2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Andreas E »

Alla, nybörjare såväl som erfarna, är hjärtligt välkomna på förarövning på Eksjö trafikövningsplats på lördagen den 25 augusti.
oversikt_l.jpg
Under dagen kommer det erbjuda traditionell bankörning på banan. Hela banan kommer användas och flera partier kommer konas upp för att göra körningen mer utmanande. För er som inte varit med förut är här en filmsnutt från en träff vi hade där 2010 som visar hur bansträckningen ser ut:


Dagen startar med samling och säkerhetsgenomgång 09:30 och körning på banan kommer hålla på till ca.16:00.
Under en begränsad tid under dagen kommer dessutom årets femte deltävling i MX-5 Sprint Cup genomföras på rundbana.

OBSERVERA: Om du planerar vara med på denna träffen - anmäl dig snarast möjligt. I dagsläget är det väldigt få anmälda och når vi inte upp till i närheten av iallafall 10 bilar kommer vi tyvärr bli tvungna att ställa in denna träffen.

Notera att anmälan till förarövningen sker i två steg.
Först anmäler du dig via formuläret under "träffar" på hemsidan och sedan betalar du in avgiften (300 kr för medlemmar och 500 kr för övriga) till klubbens BankGiro: 223-0811 eller PlusGiro: 45 31 46-3.
Här hittar du anmälningsformuläret till våra träffar:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan

Mer information om inbetalning och regler för förarövningar hittar du på hemsidan under: Regler bankörningar och Betalningsregler banträffar. http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... ingsregler

Slutligen hittar du mera information om träffen i kalendern som syns på höger sida på vår startsida:
http://www.mx5racingclub.se/

Varmt välkomna till Eksjö trafikövningsplats den 25 augusti!
/Styrelsen
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Conny Lundell »

Japp betalt och klart!

Ser fram emot en trevlig dag i Eksjö. :bananahead:

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by chriss »

Betalat och klart.

Det dyra blir nog att jag råka köpa lite r-däck :D Någon gång får man prova ;)
Chriss Rice
Göteborg
Oneyet
Posts: 8
Joined: Sat 27 Aug 2011, 17:27
Location: Huskvarna

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Oneyet »

Jag tror att jag dyker upp på ett besök jag med faktiskt. Oäkting som jag är.
En brandgul Opel Speedster
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by chriss »

Då har man tjuvstartat, nu har jag fredag :banana: Slutat tidigt och laddat upp med lite gott att förtära i garaget.
Planen ser ut som sådan. Om jag får bytt hjullager och olja på den silvrige Miatan så vill tjejen pröva på lite konbana :up:
För min gröna som har funkat fint i hela 2 dagar efter v-låda och kopplingsbyte blir det justering av krängare då den va lite väl glad i svansen på Ljungbyhed.
Vädret ser lovande ut på fredag skall man testa på R-däck? Vad kommer ni andra att köra med?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by chriss »

P.s Går det bra med öppen hjälm, dvs ingen hakskydd?
Chriss Rice
Göteborg
wrider
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 99
Joined: Wed 15 Sep 2010, 19:38
Location: Julita

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by wrider »

chriss wrote:P.s Går det bra med öppen hjälm, dvs ingen hakskydd?
Ja! Har kört med en öppen hjälm hela tiden så det är ok! :up:
Rolf Löbu
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Miatamannen »

Conny Lundell wrote: Ser fram emot en trevlig dag i Eksjö. :bananahead:

Conny L
Samma här !! :banana:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Conny Lundell »

chriss wrote: Vädret ser lovande ut på fredag skall man testa på R-däck? Vad kommer ni andra att köra med?
Dom fleste kör nog på gatdäck så du får nog mindre konkurens i sprint-cupen med R-däck :think2:
På Ljungbyhed var det bara en bil med R-däck.
Jag kör med mina Yokohama 08 advan neova som går i gatdäcks klassen :banana:
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Miatamannen »

Conny Lundell wrote:Dom fleste kör nog på gatdäck så du får nog mindre konkurens i sprint-cupen med R-däck :think2:
På Ljungbyhed var det bara en bil med R-däck.
Jag kör med mina Yokohama 08 advan neova som går i gatdäcks klassen :banana:
Ska bli kul att "fajtas" med dig.....
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Oneyet
Posts: 8
Joined: Sat 27 Aug 2011, 17:27
Location: Huskvarna

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Oneyet »

Oneyet wrote:Jag tror att jag dyker upp på ett besök jag med faktiskt. Oäkting som jag är.
Blir nog inte så den här gången. Vi syns nästa år istället.
En brandgul Opel Speedster
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by CG Leijonhufvud »

lördagsvädret i Eksjö:
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sver ... rect=false

som vanligt när vi har träffar, inget regn att tala om :wink:

Välkomna!
CG Leijonhufvud
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by seved »

CG Leijonhufvud wrote: som vanligt när vi har träffar, inget regn att tala om :wink:
Låter bra. Fick ett infall och tänker åka till Eksjö på lördag. Ska bli kul, har inte varit dör förut. :burnout:
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Conny Lundell »

Tack CG för en trevlig dag!

