2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Torkel k »

Niklas Falk wrote:Falkenberg har träningar 22e och 29e (kl17-20), känn pressen att behålla det tempo ju jobbat upp dig i ;)
Pressen är känd! :P :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by marcusfabricius »

Torkel k wrote:
marcusfabricius wrote:Andreas Halbig verkar köra i egen klass, trots att han inte verkar ha mer effekt än andra i sin bil.
Hrrmmm... Efter att ha tagit Pole i Roadsport C med 0,8s samt satt helgens snabbaste varvtid i C med 1.55.8 tänker jag inte riktigt hålla med i det där... faktiskt... :nono:

Torkel, det är just det faktum du själv beskriver som ger underlag för min åsikt.
Trots att du varit så snabb i kval, och haft så snabba varvtider, så har Andreas igen tagit bägge racen. Tabellen efter Anderstorp visar att Anders redan mer eller mindre säkrat totalvinsten i SPVM. ( Förutsatt målgång i sista racen )

Vi som jagar bakom med dig i spets får helt enkelt skärpa oss lite.

Med ditt inlägg lägger du lite favoritpress på dig själv inför racen i Falkenberg. Kul att du visar kaxighet!

:twisted:
/Marcus Fabricius
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Anders R »

Torkel k wrote:
TPR wrote:Men vad hände Torkel?
I race 1 körde han om då jag fastnade bakom en B-bil. Jag passade på då samma sak hände honom, men kom bara upp jämsides ett par gånger. Slipstream heeeela rakan med nosen en meter från den röda faran, men förbi kom jag inte. På sista varvet tog jag i så jag sket ner mig (nästan) och ramlade av banan (fast jag hade inte koll på att det var sista varvet, såklart) i vänstern innan karusellen.

I race 2 fick jag stanna (ja, faktiskt stanna helt, vilket var lite nervöst med Magnus i Corvetten bakom sig :shock: men Magnus hade koll) för att inte ramma Birgerson upp-och-ned vända Caterham och då förlorade jag såklart ledningen igen.

Såklart att Halbig är grymt snabb och självklart var oddsen på hans sida även denna helg. Att slå honom ska jävligt mycket till. Men jag anser mig ha rätt att påstå att jag i alla fall körde i samma klass som Halbig denna helgen. :wink:
Herr Torkel !
Du har fått nåt som heter självförtroende !
Den sjukan brukar göra att man presterar ännu bättre ,vilket du nu gör.
Var glad ,rid på vågen .

på falkenberg måste du våga ,kan göra ont där faktiskt .

O halibig han är väl passe! bara trassel där numer kört sönder bilen totalt,MISShandel kallas det för.
sen ser han lite trött ut , haha.

Kul att det är bra fart på C hur som .

Mvh AR
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by marcusfabricius »

Ja, att Torkel är snabb, det vet alla.

Med gott självförtroende kommer man ännu längre.

Spännande upplägg inför nästa tävling.

:!:
/Marcus Fabricius
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Anders Träff »

Läst alla in lägg! (Torkel du är snabbare än Halbig !.) Saknar Halbig inga inlägg? Andreas Tror du ligger hemma och funderar på hur du ska få mera fart i bilen,alltid lika trevlig och hjälpsam men nu får du fokusera på dig själv inför Falkenberg. Ok Oleskog bil måste fixas Markus bil lika så ,dra i några trådar nu för att sen fokusera på dig själv! Annars blir du slaget av Torkel eller Ronny eller vad för inte båda. Magnus dina körningar utan för banan finns med i filmen från race 1. Men om körningen av Falk in i karusellen på sista varvet, var det inte gul flagg där? Kent det känns som du har kört mycket racing, härlig kontroll på bil och oss andra:) saknade många av Mx-5 cup förarna ,vi har lika roligt på varje tävling även om dom inte ingår i cupen. Niklas dags att åka C igen, min bil väger minst 1020kg
farten fanns redan i fjol blev inte från åkt på rakan då heller. och jag har krockbalkarna kvar i dörrarna trots bur! Om någon undrar. Och jag håller med om att dom ska sitta kvar på bilar utan bur.

Anders Träff nr 82 :burnout:
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Lejban »

Trevlig film ifrån Ulrich audi, där man ser Halbig och Torkel fightas:

Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by ephas »

Kul och läsa vad som händer.

Hur var varvtiderna mot förra året?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Anders Träff »

Bra fråga jag vill också veta, hitta inga tider någonstans.
Någon som har lista kvar sen i fjol?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Josen »

Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Torkel k »

Jag tror inte vi kom ned i dina tider från förra året, Robert. Det var nämligen motvind! Åt båda hållen!! :shock: Dessutom hade "drivarna" drivit omkring och lagt fulgummi på hela banan, Marcus hade läckt kylvätska i slutet på rakan, curbsen hade rests sig högre pga den kalla sommaren och... eeeh ja, många orsakar var det i alla fall. Massor. Ingen av dem har med mig eller Halbig att göra, vi var offer för omständigheterna. Japp... så är det. :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by marcusfabricius »

Haha! Allt det Torkel säger stämmer säkert, men jag kör inte med Glykol. Endast rostigt vatten, så den förklaringen får kompenseras med nåt annat. Kanske att luftfuktigheten var högre i år än ifjol?

Även jag får tacka Torkel för hjälp under helgen.

Bra anda i Roadsport C.

//MF
/Marcus Fabricius
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Josen »

Vill pusha för grymt fina filmer ur Roadsport B kampen under året
som finns Joakim (#47 tråd) - tror inte racing blir mycket bättre än så här(bortsett från smällarna)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77800
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Cyberoid »

Josen wrote:Vill pusha för grymt fina filmer ur Roadsport B kampen under året
som finns Joakim (#47 tråd) - tror inte racing blir mycket bättre än så här(bortsett från smällarna)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77800
Josen skrev för några veckor sedan wrote:Spontat tycker jag inte det är snyggt att försöka ( som jag uppfattar det ) att ragga nya Modsport miator på forum
som detta , i respekt mot Modsport och Roadsport klasserna tycker jag ev övergångar mellan klasser skall ske
utan det eldas på från någon sida. Ingen tjänar på att elda på ett "denna klassen är bättre än..." Kan tycka att Rejsa som forum borde räcka att berätta sina bravder på ? Mvh Joachim
:mrgreen:

Nej, jag ska inte sparka på någon som ligger. Men ibland bjuds det på för enkla lobbar.

Kämpa på Joachim!
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Torkel k »

Tyvärr så fick vi slut på kamerabatteri lagom till racen, men kvalet på Anderstorp hamnade i alla fall på film.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Andreas E »

Kort sammanfattning av min första racehelg på Anderstorp:
Väldig kul i depån som vanligt - tyvärr tråkigt på banan.

Fick inte till körningen vilket gjorde att det gick långsamt och plågades av understyrning hela helgen (inte kul i de lååånga kurvorna på Anderstorp). Men det värsta var att jag i båda rejsen hamnade för mig själv med långt avstånd till bilarna framför och långt avstånd till bilen/bilarna bakom. Hoppas jag slipper fler tävlingar där man inte har någon att köra med/mot för det är inte kul - iallfall inte om man inte får till körningen själv.

Race 1:
Startade på 7:de plats av 9 i Roadsport C. I starten körde Bertil T. förbi mig vilket gjorde att jag åkte ner till 8:de plats. Håkan J. stressade mig första varvet och var uppe jämsides ett tag men sedan fick jag upp tempen på däcken och kunde få en lucka. Efter det hände ingenting förrän på mitt sista varv då Björn N. snurrade då han försökte ta sig förbi Bertil T. (såg lite skumt ut när han kom över banan i 90 graders riktning strax framför mig). Sedan kom ledarna i Roadsport A ifatt mig i Karusellen och passerade mig i vänstern ut på start och mål rakan (gick bra att vara 3 i bredd är). Slutade 7:a. Här är en kort film med de få "höjdpunkterna":


I race 2 var det om möjligt ännu tråkigare.Startade återigen 7:a av 9 bilar. I kalabaliken efter olyckan i första svängen kom jag förbi några bilar (Kent H, Anders T, Björn N) och efter att flera varv bakom säkerhetsbilen kunde de snabbt ta sig förbi mig igen (lika bra det eftersom jag kom förbi dem på ett icke schysst sätt). Efter det var resten av rejset ointressant med långt avstånd till bilarna framför (som växte hela tiden eftersom jag körde så dåligt) och långt avstånd till bilarna bakom (som minskade hela tiden eftersom jag körde så dåligt). Blev inte ens några varvningar som kunde ge lite omväxling. Slutade återigen 9:A. Blev ingen film upplagd från detta rejset eftersom det inte fanns några höjdpunkter alls...

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply