2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by Torkel k »

2,8km av vad som sägs vara bland det roligaste asfalt man kan hitta i Europa.

Image
Image
Image

Jag och farsan kommer upp till banan imorgon (torsdag), men åker över till Gotland redan imorgon. Allt är packat, bilen står på trailern och det är bara att försöka sova. Det ska bli grymt kul att prova denna bana som så många talat varmt om.

Med bara 8 anmälda i Roadsport C blir det till att hålla fanan högt bland B och A bilar: :D
Roadsport C 177 Edvin Persson MSCC S Porsche 944
Roadsport C 69 marcus fabricius gotlandring SE mazda mx-5 miata
Roadsport C 72 Per Oleskog SVKG S mazda MX5 Miata
Roadsport C 73 Magnus Ohlsson svkg s Mazda MX-5
Roadsport C 82 Anders Träff mx-5Racingclub S Mazda mx-5
Roadsport C 83 Bertil Thorsson MSCC s Mazda MX-5 Miata
Roadsport C 84 Torkel Kristensson MX5racingclub SE Mazda Miata
Roadsport C 99 Andreas Halbig Svkg S Mazda Miata
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by seved »

Kul för er som åker dit... Är lite avis bara...

Nåväl, i år är mitt (första) läroår, nästa år tänker jag prova Gotland Ring :!:
Hoppas bara att tävlingen blir kvar i kalendern :burnout:

Kör så det ryker!
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by Anders Träff »

I morgon bär det av till Gotland det ska bli kul att prova en ny bana, synd bara att vi är så få. Jobbat som F föra
Att få med alla däck , byggt ej ställning inne i släpet som rymmer 7! Däck inte 8 som var förhoppningen. Kåpan lutar
För mycket. På köpet får jag bättre vikt förhållandet på släpet.

Vi ses i morgon 8)
Anders
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by TPR »

Inget att rapportera från Gotland?
Var det många som tränade idag?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by Andreas E »

Hur går det för er på ön?
Är surt att sitta hemma istället för att vara med att köra även om väderprognosen inte ser så rolig ut.
Kollade på amigoo men där ser det ut som det är problem med tidtagningen (och inga roadsport C bilar): http://amigoo.se/heat/5094 :think2:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by TPR »

Det öser tydligen ner, så antingen körs det inte eller så funkar inte tidtagningen.

Edit: Amigoo som inte funkar, det regnar men de kör.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by TPR »

Henrik kvalade 5a i Modsport, verkar ha varit lite blött om man tittar på varvtiderna.

Nu är det kval för Roadsport.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by TPR »

Dålig mottagning på Gotland?

Halbig snabbast av miatorna på en 4e plats totalt i Roadsport (+2 Porschar) men Magnus Ohlsson vara bara 0.5 s bakom. Riktigt bra kört, tror inte Magnus har varit på GR tidigare? :up:
Även Torkel hänger med bra.
Verkar ha varit blött, har för mig att Henrik var under 1.35 på torrt på tävlingen för två år sedan.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by Niklas Falk »

Varvrekordet från 2010 på 1:48 är up till grabs, om det inte kommer skyfall...
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by Torkel k »

Det var ett halvblött kval och ser ut att bli ett helblött race 1. Det regnar och blåser som bara Gotland...

I Roadsport står det Miator på 4e till 6e plats: Halbig, Ohlsson, Kristensson.

Jag hoppas på torrt i alla fall till race 2, men det ser inte ut som om SMHI hör bön. :cry:

Kvaltiderna finns nu på Amigoo.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Magnus Ohlsson
Posts: 36
Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by Magnus Ohlsson »

TPR wrote:Dålig mottagning på Gotland?

Halbig snabbast av miatorna på en 4e plats totalt i Roadsport (+2 Porschar) men Magnus Ohlsson vara bara 0.5 s bakom. Riktigt bra kört, tror inte Magnus har varit på GR tidigare? :up:
Även Torkel hänger med bra.
Verkar ha varit blött, har för mig att Henrik var under 1.35 på torrt på tävlingen för två år sedan.
Tack för berömmet,nej jag har inte kört gotland tidigare.jag bytte ut torsd o fredagens träning mot
raukar,visby o ett besök på kutens bensin.Men körde lite extra träning på lördagmorgonen.
När jag ändå håller på kommer en racerapport.
Den ordinarie träningen gick bra, Torkel o jag jagade varandra lite grann,roligt :)
Kvalet i blött gick bra(tvåa)trots att jag körde med torrdäck(kumho)
Race 1 kördes i blött o efter att förlorat en placering i första kurvan togs den tillbaka i den andra.
Dom 4 första bilarna försvann o ingen syntes i backspegeln så jag fick köra själv fram till mål(2 plats i C)

Race 2 kördes i torrt o nu var det spännande,I starten blev jag omkörd på bägge sidor,första kurvorna gick bra
men innan hårnålen kom Torkel upp jämsides o mitt i nästa fullgasvänster körde han o Malin om på varsin sida :shock: i kurvan efter hade jag en batalj med en vit gotlänsk miata som resulterade i lite körning
utanför banan,men jag jag var på det igen o jagade ifatt Malin,jag höll på med omkörning på yttern i
en tvär vänster uppe på ett krön när hennes bil börjar släppa o komma närmare o närmare :shock:
det slutade lyckligt o dom följande varven tog jag in på de 3 bilarna framför,sen blev det gulflagg efter
en avåkning o sedan hade luckan växt så jag tröttnade o körde ensamrace i mål (3 plats i C)

Veckan avslutades med kneippbyn o villa villerkulla(jag var enda vuxen som fick kram av pippi :lol: )
hoppas nu att jag kom ihåg rätt,vi får svart på vitt när Torkels film dyker upp.
Grattis o bra kört Andreas H o Torkel o alla andra med :racesmile:
livet går INTE i repris
mx-5 #84
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by gokarting.nu »

Magnus Ohlsson wrote:
TPR wrote:Dålig mottagning på Gotland?

Halbig snabbast av miatorna på en 4e plats totalt i Roadsport (+2 Porschar) men Magnus Ohlsson vara bara 0.5 s bakom. Riktigt bra kört, tror inte Magnus har varit på GR tidigare? :up:
Även Torkel hänger med bra.
Text...
Veckan avslutades med kneippbyn o villa villerkulla(jag var enda vuxen som fick kram av pippi :lol: )
hoppas nu att jag kom ihåg rätt,vi får svart på vitt när Torkels film dyker upp.
Grattis o bra kört Andreas H o Torkel o alla andra med :racesmile:
Text...


Det är dags att Herr Ohlsson slutar smyga upp bakifrån :up: :mrgreen:
Du ligger där ock samlar dina poäng Magnus :banana:

Denna rejsrapport vittnar om en kampsugen herre till Knutstorp:)

Är inte du klubbmästare i Mgcc Magnus?


(bra rejsrapport :up: )
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2012-06-16 Race 3-4 Roadsport C - Gotland Ring

Post by Torkel k »

Jag kan ju inte det där med korta och kompakta racerapporter, så här kommer en standard Torkel-roman istället. :oops:

Vi åkte till Gotland på Onsdag kväll och satte upp ett temporärt läger på kampingen i Knappelshamn. På torsdagen var det open pit lane i 3 grupper: 2 motorcykelgrupper och en bilgrupp, där endast jag och 5 Ginettor körde. Gotland Ring visade sig vara en grymt kul bana och efter ett par stinter började jag hitta runt. Henrik Pihls spårguide på rejsa hjälpte till.

Motorcykelåkarna var lite ilskna på oss, för tydligen hade vi dragit upp mängder(!!) av sand på banan. På initiativ från Ginettafolket samlade vi ihop ett par kvastar och använde vårt nästa pass till att soppa. Det blev mest symboliskt soppande, för någon sand kunde vi inte hitta, inte någon av oss, inte någonstans... men motorcykelåkarna blev glada ändå, sa att det genast var mycket bättre och vi kunde köra på.

Torsdagskvällen ägnade jag och Kimmen åt att skruva på Marcus bil, som tyvärr blivit utsatt för alldelles för många kockar och för många inställningsförsök. Marcus fick mer hjälp under helgen, bland annat från Niklas också och jag förstod det som att bilen hela tiden blev lite bättre. Hjulinställning och till och med corner weight hann de med i garaget innan kval.

På fredagen tränade jag bara 2 stinter till för att hålla däck och bensinkontot på den rimliga sidan. 1,35,6 var dagen bästa tid. Det var varmt, men jag hade riktigt kul. Vilken bana!

På fredag kväll börjar folket ramla in. Anders Träff välkomnas till depån och vi slår ihop våra läger. Från husbilens gömmor letar pappa som vanligt fram vad han anser är en standard kampingmiddag - Rosévin, ost och kex till förrätt, grillat och färskpotatis till huvudrätt och glass som avslutning. Anders och jag cyklar den fantastiska banan på kvällen, stärkta av både vin, öl och drömmar om framgång. Kanske kör Halbig av i jakten på ihjälskrämda A-bilar. Kanske gör han lite donuts och får svartflagg. Kanske puntar vi av den jäkeln i första kurvan... :wink:

Men på lördag regnar det. Även om bilen känns så bra som hon någonsin gjort så är regndäcken gamla och förtorkade. Efter morgonträningen säger många att det var halt, så jag hoppas att det bara är det som är felet.
Men innerst inne gror en liten förmanade Torkel-röst: "Du vet att de här sulorna fick sin första heat-cycle för sisådär 3 år sedan, va? Tror du ditt garare är någon vinkällare, där saker åldras till perfektion, eller?"

På kvalet kör Torkel "The Drift King" till sig en 3e plats på gridden, trots grepp som bambi på hal is.

Race 1:
Det slutade regna precis som race 1 startade och banan var fortfarande ordentligt våt. Mina trä-Toyos gjorde sig påminda i varje kurva, och Magnus körde lätt ifrån mig på sina Kumhos. Hade en liten fight med en B-porsche och greppet blev successivt bättre då banan torkade upp. Mot slutet av racet tog jag in på Magnus igen (trots att jag hade "regndäck" och han hade Kumhos)! En galen värld. Men det blev en 3e plats tillslut.

Race 2:
Detta var nog det roligaste race-heat jag kört. Nu var det torrt, bilen var åter skodd med Kumhos och allt lirade perfekt. Inställningarna var bra, motorn gick som en liten ilsken geting och jag och Max hade en kul
fight hela heatet. Jag var uppe jämsides ett par gånger, men Max har en rutin som heter duga och låter sig inte imponeras inte. Enda gången jag kom förbi var i första hårnålen, men det var en lite ful om körning som tvingade ut Max med 2 hjul på gruset (tror jag). Full av dåligt samvete lättade jag på gasen och släppte om honom igen. Jag bad om ursäkt efter racet, men Max garvade bara och sa att det gått helt schyst till.

Vi packar ihop med 2 bucklor i bagaget, en rejäl solbränna och minnet av en riktigt kul helg på en fantastisk bana. Vi hinner med lite turistande i bland annant Lummelundagrottorna innan vi på måndag kväll tar färjan tillbaka till fastlandet och vardagen.

EDIT: Film finns nu i film-forumet.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply