Bankalas och 60-minutes på Kinnekulle den 18e juli 2008

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Per-Arne Andersson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 28
Joined: Thu 28 Feb 2008, 17:44
Location: Falkenberg

Post by Per-Arne Andersson »

Håller med Ivan, både om arrangemanget och bildkommentaren :D Trött efter en lång dag, men det var det värt!
Pelle Blå Falkenberg
User avatar
Pia B
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 15
Joined: Mon 19 May 2008, 13:46
Location: Huddinge, Stockholm

Post by Pia B »

Vill också instämma i ett STORT TACK för ett mycket väl planerat och genomfört arrangemang ! Ni är toppen grabbar !

Per får ett extra plus i kanten för spårvalslektionen :)


Pia & Lottie
/ Pia Bergström
Roger Edström
Posts: 27
Joined: Sun 09 Mar 2008, 16:42
Location: Valbo

Post by Roger Edström »

Nu vill vi se bilder och gärna en filmsnutt.

Hälsningar från Herr Avundsjuk.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Roger Edström wrote:Nu vill vi se bilder och gärna en filmsnutt.

Hälsningar från Herr Avundsjuk.
Ja tack!
Jag har precis hängt upp den sista lamellen (och då menar jag inte kopplingslamellen utan lamellgardiner), så jag behöver se något intressantare... :roll: :wink:
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Post by Lennart »

Ett stort tack till ett superarr. av ett gäng killar som racing gillar på en bana som är sk.kul att köra. Att få vara med i detta gäng är en höjdare!!
Dragbilen klarade jobbet denna gång också.
Lennart Pettersson
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Post by kroegarn »

Stämmer upp i hyllningskören.... blev dock lite avis när jag såg hur kul 60-minutes var, så till nästa gång blir det att skaffa riktig beklädnad :).
Lennart wrote:Ett stort tack till ett superarr. av ett gäng killar som racing gillar på en bana som är sk.kul att köra. Att få vara med i detta gäng är en höjdare!!
Dragbilen klarade jobbet denna gång också.
Såg bilen precis när jag rullade ut från området.. vad var det för något? NSU, var min spontana gissning?!?!?
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

STORT tack till alla ni som var med och arrangerade denna träff! Det blev verkligen en kanondag på Kullen.

Nu när en "skåning" visat att det går att ta sig norr om Hallandsåsen kanske fler kan följa efter i framtiden. Kinnekulle är verkligen en kul bana att köra och väl värd ett besök :D

60-minutes var en ny och kul upplevelse. Att jag också hade förmånen att vara en av medlemmarna i det vinnande laget gjorde det hela riktigt kul :lol: Tack Mats, Hans och Micha! Det gjorde vi bra :D

Bra att få testa bilen igen och se att det mesta verkar vara ihopskruvat inför stundande MGCC KM 2 på Sturup om 2 veckor.

//Anders
fluff
Posts: 1
Joined: Thu 24 Apr 2008, 19:03

Post by fluff »

Här kommer lite bilder från fredagens aktivitet.
Attachments
IMG_4826.jpg
IMG_4826.jpg (132.36 KiB) Viewed 1975 times
IMG_4827.jpg
IMG_4827.jpg (148.67 KiB) Viewed 1976 times
IMG_4828.jpg
IMG_4828.jpg (118.03 KiB) Viewed 1975 times
IMG_4837.jpg
IMG_4837.jpg (139.1 KiB) Viewed 1975 times
IMG_4897.jpg
IMG_4897.jpg (145.52 KiB) Viewed 1975 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Det är bara att stämma in i hyllningskören, ett kanonarr utav en kanonklubb! :D
60minutes var verkligen skitkul! Upplägget med lagtävlande gör ju att man håller tummarna för lagmedlemmarnas varvider. 8) Kan säga att det är inte var dag jag hoppas på att Per slår sitt personbästa... :roll: :wink:

Fick på XP10 belägg runt om (tack Niklas) Vilken skillnad mot orginalbeläggen! :shock: Kapade mitt pers med ca 2 sekunder. :twisted: Allt tack vare bromsarna och min glasfiberhardtopp, materialet betyder allt... :wink:

Även Per förbättrade sitt pers. :) Jag gjorde 1.04.6 och Per 1.04.3, och det fanns några miator som gjorde tider kring 1.05, så det kommer bli en tajt cup nästa år. :twisted: 8) :D

Nästa gång skall jag inte köra in bromsarna på banan. :oops:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Nästa gång skall jag inte köra in bromsarna på banan. :oops:
Det går ju att köra in beläggen genom att bara justera sin körning litegrann, inte köra som om man fått soppatorsk eller motorproblem ;) :)
Men då får man ju förja inkörningsprocedurens intention, inte bokstav iofs.

Gott att veta att XP10 fungerar ok (hur var resan hem?).

Jag kan väl säga att semstern började på allvar i morse, när jag vaknade ur efterarrkoman :D
User avatar
Pia B
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 15
Joined: Mon 19 May 2008, 13:46
Location: Huddinge, Stockholm

Post by Pia B »

Några bilder...
Attachments
DSCN0102.JPG
En sån här vill jag ha när jag blir stor !
(243.03 KiB) Downloaded 50 times
DSCN0088.JPG
Vissa kör så det ryker
(358.56 KiB) Downloaded 53 times
DSCN0072.JPG
Per ska visa Pia hur man egentligen kör
(250.85 KiB) Downloaded 43 times
DSCN0067.JPG
Många bilar var det
(226.33 KiB) Downloaded 45 times
DSCN0066.JPG
Information om dagens övningar
(312.98 KiB) Downloaded 42 times
/ Pia Bergström
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Tack till er som fiixad arrangemanget Det var kanon kul.
Här kommer en första film :
http://www.youtube.com/watch?v=dZsH864SqeY

En till:
http://www.youtube.com/watch?v=2qxLln_8Bis
Last edited by Svederud on Sat 19 Jul 2008, 21:55, edited 1 time in total.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
PSvensson
Posts: 3
Joined: Mon 16 Jun 2008, 20:03

Post by PSvensson »

Jag vill också tacka för en riktigt lyckad dag.
Förtsa gången på Kinnekulle och det gav verkligen mersmak!
Banan är hur kul som helst.

Vi ses säkert igen!

Hälsningar
Peter
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

Jag instämmer i hyllningarna. Jag gillar den lite mer avslappnade attityden som vissa andra banträffar saknar. Ni satte den nivån redan på förarmötet.

För egen del kändes det riktigt bra, även om bilen inte klarade av fullt ös hela heat på grund av värmeproblem. Blir till att börja med att skaffa en ny kylare för att se om det hjälper.
Banan var iaf så kul som jag minns den.

Hur många bilar var vi totalt?
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Kanondag.. Roligare banträff har jag aldrig varit med om.

Tack Niklas för din superinsats.. Givetvis även vi andra i styrelsen som jobbat för det här!

Ni som har bilder. Skicka gärna dom till mig i en zipfil istället för att lägga upp på forumet. Så kan jag lägga upp dom i vårt album istället. För på forumet kommer dom snart försvinna i glömska!

per(a)mx5racingclub.se

Så mycket ni har! Även från andra träffar!

// Per
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Gott att veta att XP10 fungerar ok (hur var resan hem?).
Inga problem med bromsarna på hemresan, känns som orginal tills man trampar hårt men då nyper dom jäklar! Inte mkt att spela på om man vill bromsa hårt innan ABS:en kopplas in. :shock:
Hemresan blev å andra sidan en brokig historia med ingredienserna ståltråd och avgassystem... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Grattis till er ! Verkar varit en kanon-dag :) Själv är jag inne i semster lunken med la familja ;)

