Fjäderfråga????

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Fjäderfråga????

Post by Leif Jönsson »

Hmm
Sitter och skall beställa coilovers Gaz Gold Pro.
Sitter och mailar med Derek på Ab Shocks. så här skriver han. Obs ! läs nerifrån.

The kit on Ebay is whatever you want it to be, you would need to specify springs that we agree, if you are driving on road as well as track, I would come down to 450lb front and 350 rear and turn up the dampers on track.

Sent from my BlackBerry® wireless device

-----Original Message-----
From: sunnanlid@gmail.com


Date: Tue, 10 Feb 2009 18:20:07
To: <abshocks@hotmail.co.uk>
Subject: Re: Fwd: Gaz Gold Pro


Hi
I am going to use the car on the track and only drive on the roads to the track and back. Is the kit on Ebay the Race kit?

Kind regards
Leif Jonsson
Sweden



2009/2/10 Derek Gardiner <abshocks@hotmail.co.uk <mailto:abshocks@hotmail.co.uk> >

Hi
I would need to know if you are track only ,or if you are using the car on the road as well. If so the 500lb front and 375lb rear springs for the race kit would have to be modified to 450lb front and 350lb rear

Kind regards
Derek
Ab Shocks

Har han rätt eller skall man gå på Race kitet med 500 / 375 ???
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fjäderfråga????

Post by Niklas Falk »

Om det är bana och endast transport till/från (och kanske lite skojkörning i övrigt) som gäller så behöver du inte kompromissa till det med mjukare fjäder för det. tom 130/90 N/mm (740/510 lb/in, 5.71 som konvertering,kan vara bra att komma ihåg) funkar att transportera sig med och besiktningsmännen brukar inte skaka sönder de heller. Men det gäller ju att man har dämperi som passar.
En del andra kör med 120/80 (alt 70) med liknande framgång.

90/60 är ju en välfungerande lösning (510/340) men beroende på hur mycket av F/B-balansen du vill styra med fjäder och hur mycket med krängare så kan lämplig split bli lite olika. Racekitet (500/375) tycker jag låter som en bra början, men var beredd att du kanske vill ha en kraftigare framkrängare om det blir lite svajigt bak (att kroka av bakkrängaren är ett enkelt test av balansen). Testa att peta in lösningarna i FCMs Excelark så får du se vart du landar (jämförelsevis, inga värden där skall tas för absoluta, men efter egen erfarenhet så beskriver det skillnader mellan setups väldigt bra).
Det är FRC-värdet som kan användas som balansmått.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Fjäderfråga????

Post by Dennis Kullman »

Jag tycker faktiskt att det är lite komiskt att säga att 50 lbs/inch avgör om bilen passar gata eller inte...
500/375 tycker jag också att du ska gå på.
Post Reply