Fjäderkonstanter - Diff F/B

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Fjäderkonstanter - Diff F/B

Post by Svederud »

Nu när fjäder och dämpare ska bytas så står man och ska välja hårdhet på fjädrar.

Min fundering är förhållandet mellan fram och bak.

Orginal ligger förhållandet på ca 1.67 (2.8 fram / 1.7 bak) /låter mjukt/ :?:

Anders verkar ha kört med både
F/B 10/6 förhållande 1.67 (samma som org.)
F/B 12/8 förhållande 1.50 (hårdare bak)
Var 1.5 förhållandet bättre? eller var det den ökade hårdheten som grejen?

Ni som har erfarenhet, är förhållandet 1.50 mer race och 1.67 mer komfort?
Eller är det så enkelt att man får pröva sig fram?
Då min Miata är tysk import är diffen öppen :cry: , ska den var mjukare bak då förhållande vis?

Många funderingar blev det, hoppas någon kan göra valet lite lättare.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fat Cat Motorsport har tagit fram ett bra Excelblad för att räkna på chassit.
http://www.fatcatmotorsports.com/FCM_MSDS_v7_6.xls

Där kan du se vad olika fjäderkonstanter och krängingshämmare ger för balans vid statisk kurvtagning. Det mått som beskriver det är FRC där det verkar vara ca 62-67% som passar bra för bankörning på våra svenska banor.
90-130 N/mm fram och 50-90 N/mm bak verkar vara det som vi som provat några år verkar föredra i hårdhet (kanske ännu hårdare kan fungera med lite noggrannare testning).
90/60 och 120/80 kombinerat med lite kraftigare krängare fram är två väl fungerande settings. Från dessa är det sen enkelt att byta fjädrar allt eftersom man vill prova. Fjädrar och krängare är betydligt billigare än allt annat när det gäller chassit iaf.

Bara för att spöka till det för dig har jag för tillfället 110/80 med RB's största avloppsrör där fram (12mm orginal bak). :)
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Re: Fjäderkonstanter - Diff F/B

Post by Anders Ohlsson »

Svederud wrote:Nu när fjäder och dämpare ska bytas så står man och ska välja hårdhet på fjädrar.

Min fundering är förhållandet mellan fram och bak.

Orginal ligger förhållandet på ca 1.67 (2.8 fram / 1.7 bak) /låter mjukt/ :?:

Anders verkar ha kört med både
F/B 10/6 förhållande 1.67 (samma som org.)
F/B 12/8 förhållande 1.50 (hårdare bak)
Var 1.5 förhållandet bättre? eller var det den ökade hårdheten som grejen?

Ni som har erfarenhet, är förhållandet 1.50 mer race och 1.67 mer komfort?
Eller är det så enkelt att man får pröva sig fram?
Då min Miata är tysk import är diffen öppen :cry: , ska den var mjukare bak då förhållande vis?

Många funderingar blev det, hoppas någon kan göra valet lite lättare.
Jag har kör med både F/B 10/6 och 12/8. Båda fungerade i.o.f riktigt bra. 10/6 är ju ett rejält lyft jämfört med gula koni och svampiga fjädrar som jag hade innan. Att valet mest föll på den hårdare setuppen med 12/8 var för att minska roll så mycket som det gick. Med dessa fjädrar och ganska hårt ställda dämpare så kränger bilen i stor sätt inte alls. Ligger härligt platt i kurvorna.

Det som sedan kommer till är att balansera med rätt inställda krängare, vilket tar lite tid att hitta rätt. Även jag har ju en öppen diff så det blir en kompromiss med att försöka hålla bilen "relativt" mjuk bak för att tillåta viss utfjädring. Har kört helt utan krängare bak t.ex. Kommer nog ändå försöka att gå tillbaka till att köra med krängare även bak. Hade lite bekymmer med för mycket understyrning i slutet på säsongen tyckte jag.
Alternativt kanske t.o.m gå tillbaka till mjukare fjädrar fram. Testtid på banan kan man tyvärr aldrig få för mycket av.
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Jag ska nog prova F/B 11/7
Känns som en kompromiss både i hårdhet och fördelning.

Får försöka som ni föreslog, att finjustera med krängare för att kompensera över/under-styrning.(om det behövs)
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Post Reply