Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Andreas E »

För att förbättra den personliga säkerheten för deltagarna på våra banträffar har MX-5 Racing Club beslutat att följande regel gäller från och med säsongen 2012:
Störtbåge/rundslagningsskydd krävs i bil som inte har bärande takkonstruktion på de bankörningar som MX-5 Racing Club arrangerar på motorbanor (typ Kinnekulle).

Då skyddet vid en rundslagning med en MX-5 av generation NA eller NB är mycket begränsat om ingen störtbåge monteras har MX-5 Racing Club beslutat att det från och med kommande säsong är det krav på störtbåge/rundslagningsskydd för de arrangemang som vår klubb håller i på ”riktiga” motorbanor, typ Kinnekulle.
Observera att:
  • Störtbågen behöver inte vara SBF-godkänd så länge den är stadig och gediget monterad i bilen. En tumregel är att om störtbågen har 2 bakåtsträvor, är tillverkade av stål med en rördiameter på minst 35 mm så är den OK. Även störtbågar med dubbla infästningspunkter (t.ex. bältestorn + golv) kan godkännas även om de saknar bakåtsträvor så länge de är stadig och gediget monterade.
  • Så kallade stylebars (med enkel infästning, begränsat skydd i höjd/sidled och/eller klenare rördimensioner) är dok inte godkända då de inte ger något skydd att tala om vid en rundslagning.
  • De fabriksmonterade rundslagningsskydden på MX-5 av generation NC och ND är godkända då de ger ett tillräckligt bra skydd vid en rundslagning.
Det är besiktningschefen vid arrangemanget som beslutar om störtbågen som är monterad är godkänd för att köras på banan eller inte. Om ni har en störtbåge monterad (eller planerar att skaffa) och är osäker på om den kommer uppfylla regeln ovan och inte vill riskera att bli nekad att köra när ni kommit till banan - kontakta någon i MX-5 Racing Clubs styrelse (beskriv vad det är för typ av båge, fabrikat, bilder eller likande) så kan vi ge ett skriftligt besked i förväg om den uppfyller kraven eller inte.

Observera också att ovanstående regel gäller bara för de arrangemang som MX-5 Racing Club genomför på ”riktiga” motorbanor typ Kinnekulle. För de förarövningar på flygfält och mindre övningsbanor (Malmby, Eksjö, Gröndal osv.) där hastigheterna är lägre och färre bilar samtidigt är på banan är det som tidigare tillåtet att köra även utan störtbåge.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Andreas E »

För att klargöra lite om vilka bågar som är OK för våra arrangemang på motorbanor (t.ex. Kinnekulle) framöver är här några exempel på bågar som är godkända:
http://flyinmiata.com/index.php?deptid= ... 200%20DIAG
http://flyinmiata.com/index.php?deptid= ... 200%20DIAG
http://flyinmiata.com/index.php?deptid= ... 201%20DIAG
http://flyinmiata.com/index.php?deptid= ... 201%20DIAG
http://www.bethania-garage.com/ace.htm
http://www.bethania-garage.com/hardbar.htm
http://www.trlanefabs.co.uk/MAZDA-MX5-R ... CAGES.html
Bågar med bakåtsträvor som görs av Competion Cars i Lund (046-148285)

Och här är exempel på så kallade stylesbars som INTE är godkända:
http://www.racingbeat.com/Miata-1990-20 ... d=P2DGBCSR
http://www.protegegarage.com/732-product-732.html
De tre översta (twin hoop style bar, twin wave style bar, miat TT style bar) på denna sidan:
http://www.mmmiata.com/catalogsite/rollbar01.php

/Andreas E

Edit 2011-12-15: Ytterligare exempel på godkända bågar tillagd
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by chriss »

Jag skall köpa båge till nästa säsong men det är ett djungel. Listan du skriver är jätte bra som uppfyller MX5 klubbens krav. Kan vi tydliggöra vilka bågar är godkända för racing/modsport/fia då jag och många andra inte är insatta i en uppsjö av regler, standarder och klasser.
Tex Competion Cars har jag hört mycket gott om och kommer förmodligen beställa där.
Är det läge för samarbete/diskution med Competion Cars för en godkänd båge till kanske fördelaktigt pris då det är säkert fler än jag som vill investera i båge?

Eller skall jag ställa frångan kommer jag bli nekad att köra, få vagn bok eller liknanden om jag investerar i en Competion Cars båge?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Victor »

Just CC-bågen är beprövad i SBF-sammanang, jag tror en majoritet av bilarna i MX-5 cup kör med den faktiskt. Så den är helt ok om man ska tävla (med nuvarande regler).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by TPR »

chriss wrote:Kan vi tydliggöra vilka bågar är godkända för racing/modsport/fia
Kanske kan vara värt att tilläga att båge är bara tillåtet i Roadsport/MX-5 Cup.
All annan racing tex Modsport kräver helbur, antingen certad eller byggd enligt SBF:s tekniska reglemente.

Men CC-bågen är nog det bästa valet för tillfället, åtminstone ur säkerhetssynpunkt och med tanke på eventuella racingplaner i framtiden. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Sture B
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 19
Joined: Sun 24 Jul 2011, 10:26

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Sture B »

Finns det några indikationer på hur många Miator som verkligen kommer att få båge för att köras på bana? Det känns som om de flesta söndagsåkare nog inte tar det steget, utan kanske hellre stannar hemma. Kinnekulle (favoritbanan) blir kanske inte så välbesökt som man skulle önska.
Eller så åker folk dit med sin Volvo V70, Audi A4, Daewoo Matiz eller liknande för att få köra lite.
Synpunkter?
/Sture Bloom, Huddinge
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Torkel k »

Båge i en öppen bil är en självklarhet på bana och ett krav från de allra flesta klubbar. Är man inte villig att sätta båge i bilen får man hålla sig till kortare konbanor.

Personligen tycker jag man bör överväga en båge i Miatan även om man bara kör på väg. Det finns modeller som funkar utmärkt med cab.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Lejban »

Jag körde två banträffar med miata utan båge (en av dem bankalaset), och i retrospekt hade jag velat att nån förklarade för mig hur farligt det var, och inte tillät mig köra.

Sen förstod jag inte varför folk inte skulle kunna köra med sin Volvo? Dom är ju betydligt säkrare.

VI har nog inga problem att fylla Kinnekulle med trackday åkare i alla fall, även utan dom bågelösa bilarna :up:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Sture B
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 19
Joined: Sun 24 Jul 2011, 10:26

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Sture B »

Nejdå, det blir nog kanske fullt, men inte med Miator. Sätter själv gärna en båge i Pias bil, men då den är en åkatilljobbetbil blir det förstås i mån av att det är praktiskt användbart.
/Sture Bloom, Huddinge
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Victor »

Torkel k wrote:Personligen tycker jag man bör överväga en båge i Miatan även om man bara kör på väg. Det finns modeller som funkar utmärkt med cab.
Detta är främsta anledningen till att jag har båge i min bil (antal gatmil är betydligt fler än banmil med min kombinerade trackday/konbana/glassbil).
Sture B wrote:Nejdå, det blir nog kanske fullt, men inte med Miator. Sätter själv gärna en båge i Pias bil, men då den är en åkatilljobbetbil blir det förstås i mån av att det är praktiskt användbart.
Kan bara rekommendera TR Lane GP-bågen för gatbruk. Anders Söderlund här på forumet har den också. Min monteringstråd på Miataklubben: http://www.miataklubben.se/vbulletin/sh ... .php?25820
Funkar perfekt med original glasruta och inga problem med bältena heller.
Tillverkaren: http://www.trlanefabs.co.uk/MAZDA-MX5-GP-ROLL-BARS.html
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by xtimmyx »

Jag kan också slå ett slag för TR Lane-bågen. Kör också med den och den var riktigt smärtfri och smidig att montera, och har som VIctor nämner ingen inverkan på bruksbarheten (undantaget att det blir lite knepigare att själv fälla upp taket innifrån bilen från förarstolen.

Något som jag iofs betvivlar att Pia brukar göra till vardags ändå. :P
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Torkel k »

Sture B wrote:Nejdå, det blir nog kanske fullt, men inte med Miator. Sätter själv gärna en båge i Pias bil, men då den är en åkatilljobbetbil blir det förstås i mån av att det är praktiskt användbart.
Varför skulle en båge störa användbarheten i bilen alls? Brukar ni ofta lasta stora objekt på hyllan bakom sätena? :D När man är och badar kan man förresten med fördel hänga badbrallorna på tork på bågen!

Jag är övertygad om att MX5racingclubs evenemang kommer fortsätta domineras av Miator. Jag tror helt ovetenskapligt att en ganska stor % av medlemmarna i klubben har båge eller kan tänka sig stuva i en båge. Det är ju trots allt en klubb för de som vill köra på bana med sin Miata.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Sture B
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 19
Joined: Sun 24 Jul 2011, 10:26

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Sture B »

Ha, ha! Pias bil används både för virkestransporter och långsemestrar i Europa. Banmöten är trots allt en mindre del av användningsområdet.
Och så är det för de flesta Miataägare skulle jag tro.
/Sture Bloom, Huddinge
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Nille »

Jag antar att denna båge är ok att montera om man vill köra på större banor.
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1308.html
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Andreas E »

Nille wrote:Jag antar att denna båge är ok att montera om man vill köra på större banor.
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1308.html
Japp, bågen är OK då den har tillräckligt grova rör och bakåtsträvor.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
phenomen
Posts: 1
Joined: Sun 01 Jul 2012, 22:00

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by phenomen »

Går det att köra om man har Hardtop på bilen?
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Andreas E »

phenomen wrote:Går det att köra om man har Hardtop på bilen?
Nej. Vår bedömning är att enbart hardtop inte ger tillräckligt skydd om bilen skulle rulla vilket innebär att på våra träffar på riktiga motorbanor (t.ex. Kinnekulle) krävs det båge och inte enbart hardtop.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Crazy Ivan »

Hej klubben!
Nu finns det ju konstiga personer som tillhör klubben men som inte äger en Miata... :shock:
(Har dock lågt medlemsnummer och racinglicens som är skriven i MRC. :wink: )
Vad gäller om man t.ex. äger en Porsche Boxster som har ett original inbyggt rundslagningsskydd?
Är det OK att köra med den på t.ex. Kinnekulle?
/Crazy Ivan
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Nille »

Eftersom bågarna som sitter standard i NC är ok så borde väl din Boxster oxå vara godkänd.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Andreas E »

Nille wrote:Eftersom bågarna som sitter standard i NC är ok så borde väl din Boxster oxå vara godkänd.
Japp, ordentliga rundslagningsskydd som är original på bilar som Porsche Boxster är OK för våra banträffar på riktiga motorbanor (som Kinnekulle).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Emberglow66 »

Hej

I en av trådarna finns ett antal störtbågar angivna som då skall vara ok.

En fundering är om jag kan förutsätta att de rekommenderade bågarna är godkända för införskaffande av en framtida "vagnbok" för eventuellt deltagande i MX5-cupen
Mvh
Tommy
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Andreas E »

Emberglow66 wrote:Hej

I en av trådarna finns ett antal störtbågar angivna som då skall vara ok.

En fundering är om jag kan förutsätta att de rekommenderade bågarna är godkända för införskaffande av en framtida "vagnbok" för eventuellt deltagande i MX5-cupen
Mvh
Tommy
Bågarna som är angivna ovan är OK för att köra på MX-5 Racing Clubs banträffar på motorbanor (t.ex. Kinnekulle) men det innebär inte att de är garanterade att godkännas för vagnbok av SBF.
För att få bågen godkänd av SBF behöver den uppfylla Roadsport C reglementet (som gäller för MX-5 Cup). Flera av bågarna ovan uppfyller detta kravet men det är inte säkert att alla gör det.

Ett säkert och förhållandevis billigt alternativ för att få en båge som är godkänd av SBF är CC-bågen från Competition Cars.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Emberglow66 »

Hej

Igår på Gröndal hade jag förmånen att titta på olika bågar.med dess för och nackdelar. Gällande CC-bågen så har den en nackdel, dvs fästena till hardtop kräver en viss modifiering till skillnad från tex Tr-line bågen. där det blir mer en bolt-on historia som jag såg det.

CC-bågen sitter framför bältesstolpen, där tr-line sitter parallellt. Men TR-line är då lite smalare, vilket kan få till följd att axeln på föraren kan hamna utanför bågen(glömde att kolla det)
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by glitch »

Fast det är ju skillnad på TR Lanes TD (Track Day) båge och den andra.
TD bågen som jag har går också ut bredare och fäster framför bältestornen = bättre skydd men man kan inte använda originalhardtop sidofästen samt kan få trubbel med att bältet inte löper.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Störtbåge krav för öppna bilar vid körning på motorbana

Post by Andreas E »

Informationen om störtbåge är nu uppdaterad så det framgår att även original-bågen för nya MX-5 generation ND är godkänd för MX-5 Racing Clubs banträffar.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply