2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Blir det någon liverapportering idag?
Hdzon?
Lindha?
Det är tur att jag inte kör C längre, det går för fort i den klassen...


:!:
Va, va? Berätta mera! :rolleyes3: :-D
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by TPR »

1.01.1 på träning.
1.01.3 på kval.
Henrik före Serwanski med 0.1 sek...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Dennis Kullman »

TPR wrote:1.01.1 på träning.
1.01.3 på kval.
Henrik före Serwanski med 0.1 sek...
Imponerande! :up:
Magnus Ohlsson
Posts: 36
Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Magnus Ohlsson »

TPR wrote:1.01.1 på träning.
1.01.3 på kval.
Henrik före Serwanski med 0.1 sek...
och dom andra då?
livet går INTE i repris
mx-5 #84
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by TPR »

Fick bara den infon.
I racet blev det tyvärr kontakt i slutet av racet, låter de inblandade berätta mer...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by hdzon »

Fotade av dator i racedepån som visade tider under träningar och kval.

Är kanske inte de slutgiliga officiella tider.


Race1
Modifierad de sex första:
1. Robert Serwanski
2. Andreas Halbig
3. Henrik Pihl
4. Jimmy Visshed
5. Fredrik Henriksson
6. Ronnie Hofberg

Dessa startar i omvänd startordning i Race2 i morrn. (Visa respekt under omkörningarna i morgon :bow: )

i Standardklassen tre första:
1. Pelle Brusebäck
2. Andreas Karlsson
3. Björn Niklasson
Attachments
Kval lör. em.
Kval lör. em.
Officella träning lör fm.
Officella träning lör fm.
Fria träningen lördag morgon
Fria träningen lördag morgon
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by TPR »

Väldigt spännande race idag!
Snyggt kört av samtliga.

Hoffberg tog starten och fick en lucka men blev jagad av de 4 bakom. Halbig kom tyvärr aldrig till start pga ngt motorproblem. Ronnie höll undan bra men till slut smet alla 4 förbi i kvarnkurvan, på bägge sidor av honom.
Henrik, före Serwanski, Fredrik och Jimmy.

Robert var snabbare än Henrik och kom till slut förbi när Henrik fick ett ställ ut på rakan, men ett par varv senare fick Henrik bättre utgång och kom upp jämsides på rakan.
Men Robert släppte inte av så de gick jämsides in under bron, det gick ett sus genom publiken uppe på taket och alla kollade om flaggvakten skulle ta upp gulflaggan, men inte... Snyggt kört, båda lämnade plats.
Robert hade innern in i kvarnkurvan och behöll ledningen in i mål.

Bakom dem hade Fredrik och Jimmy en riktigt bra fight där Jimmy till slut kom förbi i samband med varvningar, och tog 3e platsen.
Tror Ronnie tog 5e platsen, Torkel och Waern hade också en bra fight men Waern tappade något på slutet.

Jag var så koncentrerad på fighterna i toppen så jag missade det mesta där bakom men det verkade tätt överallt. : up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Per Hammarsjö »

Gött att höra!

Synd att varken jag eller min bil var där. Jag har haft mys-söndag på kontoret. :think2:

Hoppas hinna till Mantorp. Annars är jag "depå-fluffer" :mrgreen:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Niklas Falk »

Skoj race idag, A+B gick från blött till upptorkande. I Början kunde jag stressa den kompakta högen med A-bilar men efter ett tag kom Josen om utan snack (han sportade till det genom att lägga sig sist vid SC-omstarten). Men det blev aldrig för torrt för blötoptimerade Toyo, så det gick att hålla undan för Max.

Men örk, va trött jag är på regnskurar :!: . Det kom ett par rejäla regn/hagelskurar under ihoppackjnignen och på vägen hem måste jag mött minst 100mm, det står 2-3cm i sittbrunnen iaf, trots att jag försökte hålla Transportern över 90 hela vägen.

Hoppas att det blir torrare på Mantorp, iaf i depån, jag har ju bara en teoretisk om det är blött innan jag hittar 50 hästar till...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Fredrik Henriksson »

En mkt bra och koncis rapport från dagen Mr.Pihl!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Mats Lundin »

Härligt racerapport, Fredrik. Man kan känna adrenalinet rinna till.
M.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by TPR »

Fredrik Henriksson wrote:En mkt bra och koncis rapport från dagen Mr.Pihl!
Bökigt att skriva längre inlägg på telefonen.
Men du fyllde ju i med råge! :up: :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Josen »

Själv är grymt imponerad av Jimmy och Robert som är unga och som med begränsade resurser lyckas driva sina bilar till dessa nivåer. Ni kämpar i garagen och med små resurser lyckas pyssla ihop snabba bilar tillsammans med kör-talang/vilja :up: :up: Ett citat som gäller här för mig är:
“I have no idols. I admire work, dedication and competence” - Aryton Senna.
Vi tar alla steg framåt och bakåt, själv har jag i helgen blivt omkörd av dessa budget miator med en B Lotus Elise, svider som attan och bara att svälja och gå vidare med :)

Ni vet ju alla att jag inte gillar kost-driv och det är bara en tidsfråga när fler 225-skodda bilar kommer köra ifrån de unga/fattiga och för mig är det en ren käft-smäll på dem som med små resuser lyckas hänga med.

Tycker också det är arrogant (om man nu får det) och snacka om att jag lyckas hålla dessa bakom mig som någon slags bravur när man kört antal år och borde vara snabbare....

Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Fredrik Henriksson »

Glömde säga att yoko 225 låg i samma prisklass, någon hundralapp mer, vilket är mkt bang for the buck jämfört vad det annars lagts mkt pengar på i serien. Men som tur är har vi ett reglemente som styr vad som är ok, 225 har inget tillägg för min bil, men ex-vis difusor har det...

/Den långsamme
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Niklas Falk »

Ta lite djupa andetag nu och sänk blodtrycket... :roll:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Cyberoid »

Josen wrote: Ni vet ju alla att jag inte gillar kost-driv och det är bara en tidsfråga när fler 225-skodda bilar kommer köra ifrån de unga/fattiga och för mig är det en ren käft-smäll på dem som med små resuser lyckas hänga med.
Joachim
Plåt kostar mer än däck. Jag skulle nog kunna åkt på nya däck varje rejs hela året om jag sluppit konsekvenserna av den här helgen. :roll:

Men lycka till med argumentationen. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by TPR »

Josen wrote:Ni vet ju alla att jag inte gillar kost-driv och det är bara en tidsfråga när fler 225-skodda bilar kommer köra ifrån de unga/fattiga och för mig är det en ren käft-smäll på dem som med små resuser lyckas hänga med.
Vill inte ge mig in i denna diskussion, men ett annat sätt att se på detta är att 225or inte är snabbare än 205or... :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Cyberoid »

Det sas på något håll att jag skulle ha styrt in i Robert avsiktligen vilket jag vill kraftigt dementera. Döm själva vad ni tycker men jag vill därmed gärna visa min syn på det hela.

Robert ger mig en knuff bakifrån när vi passerar Mohlins knäpp vilket gör att jag får ett uppställ på bilen. (Man hör dunsen på filmen och det var hårt nog för att min stötfångare skulle lossna från sitt fäste på högersidan.) Jag reder upp stället men tappar mycket fart när det går på tvären naturligtvis. Jag håller därefter mitt vanliga spår bort mot vänstern som leder upp till TV-krönet. Vart skulle jag annars ta vägen? Inte vid något tillfälle svänger jag vänster utan snarare höger innan andra smällen kommer vilket vänder runt mig och skickar ut mig på gräset.

Jag och Robert har tagit i hand men vi är långt ifrån överens om nivån på våran racing. Jag hade hoppats vi sett slutet på den här sortens körning men årets säsong tar vid precis där förra året slutade.

-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Lejban »

Jag vill säga att jag hade enormt kul på mitt första race, överträffade alla förväntningar. Alla i klubben var vänliga och tog hand om mig, Torkel och Halbig ska ha speciellt stora tack.

Vill även nämna att även SSK såg till att allt gick bra, då jag haft kontakt med dem efter missnöje med den tidigare träningsdagen. Inga frågor var för dumma och dom fel som hittades vid besiktningen förklarades noggrant och utan att vara nedlåtande.

Tack till alla, vi ses på Gröndal eller Mantorp.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Kimmen
Posts: 66
Joined: Wed 07 Jul 2010, 10:52

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Kimmen »

Cyberoid wrote: Massa babbel och en film...
Hur såg det ut från Roberts bil, hade han oxå kamera?
Attachments
icon_axe.gif
icon_axe.gif (4.87 KiB) Viewed 2230 times
Joakim Granfors www.modsport.se
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by hclund »

En fantastisk helg! Det var jätteroligt att träffa er alla! Det är en väldigt bra stämning i depån, alla är mycket hjälpsamma :bow: Jag känner mig väldigt ödmjuk efter min första rejshelg med sprintrace! Inser att jag har ALLT att lära: starter, kolla backspegel, se blåflagg, köra om, åka rättspår... MEN JÄVEL VA KUL DET VAR!!! :mrgreen: Tack för en trevlig helg!
Christian Lund
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Cyberoid »

Kimmen wrote:
Cyberoid wrote: Massa babbel och en film...
Hur såg det ut från Roberts bil, hade han oxå kamera?
Babbel, babbel, babbel.......nej, ingen kamera.....babbel, babbel, babbel.......
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Torkel k »

Jag hade också en bra helg. Det började med att jag satt min bästa tid för helgen redan på första träning: 1.03.2, vilket är 2,1s snabbare än förra året. Skruvande i vinter plus lite mera erfarenhet bakom ratten hade givit resultat. En läckande ventilkåpspackning (bytt bara dagar innan och lite vikt på ett ställe :beat: ) stänkte ned motorrummet men var åtgärdat tills träning 2 tack vara hjälp från Hdzon och Andreas K. Träning 2 gick mest åt att kolla så läckan var tätad. Generatorn tyckte inte om oljebadet och läta lite plågat resten av helgen. Batterilampan gick lite av och på men det höll helgen ut.

Det var svårt att få fria varv på kvalet, men en sjundeplats blev det och avståndet till Ronnie på 6e plats var ganska stort. Race 1 var ganska händelselöst. Pelle körde om mig en gång och sedan körde min bil om Pelle på rakan. :wink:

Race 2 däremot, där blev det racing. En totalmiss i däcksval gjorde att jag fann mig som bäst avmonterandes regnhjul 1 då kallelsen till lineup kom :doh: .Det var bara att skruva tillbaka hjulet igen och snällt åka till start med R888or.

Det var ju fint att ha en lucka framför sig, men jag hade hellre sett att Halbig fick en chans att vara med i racet. :down: Hoppas motorn är OK och att det ”bara” var kamremmen (vilket inte gör någon skada alls på våra motorer).

Redan i början av racet tog jag fel spår, hamnade i det våta, gled och tappade fart och vips så var både Pelle och Waern förbi. En sund dos av ”nä nu jäklar! :war: ” infann sig i #84. Vi 3 krigade sedan hela racet. Till en början var det Waern först, Pelle efter och jag sist. När jag uppvaktade Pelle tappade han till Waern, tills jag gjorde en miss och Pelle kunde sikta framåt igen. Sedan kom jag ikapp igen och så höll vi på. Det var lärorikt att ligga bakom Pelle. Mycket imponerande. Man blir lite ödmjuk när man får däng av en tung 1,6 ska ni veta. :oops:

De hade greppet och jag hade krutet under huven. Tillslut kom först Pelle och sedan jag om Waern. Vid det laget var mina R888or ganska överhettade och greppet var dåligt. Men Pelle var inte långt borta och jag tänkte inte ge upp. Varven senare gick den sista musten ur Toyodäcken och en mental bild av brinnan hjul på en grön miata infann sig i huvudet på mig. Ju halare det blev, desto mer gled jag och desto halare blev det och desto mer pushade jag. Helt mot allt förnuft och raggarkärning så det stod härliga till (men lite kul också). Tyvärr fastnade jag vid en varvning (det blir till att lägga in lite *bliiip* i filmen där... :wink: )och fick inte fler chanser på Pelle.

Tack till alla för en kul helg och tack till Pelle och Waern för bra racing. Jag ser redan fram emot att tampas med er på Mantorp!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Magnus Ohlsson
Posts: 36
Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Magnus Ohlsson »

Man blir lite ödmjuk när man får däng av en tung 1,6 ska ni veta.
stackars Dig, inte i år igen :D förlåt Torkel kunde inte låta bli,skämtåsido hoppas det gick bra för dig o att vi får nya fighter i sommar
Magnus O
livet går INTE i repris
mx-5 #84
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2011-05-14: MX-5 Cup race 1 på Kinnekulle Ring

Post by Dennis Kullman »

Josen: det finns flera sorters resurser; pengar är bara en.
Vissa har gott om pengar; andra (t ex Robert) har stora resurser av annat slag, bl a hjälp av de riktigt duktiga.
Andra har varken eller...

Det verkar som att ni hade en händelserik helg, med till största delen positiva händelser, men också lite tråkigheter.
Jag hoppas att vi slipper mer av det. :|

Josen igen: hur är Lotusen jämfört med miatan då?
Post Reply