Mantorp Trackday, 4/8

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Mantorp Trackday, 4/8

Post by Emberglow66 »

Hej

Var så kul att köra i fredags på Kinnekulle, så jag började kolla upp när man kan åka nästa pass :burnout:

Hittade att Mantorp har redan nu på måndag.
http://www.mantorppark.com/track-monday/

Någon intresserad, jag funderar på att åka dit
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mantorp Trackday, 4/8

Post by chriss »

1 september har jag och några kompisar planerat att åka.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Mantorp Trackday, 4/8

Post by Emberglow66 »

Bilen i ordning igen och nyskodd, hade en omgång liggande som sagt då jag trodde att de gamla inte skulle hålla hela fredagen på Kinnekulle

Bara att hoppas på samma fina väder i Mantorp imorgon som i fredags på Kinnekulle.

Någon som har något tips på hur man skall ta chikanen innan långa rakan :think2:
Fick ingen bra linje när jag var där sist som sagt :x
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mantorp Trackday, 4/8

Post by Mats Lundin »

chriss wrote:1 september har jag och några kompisar planerat att åka.
Det kan passa mig oxå. Planerar för det på jobbet.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Mantorp Trackday, 4/8

Post by Emberglow66 »

En alldeles under, underbar dag - NOT :evil:

På tredje passet började laddlampan lysa efter chikanen. Puttrade förbi Mjölbykurvan, och då stack tempmätaren iväg och strax efter började det pysa under huven.

Körde in i depån och lyfte på huven, vatten överallt och remmen till generator var det bara slamsor av.
Fick skjuts till Mantorp och köpte en ny rem, har en ny i hemma i garaget:bang2:
Bytte och han med en macka innan körning startade efter lunchbreak

Körde ut och tog det lugnt i 2 varv, allt såg/kändes bra, började ösa på, men på långa rakan började laddlampan lysa igen :think2: . Puttrade vidare igen och fick åter se vatten ånga efter Mjölbykurvan. :(

Puttrade vidare och slog av bilen vid ingång i depån, öppnade huven och såg ingen tendens till att den skulle koka, vart kom vattnet ifrån?, varför började laddlampan lysa?

Efter ett tag försökte jag starta bilen, gick inte vill inte starta. Då såg en kille att det spruta ur kylaren, övre plastdelen på kylaren hade spruckit, ridå :bang2:

Ringde Niklas B för att fråga om det fanns några lokala förmågor som har mazda prylar(kylare), tyvärr fanns det inga.

Nästa problem, hur ska jag få hem bilen.
1.Lifta hem till sthlm och köra ner med trailer dagen efter,
2. få frugan att köra ner med en trailer
3. Ringa Mats Lundin om han kan köra ner en trailer
4. Fråga en granne om han har lust att köra ner

Det blev alt 3. Tur man har bra kompisar. Sitter och väntar på Statoil vid Mantorp avfarten, Mats kommer väl om 2 timmar

Men några frågor
Vad skall jag köpa för kylare, får väl leta på forumet och se vad som rekommenderas
Varför startar inte bilen, vad kan bli blött som som hindrar att den tänder
Sen slog remmen av en vakumslang som utgår underifrån den svarta cylinderakiga behållaren på högra sidan, hittar inte vart den skall ansluta, man sannolikt vid insuget någonstans. Facit någon

Nu skall jag köpa en trailer, en gång men inte 2 ggr tänker jag bli stående.

Saknar helt klar den samlade Mx5 klanen när man blir strandad, svårt att få hjälp av dessa porsche och bmw killarna :cry:
Vid vägkanten
Vid vägkanten
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Mantorp Trackday, 4/8

Post by Myran »

Emberglow66 wrote:En alldeles under, underbar dag - NOT :evil:

På tredje passet började laddlampan lysa efter chikanen. Puttrade förbi Mjölbykurvan, och då stack tempmätaren iväg och strax efter började det pysa under huven.

Körde in i depån och lyfte på huven, vatten överallt och remmen till generator var det bara slamsor av.
Fick skjuts till Mantorp och köpte en ny rem, har en ny i hemma i garaget:bang2:
Bytte och han med en macka innan körning startade efter lunchbreak

Körde ut och tog det lugnt i 2 varv, allt såg/kändes bra, började ösa på, men på långa rakan började laddlampan lysa igen :think2: . Puttrade vidare igen och fick åter se vatten ånga efter Mjölbykurvan. :(

Puttrade vidare och slog av bilen vid ingång i depån, öppnade huven och såg ingen tendens till att den skulle koka, vart kom vattnet ifrån?, varför började laddlampan lysa?

Efter ett tag försökte jag starta bilen, gick inte vill inte starta. Då såg en kille att det spruta ur kylaren, övre plastdelen på kylaren hade spruckit, ridå :bang2:

Ringde Niklas B för att fråga om det fanns några lokala förmågor som har mazda prylar(kylare), tyvärr fanns det inga.

Nästa problem, hur ska jag få hem bilen.
1.Lifta hem till sthlm och köra ner med trailer dagen efter,
2. få frugan att köra ner med en trailer
3. Ringa Mats Lundin om han kan köra ner en trailer
4. Fråga en granne om han har lust att köra ner

Det blev alt 3. Tur man har bra kompisar. Sitter och väntar på Statoil vid Mantorp avfarten, Mats kommer väl om 2 timmar

Men några frågor
Vad skall jag köpa för kylare, får väl leta på forumet och se vad som rekommenderas
Varför startar inte bilen, vad kan bli blött som som hindrar att den tänder
Sen slog remmen av en vakumslang som utgår underifrån den svarta cylinderakiga behållaren på högra sidan, hittar inte vart den skall ansluta, man sannolikt vid insuget någonstans. Facit någon

Nu skall jag köpa en trailer, en gång men inte 2 ggr tänker jag bli stående.

Saknar helt klar den samlade Mx5 klanen när man blir strandad, svårt att få hjälp av dessa porsche och bmw killarna :cry:
image.jpg
Tyvärr vanligt att detta händer.. gavlarna ruttnar på dom.

Köp IL-motorsports Aluminium kylare så är dinna värmeproblem över.. finns på hos både IL-motorsport och MX5parts. Bra passform och kvalite. Har för mig runt 1800kr..
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Mantorp Trackday, 4/8

Post by Conny Lundell »

Emberglow66 wrote:En alldeles under, underbar dag - NOT :evil:

På tredje passet började laddlampan lysa efter chikanen. Puttrade förbi Mjölbykurvan, och då stack tempmätaren iväg och strax efter började det pysa under huven.

Körde in i depån och lyfte på huven, vatten överallt och remmen till generator var det bara slamsor av.
Fick skjuts till Mantorp och köpte en ny rem, har en ny i hemma i garaget:bang2:
Bytte och han med en macka innan körning startade efter lunchbreak

Körde ut och tog det lugnt i 2 varv, allt såg/kändes bra, började ösa på, men på långa rakan började laddlampan lysa igen :think2: . Puttrade vidare igen och fick åter se vatten ånga efter Mjölbykurvan. :(

Puttrade vidare och slog av bilen vid ingång i depån, öppnade huven och såg ingen tendens till att den skulle koka, vart kom vattnet ifrån?, varför började laddlampan lysa?

Efter ett tag försökte jag starta bilen, gick inte vill inte starta. Då såg en kille att det spruta ur kylaren, övre plastdelen på kylaren hade spruckit, ridå :bang2:


Vad skall jag köpa för kylare, får väl leta på forumet och se vad som rekommenderas
Varför startar inte bilen, vad kan bli blött som som hindrar att den tänder
Sen slog remmen av en vakumslang som utgår underifrån den svarta cylinderakiga behållaren på högra sidan, hittar inte vart den skall ansluta, man sannolikt vid insuget någonstans. Facit någon

Tråkigt Tommy!

Jag fick rådet att byta min kylare av Niklar F på kinnekulle. Då plasten har börjat bli brungulgrönt på övre delen av kylaren. Plasten har åldrats och spricker lätt då. Jag har tänkt att köpa en sådan här aftermarket kylare http://www.mx5parts.co.uk/radiator-afte ... p-248.html
Du behöver inte större vattenkylare till en otrimmad Miata motor. Men jag kan däremot rekomendera dig att göra Re-route på kylsystemet.
Kylningen på min bil med Re-route är perfekt, jag har konstarerat att oljetempen har gått ner ca 15 grader med detta Re-route sytem.
Jag har en oljetempgivare i oljepluggen och mätaren visade 105 grader efter 20 min på Kinnekulle Ring. :up:
Hoppas att det fixar sig smidigt Tommy och att du får igång motorn igen.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mantorp Trackday, 4/8

Post by chriss »

Tråkigt med sånna problem när man vill köra.
Org kylen är tyvärr en tickande bomb.
Alu kyl och nya slangar är en bra och välbehövlig uppgradering.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mantorp Trackday, 4/8

Post by Niklas Falk »

Det går även bra med en originalersättare från IL. Den plasten är ju 20 år färskare.
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Mantorp Trackday, 4/8

Post by Anders S »

Mats Lundin wrote:
chriss wrote:1 september har jag och några kompisar planerat att åka.
Det kan passa mig oxå. Planerar för det på jobbet.
Jag har anmält mig till måndag em 13-17. Ska bli kul, första körningen på Mantorp.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Post Reply