Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Niklas Falk »

ephas wrote:Oljekyl som klarar av att hålla tempen vid 100 grader hade inte varit helt fel.

Borde inte motorn gå bättre vid optimal temp dessutom?!
100 grader är för lågt (eller onödigt lågt).
120-130 är perfekt och 140-150 kan bli koksproblem om oljan inte klarar av det.
Hur stora problem beror ju på hur ofta du byter.

Onödigt tjock olja snor ju effekt :twisted:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Måns Wilke »

Ursäkta OT, men vad beror det på att Ni behöver kyla oljan och att somliga får problem med högkylartemp?
Jag har kört många , lååånga pass i stark sommarhetta utan att bilen ens velat en mm över normalstrecket. Är det åldern på grejorna eller att MZR är en modernare konstruktion?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Niklas Falk »

Överhettning beror på 20 år guck i kylsystemet kombinerat med taskig kylsdesign (bakdelen av motorn kyls nästan enbart av värmepaketet).
NB verkar inte ha problemet, än, men att fixa kylproblematiken skadar inte (eftersom termostaten då kan jobba som den ska och topptempen skiljer sig inte så mycket fårn kylvattentempen).
NCn har väl inte ens fått färgning av kylvattnet än :D

Oljekylning är ju inte nåt man behöver ge sig på förrän man vet att det är problem.

Mazdas OpenRace-bilar fick kylning av växellåda och diff (som säkerhet för att klara 4h), inget du märker problem med Måns (ignorance is bliss)? :)

Om vattentempen inte är oroväckande så är det bättre på att fokusera på förarkylning istället.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Niklas Falk »

Hmm, Robert verkar bli bönhörd, det är vatten i prognosen för söndag förmiddag, men det kommer nog att torka till Race2 (men tidsplanen för väder ändras ju hela tiden så det kan komma tidigare eller senare eller vid sidan om :D).
Nya Toyo ligger i garaget utifall att iaf :)
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by gokarting.nu »

Om det blir regn så kommer klass två bilarna ha lekstuga med stenhårda klass ettor :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Va skoj om en klass två bil tar hem alltihop!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ännu mer spännande till Falkenberg :banana: :burnout:

...kan inte klass två och ett namnet bytas ut...tycker det låter nästan nedvärderande..klass 2.

Röstar för Miata modd och miata standard :bow:

Så fort jag ska berätta vad jag kör så fattar ingen som inte är insatt när jag säger Mx-5 cup.
Säger jag däremot Miata cup, då flinar folk upp och snacket är i full gång.

OT OT OT OT OT OT OT OT OT:)

BARA JAG SOM REDAN ÄR NERVÖS?
http://www.youtube.com/watch?v=XLAYvjaG ... re=related
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote: ...kan inte klass två och ett namnet bytas ut...
En boll som är satt i rullning sedan länge, suger bara på bra namn. Standard är på tapeten, mod kan lätt förväxlas med annan välkänd klass...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by ephas »

Jag bytar olja flera gånger per säsong men man är ju fortfarande paranoid.
För lite trygghet kör jag en 10W-50 olja så att den inte skvalpar allt för mycket eller blir för tunn helt enkelt.
Jag har ett reroute så hela motorn får ju kylning.

Jag borde mao inte oroa mig och istället demontera oljetempmätaren för att spara vikt? :think2:

Olja jag använder mig av har en flampunkt på 204 grader så jag har en bit kvar. :evil:

120-130 hade jag på Kullen när det inte var så varmt. Jag tror jag kommer upp i 140-150 under SSM, känns jobbigt.

Funderar på att styra in luften till kylaren lite mer för att få ner tempen på vattnet lite, ligger rätt enligt mätaren men den har ju vissa toleranser så jag tänkte ligga i den lägre skalan av dessa, hehe.
----------------------------------------------
Regn låter juh skoj och då är det inte lika varmt heller.
Jag hoppas fortfarande på en massa regn, helst så ska det börja regna mitt under ett torr race PANG! och hela banan är blöt på ett varv bara, hade varit så sjukt skoj.
----------------------------------------------
Klass Modified och Klass Standard låter mycket bättre tycker jag också. Eller för den som gillar snitsiga förkortningar Klass Mod och Klass Stnd :mrgreen:
Om man anser att Mod krockar med tex Modsport så kan Klass Tuned och Klass OEM. Alternativen är många :)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
HenkaE
Posts: 23
Joined: Mon 07 Jun 2010, 12:24

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by HenkaE »

gokarting.nu wrote:
BARA JAG SOM REDAN ÄR NERVÖS?
...nej, det är fler.... :wink:
Varvtider 2010: Falkenberg: 53.5 | Kinnekulle: 1.02.3 | Knutstorp: 1.10.7 | Mantorp: 1.35.1| Gotland: 1.36.3
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Torkel k »

gokarting.nu wrote:BARA JAG SOM REDAN ÄR NERVÖS?
Nervös?! Vad snackar du om nu? Klart man inte är nervös. Jag tror du är den enda som är nervös Andreas, den enda i hela startfältet. Det tyder såklart på att du är riktigt taskigt förbered för rejset, förmodligen sämst förbered av oss allihop. Det kommer nog gå åt helvete för dig, det här… :wink:

Klass II låter bra ju egentligen bättre än Klass I, men inte lika bra som Klass III. Eller vänta, jag tänker nog på öl nu igen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Bejon
Posts: 20
Joined: Mon 16 Nov 2009, 17:00
Location: Höör

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Bejon »

Grabbar.... nu kör ni fort, snyggt och "fair" när jag kommer och tittar. :banana:

..... och Robert S jag håller på dig "Skånes Hopp"! :mrgreen:
Bengt Jönsson
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Eric »

Hej!

Är det någon som ska från Malmö till Ring Knutstorp på lördag eller söndag? Jag bor i Köpenhamn och vill gärna åka upp och kolla över dagen, kan erbjuda soppapengar och en och annan miata diskussion på resan upp :)

Uff det är fanimig på tiden att få i ordning bilen så man kan vara med och köra, nu när man bor i Köben är det inte lika långt längre :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Cyberoid »

Vill man slippa frakten så kommer det att finnas möjlighet att köpa HAWK bromsbelägg och extraktorgrenrör via Orion Racing på plats under helgen.

Även däckleverans för vissa! :mrgreen:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Martin Wahlberg »

Hmm.. Är ju så dags att tänka på nu men hur har ni andra gjort med betalningen av anmälningsavgiften?
Ska/måste man betala i förväg eller ska man, som på Kinnekulle, betala till sekreteriatet på plats?
Vilket kontonummer ska man i såfall använda?

(det kanske inte syns utanpå men inuti hoppar jag högt och jublar. Jag ska köra racerbil på SSM :banana: )
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Niklas Falk »

Martin Wahlberg wrote:Hmm.. Är ju så dags att tänka på nu men hur har ni andra gjort med betalningen av anmälningsavgiften?
Ska/måste man betala i förväg eller ska man, som på Kinnekulle, betala till sekreteriatet på plats?
Vilket kontonummer ska man i såfall använda?
Kopierat direkt från inbjudan :)
8. Anmälningsavgift: Anmälningsavgift 2 500.- inkl. fri extra träning fredag 2 juli för tävlings anmäld bil / förare. 220 v/10A elanslutning ingår. En efteranmälnings avgift på 400:- kommer att tas ut efter sista anmälningsdagen.

9. Anmälan & betalning: Skall vara MSCC tillhanda senast måndagen 2010-06-21.
Anmälan är giltig när anmälan och avgiften är MSCC tillhanda.
Vid begränsning av deltagarantal gäller datum för giltig anmälan i kronologisk ordning. Vid betalning efter sista anmälningsdag tillkommer en avgift på 200: - (gäller ej utländska deltagare).
Avanmälan godkänns t.o.m. när den fria träningen är avslutad.
Startavgiften återbetalas då ./. 200:-. Betalning kan göras med betalkort samt genom insättning på Plusgirot: 630925-6.
Vid betalning från utlandet ;
IBAN kontonummer: SE46 9500 0099 6026 0630 9256
BIC:NDEASESS
Så betalkort på plats verkar funka.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Dennis Kullman »

Någon som har några startnummerbakgrunder över?
Jag skulle hämta 3 st imorse, men där var stängt...
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by bemeco »

Hej alla taggade Roadsport C förare

Glöm nu inte att ställa upp för klubben och sporten med publikåkningen under lunchuppehållet lördag och söndag

/ Bengt Metz
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:Någon som har några startnummerbakgrunder över?
Jag skulle hämta 3 st imorse, men där var stängt...
Det brukar finnas att köpa i receptionen. Slå en signal och kolla. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:
Dennis Kullman wrote:Någon som har några startnummerbakgrunder över?
Jag skulle hämta 3 st imorse, men där var stängt...
Det brukar finnas att köpa i receptionen. Slå en signal och kolla. :up:
Brukar det inte bara vara sifforna? Jag kollar...
_
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:
Cyberoid wrote:
Dennis Kullman wrote:Någon som har några startnummerbakgrunder över?
Jag skulle hämta 3 st imorse, men där var stängt...
Det brukar finnas att köpa i receptionen. Slå en signal och kolla. :up:
Brukar det inte bara vara sifforna? Jag kollar...
_
De brukar vara kompletta med vit bakgrund för att passa alla färger. I år står ingenstans att man kan köpa dessa på plats dock så det kan ju vara bra att dubbelkolla.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Fredrik Henriksson »

Vet inte ens vilket nr jag får så jag förutsätter att det finns att köpa på plats... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Fredrik Henriksson »

Smällde precis med en älg (en timme sedan) så jag sitter hemma i köket nu med skakiga ben och en mosad dragbil... :( Det flyter nu, got to like raceseason 2010... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by bemeco »

MSCC har vanliga svarta siffror på Vit fyrkantig bakgrund

Finns till försäljning i receptionen vid ankomsten

/ Bengt Metz
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Martin Wahlberg »

Fredrik Henriksson wrote:Smällde precis med en älg (en timme sedan) så jag sitter hemma i köket nu med skakiga ben och en mosad dragbil... :( Det flyter nu, got to like raceseason 2010... :roll:
Men kära jistanes.. Ska eländet för dig aldrig ta slut?
Men förutom skakiga ben är du OK ändå? Möte med älg brukar ju sluta mycket värre än så..
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Torkel k »

Fredrik Henriksson wrote:Smällde precis med en älg (en timme sedan) så jag sitter hemma i köket nu med skakiga ben och en mosad dragbil... :( Det flyter nu, got to like raceseason 2010... :roll:
Ingen skadad? Det är ändå det viktigaste! Men det är ju rent ruskigt hur vilket oflyt du har Fredrik! Lider verkligen med dig. Var det nya dragbilen du köpte just, eller? :roll: Jag tror inte man kan säga att du har oflyt längre - det är mera att du hamnat i onåd hos högre makte! Har hela sabla Olympusberget startat hatkrig mot Fredrik Henriksson?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Smällde precis med en älg (en timme sedan) så jag sitter hemma i köket nu med skakiga ben och en mosad dragbil... :( Det flyter nu, got to like raceseason 2010... :roll:
Herrejä...r! :shock:
...och jag känner mig stressad inför helgen... :roll:
Ingen blev skadad (förutom älgen)?

Känner jag dig rätt har du snart en ny bra plan för helgen. :up:
Post Reply