2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Anders R »

Knutstorp!
Fortfarande ett otroligt trevligt arrangemang,hatt av för ssm.

En KUL helg,för första gången (för mig), iof har jag alldrig kört så här långsamt
på knutstorp men det var lärorikt ! haha, sug på den ( skämt för den som är allvarlig).

Det går väldigt fort nu för dessa juniorer ,Hallllllibig och Robert, ni har bra matrial där
o det menar jag både i er själva o bilar, hatt av där också.kul !

Race 1. blev man lite gokartvänd ut i spenaten, men shit happens,no problem med den.
Jag hade riktigt underhållande race 2,man fick ta i där tillslut haha.( glassen tog slut).

Så för att fortfarande köra på jonas gamla däck som gått halva förra säsong, tycker jag helgen
blev utvecklande i positiv färdriktning.
och med en bil som har gammal hederlig original sprut o avgas.

Rätt kul med 28 bilar, inte många klasser som kan,HAR stoltat med det.
Tycker också hela fältet ska ha beröm för så vitt jag vet alla kom runt utan krock.
det är bra !

mvh A Roos 8)
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by danielj »

Första gången på Knutstorp och andra tävlingen, helt otroligt vilken rolig helg det var :banana:

Först får jag tacka er som jag störde på onsdags kvällen med mitt värme problem, var nära på att ge upp tävlingen då, men det löste sig ju.

Första träningen:
Var torrt med lite droppar på fönstret, det gav en försmak på hur rolig banan är och att man var en massa tid efter många andra, jag kom ut på banan bland de sista så många snabba förare kom och körde om en som man var ett möte så det var svårt att hitta fria varv.

Kval:
Det var nu det gäller att få till en någorlunda tid, med 28 bilar i startfältet finns det ju många platser att vinna och förlora under race1. Dock var vädret inte på "min" sida även om jag kör med Toyo 888 däcken, körde mest mellan 1:18 till 1:22 tider men ökade farten mer och mer och lyckades få till 1:16.869 på sista varvet där jag fick fritt spår som gav mig start position 23 i race 1. Hade önskat/hoppats mig lite bättre start position men det blev vad det blev.

Setup ändringar:
Efter som bilen varit understyrd igenom ex NGK körnet med andra ställen också så gick jag ifrån mitt tänk om att inte offra så mycket caster mot camber så jag skruvade till max camber fram (långa sträcket på skruven rakt in :roll: ).

Race 1:
I race 1 så hade jag Olle Olsson framför till vänster och Andreas Karlsson rakt framför mig. Jag gör en bättre start en Andreas och kommer upp på ytter sidan av honom in i första böjen där jag tyckte mig se ytterligare en bil utanför mig vilket gjorde det bara mera spännande. Sedan har jag och Andreas en härlig kamp där Andreas till slut åker ifrån mig men inte en lugn stund för Björn Niklasson tar sig förbi mig och Jörgen Jönsson kommer närmare och närmare. Får köra ganska defensivt på rakan mot Jörgen, om jag fortfarande mins rätt så var det lite omkörningar mellan mig, Jörgen och Björn. Tror att Jörgen gick ½ av mellan "såghuskurvan" och "Tunneln" där jag kunde ta mig om igen och tillslut så lyckas jag ta mig förbi Björn på ett av de sista varven med en målgång på en 22a plats. Nu var det ju torrt så kunde även förbättra min varvtid från kvalet till 1:14.949 som kom på sista varvet.

Race 2:
Nu var man taggad och ville köra ännu bättre, dock blev inledande varv inte helt som jag tänkt mig och tappade en del positioner på första varvet så det blev att jaga på och försökte köra om när tillfälle fanns. Låg bakom Anders Träff och kämpade hårt för att försöka köra om men vi var olika snabba på olika ställen vilket gjorde det ännu mera intressant, ju mer jag kämpade ju mer hal blev bilen bak men med en lätt understyrd bil så kändes det bara bättre och bättre fast mer på bredden, ett ställe där jag var snabbare var igenom NGK krönet så tillslut kunde jag dyka in på insidan i vänstern innan "idioten" för att sedan med fritt spår fram börja jaga Andreas Karlsson som nu låg långt framför men det blev inte mer än någon sekund mellan oss över mållinjen (fick veta sedan att Andreas körde safe i slutet av rajset vilket gjorde att jag kunde komma så pass nära). Gjorde mitt bästa varv i detta race på varv 8a 1:13.992 vilket jag känner mig mycket nöjd med.


Jag hoppas verkligen att jag inte var i vägen för mycket vid varvningarna.

Det var helt enkelt en toppen helg för mig och det ända jag känner mig besviken över var att OM/NÄR det var en prisutdelning så missade jag den vilket jag ber om ursäkt för (För jag anser att prisutdelning är en del av tävlingen där alla som tävlat ska medverka)
Daniel Jonsson
User avatar
Bejon
Posts: 20
Joined: Mon 16 Nov 2009, 17:00
Location: Höör

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Bejon »

Bengt Jönsson
Magnus Ohlsson
Posts: 36
Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Magnus Ohlsson »

Efter en sån här helg känns det ungefär som när man kommer hem från en semester,första dagen är det skönt att vila upp sig andra dagen vill man iväg igen,jag röstar för ett ssm i månaden!.Fantastisk helg med bra folk o spännande rejs
jag hade roliga fighter med bl.a Per Hammarsjö(coolt när vi kom side by side i slutet på rakan o ingen ville bromsa)
Edvin P o Leif J. Grattis Robert o Andreas H Grattis även till C Waern som äntligen fått fart och nu är den snabbaste
med "originalmotor" tack Halbig för starthjälp i form av handpåläggning :shock: o tack Tobias för lån av kapell.
jag missade pinsamt nog också prisutdelningarna. /Magnus O
livet går INTE i repris
mx-5 #84
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Lejban »

Gjorde också en setupändring ifrån kval till race:

Upptäckte att bilen var 1cm lägre på förarsidan, och detta innan jag satt mig i bilen :think2: Så jag höjde upp den lite ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Torkel k »

Meddelande från Styrgruppen:
Då det drog ihop sig till prisutdelning efter race 2 var majoriteten av MX5cups förare (kanske just för att det var en såden toppenhelg?) antingen saknade i strid, redan i sina dragbilar på väg hem eller helt enkelt mycket trötta efter helgens racing och mest sugna på att rulla hem. Så vi beslöt snabbt att prisutdelningen för SSM kommer att ske under den helg vi samlas på Anderstorp, t ex under lunchpausen. Hoppas detta inte ställde till det för någon.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Anders R »

Jag är en av dom första att skämmas!
jag tycker ju egentligen att man skall vara med på pris utdelning.
om man åkt tävlingen.

Skäms, hahaha
jag kan bara lova bot o bättring.

mvh Roos
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Per Hammarsjö »

Magnus Ohlsson wrote:ag hade roliga fighter med bl.a Per Hammarsjö (coolt när vi kom side by side i slutet på rakan o ingen ville bromsa)
Men du bromsade först! :racesmile: 8)

Suverän helg!

Och Miyagin hann bli vit. Nästan vit i allafall. Blev någon missfärgning av all tobaksrök från pipan. ;)

Kände mig riktigt ringrostig på första träningen vartefter började det släppa i skallen och efter lite fusk med bilen så var jag nere på skapliga tider.
Inser att man måste ha mycket mer ban/träningstid för att förbättra sig och hamna i topp 5. Men som jag alltid säger. Nästa år!
Vårt tält som Mazda sponsrat höjde helt klart kvaliteten på depålivet. Hade gärna fått kommit fler miatafolk in i gemenskapen men vi kanske skrämmer bort dem med våra psykningar och skämt? ;)

Henrik Phil bokade skötte som vanligt vår logi och i år värmde vi upp med första natten i depåtältet. Astons barnmadrass räckte nästan till. Fick förlänga sovytan på klassiskt uteliggarvis med lite wellpapp. ;)

Nåja, alla är värda ett tack (så många som är med nu)! Men lite special tnx 2 Niklas F för däcken och Andreas H för omläggning! Kapade en del med Kumhos! ;)

Laddar inför Anderstorp nu. Bara lite däck och bromsar som behövs och lite annat godis så borde jag hänga med!

/ Per
Attachments
3Road110710-670.jpg
Mazdatältet
Mazdatältet
3Road110710-243.jpg
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Dennis Kullman »

Jag fattade inte heller det där med prisutdelning. En stund efter race 2 såg jag att Andreas H kom åkande med en blomsterkvast i bilen, så tydligen var den utdelningen direkt efter racet? Det hade jag säkert blivit informerad om, men jag var inte så pigg efter racet... sorry. :oops:

När jag ändå håller på kan jag ju passa på att be om ursäkt för att jag smet hem utan att hjälpa till med packning av tält m m. Jag lovar bot och bättring till nästa år. :bow: :oops:
Magnus Ohlsson
Posts: 36
Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Magnus Ohlsson »

Per Hammarsjö wrote:
Magnus Ohlsson wrote:ag hade roliga fighter med bl.a Per Hammarsjö (coolt när vi kom side by side i slutet på rakan o ingen ville bromsa)
Men du bromsade först! :racesmile: 8)
bromsar inte du först nästa gång fixar inte jag fler cigg åt dig :D :cowboy:
livet går INTE i repris
mx-5 #84
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Dennis Kullman »

Per Hammarsjö wrote:Deal! :D
Sorgligt... fast i drogträsket... :wink:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Per Hammarsjö »

Någon måste ju se till att den mystiska smoggen ligger i depån när inte Pettsson är med... ;)

Har fått bilder från Bengan och kommer lägga upp dem snart!

// Per
Attachments
Fett startfält.
Fett startfält.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Fredrik Henriksson »

Fått lite förfrågningar ang mina filmer. Jag jobbar grisen just nu med att få ordning på min Fury (plastar ny kaross då jag inte vill tävla utan formar). Sen har jag en vardagsbil att laga samt sätta ihop en Roadsportmiata (om jag hinner tar jag med den till Anderstorp, ska bli kul att testa sprut och låg viktmiata).

Filmerna kommer till hösten/vintern. Kan vara gott att få minnas tillbaka till sommaren när det blåser kallt ute... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Magnus Pettson »

Per Hammarsjö wrote:Någon måste ju se till att den mystiska smoggen ligger i depån när inte Pettsson är med... ;)

Den anledningen håller inte Per, jag var där och smoggade vilket oxå var det enda :( Hoppas på bättring till nästa år :burnout: Å andra sidan så var det mycket trevligt att vara där som åskådare :D
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Fredrik Henriksson »

http://blogg.kristianstadsbladet.se/mot ... -s-grisen/

Om det någon gång blir tal om att byta namn på Cupen så föreslår jag " Tösaracercupen"! :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:http://blogg.kristianstadsbladet.se/mot ... -s-grisen/

Om det någon gång blir tal om att byta namn på Cupen så föreslår jag " Tösaracercupen"! :mrgreen:
Man får vara trygg i sin manlighet för att köra miata - och ännu tryggare för att köra en miata med rosa störtbåge. 8)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Har fått bilder från Bengan och kommer lägga upp dem snart!
Jag "hann" före...
Image
:D
User avatar
Per-Arne Andersson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 28
Joined: Thu 28 Feb 2008, 17:44
Location: Falkenberg

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Per-Arne Andersson »

Här finns lite bilder från Knutstorp. Inte bara bilar utan även lite depåbilder. http://macedvard.blogg.se/2011/july/sve ... g-118.html
Pelle Blå Falkenberg
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2011-07-08: MX-5 Cup 3 på Knutstorp Ring

Post by Lejban »

Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply