Anderstorp 5-7/8

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Anders Träff »

Dax för race 1 ser ut att bli blött väldigt blött. i A B C startar Halbig som första c bil på 9 plats Serwanski som 11 Phil på 13 Hofberg som 14. men på dagens kval i regn var Hofberg = Ronny snabbast Halbig 2 Oleskog 3 Servanski 4.
kvalet i går var torrt snabbaste mx-5a var på tiden 1,54.236

Anders T
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by TPR »

Enligt denna lista så vann Halbig före Ronny och Oleskog.
Henrik snurrade av från en andraplats, vet inte vad som hände med Robert.

http://www.raceresults.se/resultsse/201 ... ce%201.htm

Edit: Upptäckte att man kunda få fram sida 2 där resultaten fortsatte...
Henrik, Robert och Björn fick bryta.

Startuppställning i race 2:
http://www.raceresults.se/resultsse/201 ... rtgrid.htm
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Anders Träff »

Serwanski snurrade av och racet fick en blöt start men torkade upp lite. Race 2 verkar kunna köras i uppehåll.....
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by TPR »

Resultat i race 2:
http://www.raceresults.se/resultsse/201 ... ce%202.htm

Robert före Henrik Pihl och Henrik Eriksson.
Hallbig bröt efter 6 varv, vet ej varför.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Anders R »

Från åskadareplats i den digitala världen var ju dagen spännande.
race 1 , halliiibig tvåla till robert.
men i race 2 , låg ju halliiiibig väldigt bra till vad hände sen ?

go kart Robert , fixade race 2 brilliant.

o jag slirade av verandan hemma i ivern, jobbigt vara hemma haha..

osbeck är ju farligt nära c ,eller är c farligt nära b, som troligen kör nära A
snart. ( o som vanligt skämtsamt nu då ).

kul med Kvaliten , i c ärligt riktigt kul , hatt av för er alla.

bara ett fel , säsong kan ju inte sluta 5 augusti, nån har tänkt fel där.

mvh Roos
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Josen »

Hello Racers

Har några fler av dessa :) - skall jag skicka till någon ? ( tror bara jag tog bild här....)

Grattis !
IMG_0079.jpg
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Torkel k »

Josen wrote:Har några fler av dessa :) - skall jag skicka till någon ? ( tror bara jag tog bild här....)
/Joachim
Du får gärna emaila dem till styrgruppen! :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Josen »

Underbara bilder på :

http://www.spvm.se/index.php?mact=Galle ... 77&page=77

Andreas avåkning genererade underbara bildserier - tack för dem :up: :)
Inget ont som bär något gått med sig ? ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Josen »

Ursäkta men är det inte lite tunt från 10 st miator att dela med sig av race-feedback ( rapporter,filmer,bilder...) ? Att få in fler handlar definitivt om att dela med sig :shock:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Ursäkta men är det inte lite tunt från 10 st miator att dela med sig av race-feedback ( rapporter,filmer,bilder...) ? Att få in fler handlar definitivt om att dela med sig :shock:
En bild sammanfattar mitt Race 2 ganska bra...
Justerad ventil.jpg
Justerad ventil.jpg (28.36 KiB) Viewed 2409 times
Flisor av kolven finns i alla cylindrar och delar av ventilsätet fanns i insuget (bara halva sätet är kvar på rätt ställe och alla bitar är inte hittade)...
Grundorsak, brusten ventilfjäder.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Josen »

Oj Niklas beklagar, brusten ventilfjäder vet du varför det händer?
Matrial-fel eller montering?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Oj Niklas beklagar, brusten ventilfjäder vet du varför det händer?
Matrial-fel eller montering?
Mjuka originalfjädrar som inte gillar att ligga över 7000 alltför länge. VVTmotorerna är betydligt känsligare (de lyfter bra mycket mer än de tidigare).

Men vi får se vad som sitter i i april, inte mycket kommer vara samma iaf.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Torkel k »

Ajajaj det DÄR var inget vidare. :shock: Jag tyckte du försvann väl fort i backspegeln och såg dig nästa varv när du stod parkerad. Tur att du har mesat till dig och släpar tävlingsbilen till banan nu för tiden, som vi andra fegisar. :P
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Oj Niklas beklagar, brusten ventilfjäder vet du varför det händer?
Matrial-fel eller montering?
Mjuka originalfjädrar som inte gillar att ligga över 7000 alltför länge. VVTmotorerna är betydligt känsligare (de lyfter bra mycket mer än de tidigare).
Men vi får se vad som sitter i i april, inte mycket kommer vara samma iaf.
Är det skillnad på fjädrar mellan motorerna Civino gänget varvar ju till 8000 rätt konstant om jag fattar det rätt ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Är det skillnad på fjädrar mellan motorerna Civino gänget varvar ju till 8000 rätt konstant om jag fattar det rätt ?
Andra fjädrar och helt annan insugskam än 98-00, det är inte ovanligt med skador vid 7500rpm (pga "float") på VVT, men fjäderbrott är förmodligen en utmattningsskada. Vi får se hur mycket skador det är när vi mäter upp allt.

Varva till 8-8,5 går ju ett tag (på 98-00 motorn), stakarna är det som ryker förr eller senare (och ventilerna landar sådär bra på sätena). Kör man omoddat blir det ju att se till att sakerna är nya och friska eller att bunkra upp med motorer (för ventilfjädrar och stakar måste vara omoddade OEM, om nån nu har glömt det).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:Ajajaj det DÄR var inget vidare. :shock: Jag tyckte du försvann väl fort i backspegeln och såg dig nästa varv när du stod parkerad. Tur att du har mesat till dig och släpar tävlingsbilen till banan nu för tiden, som vi andra fegisar. :P
Luftfjädring och Elvinsch med fjärr kändes lite väl förberett.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Torkel k »

Till Josens poäng: Vi är usla på att skriva racerapporter. Jag provar att föregå med gott exempel. :D

Arrangemanget, informationen, mottagandet, allt(!!) var uselt. :evil: Men det är en annan diskussion, i en annan tråd.

Jag körde ned på Torsdagen och körde kvällsträningen. Förstod mig inte riktigt på Anderstorp förrän jag på sista passet hamnade efter en 944a (ingen aning om vem) som bromsade sent sent seeeent in i kurvorna. Då klickade det och de sista 5 varven på dagen var helt annorlunda.

På fredag åkte jag ned till till banan igen, denna gång eskorterad av farsan i husbil. Det blev en extra träning på fredagen, kanske pga vårt klagande och påpekande att ingen träning inkluderats i tävlingen, kanske bara för att så få körde under dagen. Hur som helst var det ett bra tillfälle att träna vidare på Anderstorps metod att bromsa seeeent.

Lördagen bjöd på växlande väder, men kvalet var torrt. Kul att kunna titta lite på racing under dagen också. Den lååånga banan erbjöd nu en ny utmaning - att få ett fritt varv. Jag kom antingen ikapp någon eller blev omkörd vart enda varv. Tillslut hamnade jag bakom Henke i den svarta 944an och Malin i den svarta corvetten. Lyckades precis få in 2 fria varv innan flaggan och hamnade 5a på griden, mitt bästa kval hittills.
Http://www.youtube.com/watch?v​=QUmOLmI09d8

Söndag morgon var det dags för kval 2. Enligt dos pappos (interskämt till alla som fattar) blev regnet 300ggr värre just när vi svängde ut på banan. Anderstorps raksträcka är inte särskilt platt. Den är full av gropar och ojämnheter där vattnet ställer sig. Jag fegade ur redan vid 140 efter att flera gånger ha vattenplanat och glidit åt alla möjliga håll. Inte var det lätt att se något heller. Till vattenplanade jag av efter karusellen, långsamt och odramatiskt. Flaggvakterna kunde putta upp mig igen och jag tog 2 varv till för att känna på bilen i det blöta. Rejset kunde ju bli lika blött...

...men det blev det inte. Race 1 var fuktigt, men regnet lättade och banan torkade upp lite för varje varv. Jag kunde inte hänga på Waern i det blöta och det blev inte mycket till fight för mig, men jag slutade ändå 5a, eftersom så många av toppförarna ramla av banan. Det var rena rama epidemin, med drabbade fall längst hela Anderstorp.

Race 2 blev roligare. Det var torrt vilket jag föredrar. Jag behövde ett par varv för att få upp farten, men sedan flöt det på ganska bra. Hamnade efter Per och tog sikte. Varv efter varv tog jag in på honom och på sista varvet bromsade jag mig ikapp efter raksträckan. Nu satt jag praktiskt taget i bagageluckan på Pers bil, men jag hade bara ett halvt varv på mig. Letade luckan... men kom inte förbi. Rullade i mål som 6a.

Bra racing! Underbara klubbkompisar, som alltid! Dock stor besvikelse att så väldigt få kommer till året final. Vad hände där egentligt?! :think2: Anderstorp är förmodligen roligare i en motorstarkare bil, men helt tråkig var banan inte i en Miata heller.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:.... Letade luckan... men kom inte förbi. Rullade i mål som 6a. ...
Anderstop är bred och lång, men attans så svår att passera på om bilarna är likvärdiga.
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Anders Träff »

Att det inte enkelt att köra om kan jag intyga jagade Bertil som en
galning. Men på sista varvet i gamla mål kurvan lyckades jag, efter det blev det
också mitt snabbaste varv i racet men banan var hur kul som hälst 180 på rakan innan
man fick börja konsentrera sig på att bromsa det känns.
Hoppas vi kan åka där igen

Anders T
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Anders R »

Torkel!

Sent in o fort ut är anderstorp!
Tycker kanske att just den banan erbjuder fler okörningsmöjligheter om man man kör smart.

ang final, i mitt fall fanns skäl som ej har med srien att göra, däremot så tror jag följ.
Dels tidpunkten för final illa vald, många är på sin sista semester med familj.
final med miata bör vara på en miata bana,anderstorp är inte det o hur kul den är
men ingen miata bana.
köra wn ssm 12 juli , en falkenberg 2 veckor senare en anderstorp som final knappt 2 veckor
därpå när ALLA har semmester.
Där har du svaret på din fråga.

O 5 augusti var säsong slut !!!, näää tänk om där, inte bra

mvh AR
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by Josen »

Tack för rapport Torkel - lite ulovade bilder på det :up:

Kranskullan uppe på benen ;) ?
omslags_pojke.jpg
Blött ?
wet.jpg
"...the winners takes it all..."
winners1.jpg
winners2.jpg
- Förbannade kulor och Josen som trängde av mig - ja ja tjata inte, skall köra PÅ banan... ;)
kulor.jpg
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Anderstorp 5-7/8

Post by ephas »

Omkörningsmöjlighet?

Vad är det för något?

:think2:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Post Reply