Vädret var kanon förutom den där regnskuren som kom när vi skulle köra sprint cup. Men det torkade upp fort.
Sen kunde jag konstatera att mx-5 original sport chassi är för mjukt när det svänger så skarpt som på denna konade banan. Bilen krängde mest hela tiden. Så det blir väl till att uppgradera :think2:
Nästa gång vi sprintar på Eksjö så sätter vi start och mål på ett annat ställe eller? :think2:

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Miatamannen »

Conny Lundell wrote:Tack CG för en trevlig dag!

Vädret var kanon förutom den där regnskuren som kom när vi skulle köra sprint cup. Men det torkade upp fort.
Sen kunde jag konstatera att mx-5 original sport chassi är för mjukt när det svänger så skarpt som på denna konade banan. Bilen krängde mest hela tiden. Så det blir väl till att uppgradera :think2:
Nästa gång vi sprintar på Eksjö så sätter vi start och mål på ett annat ställe eller? :think2:

Conny L
Tack CG för en bra dag.
Tråkigt att den lilla regnskuren kom och förstörde race 1 och att det var fortsatt blött i 2:a.
3:dje racet blev ett bra race men men tråkig avslutning.
Starten kan vara på samma ställe men målgången behöver flyttas..... :sorry:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
magnus schälin
Posts: 1
Joined: Sun 26 Aug 2012, 12:11

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by magnus schälin »

Ett STORT TACK CG!!

En av årets roligaste dagar! Utmanade konat, trevliga människor och lärorik/spännande körning.

På tal om målgången är ett alternativ som används vid SSJ:s http://www.ssij.nu konkörningar. Där använder vi en stopp-kon ca 4 meter efter mållinjen. (den sätts dit efter bil har startat). Alltså skall bilen stanna mellan mållinjen och stopp-konen. Den medför att man får bromsa hårt och exakt på bansträckningen. Det premierar förare som kan få stopp på sin bil på ett exakt ställe. Om man kör på stopp konen medför det ett tids tillägg på 10sec.

Kan inte hitta tiderna. Lite nyfiken... :think2:

//magnus
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by CG Leijonhufvud »

Tack till alla som kom och gjorde förarövningen i Eksjö till en så lyckad och inspirerande dag!
Speciellt tack till:
- Janne B-B, Rolf L och Sara för all hjälp under dagen.

Det är verkligen kul och att arrangera, när vi har deltagare och medlemmar som hjälpsamma och taggade för att ha en kul dag.

Till nästa gång flyttar vi start och mål en bit bortåt, tycker även att Magnus förslag om att sätta upp en kon som man skall stanna vid låter skitbra :bow: , att ha kontroll på bilen så man kan stanna precis framför ställer krav på såväl på förare som på att man har fungerande bromsar. Här snackar vi verkligen om avancerad förarövning!

Jättebra med denna typ av kommentarer från träffen, bara så ni vet, vi som arrangera har på intet sätt satt i sten arrangemanget, vi välkommnar verkligen tips på hur vi kan förbättra och modernisera. Vi vill ju att ni skall ha så kul ( och lärorikt) som möjligt :banana:

Tycker att vi skulle kunna testa detta redan på Gröndal

Vad gäller listan så kommer denna, skall försöka mig på den på måndag-tisdag, ja- ja - ja "den som väntar på något gott..."

Fick en kommentar av min son på vägen hem, om hur korkad jag är som inte kör mer, det var ju skitkul. De 3-4 varven jag körde i början räckte tydligen till att få honom biten, och hur var det nu, skall man verkligen lyssna på sina barn :think2: (om så inför nästa år får Rolf, Janne, Niklas m fl nog skruva lite på sina maskiner om ni skall ha nå´n chans till pallplats :mrgreen: )
CG Leijonhufvud
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by xtimmyx »

Självfallet ska du köra mer CG! Lyssna på din grabb! :banana:

Tack alla för ett jättetrevligt arrangemang! Hade hoppats på att ladda upp lite film men en av morsans hund*#%& tyckte att mitt minneskort var en lämplig tuggleksak så allt utom "cockpit-cam" gick förlorat. :bang2:

Men men, allt som allt en otroligt lyckad och rolig dag! Fick provköra lite S2000 också och det var ju, iofs som väntat, inte helt fel det heller. Tack för det. :bow:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Miatamannen »

När det gäller att ha en kon efter målgång som man ska stanna före är det ett alternativ.
Ett annat är att (i alla fall på Eksjö) ha en kon eller flera vid kurvan där bussen står för att få ner farten inför målgången.
Som det var nu så bli hastigheten ganska hög och det finns också risk för sladd eftersom det är grus på båda sidor av banan just där.
På Gröndal blir inte hastigheterna lika stora men en kon att stanna före ställer högre krav på föraren.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by chriss »

Ett stort tack till alla, de va verkligen jätte skoj.
magnus schälin wrote:Ett STORT TACK CG!!

En av årets roligaste dagar! Utmanade konat, trevliga människor och lärorik/spännande körning.

På tal om målgången är ett alternativ som används vid SSJ:s http://www.ssij.nu konkörningar. Där använder vi en stopp-kon ca 4 meter efter mållinjen. (den sätts dit efter bil har startat). Alltså skall bilen stanna mellan mållinjen och stopp-konen. Den medför att man får bromsa hårt och exakt på bansträckningen. Det premierar förare som kan få stopp på sin bil på ett exakt ställe. Om man kör på stopp konen medför det ett tids tillägg på 10sec.

Kan inte hitta tiderna. Lite nyfiken... :think2:

//magnus
Jag och många andra har riktigt tråkiga erfarenheter av detta. Det slutar med speciellt med de utan abs att de bara förstör sina däck. Får man en bromsplatta en gång så är det sendan kört då låser hjulen på samma ställe gång på gång. Speciellt att bromsa så hårt vid låga hastighter är inte lätt utan att låsa hjulen.

Självklart skall vi göra träffen säkrare. En tanke jag hadde va att flytta start och mål till mitten eller slutet av första långa kurvan. För då måste man hålla nere farten för att klara kurvan.
Som det va idag kunde man hålla fullt nästan hela raken igenom mål flaggan och inte behöva bromsa för kurvan för att istället bromsa rakt fram mot huset.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Conny Lundell »

Jag tycker att träffen i Eksjö var bra men kan bli bättre rent säkerhetsmässigt och det är mycket viktigt tycker jag.
Jag är inte för att stanna framför en kona med den anledningen som chriss beskriver.
Däremot bör det nog stå i inbjudan att man ska ha frisk bromsvätska och bra bromsbelägg på våra träffar.
Jag skulle inte vilja bli påkörd av någon efter en snurrning bara för att bromsverkan försvinner på den bilen, pga gammal bromsvätska.
Sen tycker jag att man kan ha starten vid utgången av depån och målgången mitt på rakan innan depån för att slippa ha race tempo vid depån.
Det partiet där Victor snurrade av måste konas av på något sätt också så att farten minskar där. Inte så roligt att få in bilen bland björksnåret.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
wrider
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 99
Joined: Wed 15 Sep 2010, 19:38
Location: Julita

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by wrider »

Tror att ingen i klubben slarvar med självklara saker som bra bromsar till en banträff så poängtera detta i inbjudan är väl kanske att ta i? Glöm inte att `bomincidenten`skedde när en jättetaggad förare presterade sprintens,och dagens Snabbaste Tid!!!
Det gick fruktansvärt fort i `busskurvan`så mera konor behövs för att få ner farten på en snabb bana som Eksjö,eller ett annat upplägg av hela konbanan!
Malmbysprinten=säkraste formen av konbaneracing som finns,stoppsladd eller hamna i gräset UTAN att köra på n`åt! Hursomhelst,tack C.G och alla andra för en kanondag!


Svart NB :burnout:
Rolf Löbu
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by CG Leijonhufvud »

tack för era kommentarer, :bow: vi skall skruva på konceptet.
Bra med denna typ av diskussion, det är sådant som gör att vi utvecklas och förbättrar oss, att övningen är inriktad på att ha kontroll i alla lägen, --även när man är taggad-- skall förstås stå i fokus.

Vad gäller koll av bromsvätska kan vi vid besiktningen ju endast se att det finns vätska i behållaren. Vi vardagskörning märks det inte lika tydligt om bormsvätskan är kass som vid förarövningarna.

Kan vara på sin plats att var och en rannsakar sig själv, när man bytte senast :wink:
CG Leijonhufvud
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by chriss »

Jag tror de flestas bilar håller över måttet vad gällande underhåll och bromsvätska m.m


Här är en film från mitt tredje varv, torrt och ger gärnet. Kikar ni från 02:30 ser ni att inbromsningen är lite hårig.
http://www.youtube.com/watch?v=qtZISjPs0cU&feature=plcp

Det är så enkelt att det går för fort, man jagar tid och missbedömer bromssträckan.
Jag släpper tom av på rakan, hade jag hållt lite mer gas hade jag förmodligen också stannat i gräset.
För att dömma bort annat så är mina bromsar tip top!

Kona upp den långa snabba partiet så har man sänkt farten och risken rejält :up:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: 2012-08-25: Förarövning på Eksjö Trafikövningsplats

Post by Miatamannen »

Åhhh vad väntan är lång på att få se resultatet från Eksjö....
Nyfiken så jag spricker snart :bang:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Post Reply