2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Det är väl bara att åka dit ändå, med så många bilar så är chansen att någon inte kommer till start rätt stor!
Själv är jag väldigt osäker på att min koppling kommer att hålla för stillastående starter!
Själv är jag väldigt osäker på att min koppling kommer att hålla för stillastående starter!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Dom ska dela bil! Christer har inte skaffat en egen än
Anders nr 82
Anders nr 82
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Patrik på MSCC vill att någon av dem bekräftar att det är så. Jag har bett Kent maila, men han är ute och reser och ber istället Patrik att ringa honom, så jag har mailat Patrik den informationen, men jag vet att Patrik har ont om tid... nåja...Anders Träff wrote:Dom ska dela bil! Christer har inte skaffat en egen än
Anders nr 82
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Nu har preliminärt tidschema för SSM publicerats:
Fredag 09:15 - Träning I
Fredag 13:45 - Träning II
Lördag 09:15 - Tidskval
Lördag 14:00 - Race 1
Söndag 11:10 - Race 2
Det blir lite tidigt på morgonarna för oss som inte bor på banan men fördelen är ju att man inte blir allra sist kvar på söndagkvällen (om man inte stannar kvar och kollar på de sista rejsen som t.ex. Modsport I och II, förstås).
/Andreas E
Vi i Roadsport C / MX-5 Cup ligger tidigt och det ser ut att bli ungefär dessa hålltiderna:Fredag 09:15 - Träning I
Fredag 13:45 - Träning II
Lördag 09:15 - Tidskval
Lördag 14:00 - Race 1
Söndag 11:10 - Race 2
Det blir lite tidigt på morgonarna för oss som inte bor på banan men fördelen är ju att man inte blir allra sist kvar på söndagkvällen (om man inte stannar kvar och kollar på de sista rejsen som t.ex. Modsport I och II, förstås).
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Blir inget race för mig ändå, vattenproblem!
Ska strax av boka min plats
Ska strax av boka min plats
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
http://amigoo.se/event/997ttp://amigoo. ... ote="Matte P"]Blir inget race för mig ändå, vattenproblem!
Ska strax av boka min plats[/quote]
Trist
Resultaten från SSM hittar ni förresten här inklusive live scoreboard:
http://amigoo.se/event/997
/Andreas E
Ska strax av boka min plats[/quote]
Trist
Resultaten från SSM hittar ni förresten här inklusive live scoreboard:
http://amigoo.se/event/997
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Men hjälp vad fort de kör!
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Syftar du på Roadsport C bilarna som slåss om första placering i Roadsport BKraniel wrote:Men hjälp vad fort de kör!
Va riktigt kul att titta på i helgen
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Nu var SSM 2015 avslutat och från min horisont kan det sammanfattas med:
- Rekordstort startfält med 28 bilar i MX-5 Cup (trots 2 bortfall) och 34 stycken i Roadsport C
- Rolig racing och många fighter som lever upp till vår device: ”side by side racing”
- Tok-varmt under hela helgen
Det var jättekul att få se ett så stort startfält – men trist att Matte P inte kunde komma till start pga bilproblem (gissar att du inte var sysslolös utan hade att göra att sälja glass i värmen) och Ola F som bröt under första träningen (var det diff-haveri?) .
Och kul att se flera nya förare som hade sina premiärrace + att vi fick några återvändare efter uppehåll några race/flera år.
Jag har uppdaterat resultatlistan för MX-5 Cup i högerspalten på vår hemsidas förstasida – hojta om något ser ut att vara tokigt.
Noterade att nivån på MX-5 Cup höjts ett par snäpp generellt och att varvtider som gjorde att man hamnade mitt i fältet för några år sedan innebär att man hamnar långt bak i år. Och i standardklassen är det extra tydligt då ett par duktiga före detta modifierad-förare tillkommit - fighten mellan Jimmy V och Christoffer W i race 2 var imponerande. Får klura på om jag ska försöka göra något för att hänga med i deras takt eller om jag ska vara nöjd med bilen och mig själv som de är – jag har ju trots allt roliga race varje gång ändå. För egen del lyckades jag förbättra mitt personliga varvrekord med 0,3 sekunder och blev trea i standardklassen i båda racen = med andra ord ett resultat jag är nöjd med.
Sedan kan man inte undgå att imponeras av Rikard Nivas förnedrande snabba framfart i sin lågbudget RX-7:a med låga 1:08-tider – otroligt imponerande (nästan lika imponerande som det faktum att han kör ner från Luleå för att vara med på SSM…).
Vill passa på att tacka några av de som hjälp till under helgen
- Stort tack till Hans Danielsson för allt du fixar inför, under och efter tävlingen för att det ska flyta på under helgen – du är en klippa
Att du hinner med detta samtidigt som du hjälper förare i Modsport och Clubman också är imponerande.
- Stort tack även till alla som bidrog med dricka till kylarna under helgen – det räddade nog en del av oss från värmeslag
- Tack till Jan-Eric L och Rikard N med tillhörande pokalutdelare som höll i prisutdelningarna i MX-5 Cup på lördagen och söndagen.
- Vi får tacka Gärde Wesslau som sponsrade med bord, stolar och kylarna i tältet + gulasch-soppa samt Auto-mobil för pokalerna till MX-5 Cup.
- Slutligen vill jag lämna ett tack till alla förar i MX-5 Cup samt de medlemmar som kom förbi i depån för ert bidrag till den goda stämningen i depån och för mycket snygg och underhållande racing under helgen (något som syns i onboardfilmerna som läggs upp).
Vi ses på banorna framöver under 2015
/Andreas E
- Rekordstort startfält med 28 bilar i MX-5 Cup (trots 2 bortfall) och 34 stycken i Roadsport C
- Rolig racing och många fighter som lever upp till vår device: ”side by side racing”
- Tok-varmt under hela helgen
Det var jättekul att få se ett så stort startfält – men trist att Matte P inte kunde komma till start pga bilproblem (gissar att du inte var sysslolös utan hade att göra att sälja glass i värmen) och Ola F som bröt under första träningen (var det diff-haveri?) .
Och kul att se flera nya förare som hade sina premiärrace + att vi fick några återvändare efter uppehåll några race/flera år.
Jag har uppdaterat resultatlistan för MX-5 Cup i högerspalten på vår hemsidas förstasida – hojta om något ser ut att vara tokigt.
Noterade att nivån på MX-5 Cup höjts ett par snäpp generellt och att varvtider som gjorde att man hamnade mitt i fältet för några år sedan innebär att man hamnar långt bak i år. Och i standardklassen är det extra tydligt då ett par duktiga före detta modifierad-förare tillkommit - fighten mellan Jimmy V och Christoffer W i race 2 var imponerande. Får klura på om jag ska försöka göra något för att hänga med i deras takt eller om jag ska vara nöjd med bilen och mig själv som de är – jag har ju trots allt roliga race varje gång ändå. För egen del lyckades jag förbättra mitt personliga varvrekord med 0,3 sekunder och blev trea i standardklassen i båda racen = med andra ord ett resultat jag är nöjd med.
Sedan kan man inte undgå att imponeras av Rikard Nivas förnedrande snabba framfart i sin lågbudget RX-7:a med låga 1:08-tider – otroligt imponerande (nästan lika imponerande som det faktum att han kör ner från Luleå för att vara med på SSM…).
Vill passa på att tacka några av de som hjälp till under helgen
- Stort tack till Hans Danielsson för allt du fixar inför, under och efter tävlingen för att det ska flyta på under helgen – du är en klippa
Att du hinner med detta samtidigt som du hjälper förare i Modsport och Clubman också är imponerande.
