2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Lejban »

Hört svaller på rejsa att Halbig och Waern vart och tjyvtränat :)

Jag själv har aldrig kört ett varv på banan, så det borde vara jag som ska träna :mrgreen: efter och ha läst alla ställen man kan åka av på måste jag nog ta det väldigt lungt och försiktigt haha. Tur att vi iaf har en hel dags träning på fredagen!

Nån som vet om det finns ett schhema över hur mycket träning man får?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Nån som vet om det finns ett schhema över hur mycket träning man får?
http://www.spvm.se
Roadsport C 11:40, 16:15
Se till att dra maximal nytta av dem.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Lejban »

Så träning 09-17 betydde 40min??

Synd, det lär man inte hinna få upp nån fart på. Får bli många varv i simulatorn då. Nån som vill berätta vilka växlar som används så jag kan få simulatorn att stämma? 2an i chikanen, men resten?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Anders R »

1 an i chikanen
3an uppför backen ,sen 5 an
inför rakan 2 an behåll den tills det ylar lägg i 4 an
skit i bromsa det är för nybörjare .

mvh Roos :banana:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Så träning 09-17 betydde 40min??

Synd, det lär man inte hinna få upp nån fart på. Får bli många varv i simulatorn då. Nån som vill berätta vilka växlar som används så jag kan få simulatorn att stämma? 2an i chikanen, men resten?
Du menar väl 3an i chikanen och Ginstkurvan, och femman från mitten på depåmuren (4an går i efter Nyhemskrönet och mitt på långcurbsen ut på rakan).

Det är många olika blandningar av utväxlingar på banan numera (inte alla som kör 5vxl och 4,1:1). :)

Vad Roos har får dogboxlåda (den skriker nog som en katt iofs) kan man försöka klura ut :D
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Anders R »

Ha ha !!

man bjuder inte ut sin katt !!

o vad för utvx jag har vete faan , det vet henriksson 4, 80 skulle det va.

mvhAR
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:...
Du menar väl 3an i chikanen och Ginstkurvan, och femman från mitten på depåmuren (4an går i efter Nyhemskrönet och mitt på långcurbsen ut på ...
Nu har jag bara kört en tävlingshelg på Falkenberg och det för två år sedan, men jag var helt säker på att det var så snävt genom chikanen att 2:an var ett måste ( iallafall med 5 växlad låda).
Men jag litar på dig Niklas och antar att 3:an gäller om man kan köra fort nog.

Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Niklas Falk »

Andreas E wrote:Men jag litar på dig Niklas och antar att 3:an gäller om man kan köra fort nog.
Du kan nog behöva klura ett tag med 6vxl och 3,636 (för det är väl inte en fempetare du har?).
Mina växlingspunkter är för 5vxl med 4,875:1 så de stämmer garanterat inte för nån annan.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Lejban »

Nu har dom lärt sig att man kan köpa ett rödljus, så det blir start med lampor ändå :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Anders R »

På grund av familjeskäl så har jag bokat av falkenberg tyvär !
Ni får ha det kul utan mig haha.
Om ingen köper bilen ( kostar 80 000 kr) så syns vi väl nästa år.

Mvh AR
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Josen »

Riktigt tråkigt Anders :( - hoppas det allt blir väl för dig
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Anders R »

Josen wrote:Riktigt tråkigt Anders :( - hoppas det allt blir väl för dig
Hej tack !
ja detta blev lite surt !

Mvh AR :evil:
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by hclund »

Vilket tält ska jag ta? Jag brukar tälta i depån på Kullen, där är det ju gräs som på vilken camping som helst, men hur ser det ut i Falkenberg? Är det asfalt eller grus, gräs?
Christian Lund
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Niklas Falk »

hclund wrote:Är det asfalt eller grus, gräs?
Ja :D
Övre depån grus, men stenhårt (en del av gruset har gräs på sig, men det blir inte mjukare för det).
Nedre depån, singel/makadam
Det finns nog gräskanter men det är ju inte där man vill ha tältet.
Ta ett självstående tält som klarar sig utan pinnar i backen (dvs endast barlastning inne i tältet).
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by hclund »

Niklas Falk wrote:
hclund wrote:Är det asfalt eller grus, gräs?
Ja :D
Övre depån grus, men stenhårt (en del av gruset har gräs på sig, men det blir inte mjukare för det).
Nedre depån, singel/makadam
Det finns nog gräskanter men det är ju inte där man vill ha tältet.
Ta ett självstående tält som klarar sig utan pinnar i backen (dvs endast barlastning inne i tältet).
Tack Falk! Då får det bli popuptältet! Synd, mitt oranga/blå Jofatält hade passat bland veteranbilarna.
Christian Lund
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Torkel k »

Det närmar sig! Det är med blandade känslor jag ser fram emot detta race på Falkenberg. Banan och jag är inte direkt de finaste av vänner. Jag har haft sönder splittern efter vattenplaning på start/målrakan två gånger, samt fått en smäll av en MG-midget en gång på den banan. Jag tror mitt resultat av "skadefria besök" ligger på ganska exakt 50% just nu. Låt oss hoppas att detta race skickar mig över 50/50 gränsen!

Ska bli superkul att ses igen och tävla. Jag tror det kan bli riktigt bra racing denna helg! :bananahead:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Dennis Kullman »

Jag hade tänkt komma upp och träna lite på fredag, men med bruten arm blir det svårt... :bang2:
Ska försöka komma upp och heja på er någon av dagarna. :burnout:
Kanske t o m i en miata (frugans). 8)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Niklas Falk »

Bilen är hemma på Transportern, hem vid lunch imorgon för slutpackning och rull ner till Falkenberg (som ju ligger lyxigt nära). Av de saker jag planerat att göra sen Anderstorp blev det exakt ingenting...
Men fyra träningar, två kval och fyra raceheat ska nog gå bra ändå :)
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Anders R »

Torkel k wrote:Det närmar sig! Det är med blandade känslor jag ser fram emot detta race på Falkenberg. Banan och jag är inte direkt de finaste av vänner. Jag har haft sönder splittern efter vattenplaning på start/målrakan två gånger, samt fått en smäll av en MG-midget en gång på den banan. Jag tror mitt resultat av "skadefria besök" ligger på ganska exakt 50% just nu. Låt oss hoppas att detta race skickar mig över 50/50 gränsen!

Ska bli superkul att ses igen och tävla. Jag tror det kan bli riktigt bra racing denna helg! :bananahead:
Torkel !
jag har exakt samma fealing över denna bana .historiskt. men varje ny tävling är en ny möjlighet!!
och med ditt nya självförtroende kommer det gå super !
Tänk dock smart , på poäng tabell , du behöver plocka så du kommer trea.
det kan ju löna sig i mindre slagsmål på banan också . blink blink-
han som inte kan flaggor ens , skit i den gasa nu !

Mvh AR
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Lejban »

Vart dundersjuk i veckan, nästan så resan inte blev av, men idag har jag mått bättre och bilen är skodd med nya toyos och packad till bristningsgränsen. Ska försöka ha det så lungt som möjligt, så borde jag vara full frisk till på söndag när det gäller ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by gokarting.nu »

Tyvärr kommer inte Oleskog till start.
Ny motor är på väg, men säsongen är avslutad för Per.



Rolf Osbech med Joachim(Josen) i bihang fick igång Marcus Fabricius bil.
En annan motor sitter nu i.
Bilen är nu på Mölndals däckservice för 4hjulsinst.

Och mattafaran fick på sig en grunka som beställdes och köptes i nov...2011...levererades igår...ja se dessa amerikanare.


Är lite fundersam inför Falkenberg, vad händer om någon lägger en protest mot de nya regndäcken.
Är det tävlingsledningen som får det på sitt bord då. och vad händer med slutresultatet?

Och Doughnuts, blir det några Doughnuts?


Målgång först i december kanske :mrgreen:
Attachments
showing-off-show.jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Andreas E »

Bilen är nytvättad (snabbt och dåligt), har fått nya däck (Yokohama som alla vet inte går att köra fort med...) och står nu halvpackad med färsk hjulinställning och väntar i garaget. Resten av packningen ligger i lägenheten och imorgon efter jobbet blir det att kasta i det sista och rulla ner mot Halland.

Tråkigt att Per O inte kommer till start men bra att Marcus F kommer och fyller upp startfältet.

Vi ses på banan på fredag fm.
/Andreas E

PS. Eftersom jag tänkte hålla lite bättre koll på däckslitaget nu när jag bytt däck har jag en fråga: Vad är lämpligt däckstryck när man kör på vanlig väg - transport till och från bana? Ska man köra med lite högre tryck eller är det lika bra att köra med samma kalltryck som när man kör på bana?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Är lite fundersam inför Falkenberg, vad händer om någon lägger en protest mot de nya regndäcken.
Är det tävlingsledningen som får det på sitt bord då. och vad händer med slutresultatet?
Söndag förmiddag kan ju bli sånt väglag.
Patrick kommer väl att rådfråga mig lite skulle jag gissa, och det är ju "egen skärning" som blir nöten att tolka (jag får väl ta med nån slant vi kan singla ;)).

Mattafaran har ju redan vunnit C, men CUPen är lite mer öppen...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Niklas Falk »

Andreas E wrote:PS. Eftersom jag tänkte hålla lite bättre koll på däckslitaget nu när jag bytt däck har jag en fråga: Vad är lämpligt däckstryck när man kör på vanlig väg - transport till och från bana? Ska man köra med lite högre tryck eller är det lika bra att köra med samma kalltryck som när man kör på bana?
Kör med åtminstone det tryck som du kör med på bana, dvs petar i varmtrycket kallt (jag antar att du inte kör så du bygger värme när du transporterar dig). Peta gärna i drygt 2 kilo (jag körde med 2,5 när jag transporterade på egna hjul), det drar lite mindre soppa då också.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:
Andreas E wrote:PS. Eftersom jag tänkte hålla lite bättre koll på däckslitaget nu när jag bytt däck har jag en fråga: Vad är lämpligt däckstryck när man kör på vanlig väg - transport till och från bana? Ska man köra med lite högre tryck eller är det lika bra att köra med samma kalltryck som när man kör på bana?
Kör med åtminstone det tryck som du kör med på bana, dvs petar i varmtrycket kallt (jag antar att du inte kör så du bygger värme när du transporterar dig). Peta gärna i drygt 2 kilo (jag körde med 2,5 när jag transporterade på egna hjul), det drar lite mindre soppa då också.
Tack Niklas för snabb svar. Blir till att trycka i lite luft innan det bär iväg ikväll eftersom däcken hade ca 1,5 bar (ganska bra kalltryck för bankörning) när jag hämtade bilen på verkstaden.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply