Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Josen »

Med lättningsövningar och lite spoilers osv funderar jag på hur det ändrar balansen i bilen ?
OK vi ställer in så gott vi kan med corner weigths ( vågar om vi har råd ;)) men när front spoilers och små vingar dyker upp - vad händer då ?

Säg att man lättar lite i rumpan ( ex plast lucka) och sätter dit en frontläpp/spoiler, kommer man tappa bilen lättare över Micro/Molin/TV krönen ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Med lättningsövningar och lite spoilers osv funderar jag på hur det ändrar balansen i bilen ?
OK vi ställer in så gott vi kan med corner weigths ( vågar om vi har råd ;)) men när front spoilers och små vingar dyker upp - vad händer då ?

Säg att man lättar lite i rumpan ( ex plast lucka) och sätter dit en frontläpp/spoiler, kommer man tappa bilen lättare över Micro/Molin/TV krönen ?
Oh, ja. Undvik sånt. :wink:
Allvarligt talat: svaret måste väl bli ja om man inte kompenserar med något?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Fredrik Henriksson »

Upplevde drift/släpp över krönet med frontläpp och lätt rumpa på höstracet till skillnad mot tung bil på SSM, sen om det berodde på att det gick betydligt fortare vet jag inte... :think2:

Ankstjärten borde ju hjälpa till att hålla nere rumpen, skall plasta en orginallucka och jämföra tänkte jag...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Magnus Pettson »

Vingar ,spoilers o.dyl har väl inte så stor betydelse i den farten :?: Tror att de beror på annat: mer erfaren förare, andra däck (?) temperatur o.sv. :think2:
De e mycke nu...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Dennis Kullman »

Magnus Pettson wrote:Vingar ,spoilers o.dyl har väl inte så stor betydelse i den farten :?: Tror att de beror på annat: mer erfaren förare, andra däck (?) temperatur o.sv. :think2:
Aerodynamiska hjälpmedel gör nytta redan i låg fart.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Josen »

Är en front spoiler som denna tillåten i Roadsport ?

Image


Borde det vara om front-läppen är ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Är en front spoiler som denna tillåten i Roadsport ?
Sticker den inte utanför karossprofilen ovanifrån och har 75mm markfrigång på plan mark utan förare så är det ok.

Men tänk på att det är balans som gäller. En effektiv frontspoiler gör att fronten sitter bättre vid hög fart, det innebär att baken blir lösare, vilket normalt kräver en fungerande bakspoiler för att balansera. ISCs frontspoiler påstås inte gå att använda utan rejäl bakvinge.
Problemet på Miatan är ju att få en bakvinge att fungera, det finns ju ingen lämplig luft förrän nån halvmeter över taket.

Att balansera aerodynamik med fjädrar/dämpare/krängare känns lite knasigt. Att tillföra lite där det saknas, javisst, men att gasa på motverkande parametrar åt var sitt håll för att bibehålla balans känns lite lustigt (total fjäderhårdhet är inte riktigt samma sak).

Med normal balans brukar det vara bak man behöver lite aerodynamisk tryck. Normalt är det ju lite understyrt i långsamma kurvor och överstyrt i snabba, lite aerodynamisk tryck på rumpan gör att man kan köra baken lösare för att kunna komma runt i hårnålar utan "Scandinavian flick". Men många referensbilar har ju Coupékarosser med lyftskapande baklucka/ruta. Miatan har ju världens turbulensvak efter hardtoppen (kör man öppet så ska man inte ens fundera på Aero :D).

Nåja spridda skurar med kladdfakta. Det finns iofs rätt många miator som kan köra med både diffusor och bakvinge. 10% vikttillägg på en 1,6a är ju inga problem att hantera :). Sen är det upp till var och en om man vill ha det utseendet.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Cyberoid »

Nu ska vi se....:think: Börjar bli lite ringrostig. :)

Jag hade för mig att vingar (luft mellan bil och vingplan) inte var godkänt i Roadsport? Men jag hittar inget förbud i reglementet?

Fullständig venturi är förbjuden men en diffusor är ok mot 5% tillägg? Vilket blir 10% tillsammans med det generella tillägget för programerbart tänd/insprutningssystem? Varför får alla det tillägget nu igen förresten? :think2:

Har jag fattat rätt?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Jag hade för mig att vingar (luft mellan bil och vingplan) inte var godkänt i Roadsport? Men jag hittar inget förbud i reglementet?

Fullständig venturi är förbjuden men en diffusor är ok mot 5% tillägg? Vilket blir 10% tillsammans med det generella tillägget för programerbart tänd/insprutningssystem? Varför får alla det tillägget nu igen förresten? :think2:

Har jag fattat rätt?
6.8 Aerodynamiska anordningar
Spoilers och vingar får monteras men får inte vara justerbara från förarutrymmet under körning. Spoilers och vingar får inte överskrida karosseriets yttre begränsningar framåt och bakåt. Bakspoilers/vingar inklusive s.k. endplates, får inte vara högre än bilens yttre takhöjd minus 50 mm eller bredare än avståndet mellan dörrarnas utsida exkl handtag minus 150 mm.
På öppna bilar likställs takhöjd med skyddsbågens ovansida. Skyddsbågen högsta punkt på öppen bil får ej vara uppenbart byggd enbart för att möjliggöra montering av högre vinge än som annars vore tillåtet.
Endast ett vingelement tillåts och vingen ska, utan infästningsdelar men inkl endplates, kunna träs igenom en kvadrat med måtten 250 x 250 mm.
Diffusor får finnas men får inte sticka utanför bilens siluett sett ovanifrån. (En ”trattformad” konstruktion under bilens bakdel som ger ett undertryck och därmed trycker bilen mot underlaget)
Se också effekttillägg.
Trösklar/kjolar får monteras men får inte sticka utanför bilens siluett sett ovanifrån.
En fullständig venturi är ej tillåtet. (En konstruktion som går under hela bilen, inkluderar kjolar och diffusor till ett helt system som ”suger” bilen mot underlaget)
Splitter är ej tillåtet. (En splitter ” ett horisontellt plan av varierande storlek som sticker ut från bilens nosparti” godkänns ej av SBP då den är farlig för fotgängare.)
5% för vinge, 5% för difusor.

5% för omprogrameringsbart styrsystem får vi alla med datorer inblandade. Att dra gränsen är omöjligt, det finns de på startlinjen med omprogrameringsmöjlighet via ODB-II kontakten, hur ska man originaldefinera en sån?
Det enklaste är att släppa datorn helt fri men kräva extremt original mekanik mellan gaspjäll och avgaspackning.
För att bespara er tolkningen så innebär det mao fritt fram för MS, Civinco, Motec, Haltec eller vad du nu känner för.
Visst driver det iväg moddningen lite men vi har ju amatörbyggen i samma reglementen, försök att få en modern motor att funka i en Seven utan att byta sprut. Orignalsprutet till motorn kan ju kräva alla sensorer etc från donatorbilen. Skoj sjua med hela elektroniken från en Mondeo :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Josen »

Men tänk på att det är balans som gäller. En effektiv frontspoiler gör att fronten sitter bättre vid hög fart, det innebär att baken blir lösare,
Nu är jag ingen expert på detta men det vill vill uppnå är väl att styra lyften utanför bilen så vi slipper lyftkraft i fronten ( utjämna skillandet i lyfttryck mellan ovan och under bilen ) då borde det väl rimligen ge att hela bilens underrede hjälps - dvs även baken sitter bättre ? Spoliern är inte snygg men verkar effektiv och lätt :up:

Får man täcka upp underredet bak ( diff upp till kofångare ) - hjälpa luften ur bilen ?
Henrik har ju kapat upp sin plast kofångare borde väl likställas med att fixa areodynamik hjälp utanför orginal specen på bilen ?
Spoilers och vingar får monteras men får inte vara justerbara från förarutrymmet under körning. Spoilers och vingar får inte överskrida karosseriets yttre begränsningar framåt och bakåt. Bakspoilers/vingar inklusive s.k. endplates, får inte vara högre än bilens yttre takhöjd minus 50 mm eller bredare än avståndet mellan dörrarnas utsida exkl handtag minus 150 mm.
På öppna bilar likställs takhöjd med skyddsbågens ovansida. Skyddsbågen högsta punkt på öppen bil får ej vara uppenbart byggd enbart för att möjliggöra montering av högre vinge än som annars vore tillåtet.
Endast ett vingelement tillåts och vingen ska, utan infästningsdelar men inkl endplates, kunna träs igenom en kvadrat med måtten 250 x 250 mm.
Så det är tillåtet med en liten DTM vinge ? Bara den håller sig inom specen ovan - eller fattar jag fel ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Får man täcka upp underredet bak ( diff upp till kofångare ) - hjälpa luften ur bilen ?
Henrik har ju kapat upp sin plast kofångare borde väl likställas med att fixa areodynamik hjälp utanför orginal specen på bilen ?
Kapa lite i bakspoilern kan ju göras av diverse anledningar, men vad jag minns så har inte Henrik en slät undersida från undre bärarmarna upp till urkapningen i bakspoilern. Sätter du dit en sån så kan jag garantera att det kommer att tolkas som diffusor (Elisens originalplastgrunkor (på S2an) ger 5%, även fast de knappast är direkt effektiva).
Sen ska man ju vara medveten om att 75mm alltid gäller och en diffusor ger inte så mycket downforce när den måste hänga så högt upp. Luftmotståndet blir ju iofs lägre oavsett.
Tänk även på vart luften i transtunneln skall ta vägen. Om du har kvar en ljuddämpare i diffens närhet så behövs det luftkylning (det behövs nog oavsett).

Gällande aerobalans, Mindre luft under fronten ger mer över => tryck. Du har ju inga kjolar längs sidorna så det fylls på rätt bra från sidorna så bakdelen blir knappast påverkad.
Däremot kan man vinna luftmotstånd på att inte skicka onödigt mycket luft under bilen (dvs låta frontspoilern skicka luften uppåt/sidorna).

Men den som testar får veta, plywood och byggskum kan man göra ganska mycket med. :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Fredrik Henriksson »

En Wizdomfront med vågrät aluplåt undertill som inte sticker utanför bilen begränsningar och har 7.5cm markfrigång skulle funka utan utan 5% tillägg?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:En Wizdomfront med vågrät aluplåt undertill som inte sticker utanför bilen begränsningar och har 7.5cm markfrigång skulle funka utan utan 5% tillägg?
Fippla med aerodynamik och då introducera ett 1m2 hål i fronten...:roll: Hål ska ju vara minsta möjliga för funktionen.
Reglerna gör ingen skillnad på tillverkaren av frontspoilern ;)

Det finns ett fiberkompositmaterial (på tex Byggmax) som är mycket bättre till undersidor än Alu/GF/CF (som har helt urkassa slitagebeteenden).

Läs även lite om montering av undersidor på ISC, att hela fronten rycks loss vid gräskontakt kan ju vara lite tråkigt.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Fredrik Henriksson »

Utforming på hål kan ju lätt ändras innan man gjuter formen. :)

Tolkar ditt svar som att det ej blir vikttillägg med "minisplitter". :think2:
Tack för materialtipset! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Josen »

Nu säljs det ut lite vingar på rejsa om 1050 vingen ( bredd tror jag ) går in bakom HT/Båge/Bilbredd är det OK ?

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... m=rejsa.nu

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lättningar/Vingar/Spoiler - hur påverkar det chassi-setup ?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Nu säljs det ut lite vingar på rejsa om 1050 vingen ( bredd tror jag ) går in bakom HT/Båge/Bilbredd är det OK ?
Bakspoilers/vingar inklusive s.k. endplates, får inte vara högre än bilens yttre takhöjd minus 50 mm eller bredare än avståndet mellan dörrarnas utsida exkl handtag minus 150 mm.
Hur bred är Miatan mellan dörrarnas yttersidor, dra sen av 150mm.
1050 borde vara under det tycker jag
Post Reply