- Stort tack även till alla som bidrog med dricka till kylarna under helgen – det räddade nog en del av oss från värmeslag
- Tack till Jan-Eric L och Rikard N med tillhörande pokalutdelare som höll i prisutdelningarna i MX-5 Cup på lördagen och söndagen.
- Vi får tacka Gärde Wesslau som sponsrade med bord, stolar och kylarna i tältet + gulasch-soppa samt Auto-mobil för pokalerna till MX-5 Cup.
- Slutligen vill jag lämna ett tack till alla förar i MX-5 Cup samt de medlemmar som kom förbi i depån för ert bidrag till den goda stämningen i depån och för mycket snygg och underhållande racing under helgen (något som syns i onboardfilmerna som läggs upp).
Vi ses på banorna framöver under 2015
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Glasspengarna kommer säkert täcka reparationerna..
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Stort tack till alla som reste klubbtältet och arrangerade kylarna
Alexander Mullaart
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Jag har så många att tacka att jag inte vet var jag ska börja, men allra mest måste jag förstås tacka Pelle Blå som lånade ut sitt spjällhus! Utan det hade det varken blivit kval eller race för mig.
Känner mig faktiskt lite nöjd med att ha fått meka "på riktigt" och inte bara byta hjul.
Det innebar å andra sidan att jag inte hann hjälpa till med rivningen av tältet... lovar bot och bättring till nästa gång.
Alla funktionärer måste förstås få ett stort TACK! Vi förare smågnällde över värmen...
Känner mig faktiskt lite nöjd med att ha fått meka "på riktigt" och inte bara byta hjul.
Det innebar å andra sidan att jag inte hann hjälpa till med rivningen av tältet... lovar bot och bättring till nästa gång.
Alla funktionärer måste förstås få ett stort TACK! Vi förare smågnällde över värmen...
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Tjofasen stort tack ALLA!
As-varmt!!
Hade inga som helst problem med bilen, förutom farten.
Jag hann knäppa lite mellan körningarna så kommer ett gäng direkt ur kameran. Ligger i typ omvänd ordning..
As-varmt!!
Hade inga som helst problem med bilen, förutom farten.
Jag hann knäppa lite mellan körningarna så kommer ett gäng direkt ur kameran. Ligger i typ omvänd ordning..
- Attachments
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: 2015-07-03 MX-5 CUP Race 3-4 – SSM på Knutstorp
Fina bilder Jonas!
Alltid kul att se lite "behind the scenes" stämmningsbilder.
Tänkte slänga upp en racerapport för att dokumentera mina intryck av denna underbara helg.
Detta år tog jag med mig hela familjen och bodde i husvagnen på banan. Det är ett beslut som jag delvis ångrade under helgen ( ) men samtidigt tyckte pojkarna att det var otroligt kul att titta på vår racing, så det var nog värt det i slutändan.
Träning:
Fredagens träningspass kändes sådär. Hade monterat tillbaka servon vilket kändes bra, men bilen kändes odistinkt och mjuk. skruvade upp dämparna några steg till träning två vilket kändes mycket bättre men varvtiderna var trots detta nästan en sekund långsammare än kvaltiden förra året.
Jag hoppades att detta framför allt berodde på att chauffören behövde köra bort rastrosten, hade inte kört en meter sedan finalen på Falkenberg förra året.
Kval:
Inför kvalet vred jag på bakdämparna ytterligare ett steg för att förbättra rotationen i kurvorna och hoppades att det inte skulle bli för mycket...
Gick ganska bra och lyckades sänka tiderna till förra årets nivå, till och med personbästa med en knapp tiondel.
Mitt mål var att kvala på övre hälften av fältet, vara snabbare än Standard-bilarna (min bil är så gott som standard förutom några kg för lätt vikt) samt vara snabbaste bil som kör till banan (skåningar som nästan bor på banan räknas inte... ).
Kvalade in som 17:e av 34 startande, det är ju på övre hälften.
Hade 17 hundradelar upp till Philip och 6 hundradelar ner till Andreas i Elisen, ganska så tight!
Race 1:
Fick en bra start, på gränsen till tjuvstart.
Tog mig förbi Philip, Oskar och Hans D på första halva varvet och hade bra häng på Dennis och Alexander.
Blev faktiskt lite förvånad hur bra jag hängde med...
Efter några varv missar Alexander en växel ut på rakan och jag går på insidan och Oskar på utsidan, jag lyckas bromsa mig förbi båda två.
Har nu en lucka fram till en grupp på 5 bilar: Dennis, Olle O, Fiero-Fredrik, Björn N och Johan H.
Lyckas jobba mig ifatt, troligen mest beroende på de slåss rejält internt samt att Björn hade lite motorproblem.
Tar mig förbi Olle i inbromsningen efter korta rakan men han hänger kvar och får insidan in i Idioten.
Jag försöker hålla mig kvar på utsidan men i utgången glider Olle utåt och jag tar vägen över curbsen och ut på gräset för att undvika en "helsida".
Det skramlar till pga sten mm och tyvärr dör motorn och vägrar starta igen...
Får tyvärr stanna vid sidan av banan och funderar oroligt vad problemet kan vara.
Efter racet är slut testar jag att starta igen och motorn går runt men tänder inte.
Tillbaka i depån ser jag att vevaxelsensorn hänger i sladdarna, den har tydligen blivit träffad av en sten och gått av... Vilken otrolig otur!
Väldigt synd när jag hade ett riktigt bra race på gång, fanns möjlighet till topp 10 placering.
Kändes dock skönt att det inte var ett allvarligare problem och Niklas Falk har naturligtvis en ny sensor så jag kunde komma till start till race 2.
Dessutom lyckades jag sätta nytt personbästa med någon tiondel!
Race 2:
Startar på plats 30 av 34, mitt mål var att komma komma förbi Hans N, vi hade en grym fight förra året.
Får till en bra start och plockar 5 bilar första varvet, är ifatt Andreas E, Hans N och Jan-Eric L efter 1.5 varv, har dessutom Philip jagandes bakom.posting.php?mode=reply&f=8&t=3638#
Tar mig förbi Andreas på varv två och gör en sen dykning på Hans efter korta rakan på varv 4.
Hans är som tur vaken och låter mig glida förbi innan han svänger in och kör förbi.
Får lite problem med Philip under några kurvor men det löser sig.
Tar mig om Hans efter ytterligare ett par varv men har nu en lucka fram till Jan-Eric, Ulf W, Hans D och toppen i Standard, Jimmy V och Christoffer W, som fightas med näbbar och klor.
Kommer ifatt när det är 2 varv kvar men lyckas inte ta mig förbi Ulf som ligger längst bak i klungan.
Gör ett sista försök ner i liton på sista varvet och det håller på att sluta i tårar...
Får rejält ställ och sedan retursladd men lyckas häva det hela till slut.
Slutar på 21:a plats, dvs tog 9 platser.
Helt Ok och ett mycket roligt race, extra kul att jag lyckades komma ifatt toppen i Standard.
Nu kan jag knappt vänta till Falkenberg!!!
Alltid kul att se lite "behind the scenes" stämmningsbilder.
Tänkte slänga upp en racerapport för att dokumentera mina intryck av denna underbara helg.
Detta år tog jag med mig hela familjen och bodde i husvagnen på banan. Det är ett beslut som jag delvis ångrade under helgen ( ) men samtidigt tyckte pojkarna att det var otroligt kul att titta på vår racing, så det var nog värt det i slutändan.
Träning:
Fredagens träningspass kändes sådär. Hade monterat tillbaka servon vilket kändes bra, men bilen kändes odistinkt och mjuk. skruvade upp dämparna några steg till träning två vilket kändes mycket bättre men varvtiderna var trots detta nästan en sekund långsammare än kvaltiden förra året.
Jag hoppades att detta framför allt berodde på att chauffören behövde köra bort rastrosten, hade inte kört en meter sedan finalen på Falkenberg förra året.
Kval:
Inför kvalet vred jag på bakdämparna ytterligare ett steg för att förbättra rotationen i kurvorna och hoppades att det inte skulle bli för mycket...
Gick ganska bra och lyckades sänka tiderna till förra årets nivå, till och med personbästa med en knapp tiondel.
Mitt mål var att kvala på övre hälften av fältet, vara snabbare än Standard-bilarna (min bil är så gott som standard förutom några kg för lätt vikt) samt vara snabbaste bil som kör till banan (skåningar som nästan bor på banan räknas inte... ).
Kvalade in som 17:e av 34 startande, det är ju på övre hälften.
Hade 17 hundradelar upp till Philip och 6 hundradelar ner till Andreas i Elisen, ganska så tight!
Race 1:
Fick en bra start, på gränsen till tjuvstart.
Tog mig förbi Philip, Oskar och Hans D på första halva varvet och hade bra häng på Dennis och Alexander.
Blev faktiskt lite förvånad hur bra jag hängde med...
Efter några varv missar Alexander en växel ut på rakan och jag går på insidan och Oskar på utsidan, jag lyckas bromsa mig förbi båda två.
Har nu en lucka fram till en grupp på 5 bilar: Dennis, Olle O, Fiero-Fredrik, Björn N och Johan H.
Lyckas jobba mig ifatt, troligen mest beroende på de slåss rejält internt samt att Björn hade lite motorproblem.
Tar mig förbi Olle i inbromsningen efter korta rakan men han hänger kvar och får insidan in i Idioten.
Jag försöker hålla mig kvar på utsidan men i utgången glider Olle utåt och jag tar vägen över curbsen och ut på gräset för att undvika en "helsida".
Det skramlar till pga sten mm och tyvärr dör motorn och vägrar starta igen...
Får tyvärr stanna vid sidan av banan och funderar oroligt vad problemet kan vara.
Efter racet är slut testar jag att starta igen och motorn går runt men tänder inte.
Tillbaka i depån ser jag att vevaxelsensorn hänger i sladdarna, den har tydligen blivit träffad av en sten och gått av... Vilken otrolig otur!
Väldigt synd när jag hade ett riktigt bra race på gång, fanns möjlighet till topp 10 placering.
Kändes dock skönt att det inte var ett allvarligare problem och Niklas Falk har naturligtvis en ny sensor så jag kunde komma till start till race 2.
Dessutom lyckades jag sätta nytt personbästa med någon tiondel!
Race 2:
Startar på plats 30 av 34, mitt mål var att komma komma förbi Hans N, vi hade en grym fight förra året.
Får till en bra start och plockar 5 bilar första varvet, är ifatt Andreas E, Hans N och Jan-Eric L efter 1.5 varv, har dessutom Philip jagandes bakom.posting.php?mode=reply&f=8&t=3638#
Tar mig förbi Andreas på varv två och gör en sen dykning på Hans efter korta rakan på varv 4.
Hans är som tur vaken och låter mig glida förbi innan han svänger in och kör förbi.
Får lite problem med Philip under några kurvor men det löser sig.
Tar mig om Hans efter ytterligare ett par varv men har nu en lucka fram till Jan-Eric, Ulf W, Hans D och toppen i Standard, Jimmy V och Christoffer W, som fightas med näbbar och klor.
Kommer ifatt när det är 2 varv kvar men lyckas inte ta mig förbi Ulf som ligger längst bak i klungan.
Gör ett sista försök ner i liton på sista varvet och det håller på att sluta i tårar...
Får rejält ställ och sedan retursladd men lyckas häva det hela till slut.
Slutar på 21:a plats, dvs tog 9 platser.
Helt Ok och ett mycket roligt race, extra kul att jag lyckades komma ifatt toppen i Standard.
Nu kan jag knappt vänta till Falkenberg!!!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!