2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Andreas E »

Anders Träff wrote:Ni får ha så roligt i morgon , från en som måste jobba :cry:
me lite roligt ska jag ha i helgen fick i hopp växellådan i dag den fungerar :D , måste testas ordentligt först titta på F1 sen en riktig provtur :banana:
kör så de ryker :twisted:
Tråkigt att du inte kan komma till Kinnekulle men kul att höra att du fått ordning på växellådan. Vad var det som var fel?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Anders Träff »

Dålig mekaniker :oops: jag hade inte dragit åt bultarna vid växelspaken så bussningen lägst ner på kulan var spräkt
och hade släpt när spaken lossade o lagt sig i vägen för länkaget tog 2 veckor att få hem bussningen när den väl kom blev den gratis alltid något att glädjas över 8)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Fredrik Henriksson »

Nu är bilen lastad. Imorn blir det att testa spårvalsalternativ för senare analys i p-boxen... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Per Hammarsjö »

Ha det så kul idag!

// Köksrenoveraren
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Fredrik Henriksson »

Spöregn! Kollade på yr.no inatt och då skulle det vara torrt. Synd att man lämnade Yokisarna hemma. Mina Kuhmo är inget kul i vätan...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Spöregn! Kollade på yr.no inatt och då skulle det vara torrt. Synd att man lämnade Yokisarna hemma. Mina Kuhmo är inget kul i vätan...
Å här hemma sitter man och svettas i solen... har det dåliga vädret fortsatt hela dagen?
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by hdzon »

Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Spöregn! Kollade på yr.no inatt och då skulle det vara torrt. Synd att man lämnade Yokisarna hemma. Mina Kuhmo är inget kul i vätan...
Å här hemma sitter man och svettas i solen... har det dåliga vädret fortsatt hela dagen?
Upptorkande sista 1½ timmen, nu är det riktigt torrt när vi skall lassa och åka hem...
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by danielj »

Så där, då var man hemma efter en biltur på runt 85mil (tur-retur+lite körning också)

Får tacka för en jätte trevlig dag (föredrar inte regn egentligen men det funkade ändå), nu har man klarat av premiären av Miatan på bana och den är helt klart snäll men rolig att köra. Finns mycket kvar att slipa på men det mesta sitter bakom ratten.

Det jag ångrar mest är att jag inte tiggde till mig åkning av någon av er snabbare förare så man kanske kunde lärt sig ett och annat (får bli nästa gång).
Daniel Jonsson
User avatar
Bodin
Posts: 6
Joined: Sun 11 Jul 2010, 22:57

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Bodin »

Kan bara hålla med ovanstående. Tack för en kanondag!
Synd på regnet, men jag kan ju inte skylla på att det var därför jag inte körde snabbare. :oops:

På återseende, den här dagen gav definitivt mersmak! :)
Fredrik Bodin
Aneby
Mazda RX-7 1984 "Black Edition"
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Fredrik Henriksson »

Tack för en supertrevlig dag! Riktigt bra arr som vanligt. Tack Niklas F, Hans D, AndreasK mfl, proffsigt rätt igenom! :) :up:

Själv vart ag lite besviken att det regnade då min avsikt var att se vart jag stod på torr bana med min 4.1 diff (orginal). Förra året hade jag också orginaldiffen i men då fick jag ägna mig åt omkörningar (startade sist i race.2 då jag komför sent till race.1) och körde därför 1.03.5 som bäst utan något fritt varv. När vi körde Cupracet i maj i år så hade jag en annan slutväxel vars utväxling var allt annat än anpassad för Kinnekulle. Trodde jag fått en 4.44 diff men när jag räknade varv på kardan/hjul låg den någonstans kring 4.7 :shock: .
Med den utväxlingen fick jag växla som tusan och lyckades bara köra 1.03.7 som bäst.

Alla passen för mig var idag regnpass utom det sista. Inför sista passet hade det torkat upp rätt så bra även om det fortfarande var delvis blöt bana. Till min stora glädje lyckades jag sätta personligt rekord detta passet!!! :banana: :D :banana:
1.02.40 blev tiden!!!!!! :burnout:
körde 12 varv varav sex låg mellan 1.02.4 och 1.02.9. Övriga varv var sämre pga trafik.

Det var flera som satte personbästa idag. Vad jag hörde så fick både Ronny, Jonas och Petsson till hyggliga putsningar, GRATTIS!!! :burnout:
Attachments
Kinnrkulletid.JPG
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by ephas »

Fredrik Henriksson wrote:Trodde jag fått en 4.44 diff men när jag räknade varv på kardan/hjul låg den någonstans kring 4.7 :shock: .
Med den utväxlingen fick jag växla som tusan och lyckades bara köra 1.03.7 som bäst.
Är det den utväxlingen du kört med hela säsongen?
Fredrik Henriksson wrote: 1.02.40 blev tiden!!!!!! :burnout:
körde 12 varv varav sex låg mellan 1.02.4 och 1.02.9. Övriga varv var sämre pga trafik.
Shit vad sjukt, är inte det den snabbaste tiden någon Miata satt på Kullen?

Fan vad skoj att du börja hitta farten igen, måste varit mycket rost kring ringen :mrgreen: .

Då har vi alltså en given dubbelvinst reserverad för Fredrik Henriksson till Falkenberg dårå :banana:

Tyckte det var skoj att du satt en så bra tid. Satt för bara någon dag sedan och diskuterade med min vän att eftersom vi redan ligger på 1:02.5 tider så kommer vi garanterat spräcka "tvåan" till nästa år oavsett om någon kör 225 eller ej. Alla kör ju bättre med åren och bilarna blir juh knappast sämre.

Gratulerar och grattis till andra som satte nytt PB.

Hade varit skoj om några fler postat sina tider från denna helg.

ps. Jag är också övertygad om att någon ambitiös typ kommer vara väldigt nära superlåga 1:10 tider på Knutan nästa år också :) .
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Lennart »

Tackar till gänget som stod för arret! :bow: :banana: Riktigt kul dag i vätan. :up: Mina nya Toyo höll greppet riktigt bra hela tiden. Hade väl ett par vattenplaningar strax före bron som överraskningsmoment. :think2: :lol:
Vi syns snart igen.
Lennart Pettersson
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Pingen »

Tackar för gårdagen. Tråkigt att man fick åka tidigare bara.

Lite tankar och åsikter:

Mattafaran låter oerhört gott.

Man ska bara ha pyttelite fett på glidpinnarna till oken fram, annars blir det pannkaka. Jimmy :mrgreen: Tack för arraksbollen btw

Manligaste 944:an jag sett hittills

Flesta körde på gatdäck i lugna gruppen? Gick väldigt lugnt i år jämfört med förra året.

Lilla 323:an gick att piska på som vanligt, trots 20 vinterkörda år och sladdring väghållning. Dock problem med att bränslepumpen sög luft (för lite soppa), så jag fick avbryta.

R-däck gjorde extrem skillnad. Tre cm smalare, men 20-25kmh högre hastighet i långa kurvan.

Suzuki Cappuccino är liten
Christian Olsson
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Fredrik Henriksson »

ephas wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Trodde jag fått en 4.44 diff men när jag räknade varv på kardan/hjul låg den någonstans kring 4.7 :shock: .
Med den utväxlingen fick jag växla som tusan och lyckades bara köra 1.03.7 som bäst.
Är det den utväxlingen du kört med hela säsongen?
Ja, den funkade bra på Knutan men på Kinnekulle hamnade jag på mellis i växellägena hela tiden.


ephas wrote: Shit vad sjukt, är inte det den snabbaste tiden någon Miata satt på Kullen?

Fan vad skoj att du börja hitta farten igen, måste varit mycket rost kring ringen :mrgreen: .
Tror det är den snabbaste tiden. Jag vet iofs inte hur fort Halbig körde igår... :think2:
Fast i verkligheten så har Henrik Pihl fortfarande den snabbaste Miatatiden. Tider som gäller är officiell tidtagning med bil inom tävlan under kval och och race. Men för ens egen utveckling funkar ju egen laptimer bra...
ephas wrote: Då har vi alltså en given dubbelvinst reserverad för Fredrik Henriksson till Falkenberg dårå :banana:
Hahaha, nä du, Falkenberg är en snabb bana och jag har nu mindre rakt fram speed än dig, Henrik och absolut mindre än Halbig. Min bil är nu samma som förra året på Falkenberg så bilen har stått stilla medan andra har utvecklats. Om jag får gissa så har det nog hänt en del mellan SSM och Falkenberg också... :wink:
Last edited by Fredrik Henriksson on Sat 24 Jul 2010, 13:10, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Cyberoid »

Jag bytte roll med HDZON igår vilket var lyckat. Hans var ute på banan(!) och åkte 1.03.00 tider i ösregnet medans jag stod i tornet och räknade bilar.

Mycket kul dag i depån trots det kyliga klimatet på höglandet. Grattis till alla fina tider under dagen.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by hdzon »

Cyberoid wrote:Jag bytte roll med HDZON igår vilket var lyckat. Hans var ute på banan(!) och åkte 1.03.00 tider i ösregnet medans jag stod i tornet och räknade bilar.
Inte avslöja vilken form jag och min bil är i nu :wink:

Otur att Fredrik upptäckte mitt 3" system under min bil :bang2: när jag hade lassat på trailern.

Får passa på att tacka alla delagare på kullen i går, riktigt roligt att se så många som var ute och körde i regnet, och till slut fick vi ju åka på torr asfalt med.
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Per-Arne Andersson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 28
Joined: Thu 28 Feb 2008, 17:44
Location: Falkenberg

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Per-Arne Andersson »

Även Falkenbergarna instämmer i hyllningskören. Men det som värmde mest på Kullen, var den rullstolsbundne mannen som först fick åka med Jonas Bernhardt och sedan Mattafaran. Han sken som en sol, när han kom ur bilen och sa "detta var det roligaste jag har gjort" :D
Pelle Blå Falkenberg
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Marcus Svensson »

Stort tack! Mycket kul hela dagen både i vått och torrt. :banana:
De två sista passen var bland de roligaste någonsin. Låg bakom en saffransgul Miata med svarta stripes varv efter varv. Med min högre effekt hade jag kunnat köra om på rakan, men istället höll jag mig bakom och lärde mig otroligt mycket på att följa och hitta rätt spår. Bästa tid blev 1.04, vilket är en förbättring jämfört med tidigare i totaltorrt. :)

Några få depåbilder hittas här.

Och några varv från sista passet kan beskådas här:
http://www.youtube.com/watch?v=ABAsldA6Bgk
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Bernie »

Tack alla för ett topp-event! Naturligtvis Falk & Co, men också alla goa deltagare som gör klubbkörningarna till riktiga höjdpunkter. Mycket roligt både i depån och ute på banan! ( :banana: )

Putsade rejält på personbästat redan på dagens tredje varv. :think2: Misstrodde min lap-timer, eftersom jag bara gled runt och egentligen bara väntade in bilen närmast bakom för lite paråkning... Men tre låga tider i rad gjorde att jag återfick förtroendet något. Tydligen inget beacon-fel, trots allt. Smoothness belönas tydligen rikligt på kullen, precis som Osbeck har länge försökt få mig att förstå. :bang2:

Sedan kom regnet. För jävla skoj helt enkelt! En helt ny utmaning för mig, aldrig kört bilen i blöta förut. Pardans* med Waern i många härliga varv. Jag skjutsade några olika personer under dagen och fick se förstklassig drifting från Andreas H och Jimmy på riktigt nära håll. Mäktigt! :burnout:

Banan torkade upp och de sista passen kunde köras i torrt spår. Bra avslutning efter allt sladdande!
Marcus Svensson wrote:Och några varv från sista passet kan beskådas här:
http://www.youtube.com/watch?v=ABAsldA6Bgk
Härlig film från en härlig bil! Snyggt kört. Lugnt och kontrollerat. :up: En missräkning gjorde att jag fick ont om bränsle på slutet. Därav av det något märkliga beteendet att först köra om, "stanna" i utgången på rakan och sedan hålla kanten efter kvarn. Sorry. :oops:


*Pardans Uttrycket myntat av den samtida Frillesås-poeten Jan Christoffer Waern. Pardans är en sammanfattande benämning på de typer av dans som dansas av två dansare där den ene - oftast mannen - för, och den andra - oftast kvinnan - följer. Pardans kan dansas som sällskapsdans eller i tävlingssyfte. Vid vissa festligheter är pardans institutionaliserat som till exempel vid bröllop, MX-5 Racingclub-träffar och dyl.

Källa: Wikipedia
Jonas Bernhardt
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Fredrik Henriksson »

Bernie wrote: *Pardans Uttrycket myntat av den samtida Frillesås-poeten Jan Christoffer Waern. Pardans är en sammanfattande benämning på de typer av dans som dansas av två dansare där den ene - oftast mannen - för, och den andra - oftast kvinnan - följer. Pardans kan dansas som sällskapsdans eller i tävlingssyfte. Vid vissa festligheter är pardans institutionaliserat som till exempel vid bröllop, MX-5 Racingclub-träffar och dyl.

Källa: Wikipedia
:think2: :mrgreen: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by waern »

Blev en kanondag trots regn :up: Tittade dagen innan på YR och där stod 20grader varmt men molnigt 0mm regn, packningen blev shorts och t-shirt :bang2: tur att man hade pyjamasen med som man kunde bo i :mrgreen:
Första och sista passet var nästan helt torra så man kunde få känna vad justeringarna hade gett vilket var kul och se att man är på rätt väg. Resten av passen blev mest en blandning av skräck och förtjusning, mest det senaste :bow: ... att köra fyrhjuls släpp under bron fick ju adrenalinet att pumpa :rolleyes3:

Roligast var helt klart passet jag försökte hänga på Jonas vilket resulterade i simultana små sladdar runt hela banan :D aka. pardans :bananabehind: ...skulle jag vara tjejen då :think2: och bli förförd av Jonas :beat: Hmm... jag får nog lära mig att köra snabbare tills nästa gång tror jag...
Fräckast var Andreas abnorma sladdar :shock: där ligger man i lä :bow:

Nu är man heltänd på att få köra mer :o Tack alla för att ni fixade en kalas dag :up:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Magnus Pettson »

Tack alla :!: :D :!: :D Som sagt: det är alldeles för sällan.
Sova i bilen (Es-kort) går bra ibland tyvärr inte natten till fredag :| Piggnade till under dan dock och spräckte mitt varvtids-stopp med 2 sek :shock: vilket innebär: 1.04,1 allt enligt Performance-box. :D skönt :!: Kanske dags att uppgradera chassit lite :twisted: (Nån som är sugen på en koreansk mc :roll: ) Riktigt kul att stå flaggvakt oxå: kunde kolla in Halbigs drifting-teknik vid kvarn och upp mot Molins, otroligt :shock: . Jimmys såg jag inte så mycket av iom att vi körde samtidigt. Bra och rolig träning att köra blött bara man kommer in i det :lol: Ses snart hoppas jag; Gälleråsen kanske...
De e mycke nu...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Andreas E »

Kul att så många hade en kalas-dag trots (eller kanske tack vare) vädret.

Själv är jag mest nöjd med att bilen höll ihop och inte har mer än kosmetiska men efter påkörningen på SSM. :banana:

Jag var inställd på torr asfalt på bankalaset så jag kunde försöka göra något åt min bils understyrning. Men efter lite mental omställning det gick fint att istället försöka träna upp förmågan att köra i regn.

Under mina första varv (precis när det började regna) fick jag svart på vitt att det inte var smart att montera den bakre krängningshämmaren från Jackson Racing på bilen med nuvarande set-up. Bilen blev väldigt överstyrd och så fort det var ojämnt så hoppade baken ut.
Så det vara bara att "göra en Halbig" och lyfta upp bilen på pallbockar och byta JR mot original bak (tack team Hofberg för lån av bockar och domkraft). När det var riktigt blött visade det sig fungera ganska bra med grov krängare fram och original bak (lätt att få bort understyrningen med hjälp av gasen) men så fort det torkade upp så var den plågsamma understyrningen där igen :bang2:
Temporär lösning nu blir att sätta tillbaka originalkrängaren fram. Ska klura på om jag ska köpa hårdare fjädrar i höst som passar bättre med grova krängare. Eller så är sanningen den att grov krängare fram och drivning bak av en svag 1,6 inte är bästa lösningen?

Kul att så många fick till så bra tider efter att det torkade upp på eftermiddagen. Imponerad av Fredrik (som låg och sov större delen av dagen) att klämma till med 1,02.40 :bow: Förstod att även Ronnie och Jonas B putsade sina personbästa ordentligt.
Intressant att se Pettsons kapning från 1.06 till 1.04.1 efter byte av motor från 1,6 till 1,8 liter. Jag som också ligger precis vid 1,06-strecken blir lite sugen på motorbyte när det ser ut att kunna göra 2 sekunders skillnad i varvtid. Men så länge det finns fler bilar i MX-5 Cup som ligger på ungeför samma varvtider som jag (så man har några att fightas med) så får lilla motorn sitta kvar tror jag :think2:

Även roligt att se Halbig drifta runt banan, imponerande kontroll :!: Försökte själv på lite drifting med mycket pinsamt resultat - onboard film när jag åker ut i sandfållan i kvarnkurvan kommer så småningom :oops:

Får även tacka för hjälpen när det lät som lagerhaveri från min motor :up: Som tur var det bara skruven som justerar generatorns läge som lossnat vilket fick generatorremmen och slacka ordentligt. Med andra ord lätt åtgärdat.

Slutligen, lider ordentligt med dig Jimmy. Max otur, hoppas det löser sig på bästa sätt.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Fredrik Henriksson »

Andreas K wrote:(som låg och sov större delen av dagen)
Det blev inte så mkt sömn natten före. :oops: Men Henrik såg till så att jag vaknade. Han slet upp dörren och vrålade så jag höll på att göra i byxan! :shock: :lol: Hämnden är ljuv... :twisted:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2010-07-23: Bankalaset på Kinnekulle Ring

Post by Dennis Kullman »

Andreas K wrote: Själv är jag mest nöjd med att bilen höll ihop och inte har mer än kosmetiska men efter påkörningen på SSM. :banana:
Skönt att höra, Andreas! :up:
Vad hände med Jimmy? :?
Post Reply