Hjulinställning

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Hjulinställning

Post by Nille »

Hur viktigt är det att man sitter i bilen eller placerar motsvarande vikt i sätet vid en hjulinställning? eller kompenserar datorn för ens vikt?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hjulinställning

Post by Torkel k »

Beror på hur tung du är... :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hjulinställning

Post by Niklas Falk »

Det finns ingen kompensation för förarvikten, den dyra maskinen har de bara för att kunna få fram steg-för-steg-bilder hur man justerar samt fabriksvärdena så de kan få tydliga gröna fält etc.
På Miatan är den hjälpen värdelös eftersom fabriksspec är hela justerområdet minus litegrand (+0,7 till -1,1 som camber fram tex, har jag för mig iaf).

Visst påverkar föraren lite, speciellt om du har mjuka fjädrar (mer bärarmsförändring). Men jag har aldrig varit så petig. Att ha med sig vattendunkar och sandsäck för barlastning är ju ett sätt iofs.

Det är viktigare att kunna skapa sig en uppfattning om vad man vill ha med utgångspunkt från vad som är möjligt. NB kan inte få så mycket camber fram ens om den är toksänkt (-1,5 är kämpigt), det brukar begränsa resten av alternativen.
Post Reply