2008-06-14 Konbanekörning med Challenge

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2008-06-14 Konbanekörning med Challenge

Post by Andreas E »

Eftersom jag inte ska köra tävlingar i år (ingen vagnsbok och inte godkänd personlig säkerhetsutrustning) blir det lite tunt med körning i juni. För att råda bot på det bokade jag upp mig på Challenge konbanekörning 14/6 på Lunda. Som jag förstått det får man hyffsat mycket körning för pengarna på dessa träffarna. Vore kul om det kommer någon mer Miata man kan mäta sig mot. Info om Challenge hittar ni här (verkar inte som den är fullbokad ännu):
http://www.challenge.nu/

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Provade på Challenge konbana på Lunda i lördags och tänkte ge en kort recension: Jag tyckte det var roligt att prova på en gång även om banan lämpar sig bättre för motorstarkare bilar. Det går visserligen inte så fort (110-115 km/h max) men det är flera accelerationer från längre fart upp till över hundra vilket inte gynnade min NA. Annars var konbana rolig och ganska harmonisk med en del utmanande partier (största delen kördes på treans växel). Första delen regnande det tyvärr vilket gjorde att de första rundorna blev väldigt halkiga innan det torkade upp. Det var drygt 20 bilar och det innebär att jag fick 6 repor på tid (totalt blev det dessutom 6 uppvärmningsvarv och 5-6 varav då vi körde på kolonn för att torka upp banan då det slutat regna).

När man inte körde kunde man roa sig med att sukta efter några av de feta bilarna som var med (en GT2 och en GT3 t.ex) och snacka med folk från andra klubbar.

Hade jag bott närmare Lunda (tog 1,5 timme från Västerås) hade jag kunnat tänka mig att köra igen. Men 3 timmars transport är lite väl mastigt för den begränsade körning man fick tycker jag.

För att summera: Värt att prova på en gång och om man bor nära Lunda så kan man utan tvekam rulla dit och köra flera gånger.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Men visst är det lite skoj att ibland åka och enbart köra, inte arrangera själv? :)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Även om det är kul att vara med och fixa var det mycket skönt att bara behöva packa in hjälmen på lördagmorgonen och slippa fundera på koner, flaggor, anmälningslistor etc.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Inga bilder? :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Inga bilder? :)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47456
Det kanske är Andreas som skymtar i en köbild.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Inga bilder? :)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47456
Det kanske är Andreas som skymtar i en köbild.
Du har koll som vanligt... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Här hittade jag ett gäng bilder från Challenge-träffen och min NA lyckades faktiskt komma framför kameran ett 10-tal gånger:
http://www.lunkansfoto.se/images/challe ... index.html

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply