2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Andreas E »

Då var det dags för den andra förarövningen på Gröndal med MX-5 Racing Club under året. På lördagen den 12 juli är alla, nybörjare som erfarna, välkomna till Gröndals gokartbana utanför Eskilstuna.

Banan:
Gröndal gocartbana, som ligger utanför Eskilstuna är en knixig bana med både snabbare och långsamma kurvor på totalt drygt 900 meter. Bilar med starkare motor är inte nödvändigtvis inte snabbare här, då det svänger mest hela tiden. En bana som kräver sin förare helt enkelt.
grondal_banskiss.jpg
Hela den tekniska banan kommer användas fullt ut med några uppkonade partier för att göra körningen ännu mer utmanande. För er som inte varit med förut är här en filmsnutt från en träff vi hade där från en tidigare säsong som visar bansträckningen:


Preliminärt schema för dagen:
09:00 Samling på Gröndals gocartbana
09:30 Obligatorisk förar- och säkerhetsgenomgång (startar prick 09:30 så var i tid)
09:50: Körningen på banan börjar.
12:00 Lunch (körning på banan är tillåten även under lunchen)
13:00 Femte deltävlingen i MX-5 Sprint Cup
14:30 Körning på banan indelat i 3 grupper fortsätter.
17:00 Körningen på banan avslutas

Upplägg bankörning:
Deltagarna kommer att delas upp i tre grupper (lugna, medel och snabba) beroende på er ambitionsnivå och erfarenhet. För att undvika trängsel och maximera körupplevelsen kommer vi dessutom begränsa till max 8-9 bilar på banan samtidigt.

MX-5 Sprint Cup:
Under dagen kommer vi även köra årets femte MX-5 Sprint Cup deltävling. Syftet med Sprint Cupen är att under säkra former lära sig hantera sin bil bättre samt att kunna mäta sina färdigheter mot sig själv och andra förare. MX-5 Sprint Cup är öppen för alla miator som har godkänd kontrollbesiktning (helt original eller preppade bilar spelar ingen roll och även Mazdas RX och MPS-modeller är välkomna). Det körs två klasser; gatdäck och R-däck. Varje förare möjlighet att köra 3 gånger på tid och de två bästa tiderna används för att beräkna placering och poäng per deltävling.

Anmälan till träffen:
Om ni inte redan anmält er till förarövningen gör det genom att
1. Fylla i träffanmälan på hemsidan:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan
2. Betala in avgiften (350 kr för medlemmar och 600 kr för övriga) till klubbens bankgiro eller plusgiro.

Mer information om inbetalning och regler för förarövningar hittar du på hemsidan under: Regler bankörningar och Betalningsregler banträffar. http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... ingsregler

SMA-försäkring:
Alla MX-5 Racing Clubs banträffar körs numera med SMA-försäkring vilket innebär att du som deltagare måste lösa en SMA-licens. Denna kan du skaffa enligt ett av följande alternativ:
  • Köpa en engångsförsäkring av MX-5 Racing Club på plats vid det arrangemang du ska delta i. Denna engångsförsäkring kostar 150 kr per arrangemang och det finns ingen begränsning hur många gånger man kan lösa engångslicens per år.
  • Lösa en SMA-licens som gäller hela året vilket kostar 400 kr. Denna SMA-licens gäller alla arrangemang som är försäkrade med SMA under hela 2014 och alltså inte enbart de som MX-5 Racing Club ordnar. Denna förarlicens fixar du genom att först göra ett webb-baserat prov och sedan betala in avgiften enligt anvisningarna här: http://www.smalic.se/forare/
Hitta hit:
Från Eskilstuna åker Du E20 västerut. Vid avfarten från E20 mot väg 56 mot Västerås finns en skylt Motorstadion i rondellen. Följ vägen och du kommer till oss.

Har ni frågor om träffen kontakta: Andreas Eckemark i styrelsen

Varmt välkomna till Gröndal.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Andreas E »

Det finns fortfarande platser kvar till träffen på Gröndal på lördag och jag vågar nog utlova varmt och fint väder...
Om ni inte anmält er - ta chansen och lufta bilen på den mycket roliga banan utanför Eskilstuna.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Andreas E »

Ser ut att bli en bra dag för bankörning på Gröndal imorgon - 23 anmälda så det blir 7-8 bilar i varje grupp (=ingen trängsel) och bra väder:
Gröndalväder.jpg
Gröndalväder.jpg (24.47 KiB) Viewed 1886 times
Vi ses på banan!
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Niklas H »

Tack för en trevlig träff! Som vanligt får man väl säga vid det här laget. :bow:
Gött kört allihopa och tråkigt som bara den med avåkningen. Hoppas både bil och förare är lättlagade.
Niklas Holmlöv
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Niklas H »

Also, lite film från min bil. Letade förgäves efter en tillräckligt lång banjolåt, men fann ingen. Ni får hålla till godo med lättsmält rock. Ganska dålig sådan till råga på allt :)
Niklas Holmlöv
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Anders S »

Det gick bra för dig igår Niklas med r-däck, det är nog det du ska ha i fortsättningen. Snyggt kört!

Stort tack till Andreas för en bra dag!
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Miatamannen »

Tack till alla som till Gröndal igår.

Underbart härligt gäng och ett stort engagemang.
Vädret höll i sig och det blev en dag med perfekta förhållanden.
Vissa tekniska problem gjorde att Sprintcupen drog ut på tiden, nästa gång behövs några paket med färska batterier och kanske snyggare solhattar till sensorerna. :think2:

Naturligtvis ett stort tack till Andreas som höll i "taktpinnen". :bow: :applause:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by FWH »

Lika bra ordnat som alltid! Stort tack till Andreas.
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Rosenstråle
Posts: 10
Joined: Sun 13 Jul 2014, 08:15
Location: Stockholm

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Rosenstråle »

Tack för ett bra arrangemang.
Avåkningen genererade en bruten överarm (axelknölen). Den lagar sig i huvudsak själv vad det verkar (still arm i 4 veckor).
Bilen gick att köra hem men kommer behöva en del kärlek för att gå igenom en besiktning igen (airbagarna och bälte verkar kunna vara dyrast om man inte kan byta till racestol och 4/6 punktsbälte och sportratt och fortfarande passera en besiktning)
/Magnus Rosenstråle
Rosenstråle
Posts: 10
Joined: Sun 13 Jul 2014, 08:15
Location: Stockholm

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Rosenstråle »

Nu ska man förstås inte åka av och speciellt inte där det är nästan rakt.
Men betongmurar som avåkningszon kan jag ju ha lite synpunkter på, det tar tvärstopp.
/Magnus Rosenstråle
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Niklas H »

Så det var av i alla fall, förklarar ju hängandet helt klart.
Trist, men skönt med något som läker ihop utan operation :work:

Finns en nbfl här på forumet som är donator till kitcar, kolla om du inte kan hitta bitar från den.
(edit: såg att du redan sett den).

Anders >> tack :) jag gillade r1r, de var mycket lättkörda trots att de inte har fullt så mycket grepp man kan önska.
Niklas Holmlöv
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Victor »

Tack Andreas (och Rolf och Janne m.fl.) för en bra arrangerad träff! Det var första gången för mig på Gröndal, en kul bana men jag har massor med tid att kapa.

De sista två timmarna hem var lite sega (mörkt och konstant ösregn) men det var det värt :D

Bilder och film kommer senare.


Angående krönet så kanske man skulle kona av högerhalvan av banan där så att man måste ta krönet längre från muren och därmed får lite mer plats att reda upp ev. problem (och krönet var lite flackare längre till vänster).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Niklas H »

Nja, snabbaste linjen för mig går rakt över krönets högra sida, rätt nära curb.
Tror att det är bättre att man bara lyfter det på förarmötet innan "lurigt ställe, ta det försiktigt".
Niklas Holmlöv
Rosenstråle
Posts: 10
Joined: Sun 13 Jul 2014, 08:15
Location: Stockholm

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Rosenstråle »

Och det är väl inte helt orimligt att ett av skälen till att jag fick släpp var att jag gick "brett" över krönet.
Dvs en linje närmre muren skulle varit mindre ohälsosamt för mig och min bil.
/Magnus Rosenstråle
wrider
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 99
Joined: Wed 15 Sep 2010, 19:38
Location: Julita

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by wrider »

Tack Andreas och alla andra som var där för en härlig dag på Gröndal trots incidenten!
Tack också till Niklas H. för byte av klass i sprinten, det gick så bra för dig så jag tycker
att du ska fortsätta med r-däck.... :lol:
Rolf Löbu
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Niklas H »

Vi får väl se hur resultaten ser ut när de dyker upp, hade ju varit kul att ge dig en ordentlig match någon gång Rolf.
Jag kan ju inte ha som mest bestående minne av säsongen -14 att jag blev konsekvent ifrånåkt av dig ;)
Niklas Holmlöv
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Myran »

Jag har NB delar i mängder. Bara höra av sig.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by FWH »

Det första jag tänkte när jag kom till Gröndal denna gång var "jag gillar inte den nya röda muren"...
Jag har alltid fegat rätt hårt över krönet och gjorde så ännu mer denna gång.

Besiktning med race-ratt utan airbag kan man glömma.
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Myran »

FWH wrote:Det första jag tänkte när jag kom till Gröndal denna gång var "jag gillar inte den nya röda muren"...
Jag har alltid fegat rätt hårt över krönet och gjorde så ännu mer denna gång.

Besiktning med race-ratt utan airbag kan man glömma.
Kanske köra en genomgång av spårval över krönet inför nästa körning. Enda farliga jag kan se där är om man ligger på mycket styrutslag precis när man går över krönet och därav får kast/understyrning när bilen slår ner efter..

Och visst.. den vattenfyllda muren var nog att föredra.. den "nya" är lite väl hård.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by FWH »

Myran wrote: Enda farliga jag kan se där är om man ligger på mycket styrutslag precis när man går över krönet och därav får kast/understyrning när bilen slår ner efter..
Jo, det håller jag med om.
Jag har snurrat på många ställen på Gröndal när jag körde med gatdäck, men aldrig just där.
Sedan kör jag inte så fort heller iofs... :lol:

Ett annat alternativ är att välja bansträckningen som går mer raktfram, följt av en mycket hård vänster sväng.
Men den är inte lika "bra" / rolig.
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Andreas E »

Då var ännu en förarövning avklarad med ett trevlig gäng - kul med så stor uppslutning och att det var flera som var med för första gången på Gröndal :up:

Stort tack till Rolf och Janne som fixade besiktning av alla bilar :up: + Janne som hjälpte till vid utsläpp och under tidtagningen så jag också fick köra en hel del :bow:

Och tack till alla deltagarna för ert överseende med de tekniska strulet :bang2: med tidtagningsutrustningen under sprint-cup deltävlingen. Till nästa träff ska jag se till att det finns flera nya batteri + ordentliga "solskydd" till fotocellerna.

Resultatet i MX-5 Sprint Cupen är nu uppdaterat efter gårdagens deltävling och ni hittar det här:
viewtopic.php?f=8&t=3176

Imponerad (som vanligt) av Roffes kontrollerade körning i gat-däcksklassen och av Niklas H som för dagen bytte till r-däcksklassen och gjorde det svettigt för mig (trots delvis drifting-körning från hans sida). Roligt att få höra mullret från den snabba BMW M3an (snabbast i sprint-cupen under dagen - dock utom tävlan).

Med tanke på den hårda muren efter krönet och avåkningen igår (hoppas du och bilen snabbt är helt återställda Magnus R) ska vi fundera på om vi inför nästa år ska köra den vänstra (raka) vägen med den skarpare hårnålen - som sagt tidigare lite mindre harmonisk sträckning men helt klart med ökad säkerhet.

Vi ses på banträffarna framöver (närmast i tiden Kinnekulle om knappt 3 veckor)
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Niklas H »

Blev riktigt tight där en stund Andreas :)

När jag nu ser resultaten så undrar jag om det inte är roligare att köra r-däcksklassen resten av säsongen trots allt. Rolf har mig redan hjälplöst frånåkt, och nöjet är större när det går fortare.

någon som vill sälja sina v70a? ;)
Niklas Holmlöv
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Lejban »

Tråkigt med skador Magnus :(

Bra att veta är att muren byggdes för att hindra att avåkningar åt höger efter guppet skulle resultera i rullningar (vilket den nu gjort).

Prata om risker är nog bästa lösningen. Lägga om bansträckningen känns lite överdrivet tycker jag.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Anders S »

Ett krön följt av inbromsning/kurva är ju alltid en kritisk punkt på en bana (jämför t ex med TV-krönet på Kinnekulle). Själv föredrar jag nog att ligga rätt nära muren redan över krönet för att komma så rakt som möjligt ner till vänsterkurvan, istället för att gå snett över krönet. Ett alternativ är möjligtvis att kona upp banan så att man ligger till vänster hela vägen ner till kurvan, och tvingas följa innersvängen till vänster. Men det skulle nog kännas konstigt, då är nog alternativet med den vänstra vägen bättre (vet inte vilket skick den är i dock).
Bra att få veta anledningen till att muren finns där, har undrat en del varför man satt upp den över huvud taget.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-07-12: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Gröndal

Post by Andreas E »

Glömde ett par saker i mitt förra inlägg:
- Dels att tacka Anders S för att han var vänlig nog att åka iväg tur och retur till Kvicksund och köpa nya batteri till tidtagningsutrustningen så att vi kunde fullfölja sprint-cup deltävlingen :bow: :bow: :bow:
- Dels så var det någon som glömde kvar ett rattlås på banan. Om du saknade det i packningen när du kom hem från träffen kan du höra av dig till mig (lättast via forumet - i tråden eller via PM) så får vi lösa hur det kommer från mig i Västerås tillbaka till dig som rättmätig ägare.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply