225/45 16 på 7" fälg?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

225/45 16 på 7" fälg?

Post by Måns Wilke »

Jag har hittat en 7x16" fälg med ET 45 som Jag tänkte ha ihop med R-däck.
Funkar Toyo 888 i 225/45 16 på en 7" fälg eller bör det vara 7,5-8"?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 225/45 16 på 7" fälg?

Post by Niklas Falk »

Fungerar och fungerar... :)
R888 har visat sig (i 205/50-15 iaf) att fungera bäst vid rekommenderad bredd på fälgen (eller tom lite över). Toyovecket är ju nåt som kommer som ett brev på posten när slitbanan inte klarar av att hållas plan. Men det går att leva med .
205 R888 på 7" fungerar ju bra så 225 på 8" låter lämpligt.
205/55-16 alt 215/50-16 på 7" då? De har belastningsindex 90, 225/50-16 har 92, betydligt mer än 86 som 205/50-15 har (högre index kan innebära styvare däcksida och mindre "veckproblem").

Ett smalare (nu är R888 rätt fläskiga) Rdäck är ju trots lägre greppnivå än det bredare ofantligt mycket stabilare i sitt beteende än ett gatdäck. Om man är ute efter stabilt beteende så kan man minska budgeten genom att ta ett smalare men hårdare gummi. Lägre greppnivå men stabilt värmebeteende (under förutsättning att man väljer rätt så man får upp iaf lite temp).

Om Toyos allvädersekenskaper inte står högt upp på önskelistan så kan nog andra däck fajtas lite med dem prismässigt idag, iaf på de lite större storlekar (195,205/50-15 är fortfarande billiga). Kumho V70A kan ju vara idé att titta på (men de är inte lika roliga i regn).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: 225/45 16 på 7" fälg?

Post by Måns Wilke »

205/55 16 blir för stort. Rullomkretsen gör att det kommer att ta i skärmkanterna om Jag inte väljer högre ET.
215/50 16 blir oxå större än det Jag har nu.
Rullomkretsen som Jag har med mina 225/35 18 är MAX, så då blir det till att köra på 225/45 16, men 7,5-8" breda 16" är inte lätta att finna om man inte gillar ockerpriser.
Den 7"x16 Jag hittat kostar facila 985:- st.
Det funkar med andra R-däck oxå. Michelin eller Yoko kanske är smalare?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 225/45 16 på 7" fälg?

Post by Niklas Falk »

Det finns väl inte tillräckligt med RX7 FD i Sverige för att 16x8" originalfälgar skall finnas tillgängliga tyvärr, men det kanske kan löna sig att slänga ut en långrev (Wankelregistret, Rejsa, Zatzy, blocket).

Denna kanske har 16x8" till salu:
http://www.wankelregistret.se/forum/vie ... ad_id=2080


Det tar ju nog ett tag innan det finns 6UL optimerade för NC (S2000 ligger före i pipeline).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: 225/45 16 på 7" fälg?

Post by Måns Wilke »

Nu blev det ju 215 50 16 på 7" fälg. Toyo själva anger 6.5-8" med 7.5 som idealbredd. Det bör med andra ord funka, även om det inte är optimalt.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply