2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Andreas E »

Både de som vill prova på för första gången och de mer erfarna, är hjärtligt välkomna till MX-5 Racing Clubs förarövning på lördagen den 4 maj då även klubbens årsmöte kommer genomföras.

Banan:
Gröndal gocartbana, som ligger utanför Eskilstuna är en knixig bana med både snabbare och långsamma kurvor på totalt drygt 900 meter. Bilar med starkare motor är inte nödvändigtvis inte snabbare här, då det svänger mest hela tiden. En bana som kräver sin förare helt enkelt.
grondalvy.JPG
Hela den tekniska banan kommer användas fullt ut med några uppkonade partier för att göra körningen ännu mer utmanande. För er som inte varit med förut är här en filmsnutt från en träff vi hade där från en tidigare säsong som visar bansträckningen:


Preliminärt schema för dagen:
09:00 Samling på Gröndals gocartbana
09:30 Obligatorisk förar- och säkerhetsgenomgång (startar prick 09:30 så var i tid)
09:45 Körning på banan indelat i 3 grupper.
11:45 Lunch och årsmöte
13:30 Deltävling i MX-5 Sprint Cup
15:00 Körning på banan indelat i 3 grupper fortsätter.
16:30 Körningen på banan avslutas


Upplägg bankörning:
Deltagarna kommer delas upp i tre grupper (lugna, medel och snabba) beroende på er ambitionsnivå och erfarenhet. För att undvika trängsel och maximera körupplevelsen kommer vi dessutom begränsa till max 8-9 bilar på banan samtidigt.
Flera erfarna förare kommer vara med på denna träff och vi kan därmed, för de som är intresserad, erbjuda:
- Möjlighet att åka med MX-5 Cup förare i racebil
- Möjlighet att erfaren förare är passagerare när ni kör och ger feedback till er
NC in action.jpg
MX-5 Sprint Cup:
Under dagen kommer vi även köra årets första MX-5 Sprint Cup deltävling då vissa partier komma att konas upp för att göra banan ännu mer utmanande. Syftet med Sprint Cupen är att under säkra former lära sig hantera sin bil bättre samt att kunna mäta sina färdigheter mot sig själv och andra förare. MX-5 Sprint Cup är öppen för alla miator som har godkänd kontrollbesiktning (helt original eller preppade bilar spelar ingen roll och även Mazdas RX och MPS-modeller är välkomna). Det körs två klasser; gatdäck och R-däck. Varje förare möjlighet att köra 3 gånger på tid och de två bästa tiderna används för att beräkna placering och poäng per deltävling.


Årsmötet:
Årsmötet kommer genomföras i samband med lunchen i samlingslokalen på Gröndal och vi räknar med att årsmötet är avklarat på ca 45-60 minuter. Ta chansen och hjälp oss att utveckla klubben i den riktning du önskar genom att delta på årsmötet och gör din röst hörd! Frågor om årsmötet riktas enklast till styrelsen.


Anmälan till träffen:
Om ni inte redan anmält er till förarövningen gör det genom att
1. Fylla i träffanmälan på hemsidan: http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan
2. Betala in avgiften (300 kr för medlemmar och 500 kr för övriga) till klubbens BankGiro: 223-0811 eller PlusGiro: 45 31 46-3.

Mer information om inbetalning och regler för förarövningar hittar du på hemsidan under: Regler bankörningar och Betalningsregler banträffar. http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... ingsregler


Hitta hit:
Från Eskilstuna åker Du E20 västerut. Vid avfarten från E20 mot väg 56 (tidigare 53) mot Västerås finns en skylt Motorstadion i rondellen. Följ vägen och du kommer till oss.
hittatillgrondal.JPG
Har ni frågor om träffen kontakta: Andreas Eckemark

Varmt välkomna till årets första förarövning och klubbens årsmöte.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Mats Lundin »

Har jag förstått det rätt, att klubben bjuder på lunchen i samband med årsmötet?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Lejban »

Ska bli dunderkul att sätta igång mx-5 racing sesongen snart! Nu med miata som är orginal (nåja, nästan iaf)

Hämtar den nya miata i övermorn i UK, och har redan vart på gröndal och testat lite i andra bilen i år ;)

Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Andreas E »

Mats Lundin wrote:Har jag förstått det rätt, att klubben bjuder på lunchen i samband med årsmötet?
Japp - missade detta i texten ovan.
Det kommer bjudas på en enklare lunch (typ pastasallad + vegeratiskt alternativ och mineralvatten) för alla som är med på träffen och årsmötet.
För att vi ska få tillräckligt mycket mat är jag tacksam om ni som "bara" planerar komma på årsmötet men inte kommer vara med på bankörningen skickar ett PM eller mejl till mig så vi vet hur många extra portioner vi ska beställa.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Andreas E »

Viktig information om att det krävs motorsportförsäkring för att ni som deltar ska få tillräckligt skydd på alla våra banträffar i år (vilket alltså även gäller årsmötet på Gröndal):
viewtopic.php?f=3&t=2781

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Andreas E »

Skönt att säsongen äntligen är igång. Inte en dag för tidigt även om jag inte hunnit fixa bilen som jag tänkt.

Det ser ut att bli helt OK väder imorgon om än lite svalt med ca 15 grader.
http://www.yr.no/sted/Sverige/S%C3%B6de ... _time.html

Vi ses på Gröndal imorgon.
Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by FWH »

Tack för en väl arrangerad banträff, ett bra årsmöte och framför allt en god pasta sallad.

:D
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Andreas E »

För att Sture ska slippa trycka på "update" på sin smartphone hela kvällen :wink: är nu resultatet av MX-5 Sprint Cupen upplagt:
viewtopic.php?f=8&t=2784

Tack för att alla ni som deltog som vanligt skötte er exemplariskt under dagen (imponerande att ingen körde ner en enda kon under sprint-tävlingen!).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Myran »

Tackar för en otroligt trevlig och rolig dag! Och om någon fick för sig att ta bilder eller liknande är det alltid kul när sådant läggs upp på forumet ;)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Sture B
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 19
Joined: Sun 24 Jul 2011, 10:26

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Sture B »

Andreas E wrote:För att Sture ska slippa trycka på "update" på sin smartphone hela kvällen :wink: är nu resultatet av MX-5 Sprint Cupen upplagt:
viewtopic.php?f=8&t=2784

Tack för att alla ni som deltog som vanligt skötte er exemplariskt under dagen (imponerande att ingen körde ner en enda kon under sprint-tävlingen!).

/Andreas E
Puh! Tack!
/Sture Bloom, Huddinge
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by FWH »

Myran wrote:Och om någon fick för sig att ta bilder eller liknande är det alltid kul när sådant läggs upp på forumet ;)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
MickeN
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 7
Joined: Sat 11 Feb 2012, 18:04
Location: Eskilstuna

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by MickeN »

Hej!
Här kommer några bilder till.
Attachments
Gröndal 10.jpg
Gröndal 7.jpg
Gröndal 5.jpg
Gröndal 4.jpg
Gröndal 3.jpg
Gröndal 1.jpg
Mikael Nordell
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Lejban »

Tack för en underbar dag! I slutet när dom flesta åkte hem så jagade jag och Andreas varandra runt några varv:

Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by FWH »

Bra film!
Tack för att du delade den. :D
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Andreas E »

En annan vinkel från några varv då Tobias jagade mig:



/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Anders S »

Tack för filmerna! Man lär sig en del, t ex att köra på trean i den långa kurvan innan krönet (sedan måste jag göra något åt min fjädring så att jag slipper smyga över krönet för att inte däcken ska ta i hjulhusen alltför hårt vid nedslaget :think2: )
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Myran »

Anders S wrote:Tack för filmerna! Man lär sig en del, t ex att köra på trean i den långa kurvan innan krönet (sedan måste jag göra något åt min fjädring så att jag slipper smyga över krönet för att inte däcken ska ta i hjulhusen alltför hårt vid nedslaget :think2: )
Haha den slår och skrammlar bara lite.. inget bilen ramlar sönder för bara köra ;) (eller vad säger du tobias som åkte med mig) ;)


Skämt o sido. För lågt ET så slår man sönder skärmarna fram vid rattuslag och sådan ojämheter så är svårt att komma ifrån utan att åka jättehög eller stenhård fjädring. Stance är snyggt men fan inte praktiskt.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Anders S »

Problemen började när jag bytte mina Eibach med originaldämpare mot Gaz. Visserligen mycket hårdare fjädrar nu men inga bumpstop som tar emot. Behöver köra mycket högre nu :(
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by xtimmyx »

Andreas E wrote:En annan vinkel från några varv då Tobias jagade mig
Ser sjukt kul ut! :up:

Men jag hör inga heel-toes? :think2:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by Andreas E »

xtimmyx wrote:
Andreas E wrote:En annan vinkel från några varv då Tobias jagade mig
Ser sjukt kul ut! :up:

Men jag hör inga heel-toes? :think2:
Nja - jag var lite dålig på att träna heel-toe (så fort jag inte tänkte på det i god tid innan nedväxling blev det som vanligt) och det var inte ofta jag fick till det. Däremot hörs det när jag valde att köra på 2:an och varvtalsstoppet gick in...

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: 2013-05-04: Banträff och årsmöte på Gröndal

Post by FWH »

Jag åkte som passagerar med Rickard Göransson (STCC) som förare i en BMW 1 M (eller vad de nu heter) på Gröndal idag.

Kan bara konstatera att vi alla kör rätt sakta...... :mrgreen:
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Post Reply