Eftersom jag inte ska köra tävlingar i år (ingen vagnsbok och inte godkänd personlig säkerhetsutrustning) blir det lite tunt med körning i juni. För att råda bot på det bokade jag upp mig på Challenge konbanekörning 14/6 på Lunda. Som jag förstått det får man hyffsat mycket körning för pengarna på dessa träffarna. Vore kul om det kommer någon mer Miata man kan mäta sig mot. Info om Challenge hittar ni här (verkar inte som den är fullbokad ännu):
http://www.challenge.nu/
/Andreas K
2008-06-14 Konbanekörning med Challenge
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
2008-06-14 Konbanekörning med Challenge
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Provade på Challenge konbana på Lunda i lördags och tänkte ge en kort recension: Jag tyckte det var roligt att prova på en gång även om banan lämpar sig bättre för motorstarkare bilar. Det går visserligen inte så fort (110-115 km/h max) men det är flera accelerationer från längre fart upp till över hundra vilket inte gynnade min NA. Annars var konbana rolig och ganska harmonisk med en del utmanande partier (största delen kördes på treans växel). Första delen regnande det tyvärr vilket gjorde att de första rundorna blev väldigt halkiga innan det torkade upp. Det var drygt 20 bilar och det innebär att jag fick 6 repor på tid (totalt blev det dessutom 6 uppvärmningsvarv och 5-6 varav då vi körde på kolonn för att torka upp banan då det slutat regna).
När man inte körde kunde man roa sig med att sukta efter några av de feta bilarna som var med (en GT2 och en GT3 t.ex) och snacka med folk från andra klubbar.
Hade jag bott närmare Lunda (tog 1,5 timme från Västerås) hade jag kunnat tänka mig att köra igen. Men 3 timmars transport är lite väl mastigt för den begränsade körning man fick tycker jag.
För att summera: Värt att prova på en gång och om man bor nära Lunda så kan man utan tvekam rulla dit och köra flera gånger.
/Andreas K
När man inte körde kunde man roa sig med att sukta efter några av de feta bilarna som var med (en GT2 och en GT3 t.ex) och snacka med folk från andra klubbar.
Hade jag bott närmare Lunda (tog 1,5 timme från Västerås) hade jag kunnat tänka mig att köra igen. Men 3 timmars transport är lite väl mastigt för den begränsade körning man fick tycker jag.
För att summera: Värt att prova på en gång och om man bor nära Lunda så kan man utan tvekam rulla dit och köra flera gånger.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Även om det är kul att vara med och fixa var det mycket skönt att bara behöva packa in hjälmen på lördagmorgonen och slippa fundera på koner, flaggor, anmälningslistor etc.
/Andreas K
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Inga bilder?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47456Fredrik Henriksson wrote:Inga bilder?
Det kanske är Andreas som skymtar i en köbild.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Du har koll som vanligt...Niklas Falk wrote:http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47456Fredrik Henriksson wrote:Inga bilder?
Det kanske är Andreas som skymtar i en köbild.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Här hittade jag ett gäng bilder från Challenge-träffen och min NA lyckades faktiskt komma framför kameran ett 10-tal gånger:
http://www.lunkansfoto.se/images/challe ... index.html
/Andreas K
http://www.lunkansfoto.se/images/challe ... index.html
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.