Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Post by Måns Wilke »

Då denna resa blir detta års bilrelaterade höjdpunkt för min del, så tycker Jag att en reserapport kan vara på sin plats här på forumet.
Allt är lastat, däcken och beläggen är bytta, GPS´n är monterad och telefonen är laddad.
Imorgonbitti bär det av till Nürburgring och Tysklands Grand Prix. Hela Lördagen blir transportdag utan stress och tider att hålla. Jag missar alltså kvalet, men det får så vara.

F1 på söndag! Den enda sport Jag verkligen följer och tittar på. Det blir sjätte gången, men första på ringen. Det ska bli RIKTIGT kul, fast man följer loppen betydligt bättre från TV-soffan. där missar man dock ljudet, lukten, atmosfären...

Dock så har detta evenmang kommit lite i skymundan i mina tankar, då Jag på söndag eftermiddag rullar över gränsen till Belgien för attunder två dagar köra slut på ett set nya däck på Spa Francorchamps. Denna bana Jag blev förälskad i vid Belgiens GP i höstas. Vilken bana!!! Jag kände då att Jag bara var TVUNGEN att köra på den och det snart. Det blir alltså två hela dagar mellan 8 och 16, blandade bilr där Jag känner att Jag nog ligger i bottenskiktet både vad gäller effekt och pris. Backspeglarna kommer nog väl till pass under dessa dagar.

På tisdag eftermiddag bär det av tillbaka till NS där det är turistkörning på kvällen. Jag har ju aldrig kört där så det ska väl i princip bara bli några varv för att känna på banan. Tyvärr så är GP-slingan inte öppen på tisdagkväll :evil:



Bilen(den blivande Roadsportaren), nyvättad, nytankad och med fräscha däck och klossar.


Nix, nu är det dags att få lite sömn så att man är så fräsch man kan vara inför trippen imorgon. Uppdaterar med bilder vid hemkomsten.
Attachments
Spaavresa 004.JPG
(493.39 KiB) Downloaded 21 times
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Post by JOnas »

Riktigt najs! :up:

Ha det kalas! :wave:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Post by Per Hammarsjö »

Sånt här borde man inte få skriva om på forum. Skapar akut avundsjuka. ;) :) :mrgreen:

Ha så kul!
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Post by Måns Wilke »

Tillbaka i landet efter en väldigt trevlig långweekend. Landade halv två inatt efter tio långa timmar i bilen.

Orkar inte skiva nån reseberättelse nu, men kan ju säga att Spa Francorchamps är en helt otrolig bana.
:bow: Det var varmt och soligt bägge dagarna. Detta gjorde att det gick att använda kerbsen friskt, vilket är en dödssynd i väta.

Banan har två kurvor som skrämmer livet ur en till en början och som man pustar ut efter att ha tagit, varje varv;
Radillion och Blanchimont.

Radillion är ju höger/vänsterkombon efter Eau Rouge (som egentligen bara är vänsterknycken i svackan). Det är en vägg!! Man får absolut ingen uppfattning om lutingen på TV eller bild.

Från hårnålen La Source , som tas i ca 50 på tvåan, går det fullt nerför gamla startrakan. Maxvarv på fyran, ca 170 innan lätt broms inför Eau Rouge. Vid ingången till kurvan går det i ca 150 i miatan. Håller fyran genom hela kombinationen och kommer ut på Kemmelrakan som är en låååååååång seeeeeeeeeeeeeg uppförsbacke på ca 1000m, i ca 120.
Mitt i högersvängen i backen är där ett litet krön där bilen blir väldigt lätt. Jag drabbades av släpp i bakvagnen ett par gånger och första gången det hände var det INTE KUL. Men ju mer man kör banan , desto bättre känner man vad som är ok och inte. Över krönet som leder ut på rakan blir bilen också väldig lätt, vilket gör att man måse vara oerhört försiktig med att parera släpp här, då man annars lätt sitter i muren vid utgången. En läskig grej vara att Vi använde gamla depåutfarten som går parallellt med raidillon och mynnar ut på Kemmelrakan. Det finns bara plats för två bilar i bredd här och den vita linjen får inte korsas från något håll. (detta struntade Peter Cox förövrigt i när han gladeligen blåste om allt och alla i sin vita Gallardo, även under gulflagg :down: )

Kemmelrakan går på fyran från 120 till ca 175-180.Full gas i 25 sekunder!!!. Full broms vid 100 skylten, ner till 100 och tar höger-vänster-höger kombinationen Le Combes/Malmedy. En ganska enkel kurvkombination där Jag inte hade några problem att hänga på GT3orna och Scuderiorna som blåst om mig i slutet av rakan.
Sen bär det av ner mot en väldigt svår kurva, 180graders off camber Rivage. En höger hundraåttio med stark nedförslut både innan och efter. Dessutom är asfalten otroligt hal innan kurvan. Det är lite som idioten: det är bara att ta det lugnt och vänta på att den ska ta slut. Efter denna kurvan kommer en vänster, så det gäller att inte glida ut för mycket på vänstersidan för då missar man den totalt. Det vill man inte göra för den kurvan är betydligt viktigare. En nittiograders offcamber med mycket nedförslut. En hyfsat lät kurva om man fått till Rivage på rätt sätt. Om man inte fått det så dödar den allt momentum. Här följer en kort raka med stark lutning nedåt och en eferföljande hård inbromsning på hal asfalt, från ca 170 till 105.
Sen kommer man till banans trevligaste parti; Pouhon. En dubbelapex vänster som är riktigt kul när den sitter. När man styr in, vilket som sagt görs i ca 105 i min bil med mig bakom ratten, så håller man raten i samma vinkel genom hela dubbelkurvan. Det känns som om den aldrig tar slut och man driver ut mot kerbsen och tangerar dem vid utgången i ca 140. Hamnar man fel i kurvan så finns det gott om asfalt på yttersidan att rulla ut på. Eller så väljer man att bromsa mitt i kurvan och sätta sin 5 dagar gamla 430 Scuderia i muren på insidan istället...
Jag låg två bilar bakom när en engelsk herre hade "oturen" att göra det.
efer Pouhon följer en hö-vä-hö kombo med korta rakor emellan. Inget speciellt, men den sista vill man få till för att få med sig fart ut genom Stavelot, en lång höger som öppnar upp och som tas fullt från ca 110. Sen är de fullt i ca 15 sekunder till banas andra skrämmande kurva; Blanchimont. En dubbel högfartsvänster som F1 bilarna tar Flat Out. Det gör man dock inte med en vanlig bil. Jo, första vänstern tar man fullt, iaf i en Miata :D Inför följande andra del av kurvan så krävs det gassläpp och lätt broms. Här är det väldigt vikigt att styra in tidigt i kurvan för att ha en chans att hålla sig kvar på banan vid utgången av kurvan. Det finns grönmålad asfalt till höger och den fick Jag använda en gång efter att ha missat turn in lite grann. Snart är Vi varvet runt men först så kommer en ganska ointressant och lätt chikan som yvärr ersatt bus stop som verkade betydligt roligare. Lika långsam som La source, dvs ca 50. Ut på F1 målrakan där Jag inte hinner upp i mer än 150 innan hejdarna måste aktiveras.

Ett varv runt Spa tog för mig under måndagförmiddagen ca 3.45 och på tisdag eftermiddag var Jag nere på 3.21. Däcken pallar tre varv, sen är slitbanan flytande. Denna bana käkar däck OCH bromsar. Mina belägg fram var helt nya och de klarar kanske en dag på Knutstorp innan det är dags att byta igen.
Det var svårt att få fria varv med mycket trafik på banan. Speciellt måndagen var hemsk.
Fick man till en kurva bra så var det inte säkert att man kunde hålla samma spår varvet efter pga andra bilar och sen var stinten slut pga däcken. Med mer rutin, rät spår i samtliga kurvor på samma varv och mer Guts genom Eau Rouge/Raidillon samt Blanchimont, så bör Jag kunna kapa minst tio sekunder på gatdäck i nuvarande utförande.

Hur som helst så var det en upplevelse att få köra på en bana som Spa. Ska Jag vara riktigt ärlig så kräver bana egentligen mer effekt. Kemmelrakan är frustrerande med en miata... :evil:
Attachments
Spa 2009 012.JPG
race control
(216.31 KiB) Downloaded 27 times
Spa 2009 027.JPG
Bilen
(200.32 KiB) Downloaded 26 times
Spa 2009 022.JPG
Eau Rouge/Raidillon
(397.98 KiB) Downloaded 27 times
Spa 2009 015.JPG
Min bil och en svensk 928
(495.27 KiB) Downloaded 26 times
Last edited by Måns Wilke on Wed 15 Jul 2009, 14:31, edited 1 time in total.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Post by Torkel k »

Låter som en fantastisk upplevelse! Kul att allt gick bra och att du hade en bra resa!Du ska veta att ingen jäkel här är avundsjuk på dig nu alltså. :snooty:

Blir det R-däck till Kinnekulle kanske?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Post by Måns Wilke »

Ett par bilder när Jag, hrm, sticker ifrån lite slöa bilar... :wink:



Och en uppför backen (ett par hästar till hade inte gjort ont)
Attachments
RS9_3755R[2].jpg
RS9_3755R[2].jpg (189.62 KiB) Viewed 1039 times
RS9_3487R[1].jpg
RS9_3487R[1].jpg (226.8 KiB) Viewed 1039 times
RS9_1703R[1].jpg
RS9_1703R[1].jpg (272.1 KiB) Viewed 1044 times
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Post by Måns Wilke »

En graf från ett varv med tillhörande bankarta. Båda loggade från P-boxen. Väldigt intressant att man kan sätta splitarna i efterhand i programmet. Det går att sitta i timmar och analysera varven och sektortiderna :up:
Attachments
SpaSplit.jpg
SpaSplit.jpg (39.42 KiB) Viewed 1031 times
Spa Graf.jpg
(55.1 KiB) Downloaded 9 times
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Post by JOnas »

Ser att du hade trevligt sällskap att "tampas med" ( :roll: ) på banan! :up: :burnout:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Post by Måns Wilke »

Jo där var väl en del roliga bilar. Förutom alla GT3or och 430 Scuderior så fanns det några guldklimpar:
Porsche 959, Ferrari F50, Ferrari 288GTO, SLR McLaren, Aston Martin GT1, Ford GT, CLK DTM, Van Diemen, Radical och en svart MX-5 NA som var racepreppad. :D
AM GT1 var snabbast av alla bilar alla kategorier.... Den var bara så fruktansvärt brutal!
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Spa/Nürburgring sommarresa 2009

Post by Måns Wilke »

En grekisk kille körde sin NC runt Spa på 3.10.89. Bilen var utrustad med:

4-1 grenrör
Mazdaspeed coilover suspension
Quaife diff
Mazdaspeed stabilizer bars
16x7,5 RX8 fälgar med R888
XP8 belägg


Hur står sig min tid där (3.21.30) med gatdäck och originaldämpare och XP10/AX6? Gör R-däck och riktigt chassi mindre på en bana med långa rakor och snabba kurvor som Spa? Det Jag kan utläsa av hans Youtubevarv är att han håller betydligt högre hastighet in och ur Eau Rouge och Blanchimont, samt att han åker tightare spår och kör hårdare över kurbsen än Jag gjorde, över hela varvet. Är de tightare spåren ett resultat av bättre dämpare/fjädrar/r-däck?
Jag kände att jag inte kunde åka så tighta spår, bilen ville nåt annat.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply