2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flygfält

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flygfält

Post by Andreas E »

Så var det dags för en träff som blivit en tradition för MX-5 Racing Club, Både de som vill prova på för första gången och de mer erfarna, är hjärtligt välkomna till vår förarövning på söndagen den 29 juni på Malmby flygfält.
Malmby 01.jpg
Det kommer erbjudas såväl körning i konbana med tidtagning och på rundbana. Dessutom kommer deltävling 4 i MX-5 Sprint Cup genomföras under dagen. Detta är en träff som passar både nybörjare och mer erfarna och det kommer finns möjlighet att köra så mycket man orkar under dagen.

Det kommer att bli 3 olika aktiviteter under dagen:
A) Slalomkörning på landningsbanan i en 1 km lång konbana som är väldigt teknisk med bland annat: kurvtagning under acceleration, kurvtagning under inbromsning, hårnål i låg fart och rak slalom i hög fart. Hastigheten genom konbanans olika delar kommer ligger mellan ca 50 -80 km/h vilket passar våra bilar mycket bra. Vi kommer ha vår tidtagningsutrustning igång under hela dagen i konbanan. För er som inte provat på konbanan tidigare är här en filmsnutt från förra årets träff som visar hur den är upplagd:


B) Bankörning på en slinga som består av taxbanorna + del av landningsbanan under hela dagen. Även om det inte är en "riktig" bana, som t.ex. Kinnekulle, är det en mycket rolig teknisk slinga med snäva kurvor som passar Miatorna mycket bra. Rundbanan som är ca 900 meter lång innebär också lite lägre fart än en "riktig" banan vilket passar speciellt bra om man har begränsad erfarenhet av bankörning. Ni som inte provar den missar något...

C) Under dagen kommer vi även köra årets fjärde deltävling i MX-5 Sprint Cup i den tekniskt utmanande konbanan. Syftet med Sprint Cupen är att under säkra former lära sig hantera sin bil bättre samt att kunna mäta sina färdigheter mot sig själv och andra förare. MX-5 Sprint Cup är öppen för alla miator (helt original eller preppade bilar spelar ingen roll och även Mazdas RX och MPS-modeller är välkomna). Det körs två klasser; gatdäck (TW>200) och R-däck (TW<200). Varje förare möjlighet att köra 3 gånger på tid och de två bästa tiderna används för att beräkna placering och poäng per deltävling.
Malmby 02.jpg
Preliminärt schema för dagen:
09:00 Samling på Malmby flygfält
09:30 Obligatorisk förar- och säkerhetsgenomgång (startar prick 09:30 så var i tid)
10:00 Körning på rundbana och konbanan.
13:00 Deltävling i MX-5 Sprint Cup i konbanan (körning i rundbana är tillåten även under MX-5 Sprint Cup deltävlingen)
14:30 Körning på rundbana och konbanan fortsätter.
16:30 Körningen på banan avslutas
Malmby 03.jpg
Anmälan till träffen:
Om ni inte redan anmält er till förarövningen gör det genom att
1. Fylla i träffanmälan på hemsidan:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan
2. Betala in avgiften (350 kr för medlemmar och 600 kr för övriga) till klubbens bankgiro: 223-0811 eller plusgiro: 45 31 46-3 .
Mer information om inbetalning och regler för förarövningar hittar du på hemsidan under: Regler bankörningar och Betalningsregler banträffar. http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... ingsregler

SMA-försäkring:
Alla MX-5 Racing Clubs banträffar körs numera med SMA-försäkring vilket innebär att du som deltagare måste lösa en SMA-licens. Denna kan du skaffa enligt ett av följande alternativ:
  • Köpa en engångsförsäkring av MX-5 Racing Club på plats vid det arrangemang du ska delta i. Denna engångsförsäkring kostar 150 kr per arrangemang och det finns ingen begränsning hur många gånger man kan lösa engångslicens per år.
  • Lösa en SMA-licens som gäller ett helt år vilket kostar 400 kr. Denna SMA-licens gäller alla arrangemang som är försäkrade med SMA under hela ett helt år från utfärdandedatum och alltså inte enbart de som MX-5 Racing Club ordnar. Denna förarlicens fixar du genom att först göra ett webb-baserat prov och sedan betala in avgiften enligt anvisningarna här: http://www.smalic.se/forare/

Hitta till Malmby:
Mer info om banan där det även finns vägbeskrivning hittar ni här:
http://malmby-fairground.se/kontakt/


Har ni frågor om träffen kontakta: Andreas Eckemark (076-7219531)

Varmt välkomna till Malmby flygfält.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Mats Lundin »

Med fungerande bil (Yes!) kommer jag nu med den 29 juni. Lite väl sen säsongsstart, men bättre sent än aldrig ... :banana:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Niklas H »

Klart och betalt!

Kommer bli att köra med mina gamla grepplösa däck, men jag är ju van vid det denna säsong :)
Niklas Holmlöv
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Lejban »

Anmäld och betald!

Kommer med rx-7an igen, som förhoppningsvis funkar bättre denna gång ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Anders S »

Vi får hoppas att det inte blir lika blött som på Gröndal sist! ECU'n i dubbla plastpåsar?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Lejban »

Anders S wrote:Vi får hoppas att det inte blir lika blött som på Gröndal sist! ECU'n i dubbla plastpåsar?
ja den är numera inbyggd i en vattentät plastlåda, som inte sitter på golvet längre ;)

Andreas E: Kan vi ta med ljud-mätaren denna gång (med)? Wankel med screamerpipe/öppen WG låter mycket för öronen, men vill veta på mätaren vad den låter.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Lejban »

Lite filmer ifrån förra året:







Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Myran »

Dyker eventuellt. :)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Myran »

Har fortfarande mycket miata delar både nytt o gammalt liggandes. Hojta till fall ni behöver något så kan jag ta med till träffen.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Emberglow66 »

Överladdad :think2:

Stressade i fredags med att hinna med alla bestyr med familjen och framförallt bilen till helgens konbana på Malmby
Stack iväg imorse för att rejsa på Malmby, laddad utav bara den för att Mats dyker upp med sin bil efter sitt motorbyte.

Tillbringade natten i husbilen på tomten för dottern hade 6 kompisar på "sleepover" och för att få sova i alla fall en natt utan en massa tjatter så är det bara att krypa ut så i bilen så man är pigg och alert för körningen.

Mats och jag hade stämt träff i Södertälje och ca 15 minuter efter utsatt tidpunkt, halvt stressad för att hinna i tid till förarmöte och besiktning ringer jag surt till Mats och frågar vart han är :?:

Mats svarar förvånad vadå?, det är ju den 29:de. "Just det, idag tänker jag för mig själv!?", det är imorgon säger Mats i samma andetag.

Ridå :oops:

Konstaterar att det blev den dyraste colan jag någonsin har köpt på Donken, en stor en samt bensinkostnad 10 mil tur och retur :lol:

Vill bara säga till er andra, att håll er vägen imorgon för nu har jag en hel dag till att ladda och "hornen" blir bara längre och längre för var dag som sagt

Han som kör med huvudet utanför hjälmen
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Andreas E »

Tokigt med fel datum Tommy - men bättre än om det varit på andra hållet (dvs att du missat träffen för att den var en dag tidigare än du trodde...).
Vädret ser just nu ut att bli sådär - även om det verkar bli bättre än idag:
Malmby väder.jpg
Malmby väder.jpg (39.9 KiB) Viewed 1647 times
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Mats Lundin »

Emberglow66 wrote:Överladdad :think2:

Han som kör med huvudet utanför hjälmen
:banana: :banana: :banana: :lol: :lol: :lol:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Anders S »

Verkar bli en laddad kamp om poängen i sprintcupen i morgon :up:
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Emberglow66 »

På plats, rätt dag och rätt tid :banana:

Skitkul som vanligt, trots lite problem med andras bilar :mrgreen:
Men sista rundan på konbanan började det gnissla av frambromsarna och väl hemma konstaterade jag att det var max 1 mm kvar på beläggen fram. Mantorp för 3 veckor sedan måste ha käkat belägg något kopiöst

Så det var väl tur att jag slutade i tid och skuggade Mats hemåt, enda problemet var åskskuren som kom, lagom kul när man sitter i bilkö och alla filer kryper fram i 30 knyck när man kör nercabbat :bang2:

Fick i alla fall många :up: av andra trafikanter samt ett och annat leende av medlidande

Tack som vanligt till "arrangören, vi ses snart igen och sannolikt på kullen för mig
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Andreas E »

Så var årets första Malmby-träff avklarade i riktigt bra bankörnings-väder (till och med lite sol på slutet).

Stor tack till:
Rolf L som hjälpte till att besiktiga bilar + skötte resultatskrivande för sprint-cupen när jag körde :bow:
Joakim G som tog med tidtagningsutrustningen från Furulund till Malmby :bow:
Anders S som tog hand om pokalerna som ska ner till SSM på Ring Knutstorp :bow:
Tobias N för att han lånade ut sin trimmade drifting RX-7a till mig så jag fick känna på hur 3 ggr miata-effekt känns :bow:
Alla som deltog och skötte sig så bra under dagen :bow: :bow: :bow:

Trist för dig Mats L med kylslangen som sprack - hoppas du får ordning på bilen snabbt :burnout:

Nu är resultatet från MX-5 Sprint Cupen uppdaterat efter dagen vilket ni hittar här:
viewtopic.php?f=8&t=3176


Hoppas vi ses igen på Gröndal den 12/7
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
wrider
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 99
Joined: Wed 15 Sep 2010, 19:38
Location: Julita

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by wrider »

Tack Andreas och alla andra närvarande för en kanondag på Malmby :up: :up: :up: :up:
Rolf Löbu
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Niklas H »

Jag hittar inte malmby i forza!? Hur skall jag nu kunna öva till nästa gång?

Tack för ett mycket trevligt arr, efter några timmar till genom ösregn (intressant med hrm, begränsat mönster bak) så är jag hemma igen. Det är kul med körning det känns värt att göra 80 mil t.o.r. för att delta i! :bow:
Niklas Holmlöv
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2014-06-29: Förarövning & MX-5 Sprint Cup på Malmby Flyg

Post by Niklas H »

En liten film på när jag jagar Joakim i hans bubbla

Niklas Holmlöv
Post Reply