LUFTTRYCK

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

LUFTTRYCK

Post by Anders Träff »

Hej på er vilket lofttryck i däcken rekomenderas? i R-däck när man åker på bana
jag har 205/50-15
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: LUFTTRYCK

Post by Niklas Falk »

Som första startpunkt är 2,0 varmt rätt ok.
Som startpunkt 1,7 kallt kanske, kör fem varv, in och justera och håll på så tills du landar stabilt på 2,0 runt om.
Efter detta kan du börja jämföra slitagemönster och tempuppbyggnad (och glöm för att i världen inte känslan bakom ratten).
Camber, dämpare och körstil kan påverka en hel del, precis som däckens styvhet samt hur bred fälg du använder.
Personligen går det fortast med 1,7 varmtryck i 205 R888 på 15x7", andra med samma däck kör fortast med 1,9-2,1. Mitt slitagemönster är inte snyggt men klockan ljuger inte.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: LUFTTRYCK

Post by Cyberoid »

Eller så köper man ett TPMS system (http://www.arrows.se) och siktar på Toyos varmtrycksrekommendation för R888. :wink:
Toyo wrote:Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi)
Vet inte om den rekommendationen är för större dimensioner/lägre profil för den har visat sig lite för hög för våra 15"are. Strax under 2.0 i varmtryck brukar ge bra grepp.

(32-38PSI =2.2-2.6Bar)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: LUFTTRYCK

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Eller så köper man ett TPMS system (http://www.arrows.se) och siktar på Toyos varmtrycksrekommendation för R888. :wink:
Toyo wrote:Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi)
Vet inte om den rekommendationen är för större dimensioner/lägre profil för den har visat sig lite för hög för våra 15"are. Strax under 2.0 i varmtryck brukar ge bra grepp.

(32-38PSI =2.2-2.6Bar)
Jag vet inte vad de kör med i Specmiata (men de brukar också prata 32psi och liknande) men det är ju lite dämparberoende också. Din egen klocka/känlsa är överlägsen alla andras foruminlägg :)

Sen har vi däckstryck när det är blött, men då är det ännu mer induviduellt till bilen.

Det viktiga är att hitta zonen där däcken presterar (både tryck och vinklar). Kör man länge så hinner det stabiliseras och kör man kortare stund kanske man måste tvinga fram greppet (dvs första tiden är det halt pga kalla däck och på slutet är det slingrigt pga överhettning, men det greppar bra stor del av tiden).
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: LUFTTRYCK

Post by Mattias Stahre »

Eller så provar man sig fram genom att först ändra däckstrycket på framdäcken och se hur det påverkar över och understyrning. Understyr bilen är har ju greppet minskat, överstyr den mer så har det ökat :)
Samma sak gör man även på bakdäcken :P
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Post Reply