Strålande tider Per/Fredrik - nu är ni bland de snabbaste miatorna på Kullen. Imponerande kliv ni gjort ! Nu är man efter - dags att jobba lite på det ;) Blir tajt framigenom. Niklas nu får du kugga upp (ner?) lite va ;) Fuktigt luft ? Massa grepp och bra sjuss i spisen ?
För egen del kändes det riktigt bra, även om bilen inte klarade av fullt ös hela heat på grund av värmeproblem. Blir till att börja med att skaffa en ny kylare för att se om det hjälper.
Banan var iaf så kul som jag minns den.
Coolant re-route först tror jag innan kylarbyte.
Nu när en "skåning" visat att det går att ta sig norr om Hallandsåsen kanske fler kan följa efter i framtiden. Kinnekulle är verkligen en kul bana att köra och väl värd ett besök
Gott/Kanon Anders ! Knutan eller Kullen vilken är bäst ?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Är väl bara att hänga på tacktalen! Helt klart en bana och arrangemang i min smak. Bra flyt och mycket körning. Dessvärre blev det färdigåkt efter lunchuppehållet då höger hjullager fram sa upp sej och lät som en stenkross i bla Brokurvan. :( .. Vågade inte riskera mer med tanke på hemresan också! Nytt nav beställt.. :wink:
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Peter Sandström wrote:Är väl bara att hänga på tacktalen! Helt klart en bana och arrangemang i min smak. Bra flyt och mycket körning. Dessvärre blev det färdigåkt efter lunchuppehållet då höger hjullager fram sa upp sej och lät som en stenkross i bla Brokurvan. :( .. Vågade inte riskera mer med tanke på hemresan också! Nytt nav beställt.. :wink:
Tog du några tider? Kul att veta vad en "tung" JR-laddad 1.6a gör på Kullen. :)
Trist med lagret... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Strålande tider Per/Fredrik - nu är ni bland de snabbaste miatorna på Kullen. Imponerande kliv ni gjort ! Nu är man efter - dags att jobba lite på det ;) Blir tajt framigenom. Niklas nu får du kugga upp (ner?) lite va ;) Fuktigt luft ? Massa grepp och bra sjuss i spisen ?
Nu räcker det inte att fisa runt på gammal skåpmat till material och körerfarenhet längre, det börjar bli tajt. Man får väl ta sig i kragen och träna lite kanske. :lol:
Falkenberg och MGCC höstrace blir allt intressantare som sista "uppgörelse" inför vintersäsongen.
Det var ju dessutom inga "flaxvarv" sån Fredrik och Per satte, det var flera varv i rad inom nån tiondel under 60-minutes. Endast ett fåtal över 1.05.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Fredrik Henriksson wrote:
Peter Sandström wrote:Är väl bara att hänga på tacktalen! Helt klart en bana och arrangemang i min smak. Bra flyt och mycket körning. Dessvärre blev det färdigåkt efter lunchuppehållet då höger hjullager fram sa upp sej och lät som en stenkross i bla Brokurvan. :( .. Vågade inte riskera mer med tanke på hemresan också! Nytt nav beställt.. :wink:
Tog du några tider? Kul att veta vad en "tung" JR-laddad 1.6a gör på Kullen. :)
Trist med lagret... :(
Nä, jag hade ingen tidtagning, och just när man börjat hitta flytet på banan så var det dags att sluta köra! Noterade dock 160-165 km/h innan brokurvan så kraft finns det gott om, men sen ska det ju svängas också... :lol: . Åker runt mest på fyran och lite femmans växel och även på sexan innan bron! Behöver ju inte tokvarva iom kompressorn, så det växlas runt 6000 rpm! Behöver nog ha lite varv i kroppen innan man kan få till lite vettiga tider där då det var första gången på Kullen!

Lagret hade jag glömt bort att det var dåligt redan för nåt år sen. Blev tyst när jag fettade om det nämligen...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Post by Mattias Stahre »

Tack för en superkul helg!

Bra arrangerat utan något trassel!

Efter att ha varit med boysen som kör i Mx5 Cup vid banorna i år och förra året så har man ju blivit väldigt sugen på att köra på bana.
Att äntligen komma till kullen med egna bilen var superkul! Svepande långa kurvor med en miata är grymt!

60-minutes var jättekul och känslan av tävling kändes!

1,05,60 med min orginal NB är jag också nöjd med :)


PS Film kommer...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

1,05,60 med min orginal NB är jag också nöjd med
:shock: Verkligen ! säg nu inte att du åkte på gat-däck ;)
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Post by Mattias Stahre »

Josen wrote:
1,05,60 med min orginal NB är jag också nöjd med
:shock: Verkligen ! säg nu inte att du åkte på gat-däck ;)
Haha, nae, åkte på toyo r-däck

Mellan varv 4 och 7 på 60 minutes när jag inte hade trafik var tiderna,

1,05,69
1,05,71
1,05,92
1,05,60
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Mattias Stahre wrote:Mellan varv 4 och 7 på 60 minutes var tiderna,

1,05,69
1,05,71
1,05,92
1,05,60
Jag klickade dig på
01:05.68
01:05.86
01:05.84
01:05.71
På samma varv så genomsnittstiden på ca 1.05.75 över fyra varv är vi ense om :D
Snyggt kört för en första dag på Kullen.
Post Reply