2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnäs

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnäs

Post by Andreas E »

Ta chansen och fira Sveriges nationaldag i bankörningens tecken:
Både de som vill prova på för första gången och de mer erfarna, är hjärtligt välkomna till MX-5 Racing Clubs förarövning på onsdagen den 6 juni på Malmby flygfält.
Det kommer erbjudas såväl körning i konbana med tidtagning och på rundbana, dessutom kommer andra deltävlingen i MX-5 Sprint Cup genomföras under dagen. Detta är en träff som passar både nybörjare och mer erfarna och det kommer finns möjlighet att köra så mycket man orkar under dagen.
Starten konbana Malmby.jpg
Det kommer att bli 3 olika aktiviteter under dagen:
A) Slalomkörning på landningsbanan med en layout liknande Automobils A-sprint. Konbanan kommer vara ca 1 km och väldigt teknisk med bland annat: kurvtagning under acceleration, kurvtagning under inbromsning, hårnål i låg fart och rak slalom i hög fart. Hastigheten genom konbanans olika delar kommer ligger mellan ca 40 -80 km/h vilket passar våra bilar mycket bra. Vi kommer ha vår tidtagningsutrustning igång under hela dagen i A-sprinten. För er som inte provat på A-sprint konbanan tidigare är här en lite filmsnutt hur den är upplagd:


B) Bankörning på en slinga som består av taxbanorna + del av landningsbanan under hela dagen. Även om det inte är en "riktig" bana, som t.ex. Kinnekulle, är det en mycket rolig teknisk slinga med snäva kurvor som passar Miatan mycket bra. Rundbanan som är ca 900 meter lång innebär också lite lägre fart än en "riktig" banan vilket passar speciellt bra om man har begränsad erfarenhet av bankörning. Ni som inte provar den missar något...

C) Under dagen kommer vi även köra årets andra MX-5 Sprint Cup deltävling i den tekniskt utmanande konbanan. Syftet med Sprint Cupen är att under säkra former lära sig hantera sin bil bättre samt att kunna mäta sina färdigheter mot sig själv och andra förare. MX-5 Sprint Cup är öppen för alla miator som har godkänd kontrollbesiktning (helt original eller preppade bilar spelar ingen roll och även Mazdas RX och MPS-modeller är välkomna). Det körs två klasser; gatdäck och R-däck. Varje förare möjlighet att köra 3 gånger på tid och de två bästa tiderna används för att beräkna placering och poäng per deltävling.
Tidtagning på Malmby.jpg
Preliminärt schema för dagen:
09:00 Samling på Malmby flygfält
09:30 Obligatorisk förar- och säkerhetsgenomgång (startar prick 09:30 så var i tid)
10:00 Körning på rundbana och konbanan.
11:00 Deltävling i MX-5 Sprint Cup i konbanan (körning i rundbana är tillåten även under MX-5 Sprint Cup deltävlingen)
12:00 Körning på rundbana och konbanan fortsätter.
16:30 Körningen på banan avslutas


Övrigt:
Mer info om banan där det även finns vägbeskrivning hittar ni här:
http://www.malmby-fairground.se/malmby/ ... eskrivning

Flera erfarna raceförare kommer vara med på denna träff och vi kan därmed, för de som är intresserad, erbjuda:
- Möjlighet att åka med MX-5 Cup förare i racebil
- Möjlighet att MX-5 Cup förare är passagerare när ni kör och ger feedback till er


Anmälan till träffen:
Om ni inte redan anmält er till förarövningen gör det genom att
1. Fylla i träffanmälan på hemsidan:
2. Betala in avgiften (300 kr för medlemmar och 500 kr för övriga) till klubbens bankgiro eller plusgiro.


Har ni frågor om träffen kontakta: Andreas Eckemark (076-2293854)

Varmt välkomna till Malmby på Sveriges nationaldag den 6 juni.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Nille »

Jag skulle inte ha något emot att köra sprintcupen efter lunchen så man hinner köra in sig lite och testa bilen lite innan :think2:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Mats Lundin »

Hur funkar det när jag vill ta med en chaufför till på min bil? Det är sonen som äntligen(!) börjar intressera sig för lite riktig körning.

Ska jag anmäla honom som vanligt, han har ju inte någon ytterligare bil med sig som tar plats?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Andreas E »

Nille wrote:Jag skulle inte ha något emot att köra sprintcupen efter lunchen så man hinner köra in sig lite och testa bilen lite innan :think2:
Det hänger lite på vädret när vi kör Sprint-cupen. Om vädret är OK på förmiddagen men ser ut att försämras så kör vi Sprint-cup deltävlingen på förmiddagen. Men om vädret ser stabilt ut kör vi den direkt efter lunchen.

Mats Lundin wrote:Hur funkar det när jag vill ta med en chaufför till på min bil? Det är sonen som äntligen(!) börjar intressera sig för lite riktig körning.

Ska jag anmäla honom som vanligt, han har ju inte någon ytterligare bil med sig som tar plats?
Det är lättast för oss att du anmäler honom (så har vi koll på alla som kommer köra). Dock betalar ni enbart en avgift per bil så länge bara en av er kör Sprint-cup deltävlingen. Om ni båda vill köra i sprint-cupen får ni betala för båda förarna.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Nille »

Andreas E wrote:
Nille wrote:Jag skulle inte ha något emot att köra sprintcupen efter lunchen så man hinner köra in sig lite och testa bilen lite innan :think2:
Det hänger lite på vädret när vi kör Sprint-cupen. Om vädret är OK på förmiddagen men ser ut att försämras så kör vi Sprint-cup deltävlingen på förmiddagen. Men om vädret ser stabilt ut kör vi den direkt efter lunchen.

/Andreas E
Låter bra det Andreas :up:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by peter dahlqvist »

Jag kan komma tidigare och hjälpa till med iordnigsställandet

/Peter
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Andreas E »

peter dahlqvist wrote:Jag kan komma tidigare och hjälpa till med iordnigsställandet

/Peter
Låter toppen :up: :up: :up:
Vi kan höras via PM här på forumet när det närmar sig om lämplig tid att ses på banan.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Lejban »

peter dahlqvist wrote:Jag kan komma tidigare och hjälpa till med iordnigsställandet

/Peter
:up: :up: :up: :up: Trevligt Peter! Mer sånt ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Lejban »

Många anmälda! Känner ni peppen?

Jag kommer med ToyoTa MR2 på gatdäck, målet är att slå miatorna i konbanan :P

Även denna följer med ;)
IMG_2224.JPG
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Andreas E »

Lejban wrote:Många anmälda! Känner ni peppen?

Jag kommer med ToyoTa MR2 på gatdäck, målet är att slå miatorna i konbanan :P

Även denna följer med ;)
IMG_2224.JPG
Närmare 30 bilar är anmälda :up: :up: :up:
Hur får du 2 bilar till Malmby Tobias - har MR2an så hög släpvagnsvikt att den får dra miatan :think2: :wink:

Vi ses på onsdag
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Lejban »

Andreas E wrote:
Lejban wrote:Många anmälda! Känner ni peppen?

Jag kommer med ToyoTa MR2 på gatdäck, målet är att slå miatorna i konbanan :P

Även denna följer med ;)
IMG_2224.JPG
Närmare 30 bilar är anmälda :up: :up: :up:
Hur får du 2 bilar till Malmby Tobias - har MR2an så hög släpvagnsvikt att den får dra miatan :think2: :wink:

Vi ses på onsdag
/Andreas E

Min paralellslalompolare Staffan är anmäld med MR2an, och vi kommer bli tre förare på två bilar.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas Serrander
Posts: 29
Joined: Sun 02 Mar 2008, 17:59
Location: Huddinge

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Andreas Serrander »

Lejban wrote:Många anmälda! Känner ni peppen?

Jag kommer med ToyoTa MR2 på gatdäck, målet är att slå miatorna i konbanan :P

Även denna följer med ;)
IMG_2224.JPG
Vad kul!

Jag gillar MR:an skarpt och har sneglat på den ganska länge nu (+ bevakning på Blocket). Ska bli kul att kika lite närmare på den! :-)

Andreas
MX5 - 91 med JRSC M62, MS PnP med IAT + MS Knocksense, Ford Ecoboost valvesprings, TRD IC, Innovate LC-1, RC 440CC, M-tuned coolant reroute, CC båge, Bimarco Cobra, Gula Koni, ACT ACS 1, RB Springs, RB Front and Rear Sway Bar & End Links, RB Sway Bar Brace Kit , RB Front Suspension Brace,& RB Front Lower Control Arm Brace, RB Power Pulse Dualtip Exhaust System, IL Motorsport Race Catalust, Polybush Bushings, EBC Turbo Groove Brake Discs, EBC Yellowstuff, IL Motorsport Brakelines.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Lejban »

Andreas Serrander wrote:
Lejban wrote:Många anmälda! Känner ni peppen?

Jag kommer med ToyoTa MR2 på gatdäck, målet är att slå miatorna i konbanan :P

Även denna följer med ;)
IMG_2224.JPG
Vad kul!

Jag gillar MR:an skarpt och har sneglat på den ganska länge nu (+ bevakning på Blocket). Ska bli kul att kika lite närmare på den! :-)

Andreas
Titta är gratis, åka med lika så! Min är en 1997 med sugmotor på 170hk. Jag kan även hjälpa till att förmedla en högerstyrd till billig peng ifall du vill, men det kan vi prata om på malmby!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Miatamannen »

Med så många bilar anmälda så hoppas jag att vi kan få till ett fungerande "kö-system" till Sprintcupen. :up:
Förra gången på Malmby var det lite si och så med den saken. :think2:
Hoppas också att vädergudarna är med oss så att vi kan genomföra cupen :win: i torrt väglag. :bow:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Emanuelsson Sr
Posts: 12
Joined: Sun 29 Aug 2010, 08:19

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Emanuelsson Sr »

Får tacka för en som vanligt otroligt trevlig dag och välskött arr.
Kul för "gubben" och få lufta gasfoten lite och få prova på konbanan som var en ny och trevlig upplevelse, dock betydligt svårare än man kunde tro innan man provat
Tack Andreas och alla andra.
Ses på Gröndahl.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Myran »

Tackar för en grymt rolig dag.

Denna gången överhettade bilen inte lika mycket tack vare mitt otroligt fina "friskluftsintag" eller vad man ska kalla det ;)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Andreas E »

Tack till alla som bidrog till den stora uppslutningen på Malmby flygfält (nästan 30 bilar vilket nog är rekord :!: ) för att fira nationaldagen på bästa möjliga sätt. Fläckfri körning av allihop utan incidenter – toppen. :up:
Till och med vädret var på vår sida och förutom några få droppar strax efter lunch (samt 2 flygplan :think2: ) var det inget som föll från himmeln.

I MX-5 Sprint Cupen är det bara att lyfta på hatten och gratulera Tobias N. till överlägset bästa tiderna i konbanan är solklar seger i r-däcksklassen. :win:
Och lika stort grattis till Rolf L. som efter snurr i första försöker och småmissar i andra var iskall i sista körningen på tid och satte snabbast tiden på gatdäck och därmed tog hem förstaplatsen i gatdäcksklassen. :win:
Jag har nu uppdaterat resultatet från MX-5 Sprint cupen uppdaterat efter träffen på Malmby igår, vilket ni hittar här: viewtopic.php?f=8&t=2404

Tack till alla som hjälpte till under dagen med att plocka ihop, agera flaggvakter med mera - speciellt tack till Peter D. som hjälpte till att sätta upp koner och sopa rundbanan på morgonen samt plocka ihop konbanan på eftermiddagen. Extra speciellt tack till dig Peter D. för att du löste mysteriet med den blinkande airbag lampan på min bil. :bow: :bow:

Stort tack till Timmy också som lät mig åka med ett antal varv i hans Caterham-variant – sjukt vad den gick fort :burnout: (nu vet jag vad det måste bli när jag inte längre tycker det räcker med en miata och det istället behövs en bruksbil + en leksaksbil).

Hoppas ni som fotade (hade med kamera själv men glömde plocka fram den) har möjlighet att lägga upp bilder från träffen framöver.

Vi ses förhoppningsvis på någon av våra bankörningar framöver.
/Andreas E

PS. Hoppas du Rolf C. i Speedstern kom hem ordentligt och att gasen inte krånglar längre. :work:
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
wrider
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 99
Joined: Wed 15 Sep 2010, 19:38
Location: Julita

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by wrider »

Tack själv Andreas E. för en kanon dag på Malmby samt tack till det sjukt trevliga gäng som kom till träffen.
( Gäller även Janne B.B och gubben Emanuelsson,hehe ). / Rolf L.
Rolf Löbu
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Nille »

Tack för ett bra arrangemang som vanligt! :up: :applause:
Med en sådan bra uppslutning skulle det väl kunna vara två eller tre träffar på Malmby per år?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by xtimmyx »

Tack alla för en väldigt lyckad och rolig dag som vanligt! Särskillt tack till de som arrangerar och fixar och donar så bra! :bow:

Och även tack för donationen av lite soppa så jag kunde ta mig till närmsta mack sen. Kanske skulle ta och se över den där tankmätaren. :think2:

Undantaget lite ont om soppa mot slutet av dagen så gick allt som på räls såväl till som på och hem från banan.
För de som inte hann åka med ett pass så kommer här en andra chans. :burnout: :mrgreen:

Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: 2012-06-06: Banträff på Malmby Flygfält utanför Strängnä

Post by Myran »

Någon som har bilder ifrån träffen?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply