Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply

När bytte du bromsvätska senast?

Poll ended at Thu 27 Sep 2012, 08:08

I år
15
71%
För något år sedan
5
24%
Aldrig/kommer ej ihåg
1
5%
 
Total votes: 21

User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by CG Leijonhufvud »

En liten underökning om när man senast bytte bromsvätska...

Komplettering: Om det är mer än 2 år sedan välj alternativ "Aldrig, kommer ej ihåg"

En allmän rekommendation är att byta vart 3:år, vid "inspirerad körning" oftare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska
CG Leijonhufvud
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Mats Lundin »

Bra att lyfta frågan, som är viktig i fortkörningssammanhang.

Jag har varit med på träffar där arrangören i samband med besiktningen också har testat kokpunkten på bromsvätskan. Ett eventuellt dåligt resultat där, resulterade i körförbud på aktuell träff. En något omständlig procedur, men tänkvärd.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Lejban »

Jag var under uppfattningen att man byter bromsvätska varje år på alla bilar... oavsätt om dom körs på bana eller inte. (sen finns det ju självklart folk som fuskar)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by CG Leijonhufvud »

Ok bra, jag gick på en allmän rekommendation, kan vi verifiera någon tidsgräns att rekommendera de som skall var med på våra banträffar (ej tävling)?
CG Leijonhufvud
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Niklas Falk »

Töm ut den vätska som är i oken när du använt dem ordentligt (dvs efter en tävlingshelg). Det är ju vätskan i oken som blir varm och påverkad (att mäta fukthalten i behållaren hittar bara extremgammal vätska).

Att lufta ur en halvdeciliter (tills den blir klar och fin) ur varje ok och fylla på i behållaren är normal skötsel (efter hårdare användning). Gör man det rutinmässigt så behövs det ingen större operation (ta en deciliter per ok så har du bytt all vätska).
Tänk dock på att köpa bromsvätska i lagom små förpackningar, den börjar dra åt sig fukt från luften så fort du bryter sigillet. Halvlitersstorleken är snudd på för stor.

Miatan behöver ju ingen större teamoperation för att lufta bromsarna heller, inte ens med ABS. Bara att sätta på en slang från nippeln ner i slaskflaskan och kanske peta på bromspedalen för att få igång häverteffekten vid bakoken, fram rinner det jätteenkelt.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Torkel k »

Jag kör med:
- En ny burk superblue-vätska köpes, öppnas och får öppningsdatum skrivet på sig varje vår.
- Oken luftas mellan varje race (går snabbt med speed bleeders i oken).
- Hela systemet tömms och fylls med ny vätska varje vår.

Bruksbilarna håller jag dock inte alls samma disciplin på, eftersom de bromsarna aldrig kommer upp i motsvarande temperaturer som racebilen. Där kör jag med tillverkarens serviceschema.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Victor »

Niklas Falk wrote:Töm ut den vätska som är i oken när du använt dem ordentligt (dvs efter en tävlingshelg). Det är ju vätskan i oken som blir varm och påverkad (att mäta fukthalten i behållaren hittar bara extremgammal vätska).

Att lufta ur en halvdeciliter (tills den blir klar och fin) ur varje ok och fylla på i behållaren är normal skötsel (efter hårdare användning). Gör man det rutinmässigt så behövs det ingen större operation (ta en deciliter per ok så har du bytt all vätska).
Tänk dock på att köpa bromsvätska i lagom små förpackningar, den börjar dra åt sig fukt från luften så fort du bryter sigillet. Halvlitersstorleken är snudd på för stor.

Miatan behöver ju ingen större teamoperation för att lufta bromsarna heller, inte ens med ABS. Bara att sätta på en slang från nippeln ner i slaskflaskan och kanske peta på bromspedalen för att få igång häverteffekten vid bakoken, fram rinner det jätteenkelt.
Jag har inte lyckats få det att självrinna på min bil, jag upplever att det kommer in luft i nippelns gänga som får "flytet" att stanna upp. Gängtejp känns inte bra att ha på ett sånt ställe, eller?

Har funderat på speedbleeders men det borde inte hjälpa mot detta heller eftersom de inte kan förhindra att det drar luft via gängorna. Ska prova att trycksätta behållaren lite lätt nästa gång.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Mats Lundin »

Till europeiska bilar finns en koppling där man sätter luft från ett däck på bromsvätskebehållaren, och kan därigenom lufta runt om på egen hand. Har inte hittat det till japanska bilar som har en vidare öppning.

Jag använder Biltemas luftningskit (hittar inte det nu på deras hemsida) där en backventil gör att man kan koppla den och sedan sätta sig och pumpa pedalen på egen hand. Tar en stund att springa runt bilen och applicera kitet för att sedan pumpa och fylla behållaren, men inget oöverstigligt.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by danielj »

Victor wrote:Jag har inte lyckats få det att självrinna på min bil, jag upplever att det kommer in luft i nippelns gänga som får "flytet" att stanna upp. Gängtejp känns inte bra att ha på ett sånt ställe, eller?
Nu har jag inte direkt kännt att jag fått självrinning heller, men vad jag märkte förut var att det kom luft igenom slangen till burken när jag skruvade loss nipplen vid luftning.

Min lösning på detta var att hitta en lagom stor oring (i detta fall en ½ gummigenomföring som jag sätter på den där det är gängat utanför oket och efter det så var det aldrig något problem att den drog tjuv luft genom gängorna.
Daniel Jonsson
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Anders R »

Herr Lejon , detta var ett av dom bättre säkerthets ! trådar på länge.
Tycker det är jätte bra att du uppmärksammar detta, så ofta bort glömt.

En väldigt bra racing fluid är Motul RBF 600.

Om det på bilar jag åkt tidigare oftast räckte med ett byte per säsong samt lite luftning och på fyllning
under säsong , tror jag det räcker på en miata där man inte använder bromsar ? ( skämt ! )

Men hur som ska man åka nånting på en bana ska !! man byta bromsoljan innan .
Dina vänner blir ju glad att du får stopp på skrotet sas.

Bra initativ

mvhAR
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Anders Träff »

Byter alltid olja i oken ca 1,5 dl efter varje race! Hela systemet byts varje år. DOT5.1
Har ni tryckluft så finns det på Autoexperten ett enkelt verktyg, som vakum suger systemet art nr 8-442715
759kr. Värt var ända krona, så slipper man ta ut frugan i garaget! :mrgreen:
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Myran »

Bromsvätska på en normal bil ska bytas varanat år. Tänk på det ni som servar era brukshäckar själva.

På miatan luftar jag alltid kvällen innan körning. brukar bli runt 1dl som jag luftar ur. Förmodligen mera än som behövs då det är bara vätskan i oket som blir dålig men tar man lite extra så håller man systemet fräsht.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Miatamannen »

Anders Träff wrote:Byter alltid olja i oken ca 1,5 dl efter varje race! Hela systemet byts varje år. DOT5.1
Har ni tryckluft så finns det på Autoexperten ett enkelt verktyg, som vakum suger systemet art nr 8-442715
759kr. Värt var ända krona, så slipper man ta ut frugan i garaget! :mrgreen:
Var på Autoexperten och skulle ha ATE Super Blue.
Killen bakom kassan visste inte ens var det var för något som jag frågade efter.
Hans kollega kom då till undsättning och efter en del förklarande så visade det sig att det inte fanns hemma.
Beställning görs (1 liters burk var det som stod till buds), lite mycket kan tyckas men vad göra man.
Skulle ha kommit hem idag och man skulle rinag när grejerna var hemma.
16:40 ringer jag och frågar var bromsvätskan är
Nä, vi hittar inget, har du verkligen beställt?
- Ja, jag har beställt
- Det enda vi hittar är 5 liters burkar.
- Vi ska kolla på Nisses hylla....
- Nä det verkar inte ha kommit hem, har du beställt...?
- JA, JAG HAR BESTÄLLT !!
- Ja just ja, den leveransen kom ju aldrig, den kom ju bort inatt
- "Kom bort?"
- Ja, kommer nog i morgon eller så åker vi till Enköping och hämtar den..
Suck.............

Anders, du jobbar på Autoexperten i Enköping va?
Det här var mitt första intryck av Autoexperten, har aldrig handlat där förut, blir det fler gånger :think2:

Får du in en ATE Super Blue bromsvätska i morgon så är det min.
Jag skulle ha bytt bromsvätskan ikväll men det blev inte så. :bang2:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Miatamannen »

Nu är bromsvätskan bytt !! :banana:
Förstår nu varför bromsarna slutade fungera.
Bak var det inga som helst bekymmer att tappa ur och se den härligt blå vätskan komma fram.
På frambromsarna var det värre, på båda sidor var jag tvungen att trycka ganska hårt för att det överhuvutaget skulle komma någon vätska och när det väl gjorde det så blev det med ett litet "poff".
Det satt så mycket skit som hindrade vätskan att komma fram till oket vilket resulterade i knappt någon bromsverkan alls.
Nu är det i alla fall bytt och jag provkörde och kan konstatera att mina bromsar nu gör att jag kan stanna på en "femöring".
Detta innebär senare bromsning in i kurvorna på Gröndal... :bananahead:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Eddiebengtson
Posts: 34
Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Eddiebengtson »

Finns det att få tag på speedbleeders i Sverige eller är det beställning från USA som gäller. Vill göra det så enkelt som möjligt att byta oljan så blir det gjort oftare!
Edvard Bengtson
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by chriss »

De finns på ebay för vettiga pengar men då måste man veta vilka gängor man har...
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Eddiebengtson
Posts: 34
Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Eddiebengtson »

Pratade med en kille som har en gtr 3 rs som leksak under bansäsongen...tidigare tävlingskört lotus tror jag...i alla fall han byter bara en gång per år. Ingen luftning mellan träffar. Och ja han kör hårt. Om porschebromsarna inte behöver ny olja mer än så...tänker jag att lilla mistande borde klara sig också...eller tänker jag fel?
Edvard Bengtson
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Fråga. När bytte du bromsvätska senast?

Post by Victor »

Eddiebengtson wrote:Pratade med en kille som har en gtr 3 rs som leksak under bansäsongen...tidigare tävlingskört lotus tror jag...i alla fall han byter bara en gång per år. Ingen luftning mellan träffar. Och ja han kör hårt. Om porschebromsarna inte behöver ny olja mer än så...tänker jag att lilla mistande borde klara sig också...eller tänker jag fel?
Kanske, för en GT3RS har väl ganska bra bromskylningsslangar/kanaler original (vilket en MX-5:a inte har).

Sedan har det med bromsteknik att göra också. Om man bromsar rätt (kort och hårt) så kan man klara sig längre än om man inte har lika bra teknik. Det går att överhetta nästan vilka bromsar som helst, bara man vill. :wink:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply