Nya Krängare

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Nya Krängare

Post by Måns Wilke »

Jag tänkte sätta dit mina nya krängningshämmare(RX-8) snart. Endlinksen från båda bilarna passar (då de är samma).
Nu till mina lite korkade frågor:

Hur beter sig bilen vid byte. Låt säga att Jag sätter på en grövre fram, vad händer då?

Och likadant om Jag skulle nöja mig med att bya bak, vad händer?

Ska Jag byta bägge, eller bara byta en av dem?

Har Jag nån nytta av att byta dem och inte dämpare/fjädrar?

Vilken beteendeförändring kommer jag att märka om Jag byter bägge? Krängningen hämmas antar Jag :D Men nåt annat?

Hjulinställning, ska den ändras nåt vid byte av krängningshämmare? Jag tänkte ändå göra en inför min Sparesa om en månad.

Bilen är ganska översyrd som den är idag.

Tacksam för hjälp och råd.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Nya Krängare

Post by Peter Sandström »

Bra läsning: http://hem.passagen.se/rydquist/miata/

Kolla under fliken "Chassi".. :wink: .
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Nya Krängare

Post by Torkel k »

Enkel tumregel:
Om bilen överstyr behöver den mindre krängningshämmare bak, eller alternativt mera fram.
Om bilen understyr behöver den mindre krängningshämmare fram, eller alternativt mera bak.

Jag bruka se det som att varje axel har en fast mängd grepp och att du med krängningshämmaren kan ta bort grepp tills de är balanserade. Du tar bort grepp genom att styva upp och du lägger tillbaka grepp genom att mjuk upp.

Ha så sabla askul på SPA!! Inte det miiiinsta avundsjuk inte. Näpp!!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Nya Krängare

Post by Måns Wilke »

Ok, tack. Jag har byt bägge och bilen kränger beydligt mindre nu. Jag har ine haf möjlighet att rikigt testa hur balansen är , men det känns hyfsat vid forcerad körning på vanlig väg iaf.

Kul att fräffas i Lördags förresten. Blev det nån improvemen på tiden?

Jo Spa är det enda som är i mitt huvud nu. T o m F1-loppet dan innan har kommit i skymundan.
Ny fördämpare och nya däck sak på i början på nästa vecka. sen får däcken skrubbas in ca 100 mil innan bankörningen. Det blir perfekt. de kommer säkerligen att vara slut innan Jag är hemma igen...
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Nya Krängare

Post by Andreas E »

Torkel k wrote:Enkel tumregel:
Om bilen överstyr behöver den mindre krängningshämmare bak, eller alternativt mera fram.
Om bilen understyr behöver den mindre krängningshämmare fram, eller alternativt mera bak.

Jag bruka se det som att varje axel har en fast mängd grepp och att du med krängningshämmaren kan ta bort grepp tills de är balanserade. Du tar bort grepp genom att styva upp och du lägger tillbaka grepp genom att mjuk upp.
... [/size]
Nu har de Jackson Racing krängningshämmare jag beställt kommit och tänkte ge mig på att montera i veckan. Hade tänkt byta ut original fram mot den nya styvare och behålla original bak (verkar som de går fortare för de flesta med original bak - eller till och med ingen alls bak).
Men när jag läser ovanstående blir jag lite fundersam. Med original krängningshämmare är min bil normalt kanske neutral, tendens till understyrning (förutom i svänga långsamma svängar). Är det risk min 91:a blir en modern Volvo om jag bara byter krängningshämmaren fram?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Nya Krängare

Post by Nille »

Andreas K wrote:
Torkel k wrote:Enkel tumregel:
Om bilen överstyr behöver den mindre krängningshämmare bak, eller alternativt mera fram.
Om bilen understyr behöver den mindre krängningshämmare fram, eller alternativt mera bak.

Jag bruka se det som att varje axel har en fast mängd grepp och att du med krängningshämmaren kan ta bort grepp tills de är balanserade. Du tar bort grepp genom att styva upp och du lägger tillbaka grepp genom att mjuk upp.
... [/size]
Nu har de Jackson Racing krängningshämmare jag beställt kommit och tänkte ge mig på att montera i veckan. Hade tänkt byta ut original fram mot den nya styvare och behålla original bak (verkar som de går fortare för de flesta med original bak - eller till och med ingen alls bak).
Men när jag läser ovanstående blir jag lite fundersam. Med original krängningshämmare är min bil normalt kanske neutral, tendens till understyrning (förutom i svänga långsamma svängar). Är det risk min 91:a blir en modern Volvo om jag bara byter krängningshämmaren fram?

/Andreas K
Om din Miata understyr nu så blir det bara värre med en grövre krängare fram.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Stefan Hemström
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 113
Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
Location: Ekerö

Re: Nya Krängare

Post by Stefan Hemström »

Nille wrote:
Andreas K wrote:
Torkel k wrote:Enkel tumregel:
Om bilen överstyr behöver den mindre krängningshämmare bak, eller alternativt mera fram.
Om bilen understyr behöver den mindre krängningshämmare fram, eller alternativt mera bak.

Jag bruka se det som att varje axel har en fast mängd grepp och att du med krängningshämmaren kan ta bort grepp tills de är balanserade. Du tar bort grepp genom att styva upp och du lägger tillbaka grepp genom att mjuk upp.
... [/size]
Nu har de Jackson Racing krängningshämmare jag beställt kommit och tänkte ge mig på att montera i veckan. Hade tänkt byta ut original fram mot den nya styvare och behålla original bak (verkar som de går fortare för de flesta med original bak - eller till och med ingen alls bak).
Men när jag läser ovanstående blir jag lite fundersam. Med original krängningshämmare är min bil normalt kanske neutral, tendens till understyrning (förutom i svänga långsamma svängar). Är det risk min 91:a blir en modern Volvo om jag bara byter krängningshämmaren fram?

/Andreas K
Om din Miata understyr nu så blir det bara värre med en grövre krängare fram.
Teori är en sak och praktik en annan, testa och se, kanske blir bra om du byter både fram och bak. Hur det än blir så blir du ju en erfarenhet rikare :lol:

Lycka till Andreas :up:
Hälsningar
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya Krängare

Post by TPR »

I teorin så borde bilen understyra mer om du bara byter den främre.
Att många enbart byter den främre och kör original bak beror på vilka fjäderkonstanter man har.
Du har ju gissningsvis inte så mycket diffverkan bak så bör kanske köra lite mjukare krängare bak för att minimera hjulspinn.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Nya Krängare

Post by Andreas E »

Nu är främre krängaren bytt. Ska prova med denna inställning (ny fram och original bak) på söndag på Malmby. Om bilen är otrevligt understyrd får det bli att byta till JR krängaren även bak. Om det fortfarande inte är bra får jag göra som min namne och ligga under bilen mellan heaten på SSM och finjustera :wink:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Nya Krängare

Post by gokarting.nu »

Det hänger kanske ihop med namnet...

Har lite fjädrar som jag kan ta med till Ssm så kan du/vi labba ihop något om du vill testa.
Om dom passar iof.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya Krängare

Post by TPR »

Ta med bakre krängaren till Malmby, tar ju inte lång tid att byta.
Är ju ett perfekt tillfälle att testa! :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply