kom ut på banan och hamnade bland några andra bilar som var jämnsnabba var det så kul att det inte gick att avsluta körningen innan de flaggade av.

Kvalet
I kvalet på lördagen hade jag svårt att få till några fria varv pga. många bilar på den förhållandevis korta banan men genom att sänka farten på rakorna fick jag till luckor ett par gånger och nådde ett av mina mål för helgen med en kvaltid på 54,967 s. Det syntes redan på pappret att det skulle bli ett roligt race på söndagmorgonen då vi har 3 bilar inom 4 hundradelar :shock: :up:
Tyvärr missade jag den gemensamma middagen i klubbtältet på lördagkvällen (precis som middagen i tältet på fredagkvällen) :( eftersom jag kombinerade racehelgen med att träffa föräldrar och syster som bor i Halland.

Race 1
Startade på 16 plats av totalt 24 bilar. Lyckades få till en hyfsad start och då Niklas K missade en växel i andra ledet lyckades jag smita/bromsa mig förbi totalt 4 bilar på yttern. Hade dock lite tur då racet kunde slutat i chikanen då Fredrik Olsson i Fieron var nära att glida in i mig med låsta bromsar. Redan på första varvet gled Niklas K förbi (när han väl hittade rätt växel) och i och med det låg jag på en 13 plats. Jag lyckades komma ifatt Olle O framför och sedan hade jag väldigt kul flera varv med att försöka hitta en lucka att komma förbi honom. Då han missade i utgången på chikanen ett varv gick vi side-by-side genom Nyhemskurvan men det räckte inte för att komma förbi. Istället gjorde vårt fightande att Jan-Eric L kom ifatt bakifrån och efter en mindre lyckade utgång på rakan från min sida kunde han bromsa sig förbi mig. Nu blev det flera varv där vi alla 3 låg riktigt tätt ihop och då Jan-Eric gjorde en omkörning av Olle i ingången på Högfartskurvan la jag mig bakom Jan-Eric och lyckades också smita förbi Olle. De sista varven försökte jag ta mig förbi Jan-Eric men utan framgång då våra bilar är för jämna och han inte gjorde några misstag.
Under senare delen av racet slog en sten hål på min kylare utan att jag märkte det och på sista varvet blev det lite spännande i Högfartskurvan – kylarvattnet pumpade ut på bakdäcken och mitt i den snabbaste kurvan släppte bakdäcken i ett (för mig) jobbigt ställ. Som tur var lyckades jag reda ut det utan att tappa alltför mycket tid och med minsta möjliga marginal (25 hundradelar) hålla Olle bakom mig. Gick i mål som tolva vilket jag är mycket nöjd med. Att jag slutade två i min klass efter Jan-Eric var så klart inte helt enligt planerna men det gjorde inget då det varit ett så kul race.
Lyckades även sätta personbästa tid på Falkenberg med 54,680 s vilket jag är nöjd med. Här är onboard-film från detta race:
http://www.youtube.com/watch?v=S91aObPLkos

Kylarbyte
Direkt efter målgång då jag sänkte farten upptäckte jag att det inte stod rätt till med bilen då det rök från motorrummet. Det var bara att snabbt köra åt sidan och stänga av motorn. Som tur var hade inte alltför mycket kylarvatten hunnit rinna ut och motorn hade inte gått varm. Efter bogsering upp till depån började jakten på en ny kylare – jag skulle ju inte enbart köra andra racet på eftermiddagen utan även i sann roadsport anda köra bilen hem 50 mil på kvällen…
Som tur var finns det MX-5 Cup kollegor med både resurser och hjälpsamhet = Björn N hade en reservkyl som han mycket vänligt lånade ut till mig! Supertack Björn för att du räddade min helg :up: :up: :up: :bow: :bow: :bow:
Och tack Christoffer W och Chriss R för hjälp att få loss trilskande slangklämma + services med vatten :up:
Tack vare er var bilen med god marginal innan race 2 redo med ny kylare och luftade bromsar :burnout:

Race 2
Det var tydligt att det skulle bli kul racing även i race 2 då vi i race 1 återigen var 3 bilar inom 4 hundradelar (+ 3 till inom 2 tiondelar) :shock:
Startade i tolvte rutan med Jan-Eric jämte mig. Fick återigen en hyfsad start och lyckades hålla min plats genom chikanen. Upp genom Nyhemskurvan kom Per Oleskog som en raket (inte oväntat) och smet förbi. Även detta race blev riktigt kul och vi var 4 bilar som fightades genom de 20 varven: Jag, Jan-Eric L, Olle O och Hans N. Jag lyckades hålla Hans och Olle bakom mig ett tag men fick ge mig mot både två på start-och-mål rakan och även Jan-Eric fick sig omkörd av båda två. Dessvärre för Olle gjorde han omkörningen av Jan-Eric i chikanen när det var gulflagg vilket fick till följd att han svartflaggades. Även om det var regelmässigt korrekt domslut var det riktigt trist för Olle. :(
För min del slutade jag på 13 plats och var precis efter Jan-Eric i mål även i detta racet. Här är onboard film från race 2:
https://www.youtube.com/watch?v=45v8AFwE384

I och med att Jan-Eric var för mig även i race 2 nådde jag inte mitt mål att vinna något av racen i standardklassen men det gjorde inget då både racen varit riktigt roliga där jag fick jaga bilar framför varje varv i båda racen. Ser redan nu fram emot nästa säsong och inför den ska det investeras i en ny race-kylare samt ett nät i luftgapet fram så att stenskott inte ska kunna ställa till det igen.

Slutligen, stort tack till:
- Hans D som ser till att allt flyter på i depån, du är en klippa
- Bertil T som har tagit hand om klubbtältet mellan alla racen i år
- Förarna i MX-5 Cup som gör att alla känner sig välkomna i depån
- Pelle Blå, Ulf A och Bertil T för mat och dryck i klubbtältet på Falkenberg
- Övriga som jag glömt bort just nu

Vi ses på premiären av MX-5 Cup säsongen 2015 om inte tidigare!
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply