2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Andreas E »

Hade en riktigt kul dag på Kinnekulle på vårt Bankalas :up:
Trots att jag långt ifrån utnyttjade att köra alla passen blev det nästa 50 varv på banan för min del. Jag stod över sista passen och tur var nog det för när jag tankade bilen efter dagens körning gick det i 45,3 liter – ganska nära sopptorsk :shock:

Målet med dagen för min del var att se om bytet från Racing beat till original krängningshämmare fram kunde tillfälligt ge bilen bättre balans (mindre understyrning i väntan på mer camber fram) samt att förbättra min bästa tid på Kinnekulle.
Redan första passet märkte jag att bilen var mindre understyrd och resten av dagen provade jag olika dämparinställningar för att få en hyfsad balans i bilen. Borde dock ha kollat på de varvtider jag fick med de olika inställningarna eftersom de snabbaste varven tidsmässigt inte motsvarade de som kändes snabbast. Blev faktiskt så att jag fick mitt snabbast varv (1:04,67) på andra passet då jag skruvat dämparna bak till hårdaste läget och främre dämparna några få snäpp från mjukaste:



I bilen upplevde jag denna inställning som för mjuk fram och väl nervös bak på de ojämnare partierna så resten av dagen mjukade jag upp lite där bak och gjorde den lite hårdare fram. Men tydligen var den första inställningen den tidsmässigt mest effektiva eftersom jag inte lyckades komma ner mer i tid (var nära några gånger) trots lättare och lättare bil under dagen (började med dryg halv tank så min bästa tid fick jag med en vikt runt 1155-1160 kg).
Borde vara nöjd med att jag kom under 1:05 men det är svårt då alla andra kör så förbenat fort nu. Tobias klämde t.ex. i med en tid som var exakt 3:!: sekunder snabbare än vad jag lyckades med.

Under dagen hände även något mycket besynnerligt:
Normalt när jag ser Halbig sladdandes i en röd miata i backspegeln brukar det innebära att han inom några sekunder susar förbi mig (normalt i samband med varvningar som av en slump brukar ske på de mest intressant ställena på banorna :wink:). Men på Bankalaset låg han efter mig flera varv (och dessförinnan hade han släppt förbi mig efter att han kommit ut lite på gräset efter Mohlins)! Förklaringen var dock enkel: Efter att Halbigs fälg rasat ihop lånade han Björn Niklassons miata (som liksom min går i Standard klassen i MX-5 Cup) och kände på den några varv – därav det något långsammare tempot runt banan. Ångrar bara att jag inte släppte förbi dig tidigare, Halbig, så jag kunde lära mig lite mer om spårval på banan. Hur som helst – tack för några kul varv på banan.

Slutligen:
- Start tack till Niklas F och Hans D för allt jobb ni la ner under dagen för att få till denna träff och detta utan att få köra en meter själva!
- Riktigt trist för dig Halbig som inte fick ett varv innan fälgen gav sig. Tur i oturen att det hände på ett av de långsammaste partierna på banan.
- Tack till alla i klubben som var med och gjorde dagen så lyckade med kontrollerad körning utan incidenter att tala om.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply