2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Mblixt »

Tack Tobias.
Har just varit hos Mazda som inte hade någon packning. Men jag hinner aldrig till Stockholm tur o retur, därefter åka sju mil för att hämta kärran jag lånat, fika lite och åka sju mil tillbaka, försöka mig på en motoroperation jag aldrig utfört tidigare och slutligen packa innan fredag eftermiddag. Vi kastar nog in handduken den här gången.
Michael Blixt
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Torkel k »

Trist! Vilket oflyt att bränna topplockspackningen på världens mest driftsäkra racebil bara dagar innan race. Max otur!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Niklas Falk »

Skruva i depån är alltid en möjlighet.
Men det är ju mera Modsport än MX5-CUP att komma till tävling med bil i bitar och hoppas få ihop det till kvalet :D
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by TPR »

Intressant att se att Roadsport C är större än A och B även när tävlingen inte ingår i MX-5 Cup.
Så var det inte för något år sedan.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Torkel k »

TPR wrote:Intressant att se att Roadsport C är större än A och B även när tävlingen inte ingår i MX-5 Cup.
Så var det inte för något år sedan.
Det tänkte jag inte ens på, men visst stämmer det! Kul att se!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Andreas E »

Snart dax att rulla söderut mot Jönköping (orkar inte köra hela vägen till Anderstorp ikväll). Känner mig sämre förberedd än någonsin inför en racehelgen (har aldrig kört långa banan på Anderstorp och har inte hunnit plugga in den - svänger det höger eller vänster efter långa rakan? har inte fixat till den mindre bra hjulinställningen på bilen, har inte packat ännu osv).

Som tur är så kommer det i allafall bli ordning i depån då jag enligt säkra källor hört att Hdzon kommer dyka upp någon gång på lördagen :bow:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Torkel k »

Rullar mot Anderstorp.... NU!
Andreas E wrote:Snart dax att rulla söderut mot Jönköping (orkar inte köra hela vägen till Anderstorp ikväll).
Ska jag be Andri bädda i gästsängen? :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by TPR »

Verkar inte som Amigoo kommer visa tiderna idag så ni får gärna hålla oss uppdaterade här i tråden om ni kan.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Lejban »

Hur gick det hur gick det hur gick det?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by TPR »

Det var tydligen dålig uppkoppling på Anderstorp igår. :wink:
Antar att A+B+C körde tillsammans?

Såg i Josens film att det gick vilt till i A+B... :shock:
Och Anders Träff verkar ha fått upp farten enligt Facebook.
Hur gick det för övriga?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by jensen »

Tjenare

Race 2

Roadsport C

1 Halbig

2 Kristensson

3 Ohlsson

4 Träff

5 Heijel

6 Niklasson

7 Eckemark

8 Jönsson

9 Thorsson

Med reservation för felskrivning/läsning.

Hände en otäck krasch mellan två B-bilar i första kurvan, sedan SC i flera varv.

Jag återkommer när jag hittat resultat från race 1.

Mvh
Håkan J
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by jensen »

Race 1

1 Halbig

2 Heijel

3 Ohlsson

4 Träff

5 Thorsson

6 Kristensson

7 Eckemark

8 Niklasson

9 Jönsson

samma reservation för felskrivning/läsning
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Såg i Josens film att det gick vilt till i A+B... :shock:
Och Anders Träff verkar ha fått upp farten enligt Facebook.
Hur gick det för övriga?
Oleskog och Fabricius behöver jobba lite med motorerna (lagerras och vatten i oljan/olja i vattnet)
Torkel är SNABB nu, men var lite för snabb för sin förmåga vid fel tillfälle
Halbig har fått lite troll i bilen. Men den slits ju och tränar man inte extramaxmycket så faller man tillbaka
Träff har fått bra mutter på körningen, men missar växeln efter rakan (tre i bredd ut ur den kurvan är väl vanligt)
KH har fått smaka på Carbotech (kasta EBC oavsett färg så långt pepparn växer) och blir mer och mer glad över vad en Roadster kan göra
Magnus Ohlsson är konsekvent snabb och behöver bromsa mycket mindre inför Hansen än mig, men ut på rakan finns det att öva på.
Jag har med gamla bettan som motor och originalsprutet mer mos längs rakan än KH och Magnus, men kanske jämnt med Träff. När jag drar ifrån trots bromskärm till bur så måste det finnas nån halv hästkraft mer iaf (jodå, 140 vs 133 men då väger jag lite mer (KH har överlast iofs)).
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=820466

Att köra 40min race 20min efter Race 2 (tanka och byta däck emellan) är inte smart, att glömma dricka vatten är ännu osmartare... Att välja slicks när det börjar duggregna kan man också fundera över (speciellt när de bara går 4 tiondelar fortare). Men det blev inte så halkigt, och det vara bara i norra kvarten av banan det blev svagt glansblöt.

Att det inte blev rödflagg och nystart av Race2 i Roadsport var helknäppt, det hade ju bara gått 100 meter. Tur att det gick bra med Birgersson, det såg lite scary ut när han hängde helt still i bältena med hjälmen strax ovanför asfalten. Det var skönt att se tummen upp efter några varv när han klev in i bärgaren.
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by marcusfabricius »

kolla alltid vattennivån innan ni drar ut på banan.

:oops:
/Marcus Fabricius
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by marcusfabricius »

marcusfabricius wrote:kolla alltid vattennivån innan ni drar ut på banan.

:oops:

för det gjorde inte jag, och det blev dyyyyyyyyyyyyrt. + tårar
/Marcus Fabricius
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Anders Träff »

Race rapport Anderstorp 2012-08-11/12
För första gången har jag två mekaniker med mig till en tävling (tack Håkan o Jens).
Vi kommer ner till Anderstorp strax efter 21,00 fredag kväll, lastar ur bilen och förbereder för lördagens träning som består av 4 pass på 20 minuter. Efter som jag inte har någon laptimer i bilen så får Håkan o Jens stå för manuell tidtagning. Åker som bäst 2.01.5 tider. Hittar inga tider från i fjol men det bör vara en för bättring med minst 2-3 sekunder. Jag är inte nöjd, jag borde kunna köra fortare!
Söndag kval 4, bästa tid i roadsport C 2.00.269. Åt herrarna A. Halbig och T.Kristensson är det inte mycket att göra Torkel 1,55.9, Andreas 2a med 1.56.7, Kent Heijel 3a 1.59.6
Race 1 en ganska bra start men en missad växel (3an), betyder att Magnus kommer förbi ganska enkelt men även Kent tar sig förbi. Sen börjar jakten. Film kommer så småningom. Jag Kent, Magnus och Nicklas Falk som åker en (B bil) har en härlig fight varv efter varv. Vi byter platser flera gånger.På sista varvet lyckas jag bromsa mig förbi Nicklas i slutet av långa rakan och är uppe på 2 plats! (Torkel har parkerat i sandfållan innan karusellen). Men en missad växel i utgången betyder att alla 3 tar sig förbi. Gulflagg in i karusellen men lyckas få med mig fart ut och bromsar mig förbi, blir besviken 4 i mål. Hade någon ens sagt åt mig att jag skulle vara med och slåss om pall platser innan helgen så hade inte jag eller så många andra trott det var möjligt.
Tid i race 2 1.59.642 3 tid innebar 3 start position i race 2.
Race 2 åter igen en hyfsad start, men det blir tvärstopp i första kurvan Osbeck står på tvären mitt på banan. Vid sidan av ligger en 7 kopia upp och ner, blir fast bakom Osbeck kommer förbi som sista bil.
Övertygad om att det ska bli omstart så jag tar det lugnt, men på varv 2 så kommer pacecar ut när pacecar släpper fältet så är jag sist. Det blir jakt på Kent ca 200 meter före, längre fram är Magnus ytterligare 2-300meter före med andra Mazdor emellan. Jagar och jagar, på sista varvet kommer jag i fatt Kent på gamla start- och mål rakan och lyckas ta mig förbi i första vänsterkurvan och har ca 50 meter kvar till Magnus. Slutar 4 igen.
Tyvärr så blev det ingen film utan kameran tog bilder, på något sätt blev det fel
Min målsättning inför helgen var att ha fler bilar än vanligt efter mig. Kunde aldrig drömma att jag skulle slåss om pall platser. Nu ser jag fram mot Knutstop!
Anders Träff nr 82
P:s
Tack Andreas H för hjälp med inställning av bilen ytterligare en sak som jag tog hjälp av var Torkels video spårval och bromspunkter även tack till Markus F på pekandet av bromspunkter som behövde ändras
Sist men inte minst alla mx-5 förare och vänner för en trevlig helg!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Anders Träff »

Anders Träff wrote:Race rapport Anderstorp 2012-08-11/12
För första gången har jag två mekaniker med mig till en tävling (tack Håkan o Jens).
Vi kommer ner till Anderstorp strax efter 21,00 fredag kväll, lastar ur bilen och förbereder för lördagens träning som består av 4 pass på 20 minuter. Efter som jag inte har någon laptimer i bilen så får Håkan o Jens stå för manuell tidtagning. Åker som bäst 2.01.5 tider. Hittar inga tider från i fjol men det bör vara en för bättring med minst 2-3 sekunder. Jag är inte nöjd, jag borde kunna köra fortare!
Söndag kval 4, bästa tid i roadsport C 2.00.269. Åt herrarna A. Halbig och T.Kristensson är det inte mycket att göra Torkel 1,55.9, Andreas 2a med 1.56.7, Kent Heijel 3a 1.59.6
Race 1 en ganska bra start men en missad växel (3an), betyder att Magnus kommer förbi ganska enkelt men även Kent tar sig förbi. Sen börjar jakten. Film kommer så småningom. Jag Kent, Magnus och Nicklas Falk som åker en (B bil) har en härlig fight varv efter varv. Vi byter platser flera gånger.På sista varvet lyckas jag bromsa mig förbi Nicklas i slutet av långa rakan och är uppe på 2 plats! (Torkel har parkerat i sandfållan innan karusellen). Men en missad växel i utgången betyder att alla 3 tar sig förbi. Gulflagg in i karusellen men lyckas få med mig fart ut och bromsar mig förbi, blir besviken 4 i mål. Hade någon ens sagt åt mig att jag skulle vara med och slåss om pall platser innan helgen så hade inte jag eller så många andra trott det var möjligt.
Tid i race 2 1.59.642 3 tid innebar 3 start position i race 2.
Race 2 åter igen en hyfsad start, men det blir tvärstopp i första kurvan Osbeck står på tvären mitt på banan. Vid sidan av ligger en 7 kopia upp och ner, blir fast bakom Osbeck kommer förbi som sista bil.
Övertygad om att det ska bli omstart så jag tar det lugnt, men på varv 2 så kommer pacecar ut när pacecar släpper fältet så är jag sist. Det blir jakt på Kent ca 200 meter före, längre fram är Magnus ytterligare 2-300meter före med andra Mazdor emellan. Jagar och jagar, på sista varvet kommer jag i fatt Kent på gamla start- och mål rakan och lyckas ta mig förbi i första vänsterkurvan och har ca 50 meter kvar till Magnus. Slutar 4 igen.
Tyvärr så blev det ingen film utan kameran tog bilder, på något sätt blev det fel
Min målsättning inför helgen var att ha fler bilar än vanligt efter mig. Kunde aldrig drömma att jag skulle slåss om pall platser. Nu ser jag fram mot Knutstop!
Anders Träff nr 82
P:s
Tack Andreas H för hjälp med inställning av bilen ytterligare en sak som jag tog hjälp av var Torkels video spårval och bromspunkter även tack till Markus F på pekandet av bromspunkter som behövde ändras
Sist men inte minst alla mx-5 förare och vänner för en trevlig helg!
Glömde tiden i race 2 1.58,6
Magnus Ohlsson
Posts: 36
Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Magnus Ohlsson »

Vad vad det jag sa :wink: varningen för vit bil var befogad,grattis Anders Träff :banana:
Mycket bra kört :racesmile: synd med kameran,hade varit kul o se mina utanförbanankörningar
livet går INTE i repris
mx-5 #84
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by marcusfabricius »

Ja, imponerande utveckling av Anders Träff på kort tid.

Andreas Halbig verkar köra i egen klass, trots att han inte verkar ha mer effekt än andra i sin bil.

Nu när jag fuckat upp min säsong, så får jag bli en bi-sittare.

Bra kört av Magnus Ohlsson oxå!

:boohoo:
/Marcus Fabricius
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Torkel k »

marcusfabricius wrote:Andreas Halbig verkar köra i egen klass, trots att han inte verkar ha mer effekt än andra i sin bil.
Hrrmmm... Efter att ha tagit Pole i Roadsport C med 0,8s samt satt helgens snabbaste varvtid i C med 1.55.8 tänker jag inte riktigt hålla med i det där... faktiskt... :nono:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by TPR »

Men vad hände Torkel?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Torkel k »

TPR wrote:Men vad hände Torkel?
I race 1 körde han om då jag fastnade bakom en B-bil. Jag passade på då samma sak hände honom, men kom bara upp jämsides ett par gånger. Slipstream heeeela rakan med nosen en meter från den röda faran, men förbi kom jag inte. På sista varvet tog jag i så jag sket ner mig (nästan) och ramlade av banan (fast jag hade inte koll på att det var sista varvet, såklart) i vänstern innan karusellen.

I race 2 fick jag stanna (ja, faktiskt stanna helt, vilket var lite nervöst med Magnus i Corvetten bakom sig :shock: men Magnus hade koll) för att inte ramma Birgerson upp-och-ned vända Caterham och då förlorade jag såklart ledningen igen.

Såklart att Halbig är grymt snabb och självklart var oddsen på hans sida även denna helg. Att slå honom ska jävligt mycket till. Men jag anser mig ha rätt att påstå att jag i alla fall körde i samma klass som Halbig denna helgen. :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Anders Träff »

Inte ens jag vet var farten kommer i från bilen väger 1025 kilo, och det ända jag gjort är att plockat bort 15 kilo inför Anderstorp. Bilen vägde 1040 kilo när Andeas gjorde kornerwight. Mycket beror på chassi ändringarna vi gjorde på Gotland. Tittar man på min film från knutstorp så finns det inte en sladd. Jag började lita på bilen mer och mer,
Minsta lilla släp i bak innebar ett rejält kast, och det kom utan varning. Nu känner jag bilen på ett helt annat sätt,bilen kommer på en mjuk sladd om det släpper, tror bara det hände ett par gånger på hela helgen. Kom på mig själv att jag har fortfarande inte haft full gas i karusellen.Så det finns mera tid att plocka!

Anders:)
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Torkel k »

Anders Träff wrote:Inte ens jag vet var farten kommer i från...
Men nu är den här och det är grymt kul att se! :D Fortsätt så!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-08-11 Race 7-8 Roadsport C - Anderstorp

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:Såklart att Halbig är grymt snabb och självklart var oddsen på hans sida även denna helg. Att slå honom ska jävligt mycket till. Men jag anser mig ha rätt att påstå att jag i alla fall körde i samma klass som Halbig denna helgen. :wink:
Falkenberg har träningar 22e och 29e (kl17-20), känn pressen att behålla det tempo ju jobbat upp dig i ;)
Du kan inte nå Halbig i serien (han är mao redan klar segrare i Roadsport C, grattis :up: ), men du ligger inte långt före Magnus och det är lätt att tappa poäng i sandfållan (sistaplats i C på Falkenberg lär bli 1poäng bara).
Post Reply