Hej på er vilket lofttryck i däcken rekomenderas? i R-däck när man åker på bana
jag har 205/50-15
LUFTTRYCK
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: LUFTTRYCK
Som första startpunkt är 2,0 varmt rätt ok.
Som startpunkt 1,7 kallt kanske, kör fem varv, in och justera och håll på så tills du landar stabilt på 2,0 runt om.
Efter detta kan du börja jämföra slitagemönster och tempuppbyggnad (och glöm för att i världen inte känslan bakom ratten).
Camber, dämpare och körstil kan påverka en hel del, precis som däckens styvhet samt hur bred fälg du använder.
Personligen går det fortast med 1,7 varmtryck i 205 R888 på 15x7", andra med samma däck kör fortast med 1,9-2,1. Mitt slitagemönster är inte snyggt men klockan ljuger inte.
Som startpunkt 1,7 kallt kanske, kör fem varv, in och justera och håll på så tills du landar stabilt på 2,0 runt om.
Efter detta kan du börja jämföra slitagemönster och tempuppbyggnad (och glöm för att i världen inte känslan bakom ratten).
Camber, dämpare och körstil kan påverka en hel del, precis som däckens styvhet samt hur bred fälg du använder.
Personligen går det fortast med 1,7 varmtryck i 205 R888 på 15x7", andra med samma däck kör fortast med 1,9-2,1. Mitt slitagemönster är inte snyggt men klockan ljuger inte.
Re: LUFTTRYCK
Eller så köper man ett TPMS system (http://www.arrows.se) och siktar på Toyos varmtrycksrekommendation för R888.
(32-38PSI =2.2-2.6Bar)
Vet inte om den rekommendationen är för större dimensioner/lägre profil för den har visat sig lite för hög för våra 15"are. Strax under 2.0 i varmtryck brukar ge bra grepp.Toyo wrote:Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi)
(32-38PSI =2.2-2.6Bar)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: LUFTTRYCK
Jag vet inte vad de kör med i Specmiata (men de brukar också prata 32psi och liknande) men det är ju lite dämparberoende också. Din egen klocka/känlsa är överlägsen alla andras foruminläggCyberoid wrote:Eller så köper man ett TPMS system (http://www.arrows.se) och siktar på Toyos varmtrycksrekommendation för R888.
Vet inte om den rekommendationen är för större dimensioner/lägre profil för den har visat sig lite för hög för våra 15"are. Strax under 2.0 i varmtryck brukar ge bra grepp.Toyo wrote:Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi)
(32-38PSI =2.2-2.6Bar)
Sen har vi däckstryck när det är blött, men då är det ännu mer induviduellt till bilen.
Det viktiga är att hitta zonen där däcken presterar (både tryck och vinklar). Kör man länge så hinner det stabiliseras och kör man kortare stund kanske man måste tvinga fram greppet (dvs första tiden är det halt pga kalla däck och på slutet är det slingrigt pga överhettning, men det greppar bra stor del av tiden).
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: LUFTTRYCK
Eller så provar man sig fram genom att först ändra däckstrycket på framdäcken och se hur det påverkar över och understyrning. Understyr bilen är har ju greppet minskat, överstyr den mer så har det ökat
Samma sak gör man även på bakdäcken
Samma sak gör man även på bakdäcken
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation